Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrecht

Beleidsregel Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke cliëntondersteuning gemeente Utrecht 2019-2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke cliëntondersteuning gemeente Utrecht 2019-2024
CiteertitelBeleidsregel Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning 2019-2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBeleidsregel Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning 2019-2024

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-01-2018niuwe regeling

26-01-2018

gmb-2018-19621

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke cliëntondersteuning gemeente Utrecht 2019-2024

Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;

 

Gelet op de Nota van Uitgangspunten Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning 2019-2024, die het kader vormt voor de komende subsidieperiode en wat wij vragen; Artikel 3 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening 2014 en artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht; Transformatieagenda ‘Samen verder bouwen aan een zorgzame en toegankelijke stad’ – Meedoen naar Vermogen, oktober 2016;

 

Besluit vast te stellen de ‘Beleidsregel Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning 2019-2024’ gemeente Utrecht

Artikel 1 Begripsbepalingen (Reikwijdte en definities)

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

 Aanvullende zorg: Maatwerkvoorziening in de zin van de Wmo 2015 gefinancierd door de gemeente. Het gaat hier om zorg met een specifiek of intensief karakter, aanvullend op de basiszorg geboden door de buurtteams;

 Basiszorg middels buurtteams: Teams van professionals die generalistisch en buurtgericht zorg en ondersteuning bieden. In 18 buurten is een buurtteam gehuisvest/actief dat bestaat uit een team Sociaal en een team Jeugd & Gezin; De medewerkers van de buurtteams zijn professionals die volwassen Utrechters met inbegrip van hun omgeving ondersteunen bij het versterken van hun veerkracht en het benutten en/of ontwikkelen van hun netwerk. Zij bieden waar nodig zelf begeleiding en ondersteuning;

 Ervaringsdeskundige: We onderscheiden drie vormen ervaringsdeskundigheid:

o Ervaringswerkers; de HBO opgeleide professional die hun ervaring op een van de leefdomeinen als specialisme inzetten,

o Ervaringscoaches: vrijwilliger of stagiaire, die vanuit hun ervaring op een van de leefdomeinen een functie vervullen tussen professional en de cliënt,

o Ervaringsvrijwilligers: die vanuit hun eigen ervaring, activering stimuleren en de eigen veerkracht van cliënten ondersteunen;

 Horizontale verantwoording: het zichtbaar maken op welke wijze bewoners en andere stakeholders om feedback wordt gevraagd bij het leerproces dat zij in de dagelijkse uitvoering van hun opdracht doorlopen en geven aan wat zij met de uitkomsten daarvan hebben gedaan en van plan zijn te doen;

 Informele zorg: mantelzorg en vrijwilligerswerk in de zorg, waarbij het wat betreft de vrijwillige inzet gaat om vrijwilligers die onbetaald en onverplicht werkzaamheden verrichten in georganiseerd verband voor anderen die zorg en ondersteuning nodig hebben in het dagelijks leven

 Intellectueel eigendom: Resultaten betreffen alle uitingen die onderwerp kunnen zijn van bescherming door middel van intellectuele eigendomsrechten, daaronder in ieder geval begrepen: materialen, methodes, processen, producten, software, (uit)vindingen, of data die tijdens de looptijd van de subsidie, en door of in verband met de subsidie, tot stand zijn gekomen;

 Ontwikkelopgaven: ontwikkelopgaven zoals benoemd in hoofdstuk 1 en 2 van de Nota van Uitgangspunten Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning 2019-2024;

 Sociaal makelorganisatie: organisatie die een bijdrage levert aan levendige en leefbare buurten en wijken, door te ondersteunen wat mensen met en voor elkaar doen;

 Social Return: benutting van de inkoopkracht om een sociale impact te creëren. Hiertoe vraagt de gemeente opdrachtnemers een bijdrage te leveren aan de werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, of aan andere activiteiten met een sociale impact bij voorkeur in Utrecht of regio.

 Sociale basis: omvat algemene voorzieningen die goed toegankelijk en bereikbaar zijn voor iedereen. Het gaat om onderwijs, sport, welzijn, cultuur, openbare gezondheidszorg, jeugd-gezondheidszorg en meer. Bewoners die zich vrijwillig inzetten voor elkaar en voor de buurt en veel organisaties en maatschappelijke initiatieven zijn onderdeel van deze sociale basis.

 Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015: Wet van 9 juli 2014, houdende regels inzake de gemeentelijke ondersteuning op het gebied van zelfredzaamheid, participatie, beschermd wonen en opvang;

Artikel 2 Beleidsdoelstelling

Utrecht wil een vitale en gezonde stad zijn en blijven, waar iedereen zijn of haar talenten kan ontwikkelen, waar bewoners zelfredzaam zijn, waar kinderen veilig en gezond kunnen opgroeien, waar alle inwoners prettig kunnen wonen en zoveel mogelijk mee kunnen doen aan het ‘gewone’ leven. Het college wil het leefklimaat verbeteren door de sociale samenhang in buurten en wijken te vergroten. En het college wil kwetsbare bewoners eerder ondersteunen en versterken en daarmee voorkomen dat hun problemen verergeren of dat zij zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. Dit wordt bedoeld als gezegd wordt dat het college ‘de beweging naar voren’ wil maken.

Deze ambitie is ook terug te vinden in de transformatieagenda ‘Samen verder bouwen aan een zorgzame en toegankelijke stad’ (25 oktober 2016) en de nota’s van uitgangspunten:

 Buurtteams

 Sociaal makelaarschap

 Sport, bewegen en verenigingsondersteuning

Zoals verwoord in de nota van uitganspunten Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning 2019-2024 vraagt het realiseren van deze doelstellingen om het continueren en doorontwikkelen van de ingezette koers en het college wil voortborduren op hetgeen de afgelopen jaren is opgebouwd. Belangrijke uitgangspunten voor de subsidieperiode blijven dan ook:

 het versterken/behouden van zelfredzaamheid, zelfregie en eigen kracht van inwoners;

 iedere inwoner naar vermogen mee kan doen in de samenleving;

 individuele ondersteuning wordt gegeven waar het moet en collectieve ondersteuning waar het kan;

 formele en informele netwerken worden verbonden en effectievere uitvoering plaatsvindt door flexibele inzet.

Het college wil een stedelijke organisatie die informatie en advies verstrekt over wonen, zorg, welzijn, werk, financiën en vrijwillige inzet aan/ voor iedereen die in Utrecht woont, werkt of zorgt. Deze organisatie vervult ook de functie onafhankelijke cliëntondersteuning. Deze functie ondersteunt klant (indien gewenst) bij het proces van aanvraag tot eventueel bezwaar- of klachtenprocedure en staat los van de toegang tot maatwerkvoorziening.

Het college heeft de volgende ontwikkelopgaven benoemd:

 Versterking wijkgerichte inzet van informatievoorziening

 Versteviging positie onafhankelijke cliëntondersteuning

 Versterking verbinding en samenwerking met partijen in de sociale basis, basiszorg en aanvullende zorgpartijen die wijkgericht werken

 Doorontwikkeling en innovatie van het aanbod schuldhulpverlening in de stad en in de wijken

 

Gezien het lerende en ontwikkelgerichte karakter van de subsidie zijn de ontwikkelopgaven niet limitatief.

Artikel 3 Eisen aan de aanvrager subsidie

Aan de subsidieaanvrager wordt een aantal eisen gesteld.

1. De subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid.

2. Om voor subsidie in aanmerking te komen dient een aanvrager in ieder geval zich te vergewissen van de wet- en regelgeving en van toepassing zijnde cao bepalingen rondom overgang van onderneming dan wel overname van personeel.

3. De subsidieaanvrager moet voldoen aan financiële, economische en juridische eisen, zoals beschreven in de Algemene Subsidie Verordening en dit artikel. Deze eisen gelden als uitsluitingscriteria in het geval de subsidieaanvrager er niet aan voldoet. De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om in een later stadium onderliggende bewijsstukken bij de subsidieaanvrager op te vragen.

4. Op het moment van het indienen van de aanvraag alsmede na verlening van de subsidie voert de aanvrager in de gemeente geen taken uit op het terrein van de basiszorg (spoor 2) en de aanvullende zorg (spoor 3).

5. De subsidieaanvrager gaat akkoord met het feit dat alle resultaten die voortvloeien uit de gesubsidieerde activiteiten (intellectueel) eigendom van de gemeente Utrecht zijn of worden, tenzij hiervan door of namens de gemeente Utrecht expliciet afstand wordt gedaan.

6. De subsidieaanvrager garandeert dat de Buurtteamorganisatie Sociaal voldoet aan alle eisen die voortvloeien uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming en hieraan gerelateerde en geldende landelijke en gemeentelijke regelgeving. Hierbij bouwt de aanvrager voort op de privacy charter van de huidige buurtteamorganisaties.

7. De subsidieaanvrager gaat akkoord met overname van de thans in gebruik zijnde gemeentelijke locaties waar de huidige organisatie gevestigd is. Op meerdere locaties waar het buurtteam gevestigd is, zijn ook teams informatievoorziening en advies gevestigd. De subsidieaanvrager neemt de huidige afspraken hieromtrent over. Dit alles in afstemming met de Utrechtse Vastgoed Organisatie (UVO), onderdeel van de gemeente Utrecht.

Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond

1. Het subsidiebedrag wordt vermeld in de subsidiestaat. Het college stelt jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat. Voor de eerste periode 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019 staan de bedragen vermeld op www.utrecht.nl/subsidie.

2. De subsidie wordt verleend onder de voorwaarde van de vaststelling van de programmabegroting door de gemeenteraad.

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

De gemeente Utrecht streeft naar laagdrempelige en toegankelijke hulp en ondersteuning voor Utrechters die dat nodig hebben. Deze ondersteuning biedt de gemeente als de steun door sociale verbanden van familie vrienden of kennissen niet (meer) toereikend is. In het kader van Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning Utrecht subsidieert de gemeente Utrecht de volgende activiteiten:

 Informatievoorziening over wonen, zorg, welzijn, werk, financiën en vrijwillige inzet aan/ voor iedereen die in Utrecht woont, werkt of zorgt.

Bij inrichting van deze functie is het belangrijk dat op stedelijk en op buurt- en wijkniveau niveau adequate informatie wordt verstrekt op de genoemde onderdelen. De inhoud van de informatievoorziening wordt mede bepaald door gezamenlijke behoeftebepaling en prioriteitsstelling met bewoners(initiatieven) en partijen in zowel de sociale basis, basiszorg en aanvullende zorg. Dit kan zowel digitaal, telefonisch, op papier als in persoon.

 Advies op sociaal juridisch gebied aan iedereen die in Utrecht woont, werkt of zorgt (het sociaal raadsliedenwerk), in het bijzonder op de rechtsgebieden sociale zekerheid, belastingen, arbeid, huisvesting, vreemdelingenrecht, personen- en familierecht, onderwijs en consumentenzaken. Hierbij is het belangrijk dat er aandacht wordt besteed aan deskundigheidsbevordering en ontwikkeling van het sociaal raadsliedenwerk. Deze functie is nauw verbonden met het werk van de buurtteams en het is belangrijk dat sociaal raadslieden werkzaam zijn in en gebruik maken van huisvesting van de buurtteams.

 Onafhankelijke Cliëntondersteuning als bedoeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. De onafhankelijke cliëntondersteuners geven informatie, advies en algemene ondersteuning aan inwoners op het terrein van zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. Zij zijn onafhankelijk en dat betekent dat zij alleen werken vanuit het belang van de cliënt en niet betrokken zijn bij toegangsbeslissingen zoals het buurtteam bijvoorbeeld. De onafhankelijke cliëntondersteuner biedt steun bij de aanvraag, bemiddeling en hulp bij klachten/bezwaar. Het behoud/herstel van onderling begrip en vertrouwen tussen cliënt en begeleider staat centraal; idealiter kan een klant na de interventie zelfstandig verder. Ook heeft de onafhankelijke cliëntondersteuner een signalerende functie: door knelpunten te signaleren en bespreken kunnen de processen van andere partijen zoals de gemeente en de buurtteams verbeterd worden.

 Schuldhulpverlening waar door middel van vrijwillige inzet ondersteuning wordt geboden bij:

a. het op orde brengen van financiën en administratie

b. toeleiding naar en begeleiding tijdens en na professionele schuldhulpverleningstrajecten.

Wij verwachten dat er naar behoefte van inwoners en professionals ondersteuning wordt geboden door middel van cursussen, begeleiding en voorlichtingsmateriaal.

Zie voor een verdere toelichting van de belangrijkste activiteiten en ontwikkelopgaven de nota van uitgangspunten Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning 2019-2024 en bijlage 1.

Uitsluitend de strikt noodzakelijke kosten voor uitvoering van de activiteiten zijn subsidiabel conform de Algemene Subsidieverordening 2014. Er is geen kostensoort uitgesloten. Op eventuele bijdragen van deelnemers zelf is de Wmo-verordening van de gemeente Utrecht van toepassing.

Artikel 6 Eisen aan de subsidieaanvraag

Aan de subsidieaanvraag wordt een aantal eisen gesteld. De subsidieaanvraag bestaat uit:

1. Eén aanvraag voor het uitvoeren van de activiteiten genoemd in artikel 5 van deze beleidsregel.

2. Een visie en aanpak voor zes jaar, met een gedetailleerde uitwerking voor het eerste jaar. U verwoordt hierin uw zienswijze en concretiseert u uw activiteiten.

3. Een sluitende begroting aansluitend bij de subsidiabele activiteiten in artikel 5. U geeft in elk geval inzicht in:

a. Salariskosten op basis van in te zetten fte (met onderbouwing voor zowel uitvoering als overhead)

b. Overige personele kosten (bijvoorbeeld opleidingskosten)

c. Materiële kosten

d. Huisvestingskosten

e. Opbrengsten gesplitst in subsidies gemeente en overige opbrengsten

4. In uw aanvraag dient u aan te geven welke inzet u gaat realiseren voor social return. Richtlijn voor de inzet is 5% van het aangevraagde subsidiebedrag, maar u mag dit beperken tot 2% van uw totale inkomsten als dit lager is dan de genoemde 5% van de subsidie. Nadere detaillering hiervan kan samen met de gemeente later worden ingevuld na het besluit tot verlening.

Artikel 7 Indieningstermijn subsidieaanvraag

Subsidieaanvragen kunnen uiterlijk 1 mei 2018 worden ingediend. Dit kan uitsluitend digitaal middels een aanvraagformulier op www.utrecht.nl/subsidie of per email (subsidie@utrecht.nl). Alleen volledige subsidieaanvragen worden in behandeling genomen. Subsidieaanvragen die worden ingediend na 1 mei 2018 worden geweigerd.

Er is tot 25 februari 2018 gelegenheid tot het stellen van vragen over deze beleidsregel. Die kunt u digitaal toesturen aan subsidie@utrecht.nl. De antwoorden op de vragen worden gepubliceerd op www.utrecht.nl.

Artikel 8 Beoordeling subsidieaanvraag

De gemeente Utrecht verleent subsidie voor de activiteiten zoals genoemd in artikel 5 voor de periode 2019 tot en met 2024 (zes jaar). De invulling van de uit te voeren activiteiten vindt jaarlijks plaats. U dient daarvoor jaarlijks een activiteitenplan en begroting in vóór 1 oktober van het voorgaande jaar.

De aanvragen worden gewaardeerd aan de hand van de volgende criteria. Per criterium wordt uw aanvraag door de beoordelingscommissie gewaardeerd met een score die maximaal het aantal punten is zoals hieronder vermeld:

 Criterium 1: een visie die goed aansluit bij de doelstellingen en ontwikkelopgaven van de nota van uitgangspunten Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning 2019-2024 en de leidende principes van de buurtteams en sociaal makelaarschap (15 punten).

 Criterium 2: een effectieve en innovatieve aanpak, waaruit blijkt dat u kennis heeft van wat er speelt in Utrecht en de Utrechtse buurten en wijken, bekend bent met de netwerken, voortbouwt op de ervaringen van afgelopen jaren, zorgt voor continuïteit in de uitvoering en hoe u bewoners betrekt bij de totstandkoming van uw aanpak (35 punten).

 Criterium 3: afstemming en samenwerking met zowel professionele partners als bewoners(organisaties en initiatieven) in de sociale basis (spoor 1), de basiszorg (spoor 2) en de aanvullende zorg (die wijkgericht werken in spoor 3) en hoe u in deze samenwerking denkt vorm te geven aan de ‘beweging naar voren’ (20 punten).

 Criterium 4: Organisatorische vormgeving ten behoeve van de kwaliteit van de activiteiten en taken, hieruit blijkt uw verandervisie en hoe u als lerende organisatie in cocreatie door ontwikkelt (15 punten).

 Criterium 5: efficiënte en effectieve inzet van middelen waarbij de hoogte van het aangevraagde subsidiebedrag in logisch verband staat met de activiteiten (15 punten).

Artikel 9 Besluitvorming

1. Het college van B&W neemt uiterlijk 3 juli 2018 een besluit over de subsidieaanvraag.

2. Het college van B&W verstrekt aan maximaal één partij subsidie voor de uitvoering van de activiteiten genoemd in artikel 5 van deze beleidsregel.

3. Het college van B&W laat zich bij de beoordeling van de subsidieaanvragen bijstaan door een ambtelijke beoordelingscommissie.

4. De beoordelingsprocedure is onderscheiden in een drempeltoets (artikel 3 en 6), een kwalitatieve toets (artikel 8). Indien een aanvraag niet voldoet aan alle eisen in artikel 3 en 6 wordt de aanvraag niet verder in de beoordeling meegenomen en wordt deze aanvraag geweigerd.

5. De kwalitatieve toets omvat een beoordeling van de subsidieaanvraag en alle door de subsidieaanvrager in het kader van deze regeling ingediende bescheiden. Daarnaast organiseert de gemeente in de periode mei-juni 2018 een gesprek tussen de aanvragers en een selectie van betrokken bewoners. De uitkomsten van dit gesprek worden door de commissie meegenomen in de beoordeling en puntentoekenning van de aanvragen.

6. Voor de criteria van de kwalitatieve toets worden punten toegekend als genoemd in artikel 8 waarbij de maximale totaalscore 100 punten is. Een aanvraag die door de commissie met het hoogst aantal punten wordt gewaardeerd, en waarbij voor elk afzonderlijk criterium minimaal 60% van het maximaal te halen aantal punten is gescoord, komt in aanmerking voor de subsidie.

7. Indien de beoordelingscommissie dit wenselijk acht, wordt in juni 2018 met alle aanvragers een gesprek gevoerd om de aanvraag toe te lichten. Voor dit gesprek wordt de beoogde directie van de organisatie uitgenodigd. Deze gesprekken hebben een gelijke agenda.

Artikel 10 Monitoring en evaluatie

In de nota van uitgangspunten is bepaald dat het Utrechtse model en de leidende principes van het sociaal makelaarschap en buurtteams de basis blijven voor de doorontwikkeling in de komende periode. Deze leidende principes vormen ook de basis van de monitoring en evaluatie.

Monitoring

Jaarlijks wordt op basis van een tussentijdse rapportage en eindrapportage getoetst of de inzet bijdraagt aan het behalen van de doelstellingen. Wij verwachten één inhoudelijke tussentijdse en eindrapportage voor de hele stad. Onderdeel van de rapportages is onder andere een financiële verantwoording en een omschrijving van de wijze waarop horizontale verantwoording is vormgegeven.

Evaluatie na 3 jaar

In het najaar 2021, halverwege de subsidieperiode, vindt een uitvoerige evaluatie plaats. Deze evaluatie vindt plaats op het niveau van uitvoering (leveren de gesubsidieerde organisaties hetgeen wij hebben afgesproken, wordt aan de ontwikkelopgaven voldaan) en beleid (sluit de inrichting, organisatie en aanbod van de voorziening nog wel aan op de wensen en behoeften van de inwoners van Utrecht.)

 

In de evaluatie op uitvoeringsniveau zijn de kwaliteitscriteria genoemd in artikel 8 uitgangspunt. In de evaluatie op beleidsniveau zijn de nota’s van uitganspunten de basis. De evaluatie vindt plaats op basis van kwantitatieve en kwalitatieve gegevens (o.a. die worden gebruikt voor de monitoring). Hier worden ook stakeholders in de stad bij betrokken. Daartoe vindt eind 2018 een bijeenkomst plaats waar in ieder geval de beoogd subsidieontvanger, samenwerkingspartners en de gemeenteraad aanwezig zijn. Deze bijeenkomst wordt benut om - met het oog op de evaluatie in 2021- invulling te geven aan de ontwikkelopgaven en een nulmeting uit te voeren wanneer het onderwerp zich daarvoor leent. Een belangrijk onderwerp voor de evaluatie is de beoordeling van de wijze waarop de samenwerking en ontwikkeling op het gebied van buurt- en wijkgerichte informatievoorziening verloopt; hoe de kwaliteit van die informatievoorziening is, zowel van de wijkinitiatieven door bewoners(organisaties) als van de stedelijke organisatie. Dit vormt de basis voor de beoordeling of het mogelijk is een verdere stap te zetten in de ontwikkeling van het bewonersbod op buurt- en wijkniveau op dit terrein. In de verleningsbeschikking wordt vastgelegd welke concrete doelstellingen worden verwacht ten aanzien van de ontwikkelopgaven en wat is geconstateerd in de nulmeting.

 

De evaluatie kan tot beleids- en budgettaire wijzigingen leiden die ook van invloed kunnen zijn op de opdracht en het budget voor Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning voor de periode 2022-2024. In overeenstemming met toepasselijke wet- en regelgeving (Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening van de gemeente Utrecht) kan tijdens de subsidieperiode de subsidie worden ingetrokken of gewijzigd. De reden kan liggen bij de subsidieontvanger (bijvoorbeeld het niet voldoen aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen) of als gevolg van een beleidswijziging.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze beleidsregel treedt met ingang van datum bekendmaking in werking en wordt aangehaald als ‘Beleidsregel Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning 2019-2024’. De uitvraag Informatievoorziening en Cliëntondersteuning, vastgesteld op 10 april 2012, wordt met ingang van 1 januari 2019 ingetrokken.

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Utrecht, gehouden op 23 januari 2018

De secretaris, De burgemeester,

Bijlage 1  

Toelichting op beleidsregel Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning

 

In deze bijlage worden de subsidiabele activiteiten, de eisen aan de aanvrager en de beoordelingscriteria zoals genoemd in de beleidsregels Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning nader toegelicht.

 

Het college ziet graag dat u in de subsidieaanvraag duidelijk en beknopt ingaat op de volgende onderwerpen:

 Visie: wat is uw visie op de rol en werkwijze van Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning?

 Kennis van de stad: welke onderwerpen spelen op stedelijk niveau en in de buurten/ wijken? Wat weet u van de doelstellingen en activiteiten van andere partners en de gemeente?

 Flexibiliteit: hoe speelt u in op de veranderingen die zich met regelmaat aandienen in het sociaal domein?

 Innovatie: welke ideeën heeft u over innovatie bij de taken vallend onder Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning?

 Afstemming en samenwerking: hoe ziet u de samenwerking met andere partijen in het veld? Graag aandacht voor de volgende aspecten van afstemming en samenwerking:

o de wijze waarop u de (jaarlijkse) gezamenlijke behoeftebepaling benut voor het stellen van stedelijke en wijkgerichte prioriteiten;

o de positie van Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning in de (reeds bestaande) ondersteuningsstructuur van partijen in de sociale basis, het sociaal makelaarschap, de buurtteams en de aanvullende zorgpartijen die wijkgericht werken en efficiënte samenwerking met deze partijen;

o de samenwerking met de gemeente.

 Organisatie: hoe geeft u vorm aan de randvoorwaarden zoals omschreven in hoofdstuk 1 in de nota van uitgangspunten Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning 2019-2024?

 Ondersteuning-op-maat voor bewonersinitiatieven: U omschrijft hoe u samenwerkt met andere organisaties die bewonersinitiatieven ondersteunen en met bewonersinitiatieven die zich aandienen.

 Leren en verantwoorden: hoe zorgt u dat u een lerende organisatie bent en hoe geeft u vorm aan horizontale verantwoording?

 Diversiteit: het college vindt het belangrijk dat alle Utrechters volwaardig 'meedoen' aan de samenleving, ook mensen met een beperking, ouderen en Utrechters met een andere culturele achtergrond. Maatschappelijke drempels willen we slechten. Het college verwacht van u als subsidieaanvrager dat u cultuursensitief werkt, op de hoogte bent van Agenda 22 en het VN-gehandicaptenverdrag, dat u weet om te gaan met diversiteit, en uw werkwijze en communicatie afstemt op de verschillende bewonersgroepen. We verwachten dat u hier rekening mee houdt in de samenstelling van uw organisatie.

 Ervaringsdeskundigheid: de inzet van ervaringsdeskundigen vinden wij belangrijk. Wij verwachten dat u ervaringsdeskundigen inzet daar waar het kan en/ of nodig is.

 Activiteiten: hoe geeft u vorm aan de hieronder benoemde activiteiten?

 

Informatievoorziening

 het verstrekken van informatie op stedelijk niveau, zowel digitaal als op papier, op het brede terrein van welzijn en zorg (zie paragraaf 2.1 van de nota van uitgangspunten Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning 2019-2024).

 het versterken van buurt- en wijkgerichte informatievoorziening op het brede terrein van welzijn en zorg, in nauwe samenwerking met bewoners(initiatieven) (zie raadsbrief 1 december 2017, kenmerk 4961705).

 

Bij inrichting van deze functie is het belangrijk dat op stedelijk niveau adequate informatie wordt verstrekt op de genoemde onderdelen en op buurt- en wijkniveau. De inhoud van de informatievoorziening wordt mede bepaald door gezamenlijke behoeftebepaling en prioriteitsstelling met partijen in zowel de sociale basis, basiszorg en aanvullende zorg. Dit kan zowel digitaal, telefonisch, op papier als in persoon. Wij verwachten dat bewoners(initiatieven) en partners actief worden betrokken bij de stedelijke informatievoorziening en er moet ruimte worden geboden aan bewoners(initiatieven) die een informatiepunt in buurt en/of wijk willen starten. Nauwe samenwerking met en stimulering van deze bewoners(initiatieven) is daarbij belangrijk waarbij bij de tussentijdse evaluatie (na drie jaar) wordt bezien of het mogelijk is een verdere stap te zetten in de ontwikkeling van het bewonersbod op dit terrein. Dit geldt ook voor het sociaal makelaarschap aangezien zij de opdracht hebben om bewoners(initiatieven) te ondersteunen. Om bewoners(initiatieven) ruimte te bieden om buurt- en wijkgerichte informatievoorziening vorm te geven, stellen wij aanvullende middelen beschikbaar vanuit de Visie versterking sociale basis. Dit budget wordt evenredig over de wijken verdeeld. De visie over de versterking sociale basis is door het college van burgemeester en wethouders op 23 januari 2018 vastgesteld.

 

Wij zien graag op welke wijze u de samenwerking vormgeeft met (bewoners)initiatieven, het sociaal makelaarschap en andere partners op dit punt.

 

Advies

 het bieden van sociaal juridische dienstverlening (het sociaal raadsliedenwerk) op een laagdrempelige en toegankelijke wijze in nabijheid van de buurtteams door informatie, advies en ondersteuning, in het bijzonder op de rechtsgebieden sociale zekerheid, belastingen, arbeid, huisvesting, vreemdelingenrecht, personen- en familierecht, onderwijs en consumentenzaken (zie paragraaf 2.2 van de nota van uitgangspunten Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning 2019-2024).

 voortborduren op wat de afgelopen jaren is opgebouwd en door te leren van ervaringen uit de praktijk.

 versterken van de samenwerking tussen het sociaal raadsliedenwerk met de generalisten van het buurtteam maar ook met vrijwilligers van partijen in de sociale basis. De huidige samenwerkingsovereenkomst met de buurtteams Sociaal en Jeugd en Gezin neemt u over.

 bieden van meer maatwerk in de wijken door flexibeler in te spelen op de behoefte in de wijk, welke wordt bepaald aan de hand van behoefte inwoners en professionals.

 

Specifieke doelen van het sociaal raadsliedenwerk zijn:

 optimaal gebruik van regelingen en voorzieningen door buurtbewoners.

 informeren van buurtbewoners over hun rechten en plichten met betrekking tot de voor hen geldende wet- en regelgeving.

 bevorderen van de zelfredzaamheid van buurtbewoners en hun probleemoplossend vermogen in de omgang met instanties en de door deze instanties verstrekte informatie.

 signaleren van knelpunten en onrechtvaardigheden in wet- en regelgeving en in de uitvoering ervan.

 instanties wijzen op het bevorderen van toegankelijkheid en servicegericht werken.

 buurtbewoners actief doorverwijzen en/of toeleiden naar andere instanties in het kader van ketensamenwerking en integrale hulpverlening.

 

Onafhankelijke Cliëntondersteuning

 Bieden van onafhankelijke cliëntondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen, zoals bedoeld in de Wmo 2015 (zie paragraaf 2.3 van de nota van uitgangspunten Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning 2019-2024).

 Het vergroten van de bekendheid en vindbaarheid van deze functie in Utrecht onder andere door middel van voorlichtingscampagnes.

 Verbreden van de functie naar overige wet- en regelgeving, zoals de Wet langdurige zorg (Wlz)

 Benutting van bruikbare elementen uit de Inspiratiegids Cliëntondersteuning van Movisie.

 

Schuldhulpverlening

 het bieden van ondersteuning op het gebied van schulden, financiën en administratie vanuit informele zorg, in aansluiting op de formele zorg (zie paragraaf 2.4 van de nota van uitgangspunten Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning 2019-2024 en de raadsbrief 1 december 2017, kenmerk 4961705).

 het vergroten van de duurzame (financiële en sociale) zelfredzaamheid en participatie van de burgers en, indien dit niet mogelijk is, adequate hulp bieden om maatschappelijke uitval te voorkomen

 Coördinatie, ondersteuning en scholing van vrijwilligers die inwoners van Utrecht helpen op het gebied van financiën en administratie.

 doorontwikkeling en innovatie van het aanbod bij ondersteuning op het gebied van financiën en administratie in de stad en in de wijken, waarbij het aanbod in aansluiting is op de behoefte van inwoners en in afstemming is met relevante partijen zoals buurtteams en informele en aanvullende zorgpartijen die ook op dit terrein ondersteuning bieden.

 

Specifieke doelen van ondersteuning bij schulden, financiën en administratie zijn:

 de cliënt neemt zelf verantwoordelijkheid voor zijn financiële situatie en heeft een reëel beeld van de mogelijke oplossingen voor zijn probleem.

 de cliënt heeft inkomen minimaal op bijstandsniveau, voorliggende voorzieningen worden maximaal benut en de beslagvrije voet wordt gehanteerd.

 de cliënt heeft de financiële situatie weer onder controle, dat wil zeggen:

o dat de cliënt overzicht heeft over zijn financiële situatie;

o dat de cliënt inkomsten en uitgaven in balans houdt.

 de cliënt wordt toegeleid naar en krijgt begeleiding tijdens en na het professionele schuldhulpverleningstraject bij de gemeente Utrecht.

 de cliënt leert leven met schulden als een schuldenvrije toekomst niet haalbaar is.