Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waadhoeke

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waadhoeke houdende regels omtrent mandaat Mandaatbesluit Waadhoeke 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaadhoeke
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waadhoeke houdende regels omtrent mandaat Mandaatbesluit Waadhoeke 2018
CiteertitelMandaatbesluit Waadhoeke 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Mandaatbesluit 2014/Mandaatregister Franekeradeel, het Mandaatbesluit 2016/Mandaatregister het Bildt, de Regeling mandaat e.a. Menameradiel 2014/Mandaatregister en alle overige besluiten van de bestuursorganen van de rechtsvoorgangers van Waadhoeke over mandaat, vol-macht en machtiging voor zover zij niet in de vorengenoemde besluiten/registers zijn verwerkt.

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. wet Gemeentewet
  2. hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-01-201801-01-201802-02-2018nieuwe regeling

16-01-2018

gmb-2018-18319

18.200209

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waadhoeke houdende regels omtrent mandaat Mandaatbesluit Waadhoeke 2018

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waadhoeke, en de burgemeester van de gemeente Waadhoeke, een ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

Gelet op de Gemeentewet en op Hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

 

Besluiten:

 

  • A.

    de bevoegdheden zoals vermeld in het bij dit besluit behorende register, uitgeoefend namens en onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders, dan wel de burgemeester, bij wijze van mandaat/volmacht/machtiging op te dragen aan de in dat register genoemde functionarissen, met inbegrip van ondertekening van stukken;

 

  • B.

    over de uitoefening van de bevoegdheden genoemd in het bij dit besluit behorende register de volgende regels vast te stellen;

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders, of de burgemeester; tezamen in dit besluit genoemd ‘bestuursorganen’;

  • b.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • c.

    ondermandaat: mandaatverlening door een reeds gemandateerde aan een ander, waarbij de toestemming van de oorspronkelijke mandaatgever noodzakelijk is;

  • d.

    volmacht: de bevoegdheid privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • e.

    machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen te verrichten, geen besluiten en/of privaatrechtelijke rechtshandelingen zijnde;

  • f.

    mandaatgever: het bestuursorgaan dat aan een bij functie in het mandaatregister genoemde functionaris de bevoegdheid geeft om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • g.

    gemandateerde: de functionaris die van de mandaatgever de bevoegdheid heeft gekregen om in naam van de mandaatgever besluiten te nemen;

  • h.

    mandaatregister: een overzicht van door de mandaatgever aan de gemandateerde opgedragen bevoegdheden, met inbegrip van volmachten en machtigingen.

  • i.

    functionaris: elke ambtelijke medewerker van, of ambtelijke functie binnen de gemeente.

  • j.

    directie: de algemeen directeur/gemeentesecretaris en de directeur/loco-secretaris tezamen.

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1.

    Op elke verlening van mandaat door de bestuursorganen is dit Mandaatbesluit van toepassing.

  • 2.

    Mandaat wordt verleend aan de functionarissen die zijn genoemd in het bij dit Mandaatbesluit behorende mandaatregister.

  • 3.

    De uitoefening van het mandaat vindt plaats met inachtneming van vastgestelde beleidsregels, vaste gedragslijnen, instructies, aanwijzingen, richtlijnen en voorschriften, hoe ook genaamd.

  • 4.

    Een algemeen (onder)mandaat wordt schriftelijk verleend en wordt bekendgemaakt conform de Algemene wet bestuursrecht.

  • 5.

    Van elke verlening van een algemeen (onder)mandaat of een wijziging daarvan wordt Juridische Zaken in kennis gesteld. Juridische Zaken bewaakt de actualiteit van het mandaatregister en past deze zo nodig aan.

  • 6.

    De bepalingen in dit Mandaatbesluit zijn, voor zover relevant, van overeenkomstige toepassing op ‘volmacht’ en ‘machtiging’.

Artikel 3 Directieleden

  • 1.

    De directieleden zijn gemandateerde met betrekking tot alle in het mandaatregister opgenomen bevoegdheden waarvoor mandaat is verleend, ongeacht of eveneens aan een andere functionaris niet zijnde een directielid mandaat is verleend. Een afzonderlijke vermelding per bevoegdheid is daarvoor niet benodigd.

  • 2.

    Het eerste lid geldt niet als in het mandaatregister een specifiek voorbehoud is gemaakt waarbij het mandaat slechts is verleend aan een in het mandaatregister genoemde functionaris.

  • 3.

    De directieleden stellen, gelet op het eerste lid, in onderlinge afstemming een verdeling vast van mandaten die binnen hun portefeuille vallen. De directieleden zijn, onverminderd het gestelde in de eerste volzin van dit lid, elkaars vervanger bij afwezigheid, tenzij een voorbehoud geldt.

  • 4.

    De directieleden wijzen voor hen een vervanger aan voor het geval de beide leden afwezig zijn. Zij kunnen meerdere vervangers aanwijzen. De vervanging wordt geregeld in de regeling die is bedoeld in het eerste lid van artikel vier. De directie kan in deze regeling tevens bevoegdheden voorbehouden aan leden van de directie.

  • 5.

    Een mandaat wordt, als een niet-directielid als gemandateerde is vermeld in het mandaatregister bij de betreffende bevoegdheid, bij voorrang uitgeoefend door de gemandateerde die niet tot de directie behoort, tenzij uit het mandaatregister anders volgt. Dit laat onverlet dat een directielid als gemandateerde plaatsvervangend mag handelen als daarvoor, vanwege ziekte of een andere reden van afwezigheid, een noodzaak bestaat.

Artikel 4 Afdelingsmanagers

  • 1.

    Afdelingsmanagers kunnen in alle gevallen elkaar horizontaal vervangen bij afwezigheid. De directie stelt nader daartoe een vervangingsregeling op die geldt voor horizontale vervanging.

  • 2.

    Een afdelingsmanager treedt op als de plaatsvervanger van een onder hem ressorterende onder-gemandateerde als niet anderszins bij ondermandaat in een plaatsvervanging is voorzien.

Artikel 5 Ondermandaat

  • 1.

    Een gemandateerde kan voor een bepaald geval ter uitoefening van een aan hem gemandateerde bevoegdheid mondeling ondermandaat verlenen, tenzij de aard van de mandaatverlening vanuit het oogpunt van rechtszekerheid zich daarvoor niet leent.

  • 2.

    De directieleden en de afdelingsmanagers zijn bevoegd om voor de uitoefening van de aan hen toebedeelde bevoegdheden schriftelijk een algemeen ondermandaat te verlenen, tenzij dat in het mandaatregister is uitgesloten. Een afdelingsmanager kan alleen ondermandaat verlenen aan de functionarissen binnen de eigen afdeling.

  • 3.

    De afdelingen leggen jaarlijks een lijst met ondermandaten ter goedkeuring voor aan het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, voor zover in het bij dit besluit behorende mandaatregister niet is voorzien in het ondermandaat.

  • 4.

    Het bepaalde in dit Mandaatbesluit over mandaat is, voor zover relevent, tevens van toepassing op ondermandaat.

Artikel 6 Omvang mandaat

Het mandaat omvat naast het nemen en het ondertekenen van de besluiten, tevens het verrichten van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen die bij het uitoefenen van de bevoegdheid behoren, tenzij daartoe in het mandaatregister een uitzondering is opgenomen.

Artikel 7 Uitzonderingen

  • 1.

    De (onder)gemandateerde is niet bevoegd om te beslissen ingevolge de aan hem opgedragen bevoegdheden als zich een volgende situatie voordoet:

    • a.

      er is advies nodig van een andere afdeling en het advies en het eigen standpunt van de (onder)gemandateerde sluiten evident niet op elkaar aan;

    • b.

      na overleg met de portefeuillehouder blijkt dat de portefeuillehouder het voorstel aan het ter zake bevoegde bestuursorgaan wil voorleggen ter beslissing;

    • c.

      het besluit zou een niet voorziene overschrijding van budgetten of kredieten inhouden;

    • d.

      het bestuursorgaan heeft vooraf te kennen gegeven de beslissing te willen nemen.

  • 2.

    Indien zich één of meer van de vorengenoemde situaties voordoet, besluit het ter zake bevoegde bestuursorgaan zelf, tenzij in het mandaatregister uitdrukkelijk een uitzondering is gemaakt.

Artikel 8 Financieel kader

Indien het mandaat de bevoegdheid omvat tot aangaan van financiële verplichtingen, gelden naast de algemene regels voor het mandaat de navolgende regels:

  • a.

    financiële verplichtingen mogen slechts worden aangegaan nadat de gemandateerde of de gevolmachtigde heeft geconstateerd dat het budget toereikend is en dat het aangaan van die verplichtingen direct verband houdt met realisering van de budgettaakstelling;

  • b.

    betalingen van de gemeente aan derden vinden plaats binnen dertig dagen nadat de betaling opeisbaar is geworden.

Artikel 9 Ondertekening

Bij het uitoefenen van (onder)mandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

Hoogachtend,

namens

burgemeester en wethouders van Waadhoeke,

[handtekening]

[naam]

[functienaam]

OF

Hoogachtend,

namens

de burgemeester van Waadhoeke,

[handtekening]

[naam]

[functienaam]

Artikel 10 Wijziging in wetgeving

In het geval een wettelijk voorschrift waarop een mandaat berust wijzigt, wordt het mandaat geacht te zijn verleend op grond van de corresponderende bepaling in de gewijzigde wetgeving. De betreffende wijziging wordt zo spoedig mogelijk in het mandaatregister verwerkt.

Artikel 11 Vastlegging

De (onder)gemandateerde draagt zorg voor de deugdelijke vastlegging van de in mandaat genomen besluiten. Het bevoegde bestuursorgaan kan de (onder)gemandateerde verzoeken te rapporteren over de uitoefening van het mandaat.

Artikel 12 Actualisatie

Dit besluit en het bijbehorende register worden, indien daarvoor aanleiding is, jaarlijks geactualiseerd.

Artikel 13 Mandaatregeling vakantieperiode college

Het college machtigt elk van zijn leden om in een vakantieperiode de bevoegdheden van het college uit te oefenen voor zover: het zaken betreft die tot het dagelijks bestuur van de gemeente behoren, die niet kunnen wachten tot na de vakantie, en de wettelijke grondslag zich niet tegen uitoefening van het mandaat verzet. De aanwezige collegeleden dienen in te stemmen en voor akkoord te paraferen. Na de vakantieperiode worden de in mandaat genomen besluiten door het college bekrachtigd (besluitenlijst).

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag nadat dit besluit op de voorgeschreven wijze middels een kennisgeving daarvan is bekendgemaakt en werkt terug tot 1 januari 2018.

  • 2.

    Met de inwerkingtreding van dit besluit als vermeld in het eerste lid vervalt: ‘het Mandaatbesluit 2014/Mandaatregister Franekeradeel’, het ‘Mandaatbesluit 2016/Mandaatregister het Bildt’ en de ‘Regeling mandaat e.a. Menameradiel 2014/Mandaatregister’. Tevens vervallen alle overige besluiten van de bestuursorganen van de rechtsvoorgangers van Waadhoeke over mandaat, vol-macht en machtiging voor zover zij niet in de vorengenoemde besluiten/registers zijn verwerkt.

Artikel 15 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Mandaatbesluit Waadhoeke 2018’.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Waadhoeke van 16 januari 2018, en door de burgemeester van Waadhoeke op 16 januari 2018,

Het college van burgemeester en wethouders,

H.H. Apotheker, burgemeester.

mw. A. Doesburg, secretaris.

De burgemeester van Waadhoeke,

H.H. Apotheker.

Bijlage 1: Mandaatregister

ALGEMEEN

Nr:

Bevoegdheid:

Wettelijke grondslag

Mandataris

Gemandateerde

Ondermandaat

A.01

Het nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 2 tot en met 18 CAR/UWO. Met uitzondering van: - mandatering m.b.t. eigen functie - mandatering m.b.t. griffier - mandatering t.a.v. art. 4:2 lid 1

CAR/UWO

College

Afdelingsmanagers. Indien besluit afdelingsmanager of staf betreft dan is de directeur bevoegd.

 

A.02

Aannemen stagiaires en afsluiten stageovereenkomst

Burgerlijk wetboek

College

Afdelingsmanagers

 

A.03

Externe inleen. Inhuren tijdelijke medewerkers, via uitzendbureau, ZZP-constructie, detachering, payroll

Burgerlijk wetboek

College

Afdelingsmanagers

 

A.04

Door- of terugzending van geschriften ex art. 2:3 van de Awb.

Art. 2:3 Awb

College en Burgemeester

Afdelingsmanagers

 

A.05

Verdagen van het nemen van een besluit met een redelijke termijn ex artikel 4:14 Awb.

Awb

College en Burgemeester

Afdelingsmanagers

 

A.06

Verdagen van het nemen van een beslissing op bezwaar ingevolge artikel 7:10, lid 3, Awb.

Awb

College en Burgemeester

Afdelingsmanagers

 

A.07

Verdagen van beslissing op aanvraag voor een vergunning of een ontheffing ingevolge de APV.

APV

College en Burgemeester

Afdelingsmanagers

 

A.08

Het stellen van een termijn voor aanvulling van een onvolledige of in een vreemde taal gestelde aanvraag en het besluiten tot niet-behandeling als de aanvullingstermijn ongebruikt is gelaten.

Awb

College en Burgemeester

Afdelingsmanagers

 

A.09

Besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag als niet is voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag.

Awb

College en Burgemeester

Afdelingsmanagers

 

A.10

Vragen van schriftelijke machtiging van een gemachtigde ingevolge artikel 2:1, lid 2, Awb

Awb

College en Burgemeester

Afdelingsmanagers

secretaris bezwarencommissie

A.11

Beslissen over het horen van aanvrager of niet-aanvrager voor het nemen van de beschikking.

Awb

College en Burgemeester

Afdelingsmanagers

 

A.12

Het vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom bij beschikking in het geval van niet-tijdig beslissen ex art. 4:17 Awb.

Awb

College en Burgemeester

Afdelingsmanagers

 

A.13

Beslissen op bezwaar, niet gericht tegen WOZ-besluit of besluit vanwege belastingregelgeving.

Awb

College en Burgemeester

Afdelingsmanagers

 

A.14

Besluiten op verzoek tot rechtstreeks beroep bij een bezwaarschrift ex artikel 7:1a Awb.

Art. 7:1a Awb

College en Burgemeester

Afdelingsmanagers,Heffingsambtenaar

 

A.15

Besluiten tot het voeren van rechtsgedingen of tot het instellen van (hoger) beroep namens de gemeente of het gemeentebestuur, of tot het namens de gemeente indienen van bezwaar.

Art. 160, lid 1, sub f, Gemeentewet

College

Gemeentesecretaris

 

A.16

Vertegenwoordigen van de gemeente of van het gemeentebestuur in een bezwaar- of een beroepsprocedures, bij hoger beroep, en bij voorlopige voorzieningen, kort-gedingen, e.d.

Art. 160, lid 1, sub f, Gemeentewet, art. 171 Gemeentewet

College en Burgemeester

Ambtenaar annex met kwestie, ondersteuning JuZa

 

A.17

Het opstellen en ondertekenen van verweerschriften en pleitnota’s bij bezwaar en beroep.

Awb

College en Burgemeester

Ambtenaar annex met kwestie, ondersteuning JuZa

 

A.18

Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot: huur en verhuur, koop en verkoop alsmede ruiling en het in bruikleen geven van roerende en onroerende zaken.

Gemeentewet

College

Afdelingsmanagers

 

A.19

Besluiten tot aanbesteden van werken, en de gunning daarvan.

Gemeentewet

College

Afdelingsmanagers

 

A.20

Besluiten tot het inkopen en aanbesteden van leveringen en diensten en de gunning daarvan.

Gemeentewet

College

Afdelingsmanagers

 

A.21

Het opvragen van offertes

Gemeentewet

College

Afdelingsmanagers

 

A.22

Mededeling tot niet-gunning van een opdracht.

Gemeentewet

College

Afdelingsmanagers

 

A.23

Het ondertekenen van overeenkomsten bij de inkoop en aanbesteding van werken, diensten en leveringen.

Gemeentewet

Burgemeester

Afdelingsmanagers

 

A.24

Het bij dwangbevel invorderen van een geldsom bij een bestuurlijke sanctie ex artikel 5:10 Awb

Art. 5:10 Awb

College en Burgemeester

Afdelingsmanagers

 

A.25

Het vertegenwoordigen van de gemeente, het college en de burgemeester in mediationtraject.

Artikel 160 & 171 Gemeentewet

College en burgemeester

Afdelingsmanagers

 

A.26

De civielrechtelijke vertegenwoordiging bij RB Leeuwarden in kantonzaken.

Artikel 160 & 171 Gemeentewet

College en burgemeester

Afdelingsmanagers

 

A.27

Aanbieden mediationtraject met (externe) partijen.

Artikel 160 & 171 Gemeentewet

College en burgemeester

Afdelingsmanagers

 

A.28

Het toekennen en afwijzen van gelden ten behoeve van jubilea en verjaardagen, van burgers, verenigingen, ambtenaren, collegeleden en brandweer alsmede relatiegeschenken voor zakelijke relaties voor zover in overeenstemming met de Richtlijn.

 

College

Afdelingsmanagers

 

A.29

Benoeming van afdelingsmangers en leden van de Staf

CAR/UWO

College

directeur