Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Midden-Groningen

Gedragscode integriteit raads- en collegeleden Midden-Groningen 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMidden-Groningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGedragscode integriteit raads- en collegeleden Midden-Groningen 2018
CiteertitelGedragscode integriteit raads- en collegeleden Midden-Groningen 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageToelichting bij Gedragscode integriteit

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 15 van de Gemeentewet
  2. artikel 41c van de Gemeentewet
  3. artikel 69 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-01-2018nieuwe regeling

02-01-2018

gmb-2018-11900

Tekst van de regeling

Intitulé

Gedragscode integriteit raads- en collegeleden Midden-Groningen 2018

De raad van de gemeente Midden-Groningen;

gelet op:

artikel 15, 41c tweede lid en 69 Gemeentewet,

gezien het advies van de klankbordgroep d.d 31 oktober 2017;

 

besluit vast te stellen de: gedragscode integriteit bestuurders Midden-Groningen 2018.

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

 

Artikel 1.1  

Deze gedragscode geldt voor de raads- en collegeleden maar richt zich ook tot de bestuursorganen.

 

Artikel 1.2  

Deze gedragscode is openbaar en via internet beschikbaar.

 

Paragraaf 2 Voorkomen van belangenverstrengeling

 

Artikel 2.1  

  • 1.

    Het raads- en collegelid levert de raadsgriffier respectievelijk de gemeentesecretaris informatie aan over (neven)functies die openbaar gemaakt moeten worden bij aanvang van het raadslidmaatschap of wethouderschap of de benoeming als burgemeester.

    Als gaande het lidmaatschap nieuwe (neven)functies aanvaard worden of de omstandigheden met betrekking tot bestaande (neven)functies wijzigen, wordt de informatie die hierop betrekking heeft binnen één week aangeleverd bij de griffier respectievelijk de gemeentesecretaris.

  • 2.

    De informatie bevat in ieder geval:

    • a.

      de omschrijving van de (neven)functie

    • b.

      de organisatie voor wie de (neven)functie wordt verricht

    • c.

      of het al dan niet een (neven)functie betreft uit hoofde van het raadslidmaatschap of uit hoofde van het wethouderschap of uit hoofde van het burgemeestersambt

    • d.

      of de (neven)functie bezoldigd of onbezoldigd is.

  • 3.

    De griffier of gemeentesecretaris legt hiervoor een register aan en beheert het register. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.

 

Artikel 2.3  

  • 1.

    Dagelijks bestuurders handelen in de uitoefening van hun ambt niet zodanig dat zij vooruitlopen op een functie na aftreden.

  • 2.

    De wethouder bespreekt het voornemen tot tussentijdse aanvaarding van een functie na aftreden met de burgemeester.

 

Artikel 2.4  

  • 1.

    Het dagelijks bestuur sluit de burgemeester en een wethouder gedurende een jaar na aftreden uit van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de gemeente.

  • 2.

    Uitsluiting geldt niet bij aanvaarding van een dienstbetrekking bij de gemeente waar hij burgemeester onderscheidenlijk wethouder was. Voor werving, selectie en indiensttreding bij de gemeenten zijn de voor het ambtelijk personeel geldende regels ter zake van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 2.5  

  • 1.

    Het dagelijks bestuur draagt de burgemeester en een wethouder niet eerder dan een jaar na aftreden voor als kandidaat voor benoeming tot commissaris dan wel bestuurslid van een verbonden partij.

  • 2.

    Onder verbonden partij wordt verstaan hetgeen hieronder wordt verstaan in artikel 1.1. van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.

 

Paragraaf 3 Informatie

 

Artikel 3.1  

Het raadslid, de wethouder respectievelijk de burgemeester zorgt ervoor dat vertrouwelijke en geheime informatie waarover hij beschikt veilig wordt bewaard.

 

Artikel 3.2  

  • 1.

    Het raadslid, de wethouder en de burgemeester maken niet ten eigen bate of ten bate van derden gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen niet openbare informatie.

  • 2.

    Het raadslid, de wethouder en de burgemeester gaan zorgvuldig om met informatie waarover zij uit hoofde van hun ambt beschikken.

 

Paragraaf 4 Omgang met geschenken, diensten en uitnodigingen

 

Artikel 4.1  

  • 1.

    Een raadslid, een wethouder en de burgemeester accepteert geen geschenken, faciliteiten en diensten als hun onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed.

  • 2.

    Onverminderd het eerste lid kan het raadslid, de wethouder en de burgemeester incidentele geschenken die een geschatte waarde van ten hoogste €50,- vertegenwoordigen behouden.

  • 3.

    Geschenken die de in lid 1 genoemde personen uit hoofde van hun ambt ontvangen en die een geschatte waarde van meer dan €50,- vertegenwoordigen worden, als zij niet worden teruggestuurd, eigendom van de gemeente.

  • 4.

    De griffier respectievelijk de gemeentesecretaris leggen ten behoeve van de raad en het college een register aan van de geschenken met een geschatte waarde van meer dan €50,-. In het register is aangegeven welke bestemming de gemeente hieraan heeft gegeven. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.

  • 5.

    Geschenken worden niet op het huisadres ontvangen.

 

Artikel 4.2  

  • 1.

    Deelname aan excursies en evenementen voor rekening van anderen dan de gemeente maakt het raadslid, de wethouder en de burgemeester binnen één week na deelname openbaar. Daarbij wordt ook openbaar gemaakt wie de kosten voor zijn rekening heeft genomen.

  • 2.

    Het in het eerste lid bepaalde geldt ook voor deelname aan lunches, diners, recepties en andere uitnodigingen die door anderen betaald of georganiseerd worden, tenzij dat behoort tot de uitoefening van de functie en de aanwezigheid beschouwd kan worden als functioneel.

  • 3.

    De informatie is openbaar en via internet beschikbaar.

 

Artikel 4.3  

  • 1.

    Het raadslid, een wethouder en de burgemeester meldt het voornemen tot een buitenlandse dienstreis al dan niet op invitatie van anderen dan de gemeente of een uitnodiging daartoe aan de raad respectievelijk burgemeester en wethouders. Hij verschaft daarbij informatie over het doel en de duur van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap dat meereist, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan.

  • 2.

    Het raadslid, een wethouder en de burgemeester meldt daarbij tevens als hij voornemens is om de buitenlandse reis voor privé doeleinden te verlengen. De extra kosten van de verlenging komen daarbij volledig voor eigen rekening.

  • 3.

    De griffier respectievelijk de gemeentesecretaris legt hiervoor een register aan en beheert dit register. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.

 

Paragraaf 5 Gebruik van voorzieningen van de gemeente

 

Artikel 5.1  

Het bestuursorgaan richt de financiële en administratieve organisatie zo in dat er een getrouw beeld mogelijk is van de juistheid en rechtmatigheid van de uitgaven en hanteren heldere procedures over de wijze waarop functionele uitgaven rechtstreeks in rekening worden gebracht of kunnen worden gedeclareerd bij de gemeente.

 

Artikel 5.2  

Een raadslid, wethouder en burgemeester declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden vergoed.

 

Artikel 5.3  

Gebruik van voorzieningen en eigendommen van de gemeente te eigen bate of ten bate van derden is niet toegestaan, tenzij hier andere afspraken over zijn gemaakt.

 

Paragraaf 6 Uitvoering gedragscode

Artikel 6.1  

De gemeenteraad, de wethouder, respectievelijk de burgemeester bevordert de eenduidige interpretatie van deze gedragscode. Ingeval van leemtes en onduidelijkheden in de gedragscode voorzien zij daarin.

 

Artikel 6.2  

  • 1.

    Op voorstel van de burgemeester maakt de gemeenteraad in ieder geval afspraken over:

    • a.

      De periodieke bespreking van het onderwerp integriteit in het algemeen en van de gedragscode in het bijzonder.

    • b.

      De aanwijzing van contactpersonen integriteit

    • c.

      De processtappen die worden gevolgd ingeval van een vermoeden van een integriteitschending door een politieke ambtsdrager van de gemeente.

  • 2.

    De afspraken, bedoeld in het eerste lid, maken deel uit van deze gedragscode.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 januari 2018,

De voorzitter,

De griffier,