Organisatie | Bunnik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Bomenverordening gemeente Bunnik 2017 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Toelichting bomenverordening |
Geen
artikel 149 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-01-2018 | nieuwe regeling | 14-12-2017 |
De raad van de gemeente Bunnik;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 17 oktober 2017;
Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
Overwegende dat: de regulering van de houtopstand in de gemeente Bunnik, met het oog op het behoud en de bescherming daarvan, van wezenlijk belang is;
Besluit vast te stellen de verordening: Bomenverordening gemeente Bunnik 2017
Hoofdstuk 3 Vergunningverlening
Artikel 3 Criteria voor verlening of weigering omgevingsvergunning
De omgevingsvergunning kan, ondanks toepasselijkheid van één of meer van de criteria als genoemd in lid 1 van dit artikel, worden geweigerd indien naar het oordeel van het bevoegd gezag het belang van verlening van de omgevingsvergunning niet opweegt tegen het belang van bescherming van de volgende waarden:
Hoofdstuk 4 Overige verboden en verplichtingen
Het bevoegd gezag kan bij de omgevingsvergunning een herplantplicht met daaraan verbonden aanwijzingen of in plaats daarvan een geldelijke bijdrage ter waarde van de herplant opleggen.
Aan deze plicht kan een termijn worden verbonden waarbinnen de herplant dient te zijn uitgevoerd c.q. het geldbedrag moet zijn betaald.
De kosten van de herplant komen in beginsel voor rekening van de vergunninghouder.
Als de herplant niet aanslaat, dan meldt de vergunninghouder dit aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag stelt een termijn waarbinnen nieuwe herplant moet worden uitgevoerd.
Een herplantplicht kan tevens worden opgelegd indien een boom of houtopstand waarop het velverbod als bedoeld in deze verordening van toepassing is, zonder omgevingsvergunning is geveld of anderszins verloren is gegaan. Het bevoegd gezag kan aan de zakelijk gerechtigde of de beheerder, c.q. onderhoudsplichtige van de boom of houtopstand in dit geval aanwijzingen geven.
Artikel 7 Instandhoudingsplicht
Artikel 8 Bestrijding iepziekte
Indien iepen naar het oordeel van het bevoegd gezag gevaar opleveren voor de verspreiding van iepziekte of voor vermeerdering van de iepenspintkevers, dan kan het bevoegd gezag de eigenaar, beheerder, onderhoudsplichtige, rechthebbende of degene die uit anderen hoofde tot het treffen van voorzieningen bevoegd is, schriftelijk verplichten binnen een bij de aanschrijving vast te stellen termijn:
Artikel 10 Lijst met waardevolle en monumentale bomen
De lijst vermeldt van de waardevolle en monumentale bomen en houtopstanden de plaatselijke aanduiding, de tenaamstelling van de eigenaar en een beschrijving, waarbij de bijzondere waarde van de boom of houtopstand wordt vermeld. Tevens worden één of meer foto's en een kaart bijgevoegd met daarop aangeduid de exacte situering van de waardevolle boom of houtopstand.
Hoofdstuk 6 Straf- en slotbepalingen
Artikel 11 Afstand van de erfgrenslijn
De afstand bedoeld in artikel 5:42 van het Burgerlijk Wetboek wordt vastgesteld op 0,5 meter voor bomen en op nihil voor heggen en heesters.
Hij, die handelt in strijd met een bij of krachtens deze verordening gegeven ge- of verbod of verplichting, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie. Tevens kan een rechterlijke beoordeling op grond van dit artikel openbaar gemaakt worden. Bij de strafmaatbepaling kan rekening worden gehouden met de geldelijke boomwaarde.