Organisatie | Midden-Groningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling interne klachtenbehandeling Midden-Groningen 2018 |
Citeertitel | Regeling interne klachtenbehandeling Midden-Groningen 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | klachten |
Deze regeling is eveneens vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders, door de burgemeester en door de commissie voor bezwaarschriften
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-01-2018 | 01-01-2018 | nieuwe regeling | 02-01-2018 |
De raad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester van de gemeente Midden-Groningen en de commissie ex artikel 7:13 Awb,
ieder voor zover het zijn/haar/hun bevoegdheden betreft;
overwegende dat een eenvoudige en duidelijke interne klachtenregeling van de gemeente Midden-Groningen gewenst is;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 22 augustus 2017;
Gezien het advies van de klankbordgroep van 31 oktober 2017;
gelet op Hoofdstuk 9 van de Awb en op artikel 149 van de Gemeentewet;
besluiten de Regeling interne klachtenbehandeling gemeente Midden-Groningen 2018 vast te stellen.
Artikel 2 Onderzoek/behandeling
Een klacht over een gedraging van het college als geheel wordt onderzocht/behandeld door de collegevoorzitter of diens 1e plaatsvervanger en een ander door het college aan te wijzen collegelid, niet zijnde collegeleden die het klachtonderwerp in hun portefeuille hebben, als personen van advies aan het college in de zin van artikel 9:14, lid 1 Awb.
Een klacht over een gedraging van een raadscommissie of een adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 Awb wordt onderzocht/behandeld door de voorzitter en de secretaris/griffier van die commissie als personen van advies aan die commissie in de zin van artikel 9:14, lid 1 Awb; voor zover over die medewerkers individueel geklaagd wordt, vervangen hun plaatsvervangers hen.
In afwijking van de voorgaande artikelleden wordt een klacht die samen met een bezwaarschrift wordt ingediend, voorzover de sociale kamer van de commissie van de adviescommissie voor de bezwaarschriften van de gemeente Midden-Groningen over het bezwaarschrift adviseert, onderzocht dan wel behandeld door voornoemde commissie als commissie van advies aan het bestuursorgaan in de zin van artikel 9:14, lid 1 Awb.
Hoofdstuk 3 Mondelinge klachten en klaagschriften over gedragingen jegens een ander dan de klager
Hoofdstuk 4 Schriftelijke klachten over gedragingen jegens klager
Artikel 6 Inbehandelingname/ontvangstbevestiging/beklaagden informatie
Als het klaagschrift niet voldoet aan het tweede lid van artikel 9:4 Awb, wordt de klager namens het bestuursorgaan bij brief door de klachtencoördinator in de gelegenheid gesteld om het verzuim alsnog binnen 2 weken na de verzending van die brief te herstellen. De tijdige datum van ontvangst van het verzuimherstel, wordt dan geacht de ontvangstdatum van het klaagschrift te zijn. Als het verzuim niet tijdig hersteld wordt, is artikel 4 op de klacht van toepassing, met dien verstande dat afhandeling binnen 4 weken na afloop van de verzuimhersteltermijn moet plaatsvinden.
Het bestuursorgaan kan op binnen 2 weken uitgebracht advies van de klachtencoördinator besluiten dat artikel 9:8, lid 1, sub a, b, c, d, e of f, dan wel lid 2 Awb van toepassing is. Dan stelt de klachtencoördinator de klager binnen 4 weken na ontvangst van het klaagschrift schriftelijk, met ontvangstbevestiging, in kennis van het niet in behandeling nemen daarvan. Bij de inkennissstelling wordt de klager gewezen op de mogelijkheid om binnen 1 jaar na de datum van verzending van de inkennisstelling de klacht in te dienen bij de ombudscommissie. De rest van deze regeling blijft buiten toepassing.
Artikel 7 Informele klachtoplossing
De beklaagde, in overleg met teamleider, heeft tot vier weken na ontvangst van het klaagschrift de gelegenheid om bij wijze van een informele klachtoplossing aan de klacht tegemoet te (laten) komen. De informele klachtoplossing is gericht op bemiddeling. Bemiddeling kan bestaan uit het oplossen van het probleem, het geven van nadere uitleg en/of het aanbieden van verontschuldigingen.
Indien de informele klachtoplossing binnen vier weken leidt tot een mondelinge of schriftelijke verklaring van klager dat aan de klacht naar tevredenheid is tegemoet gekomen, dan wordt de behandeling van de klacht gestaakt. Een mondelinge verklaring moet schriftelijk bevestigd worden aan klager. De teamleider zendt de schriftelijke verklaring of bevestiging naar de klachtencoördinator. De klachtencoördinator stelt de behandelaar van de staking op de hoogte.
Indien de behandeling van de klacht niet op basis van artikel 7 is gestaakt, stelt de behandelaar klager en beklaagde(n) binnen 7 weken na ontvangst van het klaagschrift in de gelegenheid in beslotenheid te worden gehoord en, voor zover van toepassing, op elkaars standpunt te reageren. De behandelaar verstuurt de uitnodigingen minimaal een week vóór de hoorzitting.
De raad en commissies laten zich dan, evenals bij de ombudscommissie, als beklaagden vertegenwoordigen door hun plaatsvervangend voorzitter, en het college door het collegelid dat het onderwerp van de klacht in zijn portefeuille heeft, tenzij het betreffende bestuursorgaan heeft besloten tot een andere vertegenwoordiging.
De behandelaar stelt gelijktijdig klager, beklaagde en de klachtencoördinator schriftelijk in kennis van de door dat bestuursorgaan vastgestelde bevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt, vergezeld van het verslag en van het eventuele advies. Daarbij wordt de klager op de mogelijkheid gewezen om binnen 1 jaar na de datum van verzending van de brief de klacht in te dienen bij de ombudscommissie.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 januari 2018,
De voorzitter,
De griffier,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 2 januari 2018
De burgemeester, De secretaris,
Aldus vastgesteld door de burgemeester op 2 januari 2018
De burgemeester,
Aldus vastgesteld door de vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften op
De voorzitter, De secretaris