Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ridderkerk

Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRidderkerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2018
CiteertitelVerordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 255 van de Gemeentewet
  2. artikel 26 van de Invorderingswet 1990
  3. hoofdstuk I van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990
  4. hoofdstuk II van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-12-2017Nieuwe regeling

14-12-2017

gmb-2017-234071

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2018

De raad van de gemeente Ridderkerk;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 7 november 2017;

 

gelet op het advies van de commissie Samen Leven van 30 november 2017;

 

gelet op artikel 255 van de Gemeentewet, artikel 26 van de Invorderingswet 1990 en de hoofdstukken I en II van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990;

 

overwegende dat het gewenst is om nadere regels te stellen voor het verlenen van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen;

BESLUIT:

 

Vast te stellen de

 

VERORDENING KWIJTSCHELDING GEMEENTELIJKE BELASTINGEN

Artikel 1 Kwijtschelding kan worden verleend in de volgende gevallen

  • 1.

    Kwijtschelding van belastingschuld kan worden verleend voor de volgende belastingen:

    • Afvalstoffenheffing,

    • Onroerende zaakbelastingen

    • Rioolheffing

  • 2.

    Geen kwijtschelding wordt verleend voor alle overige belastingen.

Artikel 2 Gedeeltelijke kwijtschelding

  • Voor de afvalstoffenheffing wordt geen kwijtschelding verleend voor het gedeelte van het verschuldigde belastingbedrag zoals vermeld in de bij de verordening afvalstoffenheffing behorende tarieventabel;

  • Voor de gebruikersbelasting rioolheffing zoals genoemd in artikel 3, eerste lid onderdeel b van de verordening rioolheffing wordt geen kwijtschelding verleend voor het gedeelte van het verschuldigde belastingbedrag zoals vermeld in de bij de verordening rioolheffing behorende tarieventabel.

Artikel 3 Vaststelling kosten van bestaan

Bij de kwijtschelding wordt in afwijking van artikel 16, eerste en tweede lid, onderdelen a en b, van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 het percentage voor de berekening van de kosten van bestaan gesteld op 100 percent van de bijstandsnorm.

Artikel 4 Verzoek om (automatische) kwijtschelding

  • 1.

    Het verzoek om kwijtschelding van de gemeenteijke belastingen wordt middels het daarvoor bestemde formulier bij de aangewezen gemeenteambtenaar ingediend.

  • 2.

    Om in aanmerking te komen voor automatische kwijtschelding dient belanghebbende toestemming te geven voor de automatische toets die wordt uitgevoerd door het Inlichtingenbureau. Daartoe levert belanghebbende eenmalig een volledig ingevuld kwijtscheldingsformulier in. Op basis van het resultaat van de automatische toets volgt een besluit van de aangewezen gemeenteambtenaar.

Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De “Verordening Kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2017” van 15 december 2016, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de feiten en omstandigheden die zich vóór die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van dit besluit is 1 januari 2018.

  • 4.

    Dit besluit wordt aangehaald als “Verordening Kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2018”.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 14 december 2017.

De griffier,

mr. J.G.Straalen

De voorzitter,

mw. A.Attema