Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Helmond

Nadere regels subsidie vandalismebestrijding scholen Helmond 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHelmond
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels subsidie vandalismebestrijding scholen Helmond 2009
CiteertitelNadere regels subsidie vandalismebestrijding scholen Helmond 2009
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerponderwijs

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, titel 4.2
  2. Algemene Subsidieverordening Helmond 2009, art. 1.5, lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-02-200901-01-2009nieuwe regeling

10-02-2009

Gemeenteblad, 2009, 19

Collegebesluit, 2009, 0955152

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels subsidie vandalismebestrijding scholen Helmond 2009

Het college van burgemeester en wethouders van Helmond;

 

gelet op de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 1.5, tweede lid, van de Algemene Subsidieverordening Helmond 2009;

 

Besluit:

Vast te stellen de Nadere regels vandalismebestrijding scholen Helmond 2009.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    school: school voor basisonderwijs, speciale school voor basisonderwijs, school voor (voortgezet) speciaal onderwijs en school voor voortgezet onderwijs;

  • b.

    schoolbestuur: bevoegd gezag van een volgens de Wet op het primair onderwijs, Wet op de expertisecentra en de Wet op het voortgezet onderwijs bekostigde in de gemeente gelegenopenbare of bijzondere school;

  • c.

    voorziening: een voorziening zoals opgenomen in de bijlage Voorzieningen van deze regeling;

  • d.

    ASV Helmond 2009: Algemene Subsidieverordening Helmond 2009.

Artikel 1.2 Reikwijdte en doelstelling

  • 1.

    Deze regeling is van toepassing op alle scholen in de gemeente Helmond, waarvan de gemeente eigenaar is of waarvoor de gemeente in verzekeringstechnische zin het risico draagt.

  • 2.

    Met deze regeling wordt beoogd vandalismeschade tegen te gaan aan schoolgebouwen of bijbehorende onroerende zaken door het preventief laten aanbrengen van voorzieningen.

Artikel 1.3 Verhouding tot ASV Helmond 2009

Van de Algemene Subsidieverordening Helmond 2009 zijn de volgende onderdelen niet van toepassing:

  • -

    artikel 2.1 eerste en tweede lid, artikel 2.2, eerste lid en artikel 2.6 van hoofdstuk 2;

  • -

    artikel 3.2 van hoofdstuk 3.

Artikel 1.4 Hoogte subsidiebedrag en frequentie

  • 1.

    Subsidie op grond van deze regeling bedraagt per aanvraag maximaal 75 % van de daadwerkelijk te maken kosten met een maximum van € 20.000,-- inclusief BTW.

  • 2.

    Een school komt ten hoogste tweemaal per subsidiejaar in aanmerking voor subsidie.

  • 3.

    Het college kan ten gunste van een aanvrager afwijken van het bepaalde in het eerste of tweede lid.

Hoofdstuk 2 Subsidieverlening

Artikel 2.1 Subsidieaanvraag

  • 1.

    Aanvragen kunnen gedurende het gehele subsidiejaar bij het college worden ingediend.

  • 2.

    Aanvragen kunnen uitsluitend worden ingediend door een schoolbestuur.

Artikel 2.2 Algemene criteria voor subsidieverlening

Om in aanmerking te komen voor subsidie dient:

  • a.

    het met de aanvraag gemoeide bedrag minimaal € 800,-- te zijn;

  • b.

    het een voorziening te betreffen die voorkomt in de bijlage Voorzieningen en die bedoeld is om vandalismeschade tegen te gaan;

  • c.

    de school in een periode van 12 maanden voorafgaand aan de aanvraag geconfronteerd te zijn met aantoonbare vandalismeschade of aantoonbare poging tot vandalisme;

  • d.

    de aanvraag te zijn ingediend door een schoolbestuur;

Artikel 2.3 Verdeling bij overschrijding subsidieplafond

  • 1.

    Voor zover door meerdere aanvragen het subsidieplafond dreigt te worden overschreden, geniet de aanvraag voorrang waarvan vaststaat dat daarmee het hoogste schadebedrag is gemoeid berekend over een periode van 12 maanden voorafgaand aan de datum van indiening.

  • 2.

    Een aanvraag uit een voorafgaand subsidiejaar dat om budgettaire redenen op dat moment niet konden worden gehonoreerd, kan met instemming van de aanvrager ter behandeling worden doorgeschoven naar het volgende subsidiejaar. De aanvrager behoeft hiertoe geen nieuwe aanvraag in te dienen, tenzij het college anders bepaalt.

Artikel 2.4 Beslistermijn

  • 1.

    Het college beslist binnen een termijn van zes weken na ontvangst van een volledige aanvraag op het verzoek tot verlening van de subsidie.

  • 2.

    De beslissing als bedoeld in het vorige lid kan eenmaal met ten hoogste drie weken worden verdaagd.

Artikel 2.5 Weigering subsidieverlening

De subsidieverlening kan op basis van deze regeling worden geweigerd indien:

  • a.

    de aanvraag niet in het belang dan wel in strijd is met het bepaalde als geformuleerd in artikel 1.2;

  • b.

    niet wordt voldaan aan het bepaalde in artikel 2.2 van deze regeling;

  • c.

    de gevraagde voorziening door het college niet als doelmatig wordt aangemerkt;

  • d.

    de voorzieningen al zijn uitgevoerd of reeds met de uitvoering is gestart voordat op de aanvraag om subsidie is beslist;

  • e.

    op basis van een andere (subsidie)regeling een tegemoetkoming in de kosten is of kan worden ontvangen of in het vooruitzicht is gesteld.

Artikel 2.6 Algemene subsidievoorwaarden

  • 1.

    Subsidie ingevolge deze regeling wordt verleend onder de volgende algemene voorwaarden:

    • a.

      Het aanbrengen van de voorzieningen wordt uitgevoerd door een erkend en geregistreerd (aannemers-)bedrijf of erkende installateur.

    • b.

      De door de gemeente met het toezicht belaste en aangewezen personen, met inachtname van de geldende wettelijke bepalingen:

      • de toegang tot de school wordt verleend;

      • inzage wordt gegeven van de op de aan te brengen voorzieningen betrekking hebbende bescheiden en tekeningen;

      • de op de voorziening betrekking hebbende gegevens worden verstrekt, en 

      • gelegenheid wordt gegeven tot het controleren van die gegevens.

    • c.

      Het schoolbestuur zorg draagt voor de verplichting dat binnen zes maanden na de datum van subsidieverlening de school de voorziening of voorzieningen heeft aangebracht en gereedgemeld bij het college.

  • 2.

    Het college kan via het verleningsbesluit nog aanvullende voorwaarden opleggen.

Hoofdstuk 3 Subsidievaststelling

Artikel 3.1 Aanvraag en besluit tot subsidievaststelling

  • 1.

    Het college stelt de subsidie (definitief) vast op basis van een door de aanvrager in te dienen gereedmeldingsformulier.

  • 2.

    De beslissing omtrent definitieve vaststelling en uitbetaling van de subsidie wordt binnen zes weken na ontvangst van het volledige gereedmeldingsformulier genomen.

  • 3.

    De beslissing als bedoeld in het vorige lid kan eenmaal met ten hoogste drie weken worden verdaagd.

Hoofdstuk 4 Slotbepaling

Artikel 4.1 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt na bekendmaking met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2009.

Besloten in de vergadering van 10 februari 2009.

Burgemeester en wethouders van Helmond,

De burgemeester,

Drs. A.A.M. Jacobs.

De secretaris,

Mr. A.C.J.M. de Kroon.

Bekend gemaakt op:

13 februari 2009.

De gemeentesecretaris,

Mr. A.C.J.M. de Kroon.

Bijlage Voorzieningen (behorende bij Nadere regels subsidie vandalismebestrijding Helmond 2009)  

1. Aanduiding van de voorzieningen.

Ter bestrijding van vandalisme aan of bij schoolgebouwen kunnen schoolbesturen aanspraak maken op één van onderstaande voorzieningen, voor zover de “Verordening voorzieningen onderwijshuisvesting Helmond 2007" hierin niet of slechts ten dele voorziet. De volgorde van deze voorzieningen bepaalt tevens de rangorde van deze voorzieningen; een schoolbestuur kan alleen aanspraak maken op één van onderstaande voorzieningen, als de hoger in rangorde zijnde voorzieningen reeds getroffen zijn, maar niet afdoende blijken te werken bij de bestrijding van vandalisme.

 

Voorzieningen:

  • a.

    anti - opklim voorzieningen

  • b.

    waakverlichting

  • c.

    hekwerk van 1,80 meter om (gedeelte) schoolterrein

  • d.

    inpandige beveiligingsinstallatie in de vorm van camera('s) met videorecorder

  • e.

    kleine (vandalismewerende) verbouwingen aan buitenzijde gebouw

  • f.

    aanvullende voorzieningen welke door het college van burgemeester en wethouders worden vastgesteld

 

2. Toekenningscriteria.

Subsidie kan worden toegekend indien, binnen een periode van 12 maanden voorafgaande aan de indieningsdatum, regelmatig sprake is van (poging tot) vernieling, bekladding dan wel brandstichting van een schoolgebouw (incl. dislocaties en gymzaal). Alleen schoolgebouwen en bijbehorende onroerende zaken (te denken valt aan een gymzaal) komen hiervoor in aanmerking, voor zover deze binnen de Helmondse gemeentegrenzen liggen. De rangorde bij het toekennen aan de verzoekers van de gevraagde voorzieningen wordt bepaald door de hoogte van het schadebedrag.

 

3. Subsidieplafond.

Per subsidiejaar (zie definitiebepaling ingevolge artikel 1.1 ASV Helmond 2009) is maximaal € 34.000,-- beschikbaar voor het treffen van de onder 1 genoemde voorzieningen.

Toelichting nadere regels subsidie vandalismebestrijding scholen Helmond 2009  

A. Algemeen

 

Inleiding

Per 1 januari 2009 is de “Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Helmond” ingetrokken (hierna te noemen: Verordening mfgo). Het intrekkingsbesluit had van doen met de inwerkingtreding van de nieuwe Algemene Subsidieverordening Helmond 2009 op diezelfde datum en de introductie van een geheel nieuwe subsidiesystematiek. Tijdens de voorbereiding van de nadere regels ter vervanging van de diverse bijzondere verordeningen, werd van ambtelijke zijde gemotiveerd aangegeven dat niet langer behoefte bestond aan een regeling ter vervanging van de Verordening mfgo.

 

Begin januari 2009 werd geconstateerd dat er toch nog behoefte bleek aan een juridische basis teneinde op aanvragen voor voorzieningen vandalismebestrijding scholen te kunnen blijven beslissen. Het laatste aspect was eerder over het hoofd gezien.

 

De Nadere regels subsidie vandalismebestrijding scholen Helmond 2009 moet worden beschouwd als een compleet nieuwe regeling, die sterk afwijkt van de meeromvattende Verordening mfgo. Slechts enkele aspecten uit de “oude regeling” keren terug in de onderhavige regeling.

 

Herziening gemeentelijk subsidiestelsel en consequenties

Voor de herziening als voornoemd werd het gemeentelijke subsidiestelsel in Helmond gekenmerkt door een lappendeken van vele regelingen die qua opbouw en systematiek sterk uiteenliepen. De voor 1 januari 2009 geldende Algemene subsidieverordening (ASV 2005) bleek geen echte algemene regeling en was feitelijk toegeschreven op de beleidsvelden welzijn, sport en cultuur. Verder fungeerde deze in de praktijk als restverordening, voor zover een bijzondere verordening niet voorhanden was. Anno 2008 kende de gemeente Helmond dus een ASV met daarnaast tal van bijzondere en uiteenlopende verordeningen.

 

Medio 2007 is een projectopdracht verstrekt om het huidige gemeentelijke subsidiestelsel te bezien, te ontvlechten en om te vormen tot een meer samenhangend geheel. Dit alles heeft geresulteerd in de nieuwe Algemene subsidieverordening Helmond 2009.

 

De Algemene Subsidieverordening Helmond 2009 (hierna te noemen: ASV 2009) is een subsidieregeling die alle gemeentelijke beleidsterreinen bestrijkt. Zij kan tevens worden beschouwd als ”moederverordening” met tal van algemene regels en voorschriften die in beginsel universeel gelden. Onderdeel van de (herzienings)operatie was - zoals al aangegeven - het omvormen van alle bestaande bijzondere verordeningen en onderliggende regels tot nadere regels.

 

De onderhavige regeling (lees: Nadere regels vandalismebestrijding scholen Helmond 2009) valt hiërarchische gezien onder de reikwijdte van de (nieuwe) ASV. In deze regeling zijn geen (procedure)bepalingen opgenomen die ook voorkomen in de subsidietitel van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de ASV. Hiervoor is gekozen om doublures te voorkomen. Anders gesteld: de bepalingen die voorkomen in de Awb of de nieuwe ASV zijn leidend en behoeven geen regulering in de onderhavige regeling. Enkele voorbeelden:

  • -

    De omschrijving van het begrip subsidiejaar vindt men terug in artikel 1.1 onder e van de ASV;

  • -

    De bepaling dat het college belast is met de uitvoering is centraal geregeld in de ASV (zie artikel 1.5);

  • -

    De bepaling inzake het subsidieplafond vindt zijn grondslag in de ASV (zie artikel 1.3);

  • -

    Het intrekken of wijzigen van de subsidie is afdoende geregeld in de Awb (artikel 4:49);

  • -

    Terugvordering van onverschuldigd betaalde subsidie is geregeld in de Awb (afdeling 4.2.7);

  • -

    De hardheidsclausule en overgangsregeling (zie artikelen 4.4 en 4.7 ASV).

 

De bevoegdheid om nadere regels vast te stellen ligt bij het college. De oude regeling (Verordening mfgo) betrof nog een bevoegdheid van de gemeenteraad. De reden om te kiezen voor nadere regels (gedelegeerde regelgeving) heeft te maken met het feit dat een onderwerp als subsidiëring veelvuldig in beweging is en optimale flexibiliteit gewenst is om zo sneller en beter te kunnen inspelen op veranderende behoeften en wensen.

 

Doel van de regeling en doelgroep

De onderhavige regeling kan worden gezien als een stimuleringsregeling ter bestrijding van vandalisme aan en nabij scholen. Doel van deze regeling is dus om in preventieve zin bestaande scholen minder vandalismegevoelig te maken via het aanbrengen van (gesubsidieerde) voorzieningen. Alleen schoolbesturen kunnen namens een op Helmonds grondgebied gevestigde school met succes een aanvraag om subsidie bij het college van Helmond indienen.

 

In het kader van deze regeling is door het college een aantal voorzieningen vastgesteld (zie bijlage Voorzieningen bij deze regeling). Alleen de in de bijlage genoemde voorzieningen komen voor subsidie in aanmerking, waarbij het college een aantal restricties hanteert. Deze restricties treft men eveneens aan in de bijlage Voorzieningen.

 

Subsidieplafond

Voor de uitvoering van de subsidieregeling is voor 2009 een bedrag van € 34.000,-- beschikbaar. Wanneer in enig subsidiejaar het bedrag op is, kunnen nieuwe aanvragen in dat jaar niet meer worden gehonoreerd ook al zou de desbetreffende aanvrager (lees: schoolbestuur) voldoen aan alle voorwaarden die de regeling stelt. Het subsidieplafond vormt voor het bevoegd bestuursorgaan (college) een expliciete weigeringsgrond. Verwezen zij naar het bepaalde in artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht.

 

B. Artikelsgewijze toelichting

 

De artikelen 1.1 en 1.2 spreken voor zich en behoeven geen nadere toelichting.

 

Artikel 1.3 regelt de verhouding tot de ASV Helmond 2009. De onderhavige regeling is een relatief lichte regeling waarbij het te ver gaat om vast te houden aan het uitgangspunt dat ASV in volle omvang van toepassing is. Met gebruikmaking van artikel 1.5 ASV wordt een aantal onderdelen / bepalingen uit de ASV hier buiten toepassing gelaten.

 

Artikel 1.4 regelt de hoogte van het subsidiebedrag en de frequentie van subsidiëring. Uitgangspunt is dat niet alle kosten van de aan te brengen voorziening in aanmerking komen voor sub-sidie; bepaald is dat maximaal 75 % van de daadwerkelijk te maken kosten voor vergoeding in aanmerking komt tot een maximum van € 20.000,--.

Het komt in de praktijk voor dat er subsidie voor relatief dure voorzieningen wordt aangevraagd door een schoolbestuur (denk aan een hekwerk over een aanzienlijke lengte ter omheining van een school). Stel dat eerder getroffen voorzieningen niet het beoogde effect hebben gehad (zie bijlage Voorzieningen), voldaan wordt aan alle voorwaarden voor subsidieverlening en het subsidiebudget voldoende ruimte biedt. In een dergelijk geval zou het college op basis van het derde lid ten gunste van aanvrager kunnen afwijken van het bepaalde in het eerste lid en voor een hoger bedrag kunnen subsidiëren dan het standaard maximum van € 20.000,--. Hierbij zij nadrukkelijk aangetekend dat het college zal meewegen de consequenties voor andere aanvragen en eventuele aanvragen die om budgettaire redenen in samenspraak met de aanvrager zijn doorgeschoven (zie artikel 2.3, derde lid) en in voorkomend geval dus niet of slechts gedeeltelijk kunnen worden gehonoreerd met het oog op de beperkt beschikbare middelen (subsidieplafond).

 

Artikel 2.1 spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting. Volledigheidshalve zij hierbij aangetekend dat het bepaalde in het derde en vierde lid van artikel 2.1 ASV van toepassing is. Dit betekent dat de aanvrager van de subsidie verplicht gebruik dient te maken van een door het

college vastgesteld aanvraagformulier. Een aanvraag die anders dan via het voorgeschreven formulier is ingediend, kan onder omstandigheden op grond van het bepaalde in artikel 4:5 Awb buiten behandeling worden gelaten. Het aanvraagformulier gaat vergezeld van een bijsluiter.

Op de bijsluiter staat exact vermeld welke bescheiden aan het college moeten worden overgelegd. Zo zal een aanvraagformulier ook vermelden het aantal offertes en welke eisen daaraan worden gesteld. Voor het overige zij verwezen naar de toelichting bij artikel 2.1, derde lid ASV Helmond 2009.

Het tweede lid van artikel 2.1 beoogt te voorkomen dat scholen zelf aanvragen gaan indienen al dan niet zonder medeweten van het schoolbestuur.

 

In artikel 2.2 is een aantal algemene uitgangspunten / voorwaarden geformuleerd waaraan het aanvragende schoolbestuur moet voldoen. Onderdeel a is bedoeld als drempel en is ingevoegd ter voorkoming dat voor geringe investeringen een beroep wordt gedaan op de regeling. Het college is van mening dat voor voorzieningen onder het drempelbedrag het schoolbestuur een eigen (financiële) verantwoordelijkheid draagt. De overige onderdelen spreken voor zich en behoeven geen toelichting.

 

Artikel 2.3 spreekt voor zich en behoeft geen toelichting. Zie verder de toelichting bij artikel 1.4.

 

Op grond van artikel 2.4 dient het college binnen zes weken een beslissing op de aanvraag te nemen. De beslistermijn wijkt af van de standaardtermijnen als genoemd in de ASV. Daarom is de bepaling opgenomen in deze regeling. Het moet daarbij gaan om een volledige (lees: complete) aanvraag.

 

In artikel 2.5 zijn de specifieke weigeringsgronden genoemd op basis waarvan het college een aanvraag kan weigeren. Aangezien de Awb (artikelen 4:25 en 4:35) en artikel 2.5 ASV ook van toepassing zijn, kan een aanvraag ook op andere gronden worden geweigerd.

Onderdeel c houdt mede verband met de rangorde van voorzieningen als vermeld in onderdeel 1 van de bijlage Voorzieningen. Kortheidshalve zij daarnaar verwezen.

Onderdeel e geeft aan dat de subsidie wordt geweigerd als er een andere regeling voorhanden is op basis waarvan men aanspraak kan maken op subsidie. Het kan hierbij gaan om zowel hogere als lokale (subsidie)regelgeving.

 

In artikel 2.6 van de regeling staan algemene subsidievoorwaarden vermeld. Voorts kunnen op basis van het tweede lid nog aanvullende voorwaarden worden gesteld. Het niet voldoen aan voornoemde verplichtingen kan leiden tot een lagere vaststelling van de subsidie ex artikel 4:46, tweede lid Awb. Hierbij dient in een voorkomend geval nadrukkelijk rekening te worden gehouden met het evenredigheidsbeginsel als bedoeld in artikel 3:4, tweede lid Awb en de voorafgaande hoorplicht (zie artikel 4:12, tweede lid onder b Awb).

 

De artikelen 3.1 en 4.1 spreken voor zich en behoeven geen nadere toelichting.