Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Emmen

Verordening op de ambtelijke bijstand

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEmmen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de ambtelijke bijstand
CiteertitelVerordening op de ambtelijke bijstand
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpAlgemeen en organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet. art. 33, lid 3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-04-2003nieuwe regeling

24-04-2003

Geen.

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand

2003, nr.A7

 

De raad van de gemeente Emmen;

 

gelet op het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 april 2003, nr.51;

 

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

 

besluit:

 

  • 1.

    De “Verordening op de ambtelijke bijstand” vast te stellen;

  • 2.

    De door de raad op 28 februari 2002 vastgestelde “Tijdelijke regeling ambtelijke ondersteuning” te doen vervallen bij de inwerkingtreding van bovengenoemde verordening.

     

    Verordening op de ambtelijke bijstand

Artikel 1 Informatie

  • 1.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

  • 2.

    Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist of het een verzoek om informatie betreft, als bedoeld in dit artikel.

Artikel 2 Ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2.

    De bijstand, bedoeld in het eerste lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 3 Verlenen van bijstand

  • 1.

    Een ambtenaar verleent op verzoek van de secretaris ambtelijke bijstand, tenzij:

    • a.

      de bijstand geen betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      de bijstand redelijkerwijs niet kan worden verleend;

    • c.

      de bijstand het belang van de gemeente schaadt.

  • 2.

    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3.

    Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 4 Weigering verlening bijstand

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester bevordert dat zo spoedig mogelijk over het verzoek een beslissing wordt genomen.

Artikel 5 Verschafte informatie of bijstand

1.

Wanneer een raadslid niet tevreden is over de verschafte informatie of geleverde bijstand, kan hij dit melden bij de griffier.

 

2.

a.

Indien de melding informatie of bijstand betreft waarvoor de griffier zelf verantwoordelijk is, geeft hij zijn reactie aan het raadslid.

 

b.

Indien het informatie of bijstand betreft die door ambtenaren is gegeven die onder verantwoordelijkheid van het college werken, bespreekt de griffier de zaak met de secretaris en deelt hij de uitkomst van het overleg aan het raadslid mee.

 

3.

Indien het raadslid van mening is dat zijn melding bij de griffier niet tot een bevredigend resultaat leidt, dan kan hij de zaak voorleggen aan de burgemeester.

Artikel 6 Register

  • 1.

    De secretaris houdt een register bij van de verleende ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 2, tweede lid, waarin per verzoek om bijstand aan de ambtelijke organisatie wordt opgenomen:

    • a.

      welk raadslid om bijstand heeft verzocht;

    • b.

      over welk onderwerp om bijstand is verzocht;

    • c.

      welke ambtenaar de bijstand heeft verleend;

    • d.

      hoeveel tijd het verlenen van de bijstand heeft gekost;

    • e.

      de reden waarom een verzoek is geweigerd.

  • 2.

    Indien door de omvang in aantal en grootte van de verzoeken om ambtelijke bijstand een onevenredig beslag wordt gelegd op de ambtelijke organisatie, treedt de secretaris in overleg met de griffier.

Artikel 7 Informatie over verstrekte ambtelijke bijstand

Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van de gegeven ambtelijke bijstand, dan wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

 

Paragraaf 3 Slotbepaling

Artikel 8  

Deze verordening treedt in werking met ingang van …

Vastgesteld in de openbare vergadering

van de raad van 24 april 2003,

 

de griffier,

de voorzitter,