Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waddinxveen

Verordening taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van raadscommissies

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaddinxveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van raadscommissies
CiteertitelVerordening taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van raadscommissies
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt de Verordening taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van raadscommissies, vastgesteld d.d. 25-06-2003

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 82

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-08-2010Wijziging art. 3

31-03-2010

Hart van Holland, 11-08-2010

10/029
04-05-2006nieuwe regeling

31-03-2006

Weekblad voor Waddinxveen, 03-05-2006

06/021

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van raadscommissies

De gemeenteraad van de gemeente Waddinxveen;

gelet op artikel 82 Gemeentewet;

gelezen de verordening taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van raadscommissies d.d.25 juni 2003;

gehoord het seniorenconvent d.d.29 maart 2006;

b e s l u i t:

In te trekken de Verordening taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van raadscommissies dd. 25 juni 2003;

Vast te stellen de volgende Verordening taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van raadscommissies:

BEGRIPSBEPALINGEN

Artikel 1  

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: een raadscommissie in de zin van artikel 82 Gemeentewet;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van een dergelijke commissie of diens vervanger;

  • c.

    lid: lid van een dergelijke commissie;

  • d.

    secretaris: secretaris van een dergelijke commissie of diens vervanger;

  • e.

    presidium: het presidium als bedoeld in artikel 3 Reglement van Orde;

  • f.

    fractie: een fractie als bedoeld in artikel 2 Reglement van Orde;

  • g.

    griffier: de griffier als bedoeld in artikel 107 e.v. Gemeentewet of diens vervanger;

  • h.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • i.

    duoraadslid: een commissielid als bedoeld in artikel 3, derde lid

  • j.

    vergadering: vergadering van een raadscommissie.

INSTELLING
Artikel 2
  • 1.
    • De raad stelt commissies in voor de volgende beleidsterreinen:

      • a.

        Bestuur en Middelen;

      • b.

        Openbare Ruimte;

      • c.

        Samenleving.

  • 2.

     

    • a.

      De raadscommissie Bestuur en Middelen bereidt de besluitvorming van de raad terzake voor en overlegt over de volgende onderwerpen:

      • -

        intergemeentelijke samenwerking,

      • -

        algemeen bestuurlijke aangelegenheden,brandweer- en politiezaken,

      • -

        openbare orde en veiligheid,

      • -

        algemene aspecten van het handhavingsbeleid,

      • -

        communicatie en de relatie met de burgers,

      • -

        financieel beleid en belastingen,

      • -

        personeel en organisatie,

      • -

        automatisering en ICT,

      • -

        huisvesting van de organisatie,

      • -

        ondersteuning en facilitering van bestuur en organisatie.

         

        Daarnaast heeft de commissie een algemeen bestuurlijk coördinerende taak.

         

    • b.

      De raadscommissie Openbare Ruimte bereidt de besluitvorming van de raad terzake voor en overlegt over de volgende onderwerpen:

      • -

        ruimtelijke ordening,

      • -

        volkshuisvesting,

      • -

        centrumontwikkeling,

      • -

        woningbouw en bedrijfsterreinen,

      • -

        economische zaken met uitzondering van de werkgelegenheidsaspecten,

      • -

        vastgoedzaken en grondbeleid,

      • -

        beheer openbare ruimte,

      • -

        verkeer en vervoer,

      • -

        milieu, energie en duurzaamheid,

      • -

        wijk- en buurtbeheer.

         

    • c.

      De raadscommissie Samenleving bereidt de besluitvorming van de raad terzake voor en overlegt over de volgende onderwerpen:

      • -

        welzijn en zorg,

      • -

        educatie, onderwijs en kinderopvang,

      • -

        sociale zaken en armoedebeleid,

      • -

        sport, inclusief het zwembad,

      • -

        cultuur en monumenten,

      • -

        sociaal-cultureel werk,

      • -

        de werkgelegenheidsaspecten van economische zaken,

      • -

        ontwikkelingssamenwerking en jumelage.

  • 3.

    Daarnaast kan een commissie al dan niet tijdelijk een subcommissie of een commissie ad hoc instellen binnen de zittingsperiode van de raad voor thematisch gerichte (deel-)onderwerpen. Dergelijke commissies ressorteren volledig onder en rapporteren rechtsreeks aan de commissie, die tot de instelling ervan heeft besloten.

    Tenzij uit de strekking van de bepalingen van deze verordening het tegendeel blijkt, zijn die op deze (sub-)commissies (ad hoc) van overeenkomstige toepassing.

  • 4.

    Het presidium draagt zorg voor de afstemming en regeling van de werkzaamheden van de in lid 2 genoemde commissies.

SAMENSTELLING

Artikel 3  

  • 1.

    Een raadscommissie bestaat uit maximaal drie fractieleden per commissie waarvan maximaal één niet-raadslid (duo-raadslid).

  • 2.

    De leden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

  • 3.

    De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid van een raadscommissie. De in het eerste lid genoemde leden dienen tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van een fractie.

BENOEMING EN TAKEN VOORZITTER

Artikel 4  

  • 1.

    De voorzitter en zijn plaatsvervanger worden door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 2.

    De voorzitter is geen lid van de raadscommissie.

  • 3.

    De voorzitter vervult de rol van technisch voorzitter en is belast met:

    • a

      het leiden van de vergadering;

    • b

      het handhaven van de orde;

    • c

      het doen naleven van deze verordening;

    • d

      hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

ZITTINGSDUUR EN VACATURES

Artikel 5
  • 1.

    De zittingsperiode van een lid en de (plaatsvervangend) voorzitter eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Een lid houdt op lid te zijn van een raadscommissie indien zij niet meer voldoen aan de in artikel 3, derde lid, gestelde eisen.

  • 3.

    De raad kan een lid ontslaan op voorstel van de fractie op wiens voordracht het lid is benoemd.

  • 4.

    De raad kan de voorzitter of zijn plaatsvervanger ontslaan.

  • 5.

    Een lid en de (plaatsvervangend) voorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6.

    Indien door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.

  • 7.

    Indien een fractie blijkens een schriftelijke verklaring aan de voorzitter van de raad niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van het lid dat op voordracht van die fractie is benoemd, van rechtswege.

SECRETARIS

Artikel 6
  • 1.

    Als secretaris treedt op de griffier, dan wel degene die daartoe door de griffier in overleg met de voorzitter van de betreffende commissie wordt aangewezen.

  • 2.

    De secretaris is belast met de voorbereiding van de vergadering en is verantwoordelijk voor de verslaglegging.

DEELNAME AAN DE VERGADERINGEN; AANWEZIGHEID COLLEGE, BURGEMEESTER GEMEENTESECRETARIS EN AMBTENAREN

Artikel 7
  • 1.

    De voorzitter kan de burgemeester en één of meer wethouders uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 2.

    Indien de burgemeester of een wethouder bij een vergadering aanwezig wil zijn en wil deelnemen aan de beraadslagingen, doet hij hiertoe een verzoek aan de voorzitter.

  • 3.

    De voorzitter neemt zo spoedig mogelijk een voorlopige beslissing op het verzoek.

  • 4.

    De raadscommissie kan bij aanvang van de vergadering beslissen dat de burgemeester en één of meer wethouders niet in de vergadering aanwezig mogen zijn of aan de beraadslagingen mogen deelnemen.

  • 5.

    De raadscommissie kan het college verzoeken de gemeentesecretaris aanwezig te laten zijn in de vergadering en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in deze verordening.

  • 6.

    De burgemeester en een wethouder kunnen zich in voorkomende gevallen ter ondersteuning door één of meer ambtenaren laten vergezellen.

TAAK EN BEVOEGDHEDEN
Artikel 8
  • 1.

    Een raadscommissie heeft de volgende taken:

    het voorbereiden van de besluitvorming van de raad terzake een voorstel of onderwerp dat betrekking heeft op de in artikel 2, tweede lid genoemde onderwerpen;

    het uitbrengen van advies aan de raad uit eigener beweging;

    het voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de in artikel 2, tweede lid genoemde onderwerpen.

  • 2.

    Wanneer de commissie tot de conclusie komt, dat een onderwerp of voorstel onvoldoende voor de beraadslaging is voorbereid, kan de commissie aan het college of de burgemeester nadere inlichtingen of een aanvullend advies vragen. De commissie bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel vervolgens opnieuw wordt behandeld.

  • 3.

    Voor het overige maakt een commissie in voorkomende gevallen haar standpunten ter zake aan de raad en het college kenbaar via het verslag.

VERGADERINGEN, OPROEP, AGENDA EN VOORSTELLEN
Artikel 9
  • 1.

    Een commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter dit nodig vindt of door tenminste drie leden schriftelijk en met opgave van redenen aan de voorzitter wordt gevraagd. In het laatstbedoelde geval belegt de voorzitter binnen een week een vergadering.

  • 2.

    De vergaderingen van de raadscommissies vangen aan om 20.00 uur en vinden plaats in het gemeentehuis, Raadhuisplein 1 te Waddinxveen. De voorzitter kan in bijzondere gevallen een ander aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover overleg met de secretaris.

  • 3.

    De vergaderingen worden belegd door de voorzitter, die zorgt dat elk lid - spoedeisende gevallen uitgezonderd - tenminste vijf dagen vóór het houden van een vergadering, schriftelijk wordt opgeroepen, onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken worden met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, tegelijkertijd met de schriftelijke oproep aan de leden verzonden.

  • 4.

    Eveneens wordt de agenda aan de overige leden van de raad en aan de pers ter beschikking gesteld.

OPENBARE KENNISGEVING
Artikel 10
  • 1.

    Tegelijkertijd met de oproep maakt de voorzitter dag, tijdstip en plaats van de vergadering bekend.

  • 2.

    De agenda en de daarbij behorende voorstellen worden tegelijkertijd met de oproep op een bij de bekendmaking aan te geven wijze ter inzage gelegd voor de leden, pers en publiek alsmede ook op de website van de gemeente geplaatst.

  • 3.

    Vertrouwelijke stukken worden, ter vertrouwelijke kennisname, alleen aan de commissieleden verstrekt.

OPENING EN QUORUM
Artikel 11
  • 1.

    De voorzitter opent de vergadering, als blijkt dat meer dan de helft van het aantal fracties aanwezig is.

  • 2.

    Wanneer een kwartier na aanvang niet het vereiste aantal fracties aanwezig is, bepaalt de voorzitter een datum voor een nieuwe vergadering met een tussentijd van tenminste 24 uur.

  • 3.

    In deze vergadering kunnen de dan aanwezige leden beraadslagen en besluiten.

WIJZE VAN VERGADEREN
Artikel 12
  • 1.

    De vergaderingen van de commissies zijn voor iedereen toegankelijk.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in het eerste lid kan een commissie op grond van artikel 86 van de Gemeentewet in een besloten vergadering op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de stukken die aan de commissie worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Geheimhouding omtrent het in een besloten vergadering behandelde wordt tijdens de vergadering opgelegd. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen in acht genomen totdat de commissie haar opheft.

  • 3.

    Op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door de voorzitter van een commissie, het college en de burgemeester, ieder ten aanzien van stukken die hij/zij/het aan een commissie overlegt. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat de verplichting heeft opgelegd, dan wel de raad haar opheft.

  • 4.

    Indien een commissie zich ter zake van het behandelde waarvoor een verplichting tot geheimhouding geldt tot de raad heeft gericht, wordt de geheimhouding in acht genomen totdat de raad haar opheft.

  • 5.

    De leden van de raad die niet tevens lid zijn van de betreffende commissie, zijn bevoegd de besloten vergaderingen van deze commissie als toehoorder bij te wonen.

  • 6.

    De beraadslaging over een onderwerp of voorstel geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 7.

    Elke spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten.

  • 8.

    Elke fractie mag in één termijn niet meer dan één maal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 9.

    Een lid kan een voorstel doen over de spreektijd van de leden.

  • 10.

    De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 11.

    Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 12.

    Over een voorstel van orde beslist de raadscommissie terstond.

  • 13.

    Bij de bepaling hoeveel malen een fractie over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

HANDHAVING ORDE
Artikel 13

De voorzitter zorgt voor de ordehandhaving in de vergadering en is tevens bevoegd om toehoorders te doen vertrekken, als zij de orde verstoren.

SPREEKRECHT BURGERS
Artikel 14
  • 1.

    1.Na de opening van een openbare commissievergadering kunnen aanwezige burgers gezamenlijk gedurende maximaal dertig minuten het woord voeren over al dan niet op de agenda geplaatste onderwerpen, behorende tot de beleidsterreinen van de betreffende commissie.

    Het woord kan niet gevoerd worden over:

    • a.

      een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep open staat of heeft opengestaan;

    • b.

      benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt na overleg met de leden op welk tijdstip gedurende een openbare commissievergadering inspraak kan plaats vinden. De voorzitter kan hiertoe de volgorde van de te behandelen agendapunten wijzigen.

  • 3.

    Direct na de inspraak krijgen de leden van de commissie en de aanwezige leden van het college gelegenheid om aan de spreker vragen te stellen.

  • 4.

    Bij de openbare kennisgeving van een vergadering van een dergelijke commissie wordt melding gemaakt van de mogelijkheid om van dit spreekrecht gebruik te maken

  • 5.

    Een ieder krijgt maximaal vijf minuten spreektijd. Indien de behandeling van alle agendapunten van een commissievergadering – gelet op de beschikbare tijd - door het gebruik maken van het spreekrecht in gevaar dreigt te komen, kan de voorzitter de spreektijd inkorten.

GELDELIJKE VOORZIENINGEN
Artikel 15

De duoraadsleden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van commissievergaderingen conform het bepaalde in de Verordening geldelijke voorziening raads- en commissieleden.

VERKLARING
Artikel 16

De duoraadsleden leggen na ontvangst van het bericht over hun benoeming en vóór het bijwonen van de eerstvolgende commissievergadering een schriftelijke verklaring af met als inhoud:

  • a.

    het bepaalde in de artikelen 13, 15, 25 en 86 van de Gemeentewet te kennen en - als waren zij leden van de raad - in acht te zullen nemen, alsmede

  • b.

    zich voorts te zullen houden aan de eventueel door de commissies gemaakte c.q. te maken werkafspraken, bijvoorbeeld ten aanzien van de behandeling van vertrouwelijke stukken.

REGLEMENT VAN ORDE VAN OVEREENKOMSTIGE TOEPASSING
Artikel 17

Voor zover deze verordening daarin niet voorziet, worden de werkwijze van de commissie en de orde van de vergaderingen bepaald door de overeenkomstige artikelen in het Reglement van Orde voor de raad.

SLOTBEPALINGEN

Artikel 18
  • 1.

    Deze wijziging wordt aangehaald als eerste wijziging van de Verordening taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van raadscommissies.

  • 2.

    De verordening treedt in werking met ingang van de dag volgend op die van de bekendmaking.

Aldus vastgesteld door de raad der gemeente

Waddinxveen in zijn openbare vergadering

van 12 april 2006,

de griffier, de voorzitter,

(mr. F.W. van der Dussen) (H.C.J. Roijers)