Organisatie | Best |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Buurtbudget 2018 e.v. |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | regeling buurtbudget 2018 |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-12-2017 | 01-01-2020 | regeling buurtbudget 2018 | 12-12-2017 |
Sinds 2012 kent de gemeente Best het buurtbudget, sinds 2013 structureel in de begroting opgenomen onder de post Integrale wijkontwikkeling, met een jaarlijks bedrag van € 40.000,00. Voor u ligt de Regeling Buurtbudget 2018.
Met de Regeling Buurtbudget wil de gemeente Best stimuleren dat actieve bewoners zelfstandig activiteiten ontwikkelen en uitvoeren die de leefbaarheid en / of sociale verbondenheid in de buurt verbeteren. Het beleidsakkoord 2014-2018, ‘Verbinden met daadkracht’, vermeldt: “Er komt meer ruimte voor eigen initiatieven, waarbij in overleg bekeken wordt hoe voor dit doel de diverse beschikbare budgetten in de begroting worden ingezet.” Ook in het vastgestelde Wmo-beleidskader en de notitie Inwoners- en overheidsparticipatie is het stimuleren en faciliteren van inwonersinitiatieven verankerd.
Het buurtbudget kent de gemeente toe aan initiatieven van inwoners en/of buurt- of wijkorganisaties. Het bedrag staat als budget onder beheer van de gemeente, maar door het toetsen van draagvlak voor hun initiatief bepalen inwoners mee wat ermee gebeurt.
De voorwaarden worden zo eenvoudig mogelijk gehouden, zodat de regeling én het algemeen belang dient én draagvlak en zelfwerkzaamheid stimuleert.
Allerlei soorten initiatieven zijn mogelijk, zolang ze bijdragen aan de doelstellingen van het buurtbudget (genoemd onder 2.). Voorbeelden: buurtsportmiddag, aanbrengen van meer groen in de buurt, straat- en buurtfeesten, een blikvanger, bankje, kunstproject, bloembollen in het gemeentegazon, tegels tegen zinloos geweld, minibieb, een bijdrage aan het opknappen van speeltoestellen/speelplein, … .
Evaluatie Regeling Buurtbudget 2017
De Regeling Buurtbudget 2017 is geëvalueerd onder de initiatiefnemers van 2017 en de bewonersoverleggen. Van de 58 benaderde mensen hebben er 30 gereageerd, dit is ruim 50%.
Uit deze evaluatie zijn de volgende aandachtspunten voor de regeling gekomen:
Twee derde van de respondenten vindt het redelijk om een maximum bedrag per initiatief in te stellen. Over de hoogte van dit maximum is men verdeeld. De suggestie wordt gedaan om die te laten afhangen van het doel en de reikwijdte van een initiatief en een goede onderbouwing te vragen van het gevraagde bedrag.
Regeling Buurtbudget 2018 e.v.
In de Regeling Buurtbudget 2018 e.v. zijn de uitkomsten van deze evaluatie verwerkt.
- de doelstellingen en voorwaarden van het buurtbudget in Best;
- het beschikbare budget en de verdeling ervan;
- de toetsing en besluitvorming;
- de rollen van de diverse betrokkenen;
Bovendien vermeldt de regeling meer over de communicatie en rapportage.
2. Doelstellingen en voorwaarden
Met de Regeling Buurtbudget wil de gemeente Best bijdragen aan de volgende doelstellingen:
Per initiatief wordt maximaal € 1.500,00 toegekend. Indien meer geld nodig is voor een initiatief zoekt de initiatiefnemer aanvullende bronnen van inkomsten. Wil hij of zij toch een hogere bijdrage uit het buurtbudget? Dan moet de initiatiefnemer bij het indienen van de aanvraag toelichten waarom dit gezien de doelstellingen van het buurtbudget redelijk zou zijn. De gemeente neemt hierover dan een besluit.
Voor een buurtbarbecue, straat-, buurt- of wijkfeest (of een vergelijkbaar initiatief) is maximaal € 7,50 per deelnemer beschikbaar. Wanneer dit initiatief voor het eerst wordt georganiseerd is hiervoor maximaal € 500,00 beschikbaar. Vanaf het tweede jaar dit bedrag maximaal € 250,00, én moet hieraan gekoppeld een andere activiteit plaatsvinden die bijdraagt aan de doelstellingen van het buurtbudget. Voor deze activiteit kan maximaal € 200,00 buurtbudget worden aangevraagd.
Bij ingrepen/voorzieningen in de openbare ruimte gelden aanvullend op de Voorwaarden algemeen de volgende voorwaarden:
De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid en verzekering van aangebrachte voorzieningen. Het beheer en onderhoud maken deel uit van het initiatief. Vooraf maken gemeente en initiatiefnemer(s) hierover afspraken en de gemeente legt deze vast in een brief aan de initiatiefnemer en het Bewonersoverleg (opties zijn: initiatiefnemers doen het zelf, schakelen een derde in of vragen de gemeente het onderhoud te doen). Kosten die voor dit onderhoud moeten worden gemaakt (ook indien dit door de gemeente gebeurt), kunnen, binnen redelijkheid, uit het buurtbudget worden betaald.
3. Beschikbaar budget en verdeling
Het buurtbudget wordt in 3 periodes toegekend:
In de eerste twee periodes (januari tot en met april) is per wijk een wijkbedrag beschikbaar op basis van het aantal wijkbewoners per peildatum 1 januari van het voorafgaande kalenderjaar en is het streven om minimaal twee initiatieven per wijk mogelijk te maken. Wil een initiatiefnemer in de eerste twee periodes toch aanspraak maken op het gehele wijkbudget? Dan neemt de gemeente hierover een beslissing, op basis van input van de wijkbewoners (via een wijkraadpleging door het betreffende Bewonersoverleg, evt. met ondersteuning van WBO).
Om recht te doen aan de doelstellingen van het buurtbudget is het vanzelfsprekend dat in ieder geval een deel van de besluitvorming bij de bewoners ligt. Dit gebeurt via het vereiste aan te tonen draagvlak bij elke aanvraag.
WBO toetst vervolgens inkomende aanvragen op volledigheid, juistheid en of deze passen binnen de doelstellingen van het buurtbudget. Ook ondersteunt WBO aanvragers om te komen tot een volledig en goed ingevulde aanvraag. Na akkoord op de te toetsen punten stuurt WBO de aanvraag door naar de gemeente.
De gemeente toetst de aanvragen op diverse aspecten:
Op basis van deze toetsing neemt de gemeente een besluit over de aanvraag en informeert hierover de initiatiefnemer, WBO en het betreffende Bewonersoverleg.
Mocht een situatie daartoe aanleiding geven, dan organiseert het Bewonersoverleg van de betreffende wijk overleg. Soms volstaat een overleg met alleen de betreffende initiatiefnemers, een andere keer kan een wijkraadpleging nodig zijn om een besluit te nemen. De vorm waarin deze plaatsvindt is aan het betreffende Bewonersoverleg vrij in te vullen, in samenspraak met de initiatiefnemers, andere bewoners en desgewenst WBO. Voorbeelden: een stemformulier, een prioriteringsavond of een stemming via internet.
Zo’n wijkraadpleging wordt vooraf breed bekend gemaakt zodat iedereen in de wijk de kans heeft om mee te beslissen over de besteding van het beschikbare budget.
In situaties waarin deze regeling niet voorziet beslist de gemeente (coördinator integrale wijkontwikkeling). Deze beslissing wordt genomen na voorafgaande afstemming met de betreffende initiatiefnemer(s), WBO en het betreffende bewonersoverleg. Ook vragen, knelpunten en problemen kunnen aan de gemeente worden voorgelegd.
Binnen de subsidieafspraken uitvoeren van de volgende taken:
Gemeente (coördinator integrale wijkontwikkeling)
Stimuleren van een uitwisseling van ideeën en ervaringen tussen de bewonersoverleggen op gebied van wijkraadpleging, communicatie, geslaagde initiatieven et cetera.
6. De procedure, schematische weergegeven
6.1. Wie kan de aanvraag indienen?
Bent u een bewoner van Best op niet-commerciële intstantie?
- nee: helaas, u kunt geen aanvraag indienen.
Ja: Voldoet uw voorstel aan de doelstellingen en voorwaarden van het buurtbudget?
- nee: helaas, u kunt geen aanvraag indienen.
Ja: u kunt een aanvraag indienen, ga naar stap 2.
6.2. Hoe verloopt het indienen van een aanvraag?
Vul uw voorstel in op het aanvraagformulier (www.gemeentebest.nl/buurtbudget).
- Dien uw aanvraag in bij WBO (buurtbudget@wbo.nl). Dit kan heel het kalenderjaar.
Kort na 1 maart en 1 mei worden de tot dan ingediende aanvragen per wijk in behandeling genomen en wordt een besluit genomen. Blijkt dat na 1 mei nog budget over is, dan worden de wijkbedragen samengevoegd en (complete) aanvragen voor initiatieven uit heel Best op volgorde van binnenkomst behandeld.
- WBO toetst of uw aanvraag aan de voorwaarden voldoet, of u het formulier goed hebt ingevuld en de gevraagde bijlagen hebt bijgevoegd (buurtbudget@wbo.nl).
Indien nodig ondersteunt WBO u bij het indienen van uw aanvraag.
- De gemeente toetst uw aanvraag op diverse aspecten:
Op basis van deze toetsing neemt de gemeente een besluit over de aanvraag.
- Bij voorstellen waarin zaken in de openbare ruimte worden geplaatst maken gemeente en initiatiefnemer vooraf afspraken over het onderhoud.
- Indien een situatie hiertoe aanleiding geeft organiseert het bewonersoverleg afstemming met de initiatiefnemers. Eventueel vindt een wijkraadpleging plaats: de wijkbewoners kiezen het beste voorstel/de beste voorstellen.
- Uitvoering van het initiatief
Primair communiceert de gemeente over de buurtbudgetten. Daarbij nodigt ze alle bewoners van Best uit met initiatieven te komen en deze in te dienen bij WBO. Ze wil hierbij zoveel mogelijk doelgroepen bereiken en zet daarom diverse media in.
Ook het Bewonersoverleg communiceert over het buurtbudget om wijkbewoners te stimuleren ervan gebruik te maken. Indien het Bewonersoverleg daarvoor geld nodig heeft, wordt dit gehaald uit de jaarlijkse beschikbare subsidie voor het Bewonersoverleg en niet uit het buurtbudget.
De gemeente stelt jaarlijks voor het college een jaarrapportage op over de totale bestedingen per wijk en de aard van de bestedingen.