Artikel 1 Begripsbepaling:
- a.
commissie: de Straatnaamcommissie die het college adviseert over de naamgeving van de openbare ruimte.
- b.
college: het college van burgemeester en wethouders van Helmond.
Artikel 2 Taak
De commissie brengt gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college over:
- a.
de verdeling van de gemeente in wijken en buurten en zonodig aangevuld met nummers, letters of namen;
- b.
het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zonodig aan gemeentelijke bouwwerken.
Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap
- 1.
De commissie bestaat uit een lid van het college die als voorzitter fungeert, een secretaris en maximaal vier overige leden.
- 2.
De leden worden door het college benoemd voor een periode van 6 jaar. Een lid kan herkiesbaar zijn.
- 3.
De benoeming als lid van de commissie kan door het college worden ingetrokken, indien hiervoor redenen van zwaarwegend belang zijn.
- 4.
De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van de commissie, die maatregelen treft om in de vacature te voorzien.
Artikel 4 Voorzitter
- 1.
De voorzitter heeft in de commissie stemrecht.
- 2.
Als plaatsvervangend voorzitter wordt de afdelingsmanager van Projectbureau van de dienst Stedelijke ontwikkeling en Beheer benoemd.
Artikel 5 Secretaris
- 1.
Het college wijst de ambtelijk secretaris en diens plaatsvervanger aan.
- 2.
Zowel de ambtelijk secretaris als diens plaatsvervanger zijn werkzaam op de afdeling Geo-informatie van de dienst Stedelijke ontwikkeling en Beheer.
- 3.
De secretaris is lid van de Commissie.
- 4.
De secretaris dient de commissie gevraagd en ongevraagd van advies.
Artikel 6 Tekenen van stukken
De stukken van de commissie worden ondertekend door de voorzitter.
De voorzitter kan de secretaris machtigen bepaalde stukken namens hem te ondertekenen.
Artikel 7 Deskundigen
De voorzitter is bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen om deel te nemen aan vergaderingen van de commissie.
Artikel 8 Werkwijze
- 1.
De commissie komt bijeen:
- a.
wanneer de voorzitter dit nodig acht, of
- b.
op verzoek van de secretaris.
- 2.
De secretaris roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden.
- 3.
De Commissie vergadert slechts als tenminste drie leden, onder wie de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de secretaris binnen een week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.
- 4.
Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter.
- 5.
Het advies van de commissie aan het college bevat voorzover relevant de zienswijzen van de leden van de commissie.
Artikel 9 Slotbepalingen
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist de voorzitter van de Commissie.
Artikel 10 Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking, en werkt terug tot 1 januari 2009.