Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haarlem

MANDAATBESLUIT GEMEENTELIJKE BELASTINGEN 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaarlem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMANDAATBESLUIT GEMEENTELIJKE BELASTINGEN 2018
CiteertitelMANDAATBESLUIT GEMEENTELIJKE BELASTINGEN 2018
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpMANDAATBESLUIT GEMEENTELIJKE BELASTINGEN 2018

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 231, tweede lid, van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1. artikel 231 lid 2 onderdeel b en c van de Gemeentewet 2. mandaatbesluit gemeentelijke belastingen 2013 behorend bij de collegenota 2012/480831

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-12-201719-12-2018Nieuwe regeling

05-12-2018

gmb-2017-221676

Tekst van de regeling

Intitulé

MANDAATBESLUIT GEMEENTELIJKE BELASTINGEN 2018

De Coördinator Planning & Control van de gemeente Haarlem, in zijn hoedanigheid van gemeenteambtenaar belast met de invordering en de heffing van gemeentelijke belastingen als bedoeld in artikel 231 lid 2 onderdeel b en c van de Gemeentewet,

 

Gelet op het mandaatbesluit gemeentelijke belastingen 2013 behorend bij de collegenota 2012/480831

Besluit:

  • I.

    Aan de functionarissen in onderstaande tabel mandaat te verlenen voor de daarbij vermelde bevoegdheden:

     

    Functionaris

    Belastingsoort

    Bevoegdheid

    Legesverordening

    Alle managers van de betrokken afdelingen

    De in de Legesverordening aangewezen leges onder Titel 1 met aanduiding ALG en 3.7.5 genoemd in Titel 3 Legesverordening.

    Heffingsambtenaar

     

    Manager Juridische Zaken

    De in Legesverordening aangewezen leges onder Titel 1 hoofdstuk 20 onder M&S

    Heffingsambtenaar

     

    Manager Vergunningen, Toezicht en Handhaving

    De in de Legesverordening aangewezen leges onder Titel 1 hoofdstukken 12, 14, 16, 18.9, 18.10, 19,11 t/m 19,19, 20.4 en 20.5 en Titel 2 en Titel 3 met de aanduiding DVV

    Heffingsambtenaar

       

    Manager Klant Contact Centrum

    De in de Legesverordening aangewezen leges onder Titel 1 hoofdstukken 1,2,3,4,8,9, 11 en 20.1 en onder titel 3, sub 3.7.4.1. (straatoptreden) voor zover dit tot het takenpakket van het betreffende afdelingshoofd behoort.

    Heffingsambtenaar

     

    Manager Project en contractmanagement

     

    de in Legesverordening aangewezen leges onder titel 1 hoofdstuk 8 onder STZ (bodem-en vastgoedinformatie)

    Heffingsambtenaar

    Manager Beheer en beleid openbare ruimte

     

    De in Legesverordening aangewezen leges onder titel 1

    • hoofdstuk 18 met aanduiding GOB (Telecommunicatie en Civiele werken)

    Heffingsambtenaar

    Manager bedrijven

    de in Legesverordening aangewezen leges onder titel 1 hoofdstuk 18a (Havendienst)

    Heffingsambtenaar

    Begraafrechten

    Manager bedrijven

    Begraafrechten

    Heffingsambtenaar

     

    Directeur van de GGD van de Veiligheidsregio Kennemerland

    De rechten als bedoeld in hoofdstuk I van de tarieventabel behorende bij de verordening begraafrechten (= schouwen stoffelijk overschot)

    Heffingsambtenaar en Invorderingsambtenaar

    Manager Financiën

    De invordering van begraafrechten

     

    Invorderingsambtenaar

     

    Havengelden

    Manager bedrijven

    Havengelden

    Heffingsambtenaar

     

    Manager Financiën

    De invordering van havengelden

     

    Invorderingsambtenaar

     

    Marktgelden

    Manager Vergunningen, Toezicht en Handhaving

    Marktgelden

    Heffingsambtenaar

    Invorderingsambtenaar

    Manager Financiën

    De invordering van marktgelden

     

    Invorderingsambtenaar

     

    Precariobelasting

    Manager Vergunningen, Toezicht en Handhaving

    Precariobelasting van de in de Tarieventabel behorende bij de verordening precariobelasting onder:

    • A Bouw-en onderhoudwerken

    • Objecten bij onroerende zaken

    • D Reclamevoorwerpen

    • E Gebruik grond andere doeleinden

    Heffingsambtenaar

    Manager Vastgoed

    Precariobelasting van de in de Tarieventabel behorende bij de verordening precariobelasting onder:

    • C Benzinepompinstallaties

    Heffingsambtenaar

    Manager bedrijven

    Precariobelasting van de in de Tarieventabel behorende bij de verordening precariobelasting onder:

    • G (gebruik haventerrein)

    • H (gebruik ruimte woonschepen)

    Heffingsambtenaar

       

    Parkeerbelastingen

     

     

    Manager Vergunningen, Toezicht en Handhaving

    Parkeerbelastingen (alleen straatparkeren) inclusief besluiten op bezwaarschriften. 

    Heffingsambtenaar (inclusief de bevoegdheid tot ondermandaat aan de medewerkers van de afdeling)

    Invorderingsambtenaar

     

     

    Het verleende mandaat omvat tevens de bevoegdheid ondermandaat te verlenen voor deze werkzaamheden aan bepaalde functionarissen van de gemeente Haarlem.

  • II.

    Aan de directeur van Cocensus wordt gemandateerd:

    • a.

      de afhandeling van bezwaarschriften en de behandeling van beroep, hoger beroep en cassatie naar aanleiding van de heffing en invordering van de in kolom 2 genoemde begraafrechten, havengelden, leges, marktgelden en precario, inclusief procedures met betrekking tot aanmaningskosten en (afwijzing van) verzoeken om kwijtscheldingen.

    • b.

      tot het toepassen van dwanginvordering conform het bepaalde in paragraaf 5.2.van de dienstverleningsovereenkomst 2018 gemeente Haarlem met de GR Cocensus naar aanleiding van de heffing van de in kolom 2 genoemde begraafrechten, havengelden, leges, marktgelden en precario

    • c.

      Het verleende mandaat is inclusief de bevoegdheid ondermandaat te verlenen voor deze werkzaamheden aan medewerkers van Cocensus.

  • III.

    Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt door middel van de Decentrale Regelgeving en Officiële Publicaties (DROP)

Haarlem,5 december 2017

De coördinator Planning & Control van de Concernstaf van de gemeente Haarlem

Drs. P.C. deKruijf