Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Grave

Reglement betreffende de werkwijze en bevoegdheden van het presidium van de raad.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGrave
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement betreffende de werkwijze en bevoegdheden van het presidium van de raad.
CiteertitelReglement betreffende de werkwijze en bevoegdheden van het presidium van de raad.
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het betreft een nieuw reglement

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad, art. 3b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-07-201001-12-2013Nieuwe regeling

20-07-2010

Graafsche Courant, 28 juli 2010

Geen.
05-11-2003Nieuwe regeling

23-09-2003

Onbekend

Geen.

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement betreffende de werkwijze en bevoegdheden van het presidium van de raad.

De raad van de gemeente Grave,gelet op artikel 3b van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden voor de gemeenteraad;

b e s l u i t :vast te stellen het volgende reglement:Reglement betreffende de werkwijze en bevoegdheden van het presidium van de raad. 

Artikel 1  

Het presidium van de raad vergadert tenminste eenmaal per vergadercyclus tenzij er in de betreffende periode geen vergadering van de commissies of raad is. De voorzitter kan een extra vergadering bijeen roepen voor spoedeisende zaken.

Artikel 2  

Het presidium stelt de conceptagenda voor de raadsvergadering vast.

Artikel 3  

Het presidium stelt jaarlijks een jaarschema voor raads- en commissievergaderingen en andere activiteiten voor de raad en de  commissies op en legt dit ter besluitvorming voor aan de raad.

Artikel 4  

Het presidium ziet toe op de nakoming van toezeggingen aan de raad en de commissies.

Artikel 5  

Het presidium organiseert voor de raad of raadscommissies de hoorzittingen, werkbezoeken, excursies, workshops, cursussen en dergelijke, waartoe door de raad of de betrokken raadscommissie besloten is.

Artikel 6  

Het presidium is verantwoordelijk voor de aansturing van de griffier als ondersteuner van de raad en de raadscommissies. De dagelijkse aansturing is de verantwoordelijkheid van de voorzitter van het presidium.

Artikel 7  

Het presidium raamt jaarlijks tijdig voor opname in de begroting de uitgaven ten behoeve van de raad.

Artikel 8  

Het presidium evalueert de vergaderingen van de raad en de raadscommissies in technische zin en geeft blijk van zijn bevindingen aan eenieder die het aangaat.

Artikel 9  

Het presidium is bevoegd beslissingen te nemen ten aanzien van verder voorkomende huishoudelijke zaken van de raad waarbij geen sprake is van een grote politieke gevoeligheid.

Artikel 10  

De vergaderingen van het presidium worden in beslotenheid gehouden.

Artikel 12  

Dit reglement treedt in werking op 21 juli 2010.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Grave in zijn openbare vergadering van 20 juli 2010

De griffier,                                                           De voorzitter,J.A.M. Roelofs                                                    W.J.G. Delissen- van Tongerlo