Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Grave

Reglement burgerlijke stand gemeente Grave

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGrave
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand gemeente Grave
CiteertitelReglement burgerlijke stand gemeente Grave
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement op de burgerlijke stand van de gemeente Grave van 3 januari 1995.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Burgerlijk Wetboek, Boek I, art. 16
  2. Burgerlijk Wetboek, Boek I, art. 16c

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200025-05-2017Nieuwe regeling

30-11-1999

Onbekend

Geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Grave

Reglement op de burgerlijke stand van de gemeente Grave.Burgemeester en wethouders van de gemeente Grave;Gelet op de artikelen 16 en 16c Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

b e s l u i t e n:vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand van de gemeente Grave.

Artikel 1 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 1

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3

    Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen, uitsluitend belast met het voltrekken van huwelijken. Hiertoe kunnen worden benoemd:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente;

    • c.

      personen die geen ambtenaar zijn in gemeentelijke dienst

  • 4

    Het maximum aan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand is acht.

Artikel 2 Benoeming en Ontslag.

  • 1

    De ambtenaar van de burgerlijke stand kan voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode worden benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode worden benoemd.

  • 3

    Aan de ambtenaar van de burgerlijke stand die niet voor een in het benoemingsbesluit bepaalde periode is benoemd, wordt ontslag verleend bij beëindiging van zijn dienstverband als ambtenaar in dienst van de gemeente.

  • 4

    Aan de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die niet voor een in het benoemingsbesluit bepaalde periode is benoemd, wordt -behoudens in bijzondere gevallenontslag verleend met ingang van de eerste dag van de maand volgende op die, waarin hij de leeftijd van 65 jaren heeft bereikt.

Artikel 3 Locatie.

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijkestand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 4 Leiding van de dienst.

Het hoofd bureau Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 5 Openingstijden.

  • 1

    Het bureau burgerlijke stand is, uitgezonderd op algemeen erkende feestdagen, voor het publiek geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur.

  • 2

    Uitsluitend voor het voltrekken van huwelijken is het bureau burgerlijke stand bovendiengeopend:

    • a.

      van maandag tot en met vrijdag van 12.30 tot 16.00 uur;

    • b.

      op zaterdag van 11.00 tot 15.00 uur.

  • 3

    Op door burgemeester en wethouders bij afzonderlijk besluit en met voorafgaande kennisgeving aan te wijzen dagen, waarop gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk geopend zijn, is het bureau burgerlijke stand geopend van 09.00 tot 10.00 uur.Het college kan in bijzondere omstandigheden hiervan afwijken, mits de wettelijk verplichte termijnen nageleefd kunnen worden.

  • 4

    Onder algemeen erkende feestdagen worden verstaan de in artikel 3 van de Algemene termijnenwet als zodanig genoemde en bij of krachtens dat artikel daarmee gelijk gestelde dagen.

Artikel 6 Uitzonderingen.

Op aanvraag van een belanghebbende, gedaan aan de ambtenaar van de burgerlijke stand, bedoeld in artikel 4 , of bij diens afwezigheid aan een van de ambtenaren van de burgerlijke stand, bedoeld in artikel 1, lid 1 onder a, zal het bureau burgerlijke stand buiten de in artikel 5 genoemde dagen en uren worden geopend, indien aan de bedoelde ambtenaar wordt aangetoond dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau burgerlijke stand.

Artikel 7 Slotbepalingen.

  • 1

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand gemeente Grave”.

  • 2

    Het treedt in werking op 1 januari 2000.

  • 3

    Het “Reglement op de burgerlijke stand van de gemeente Grave” van 3 januari 1995 wordt met ingang van de in lid 2 genoemde datum ingetrokken.

Aldus vastgesteld door het college vanburgemeester en wethouders van Graveop 30 november 1999de secretaris,                    de burgemeester,mr. J.H. Roelofs                dr. P.G.J. Zelissen