Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gelderland

Besluit van Gedeputeerde Staten van Gelderland houdende vaststelling openstellingsbesluit “LEADER Achterhoek - Samenwerkingsactiviteiten POP3 december 2017” met daarbij behorende nadere regels

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGelderland
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBesluit van Gedeputeerde Staten van Gelderland houdende vaststelling openstellingsbesluit “LEADER Achterhoek - Samenwerkingsactiviteiten POP3 december 2017” met daarbij behorende nadere regels
CiteertitelOpenstellingsbesluit “Leader Achterhoek Samenwerkingsactiviteiten” POP3 december 2017
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerplandbouw

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Gelderland/CVDR383114/CVDR383114_8.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-12-201729-10-2020nieuwe regeling

30-11-2017

prb-2017-5623

2017-015813

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van Gelderland houdende vaststelling openstellingsbesluit “LEADER Achterhoek - Samenwerkingsactiviteiten POP3 december 2017” met daarbij behorende nadere regels

Bekendmaking van het besluit van 30 november 2017 – zaaknummer 2017-015813 tot vaststelling van een openstellingsbesluit en nadere regels.

 

GEDEPUTEERDE STATEN

 

Gelet op artikel 1.3 en paragraaf 3.4 van de Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland

 

BESLUITEN

 

I

Open te stellen voor het indienen van aanvragen van subsidies op grond van paragraaf 3.4 van de Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland (hierna: de Verordening).

 

II

De openstelling te laten gelden voor de periode vanaf 4 december 2017 tot en met 31 december 2019 om 17:00 uur voor het indienen van aanvragen om subsidie als bedoeld in artikel 3.4.1. lid 1 en artikel 1.7 van de Verordening.

 

III

Het subsidieplafond 2017 vast te stellen op € 620.000,- bestaande uit € 310.000 POP-middelen en € 310.000 uit gemeentelijke middelen.

Het subsidieplafond bestaat uit twee deelplafonds:

  • € 155.000 voor de voorbereiding van samenwerkingsprojecten (€ 77.500,- POP- en € 77.500,- gemeentelijke middelen) en

  • € 465.000 (€ 232.500,- POP en € 232.500,- gemeentelijke middelen) voor uitvoering van samenwerkingsprojecten

 

IV

Aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld totdat het deelplafond wordt bereikt.

 

V

De volgende nadere regels vast te stellen:

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

LAG: lokale actiegroep als bedoeld in artikel 34 van Verordening (EU) Nr. 1303/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 (hierna Verordening 1303/2013);

 

LOS: lokale ontwikkelingsstrategie als bedoeld in artikel 33 van Verordening 1303/2013;

 

Samenwerkingsverband: een samenwerking tussen natuurlijke personen of rechtspersonen als bedoeld in artikel 1.6 van de Verordening;

 

Verordening: Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland.

Artikel 2 Subsidiabele activiteiten

Subsidie kan conform artikel 3.4.1 onder a en b van de Verordening worden verstrekt voor:

  • a.

    De voorbereiding van samenwerkingsactiviteiten met het oog op het opstellen van een samenwerkingsproject en het zoeken van geschikte partners en gebieden daarvoor;

Of

  • b.

    De uitvoering van samenwerkingsactiviteiten.

Artikel 3 Aanvrager

Subsidie kan worden aangevraagd door:

  • a.

    de penvoerder van de LAG;

  • b.

    rechtspersonen en samenwerkingsverbanden.

Artikel 4 Subsidiabele kosten

  • 1.

    In aanvulling op artikel 1.12 van de Verordening zijn voor activiteiten als bedoeld in artikel 3.4.1 onder a van de Verordening de volgende kosten subsidiabel:

    • a.

      de kosten van haalbaarheidsstudies voor inter-territoriale of transnationale samenwerking;

    • b.

      de kosten voor het opstellen van een projectplan;

    • c.

      operationele kosten en personeelskosten voor de organisatie van een samenwerkingsproject;

    • d.

      reis- en verblijfkosten;

    • e.

      de niet-verrekenbare BTW.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 1.12 van de Verordening zijn voor activiteiten als bedoeld in artikel 3.4.1 onder b de volgende kosten subsidiabel:

    • a.

      uitvoeringskosten;

    • b.

      operationele kosten en personeelskosten voor de organisatie van een samenwerkingsproject;

    • c.

      reis- en verblijfkosten;

    • d.

      de niet-verrekenbare BTW.

Artikel 5 Hoogte subsidie

  • 1.

    De hoogte van de subsidie voor voorbereiding van samenwerkingsactiviteiten zoals genoemd in artikel 2 onder a. van dit openstellingsbesluit bedraagt 100% van de subsidiabele kosten.

  • 2.

    De hoogte van de subsidie voor uitvoering van samenwerkingsactiviteiten zoals genoemd in artikel 2 onder b. van dit openstellingsbesluit bedraagt 60% van de subsidiabele kosten.

Artikel 6 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 1.8 van de Verordening wordt de subsidie tevens geweigerd indien:

  • a.

    de samenwerkingsactiviteit niet past binnen de LOS LEADER-Achterhoek;

  • b.

    de samenwerkingsactiviteiten niet plaats vinden binnen Nederland (inter-territoriale samenwerking) of tussen gebieden in verschillende lidstaten of met gebieden in derde landen (transnationale samenwerking);

  • c.

    indien de subsidiabele kosten niet minimaal € 10.000,-- bedragen.

Artikel 7 Selectiecriteria

  • 1.

    De LAG brengt op basis van onderstaande selectiecriteria en het LOS een advies uit over de aanvragen:

    • a.

      De mate waarin het project bijdraagt aan de doelen van de LOS;

    • b.

      De mate waarin het project past binnen de werkwijze van LEADER;

    • c.

      De mate waarin het project haalbaar is vanuit financieel en organisatorisch oogpunt;

    • d.

      De mate van efficiency en doelmatigheid van het project.

  • 2.

    Indien de penvoerder van de LAG een aanvraag indient, zullen Gedeputeerde Staten overeenkomstig hetgeen is bepaald in het voorgaande lid een advies geven.

Artikel 8 Puntenmethodiek

Het puntentotaal per aanvraag wordt samengesteld uit de te behalen punten op basis van de volgende methodiek.

  • 1.

    Het maximale aantal punten voor het criterium uit:

artikel 7 lid a bedraagt 8 punten;

artikel 7 lid b bedraagt 15 punten;

artikel 7 lid c bedraagt 6 punten;

artikel 7 lid d bedraagt 8 punten.

  • 2.

    Het minimum aantal te behalen punten om voor subsidie in aanmerking te komen voor het criterium uit:

artikel 7 lid a bedraagt 4 punten;

artikel 7 lid b bedraagt 10 punten;

artikel 7 lid c bedraagt 4 punten;

artikel 7 lid d bedraagt 5 punten.

Artikel 9 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als: Openstellingsbesluit “Leader Achterhoek Samenwerkingsactiviteiten” POP3 december 2017.

 

VII.

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin het wordt geplaatst.

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

mw. S.A.M. Pancras

Gepubliceerd te Arnhem

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland

mevr. S.A.M. Pancras

Toelichting

Binnen deze regeling kunnen plaatselijke groepen gezamenlijk activiteiten voorbereiden en uitvoeren met een andere “Leader”-groep, of met een groep die een vergelijkbare aanpak heeft, in een andere regio, lidstaat of zelfs een derde land (geen EU-lidstaat).

 

Meer informatie (in het Engels) over transnationale samenwerking is te vinden op de volgende website: enrd.ec.europa.eu/leader/transnational-cooperation_en. Algemene informatie over transnationale samenwerking met onder andere voorbeeldprojecten, is te vinden op de volgende website: enrd.ec.europa.eu/leader/tnc_guide_en.

 

De Richtsnoeren voor samenwerkingsprojecten (de richtsnoeren zijn niet wettelijk verplicht, het is een handreiking) zijn te vinden op de volgende website:

enrd.ec.europa.eu/sites/enrd/files/20141119_leader_cooperation_guide_2014-20.pdf

 

De LOS is op 20 april 2016 goedgekeurd. In de LOS is met betrekking tot de op te starten samenwerkingsprojecten onder Outputdoelstelling 5 het volgende opgenomen:

 

Outputdoelstelling 5: Samenwerkingsprojecten

LEADER Achterhoek wil een bijdrage leveren aan (regio-overschrijdende) vraagstukken.

Met name daar waar het gaat om krimp en vergrijzing en stad-land relaties. LEADER Achterhoek wil haar bijdrage leveren door bijvoorbeeld samen te werken met LEADER Zuidwest Twente (aangrenzend LEADER-gebied provincie Overijssel), de regio’s Stedendriehoek en de Liemers en LEADER Bocholter Aa en LEADER Berkel/Schlinge (aangrenzend LEADER-gebied provincie Westmunsterland in Duitsland) met als doel om kennis uit te wisselen en projecten te realiseren. Hiermee levert LEADER Achterhoek een bijdrage aan (de regio-overschrijdende) thema’s krimp en vergrijzing en stad-land relaties.

 

Outcome

Het maatschappelijk effect dat LEADER Achterhoek beoogt te bereiken is een bewustwording van vergelijkbare problematieken waardoor deze gezamenlijk kunnen worden opgepakt en hiermee een groter gebied dan alleen de Achterhoek bereikt wordt.

 

Outputdoelstelling 5: Samenwerkingsprojecten

Stimuleren (boven)regionale samenwerking

POP3 Prioriteit 6

 

Output

Streefwaarde

- Aantal samenwerkingsprojecten binnen NL (inter-territoriaal)

3

- Aantal samenwerkingsprojecten buiten NL (transnationaal)

2

- Streefwaarde totaal aantal projecten

5

 

In paragraaf 7.2 van de LOS zijn de selectiecriteria en de waardering als volgt toegelicht:

 

Criteria

Check op 

Beoordeling:

Score van

0,1,2 of 3: van heel weinig tot heel veel

Hulpvragen

1

LEADER

Doelen LOS

Draagt het project bij aan één of meer van de doelen (thema’s) van de LOS

  • .

    bevolkingskrimp

  • .

    verstevigen van de stad-land relatie

  • .

    activiteiten die de sociale cohesie platteland vergroten

  • .

    circulaire economie, biobased economie en duurzame energie

Minimaal: 4

Maximaal: 8

Draagt het bij één of meer thema’s / speerpunten binnen de LOS?

 

‘Zitten we hier echt op te wachten?’

 

Is er sprake van cross-overs met andere activiteiten?

 

2

LEADER-Werkwijze

In welke mate draagt het project bij aan de Leadercriteria:

  • a.

    Bottom up, draagvlak

  • b.

    Innovatief

  • c.

    Samenwerking / netwerk opbouw

  • d.

    Overdracht van kennis en ervaring

 

De overige aspecten zijn over het algemeen minder specifiek LEADER:

  • e.

    Gebiedsgericht

  • .

    Integrale aanpak, multisectoraal

  • .

    Publiek privaat partnerschap

  • .

    Overdraagbaar

 

Voor a t/m e:

 

Minimaal: 10

Maximaal: 15 (5x3)

 

Is het project innovatief voor de Achterhoek (nieuw product en/of nieuwe werkwijze?

 

Is het project vanuit een duidelijke behoefte van bewoners/ondernemers/

organisaties in de Achterhoek ontstaan? Hoe bottom-up/vraaggericht is het project? Is er een aantoonbaar breed draagvlak?

 

Indien project van individuen: dan dient het project maximaal innovatief te zijn en moet er kennisoverdracht van het project plaatsvinden naar vergelijkbare projecten in de Achterhoek.

 

Indien project gezamenlijk initiatief van een of meerdere dorpen met maximaal breed draagvlak: dan moet het project op dorpsniveau innovatief zijn en moet kennisoverdracht onderdeel zijn van het project.

 

Zijn de rolbeschrijvingen en verantwoordelijkheden duidelijk?

 

Zijn er intentieverklaringen / steunbrieven bijgevoegd?

 

Of en hoe zijn overheden betrokken in de ontwikkeling, uitvoering?

 

Maakt het project gebruik van of is het gericht op gebiedsspecifieke kwaliteiten, uitdagingen, streekidentiteit?

 

Worden resultaten, kennis en ervaringen overgedragen? Is dat in het projectplan (en begroting) opgenomen?

 

3

Haalbaarheid

Is het initiatief haalbaar/levensvatbaar?

 

  • a.

    Organisatorisch

  • b.

    Financieel

 

3a: minimaal 2

3b: minimaal 2

  

Minimaal: 4

Maximaal: 6

Is er een heldere organisatiebeschrijving met duidelijke verantwoordelijkheden?

 

Zit het project logisch in elkaar: dragen activiteiten echt bij aan het beoogde doel?

 

Heeft de aanvrager/organisatie voldoende expertise, netwerk?

 

Is het tijdpad realistisch?

 

Zijn vergunningen geregeld?

 

Is er zicht op continuïteit na afloop door een concrete onderbouwing ?

 

Is er openbare kennis over de betrouwbaarheid en/of kwaliteit van de aanvrager en/of partners (goede of slechte ervaringen) ?

 

Wat is de motivatie van de aanvrager: vanuit het hart en gemeenschappelijk of een gebiedsbelang of sec vanuit een eigen belang ?

 

Welke (schijn van) belangenverstrengeling tussen wie zou mee kunnen gaan spelen?

 

Is er een sluitende en transparante begroting en dekkingsplan, een bankgarantie, ondernemersplan, zijn toezeggingen voor cofinanciering bijgesloten; zijn er verklaringen voor het risico dragen door projectaanvragers?

4

Value for money (waar voor geld)

Is het initiatief efficiënt / doelmatig ?

 

  • a.

    Kleinschalig

  • b.

    Efficiënt

  • c.

    Leader nodig

4a: minimaal 2

4b: minimaal 2

4c: minimaal 1

 

Minimaal: 5

Maximaal: 8

Kleinschalig: de gevraagde EU bijdrage is maximaal 60.000 Euro en minimaal 15.000 Euro per project (vanwege administratieve lasten).

 

EU bijdrage < 15.000 = score 0

EU bijdrage > 15.000 en < 60.000 = score 2

EU bijdrage > 60.000 = score 0

 

Efficiënt: Hoe ligt de balans tussen de begrote kosten en de verwachte opbrengst van het project?

 

Is de begroting realistisch of is het ‘opgeklopt’?

 

Is dit project de gevraagde Leaderbijdrage waard?

 

Is de Leaderbijdrage echt nodig? Zonder de Leaderbijdrage kan het project niet doorgaan. Er zijn geen andere financieringsbronnen die beter geschikt zijn voor dit project.

Eindscore:

aantal punten

 

Minimaal : 23

Maximaal : 37

 

Opmerkingen en verbeter-punten

 

 

 

Stemming LAG

Wie stemt er voor en wie stemt er tegen?

Positief :

Negatief:

 

Bijzonderheden t.a.v. evt.

belangen LAG-lid

Is een LAG-lid betrokken bij het project?

Zo ja, wie?

 

 

Argumenten voor advies LAG richting GS

 

 

Het daadwerkelijk samenwerken in een projectvorm binnen Nederland (inter-territoriale samenwerking) of in samenwerkingsprojecten tussen gebieden in verschillende landen of met gebieden in derde landen (transnationale samenwerking) moet gericht zijn op verbetering van de eigen strategie door het inbrengen van kennis en deskundigheid van elders of door het vergroten van kritische massa rond bepaalde gedeelde thema’s.

 

Artikel 4 Subsidiabele kosten

Aangezien de subsidiabele activiteiten voor een deel betrekking hebben op de voorbereiding van samenwerkingsactiviteiten is er voor gekozen om de voorbereidingskosten als bedoeld in artikel 1.12 lid 2 en 3 niet subsidiabel te stellen. De verwachting is dat deze voorbereidingskosten voor het overgrote deel samenvallen met de subsidiabele kosten die betrekking hebben op de voorbereiding van samenwerkingsactiviteiten.

 

Artikel 6 Weigeringsgronden

Om te voorkomen dat ook kleinere projecten voor subsidie in aanmerking komen is er voor gekozen om slechts subsidie te verlenen voor activiteiten waarvan de subsidiabele kosten minimaal € 10.000,-- bedragen. De (administratieve) uitvoeringskosten wegen anders niet op tegen het uit te keren subsidiebedrag.

 

Artikel 7 Selectiecriteria

De LAG heeft eveneens de mogelijkheid om aanvragen in te dienen. Om belangenverstrengeling te voorkomen, is het niet wenselijk dat de LAG een advies uitbrengt over een eigen aanvraag. Om deze reden zullen Gedeputeerde Staten een advies uitbrengen over de aanvragen van de LAG.