Organisatie | Delft |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Delft houdende regels omtrent reinigingsheffingen Verordening reinigingsheffingen Delft 2018 |
Citeertitel | Verordening reinigingsheffingen Delft 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening reinigingsheffingen Delft 2017.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-11-2017 | 01-01-2019 | nieuwe regeling | 09-11-2017 | 3113673 |
De raad van de gemeente Delft;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 5 september 2017;
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
gezien het advies van de commissie Economie, Financiën en Bestuur;
Verordening op de heffing en de invordering van reinigingsheffingen 2018
Hoofdstuk 2 Afvalstoffenheffing
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens zakelijk of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 5 Maatstaf van heffing en belastingtarief
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Artikel 8 Ontstaan van de belastingschuld
Indien blijkt dat belastingplichtige bij de aanvang van het belastingjaar of indien de belastingplicht in de loop van het jaar aanvangt, bij de aanvang van de belastingplicht een eenpersoonshuishouden voert, wordt op aanvraag van de belastingplichtige het tarief van een éénpersoonshuishouden gehanteerd en teruggave verleend van het te veel betaalde bedrag.
Artikel 9 Tijdstip van betaling en betaling in termijnen
In afwijking van het eerste lid geldt ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, minder is dan € 5.000,- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in maximaal 10 termijnen. De eerste termijn vervalt een maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
Artikel 10 Aard van de heffing en belastbaar feit
Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven zowel voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
De rechten worden geheven van de aanvrager dan wel van degene ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
De rechten bedoeld in hoofdstuk 3 en 4 van de tarieventabel worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen, een stempelafdruk, zegel, nota of ander schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 16 Tijdstip van betaling en betaling in termijnen
In afwijking van het eerste lid geldt, ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, minder is dan € 5.000,-- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in maximaal 10 termijnen. De eerste termijn vervalt een maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
Hoofdstuk 4 Aanvullende bepalingen
Artikel 18 Nadere regels door het college van B&W
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de reinigingsheffingen.
In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum waarop deze verordening in werking treedt ligt na de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de reinigingsheffingen in die periode plaatsvindt.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 9 november 2017.
,burgemeester.
J.M. van Bijsterveldt-Vliegenthart
,griffier.
Drs. R.G.R. Jeene CMC
Bijlage 1 Tarieventabel Reinigingsheffingen Delft 2018
Behoort bij en maakt deel uit van het raadsbesluit van 9 november 2017 tot vaststelling van de Verordening reinigingsheffingen Delft 2018.
op de Verordening reinigingsheffingen Delft 2018.
Onder de afvalstoffenheffing vallen alle kosten en inkomsten welke gerelateerd zijn aan de afvalinzameling en verwerking. De afvalinzameling wordt uitgevoerd door de GR Avalex.
In het product reiniging zijn de kosten opgenomen voor de DVO Avalex, de inzameling van kringloopgoederen, administratie en toezicht en beleid en beheer. Ook een deel van de veegkosten (€8,5 ton, 40%),wordt binnen dit product verantwoord. Buiten het product reiniging zijn er nog kosten aan BTW (€1,68 miljoen) en overhead (€ 5,5 ton) die aan de afvalstoffenheffing worden toegerekend. Het totaal van deze kosten, € 13,98 miljoen, is wat aan afvalstoffenheffing mag worden doorberekend. Het tarief mag maximaal kostendekkend zijn. Het geheel van reiniging is een gesloten circuit: de inkomsten mogen alleen besteed worden aan de uitvoering van de reinigingstaak. Hiervoor bestaat de reserve reiniging waarmee over- of onderbestedingen worden verrekend.
Het basis uitgangspunt is dat de reiniging volledig kostendekkend is. Hiervan wordt met ingang van 2017 afgeweken. In 2018 wordt het tarief alleen gecorrigeerd met de CPI index van 1,5%. Het dekkingspercentage (exclusief bijdrage uit de algemene middelen) is 95%.
Het op verzoek verstrekken van extra restafvalcontainers staat haaks op ‘Het Nieuwe Inzamelen’, zoals beschreven in het door de raad vastgestelde beleidsplan Grip op Grondstoffen. Er zullen in Delft dan ook geen extra containers voor restafval meer worden verstrekt. Als gevolg hiervan kunnen de tarieven voor het extra verstrekken vervallen.