Organisatie | Nuth |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nuth houdende regels omtrent afvalstoffenheffing Verordening afvalstoffenheffing 2018 |
Citeertitel | Verordening afvalstoffenheffing 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening afvalstoffenheffing 2017.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-11-2017 | 31-12-2018 | nieuwe regeling | 24-10-2017 | Z.19073 INT.20157 |
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 19 september 2017
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer;
besluit vast te stellen de volgende verordening
Verordening op de heffing en invordering van Afvalstoffenheffing 2018
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
perceel: een gebouwde onroerende zaak – of een gedeelte daarvan – dat blijkens zijn indeling en inrichting bestemd is om als afzonderlijk geheel door een particuliere huishouding te worden gebruikt en ook als zodanig wordt gebruikt. Met perceel wordt gelijkgesteld een stacaravan, een woonboot, een woonwagen en een demontabel zomer- of vakantiehuisje, indien gebruikt door een particuliere huishouding;
De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief
Een belastingplichtige die om medische redenen genoodzaakt is om extra afval te moeten aanbieden aan de gemeentelijke inzameldienst, kan op aanvraag in aanmerking komen voor een ver-mindering van 60 % van de verschuldigde belasting als gevolg van het aantal aangeboden ledigingen restafval, bedoeld in hoofdstuk 1, lid 2c en lid 2d van de bij deze verordening behorende tarieventabel, in zoverre deze het aantal ledigingen restafval van 5 op halfjaarbasis per huishouden overstijgt. De ver-mindering kan maximaal € 30,- per belastingtijdvak bedragen.
Artikel 8 Termijnen van betaling
In afwijking van het tweede lid geldt, dat de aanslagen moeten worden betaald in twee gelijke betaal-termijnen, ingeval het totaalbedrag van de op een aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslag-biljet maar een aanslag bevat, het bedrag van deze aanslag hoger is dan € 20.000. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbil-jet is vermeld en de tweede termijn een maand later;
In afwijking van de voorgaande leden moet de belasting als bedoeld in de onderdelen 2 tot en met 6 van hoofdstuk 1 van de tarieventabel worden betaald in twee gelijke termijnen, waarvan de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgende op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede een maand later.
Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing.
De "Verordening afvalstoffenheffing 2017" vastgesteld bij raadsbesluit van 10 november 2016 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
behorende bij de "Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing 2018"
Hoofdstuk 2 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 24 oktober 2017,