Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Roosendaal

Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRoosendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht
CiteertitelVerordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 5.4 van de Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
  2. artikel 5.5 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2018nieuwe verordening

02-11-2017

gmb-2017-202364

98390

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht

De raad van de gemeente Roosendaal:

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 oktober 2017;

 

gelet op de artikelen 5.4, lid 1 en 5.5 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en artikel 149 van de Gemeentewet;

 

gehoord gedeputeerde staten;

 

overwegende dat:

  • -

    gemeenten, provincies en de gemeenschappelijke diensten die in hun opdracht werken, zich bij de zorg voor een gezonde en veilige fysieke leefomgeving met oog voor de maatschappelijke functies daarvan, waar die zorg gestalte krijgt in de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving van het omgevingsrecht, voor de gezamenlijke opgave gesteld zien om in landelijk verband de kwaliteit van deze uitvoering en handhaving te bevorderen, te borgen en te beoordelen en dat het met het oog daarop wenselijk is om regels vast te stellen, in onderlinge afstemming op het niveau van de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant, door de deelnemende gemeenten en provincies;

  • -

    het uitgangspunt voor de kwaliteitsbevordering in ieder geval de in landelijke samenwerking opgestelde kwaliteitscriteria 2.1 zijn die op basis van technische en maatschappelijke ontwikkelingen indien daartoe aanleiding is met betrokken partijen in landelijke afstemming zullen worden aangepast.

 

BESLUIT

 

vast te stellen de Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht.

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening en daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • -

    wet: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo);

  • -

    betrokken wetten: de wet en de wetten, bedoeld in artikel 5.1 van de wet, voor zover bij of krachtens de genoemde wetten is bepaald dat hoofdstuk 5 van de wet van toepassing is;

  • -

    kwaliteitscriteria: de in de landelijke samenwerking tussen bevoegde gezagen ontwikkelde en beschikbaar gestelde vigerende kwaliteitscriteria voor vergunningverlening, toezicht en handhaving inzake de beschikbaarheid en deskundigheid van organisaties die met de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten zijn belast;

  • -

    basistaken en plustaken: taken waarvan de uitvoering bij wet of in opdracht van het college van burgemeester en wethouders is opgedragen aan de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant;

  • -

    thuistaken: taken die worden uitgevoerd door het college van burgemeester en wethouders;

  • -

    kwaliteitsvoorwaarden: de in lokaal verband te hanteren voorwaarden, zoals opgenomen in bijlage 1 van deze verordening, die van toepassing zijn op de uitvoering en handhaving van de thuistaken.

Artikel 2 Reikwijdte

Deze verordening is van toepassing op de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten door of in opdracht van het college van burgemeester en wethouders.

 

Hoofdstuk 2 Kwaliteit

Artikel 3 Betrokkenheid van de raad

De gemeenteraad ziet toe op de hoofdlijnen van het beleid voor de kwaliteit van de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten in het licht van de door de gemeente vastgestelde beleidskaders voor de fysieke leefomgeving.

Artikel 4 Kwaliteitsdoelen

  • 1.

    Burgemeester en wethouders beoordelen de kwaliteit van de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten in het licht van daarvoor door hen krachtens artikel 7.2, eerste lid, van het Besluit omgevingsrecht gestelde doelen.

  • 2.

    De doelen, waar deze gestalte krijgen in de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten, bedoeld in lid 1, hebben in ieder geval betrekking op:

    • a.

      de dienstverlening;

    • b.

      de uitvoeringskwaliteit van diensten en producten;

    • c.

      de financiën;

    • d.

      waardering.

Artikel 5 Kwaliteitsborging

  • 1.

    Op de uitvoering en handhaving van de basistaken en plustaken zijn de kwaliteitscriteria van toepassing.

  • 2.

    Op de uitvoering en handhaving van de thuistaken zijn de kwaliteitsvoorwaarden van toepassing.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders stelt nadere criteria vast op basis van de kwaliteitsvoorwaarden.

  • 4.

    Over de naleving van de kwaliteitscriteria en kwaliteitsvoorwaarden doet het college van burgemeester en wethouders jaarlijks mededeling aan de gemeenteraad.

  • 5.

    Voor zover de kwaliteitscriteria en/of kwaliteitsvoorwaarden niet zijn of konden worden nageleefd, doet het college van burgemeester en wethouders daarvan gemotiveerd mededeling aan de gemeenteraad.

 

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2018.

Artikel 7 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: ’Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht’.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 november 2017,

de griffier, de voorzitter,

Bijlage 1 Kwaliteitsvoorwaarden

 

  • 1.

    Dienstverlening;

    • *

      beleid en strategie:

      • -

        er moet een bestuurlijk vastgesteld VTH beleid zijn;

      • -

        het VTH beleid is vertaald in een uitvoeringsprogramma.

  • 2.

    Uitvoeringskwaliteit van diensten en producten;

    • *

      processen:

      • -

        actueel houden van procesbeschrijvingen, protocollen en werkinstructies voor elke VTH Wabo taak.;

      • -

        beschikbaar hebben van checklisten ter ondersteuning van de uitvoering en handhaving;

      • -

        beschikbaar zijn van modelbrieven, modelverslagen en andere sjablonen.

    • *

      medewerkers:

      • -

        volgens de indeling van deskundigheidsgebieden van de kwaliteitscriteria inzicht geven in opleiding, ervaring, kennis en specialismen van medewerkers die een bijdrage leveren aan VTH Wabo producten.

    • *

      informatievoorziening:

      • -

        informatiebeleid als basis voor informatisering;

      • -

        digitale zaak- en klantdossiers;

      • -

        gebruik van authentieke gegevens uit de basisregistraties;

      • -

        registreren en archiveren van documenten met gegevens van objecten;

      • -

        uitwisseling gegevens met opdrachtgevers en ketenpartners.

  • 3.

    Financiën;

    • *

      strategie, beleid en externe en interne ontwikkelingen van de VTH Wabo-taken zijn vertaald in de meerjarenbegroting.

  • 4.

    Waardering;

    • *

      tevredenheidsonderzoek

      • -

        vaststellen van en uitvoering geven aan een methodiek voor het periodiek meten van de tevredenheid van medewerkers, burgers, bedrijven en samenwerkingspartners binnen het vakgebied VTH Wabo.