Organisatie | Bunschoten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-11-2017 | Nieuwe regeling | 26-10-2017 |
De raad van de gemeente Bunschoten,
Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 augustus 2017, nr. 1122384;
Gelet op artikel 147 van de Gemeentewet en artikel 2, derde lid van de Wet sociale werkvoorziening;
Overwegende dat de gemeenteraad bij verordening regels dient te stellen over de wijze waarop de ingezetenen die geïndiceerd zijn of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening;
HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN
In deze verordening wordt verstaan onder:
Wsw-geïndiceerden: ingezetenen van de regiogemeenten die voor de Wet sociale werkvoorziening geïndiceerd zijn of hun wettelijk vertegenwoordigers.
Voor zover niet anders bepaald, worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de Wet sociale werkvoorziening
Aldus vastgesteld in de openbare vergaderingan de raad van de gemeente Bunschoten van 26 oktober 2017,
De plv. griffier
M. deGraaf
de voorzitter
M. van deGroep
Op 1 januari 2015 is de Participatiewet van kracht geworden. Daarmee is onder andere de Wsw gesloten voor nieuwe instroom. Sindsdien is er geen sprake meer van nieuwe Wsw-indicaties en bestaat er dientengevolge ook geen wachtlijst meer. De personen die op 31 december 2014 een Wsw-indicatie hadden en op de wachtlijst stonden, vallen sinds 1 januari 2015, in ieder geval voor wat betreft hun re-integratie op de arbeidsmarkt, onder de Participatiewet.
Enkel die bepalingen die nadere toelichting nodig hebben worden hier behandeld.
Ad 1b: deze gemeenten vormen gezamenlijk de gemeenschappelijke regeling Regionaal sociaal werkvoorzieningschap Amersfoort en omgeving (RWA), de uitvoeringsorganisatie voor de Wet sociale werkvoorziening in onze regio.
Ad 1c: De definitie van Wsw-geïndiceerde op grond van artikel 1 van de Wsw en daaruit voortvloeiend artikel 1 lid 1sub c van deze verordening, heeft alleen betrekking op personen die een Wsw-indicatie en een dienstverband hebben bij een sociaal werkvoorzieningschap. Dat geldt voor alle vormen, zoals begeleid werken, detachering, enz..Een Wsw-geïndiceerde kan zich ook laten vertegenwoordigen door zijn of haar wettelijke vertegenwoordiger, die daarom ook onder de definitie van Wsw-geïndiceerde valt.
Deze artikelen gaan over de vormgeving van de cliëntenparticipatie in de praktijk, waarbij de werkwijze, overlegfrequentie, benoeming, samenstelling en zittingsduur van de leden en de taken van de voorzitter, de penningmeester en de secretaris worden geregeld.
Gekozen is voor een onafhankelijke voorzitter om te bewerkstelligen dat adviezen zo neutraal mogelijk (zonder herkomst van gemeente, doelgroep enz.) worden gegeven.
Het college van de gemeente Amersfoort stelt de Cliëntenraad Wsw middelen ter beschikking voor een adequate uitoefening van zijn taken in het kader van deze verordening. Kosten worden alleen vergoed voor zover deze zijn opgenomen in de begroting en ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Dit laatste zal de Cliëntenraad Wsw aannemelijk moeten maken door middel van het voeren van een boekhouding.