Organisatie | Enkhuizen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening rekenkamercommissie gemeente Enkhuizen 2014 |
Citeertitel | Verordening rekenkamercommissie gemeente Enkhuizen 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Verordening rekenkamercommissie Enkhuizen |
Geen
artikel 81o van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-11-2017 | Nieuwe regeling | 07-10-2014 | 2014047 |
De raad van de gemeente Enkhuizen;
gelezen het voorstel van de griffier en voorzitter van de gemeenteraad d.d. 6 oktober 2014, nummer 2014047;
overwegende dat als gevolg van de gemeentelijke herindeling Medemblik per 1 januari 2011 de samenwerking met de gemeenten Wervershoof en Andijk, voor wat betreft de instandhouding van een gemeenschappelijke rekenkamercommissie, is komen te vervallen;
overwegende dat de gemeenten Drechterland en Enkhuizen, tezamen met Stede Broec besloten hebben opnieuw te voorzien in het instellen en in stand houden van een lokale rekenkamercommissie en daartoe in 2011 de “Verordening rekenkamercommissie gemeente Drechterland” hebben vastgesteld;
overwegende dat als gevolg van enkele aanpassingen in de werkwijze en het afstemmen van enkele administratieve bepalingen een actualisering van de verordening gewenst is;
gelet op artikel 81o van de Gemeentewet;
In deze verordening wordt verstaan onder:
Rekenkamercommissie: de organisatie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, evenals de doelmatige voorbereiding en uitvoering ervan in de deelnemende gemeenten;
HOOFDSTUK 2 – TAAK, SAMENSTELLING EN BEVOEGDHEDEN VAN DE GEMEENTELIJKE REKENKAMERCOMMISSIE
Artikel 3 – Benoeming en samenstelling gemeentelijke rekenkamercommissie
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat.
Ten aanzien van de externe voorzitter en leden is artikel 81g van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
Artikel 6 – Vergoeding voor werkzaamheden van de voorzitter en de externe leden van rekenkamercommissie
Artikel 7 – Openbaarheid/geheimhouding
De rekenkamercommissie kan op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent de inhoud van stukken die aan haar worden overgelegd, geheimhouding opleggen.
Artikel 10 – Onderzoeksopdracht en bevoegdheden
Gemotiveerde verzoeken tot het verrichten van een onderzoek kunnen worden gedaan door de gemeenteraad van de deelnemende gemeenten zowel gezamenlijk als afzonderlijk. De commissie informeert de raad over wat er met het verzoek wordt gedaan. Indien de commissie niet aan het verzoek voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van een gemeentelijk bestuursorgaan en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De secretaris van de rekenkamercommissie kan de rekenkamercommissie daarbij vertegenwoordigen.
Om de onderzoeken van de rekenkamercommissie naar behoren te kunnen uitvoeren zijn de stukken, die onder oplegging van geheimhouding aan de rekenkamercommissie ter beschikking worden gesteld, ook beschikbaar voor de secretaris van de rekenkamercommissie en de door de rekenkamercommissie aangewezen deskundigen.
HOOFDSTUK 3 - WERKWIJZE VAN DE REKENKAMERCOMMISSIE
Artikel 11 - Uitvoering van het onderzoek en rapportage
De rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn in elk geval degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport, de nota met conclusies en aanbevelingen, de zienswijze van betrokkenen en de reactie van de rekenkamercommissie op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college van burgemeester en wethouders en de overige betrokkenen, aan degemeenteraad aangeboden.
Artikel 12 – Behandeling rapporten
De rapporten en overige stukken woorden door de raad in zijn vergadering, binnen drie maanden na ontvangst, behandeld. Daarbij stelt de raad desgewenst een termijn vast waarbinnen burgemeester en wethouders met een plan van aanpak dient te komen ter uitvoering van de door de raad overgenomen aanbevelingen.