Organisatie | Bladel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling VTH de Kempen 2017 – Bladel |
Citeertitel | Mandaatregeling VTH de Kempen 2017 - Bladel |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-10-2017 | 07-07-2018 | nieuwe regeling | 22-08-2017 |
Het college en de burgemeester van de gemeente Bladel;
Het dagelijks bestuur en de voorzitter van de Samenwerking Kempengemeenten;
ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
gelet op de Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de overige toepasselijke wettelijke voorschriften en bepalingen;
• dat het algemeen bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten zorg draagt voor vergunningverlening, toezicht en handhaving op basis van door colleges vast te stellen mandaatbesluiten waarin aan het dagelijks bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten mandaat, volmacht en machtiging worden verleend ten aanzien van specifieke rechtshandelingen en feitelijke handelingen;
• dat bij delegatiebesluit van het algemeen bestuur van 15 maart 2016 de uitoefening van de hiervoor genoemde bevoegdheden zijn overgedragen aan het dagelijks bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten;
• dat het ter bevordering van een efficiënte afdoening van zaken gewenst is gebruik te maken van mogelijkheden tot mandaat, machtiging en volmacht;
Mandaatregeling VTH de Kempen 2017 - Bladel
II. te bepalen dat van deze mandaatregeling onderdeel uitmaken:
• Mandaatregister VTH de Kempen 2017 - Bladel (bijlage 1)
1. In deze regeling wordt verstaan onder:
2. Indien in deze regeling gesproken wordt van mandaat en gemandateerde dan wordt hieronder voor de toepassing van deze regeling, ook verstaan ondermandaat en ondergemandateerde, volmacht en gevolmachtigde, dan wel machtiging en gemachtigde als bedoeld in het eerste lid van dit artikel, tenzij de aard van de uitgeoefende bevoegdheid zich daartegen verzet.
Artikel 2 Mandaat- en bevoegdhedenregister
De uitoefening van de bevoegdheden met betrekking tot mandaat, machtiging en volmacht, vermeld in het bij dit besluit behorende register, worden door het college en de burgemeester opgedragen aan het dagelijks bestuur en de voorzitter van de Samenwerking Kempengemeenten, conform het bij dit besluit behorende register een en ander met inachtneming van de daarbij vermelde voorschriften, voorwaarden en bijzonderheden.
Op de in artikel 2 bedoelde opdracht zijn de volgende algemene instructies van toepassing:
1. De beslissing wordt voorbehouden aan het college respectievelijk de burgemeester indien:
2. Bij het verlenen van mandaat, volmacht of machtiging worden daartoe ook begrepen alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid behoren.
3. De algemene gemandateerde bevoegdheden zijn uitsluitend van toepassing voor zover het het taakveld van VTH betreft.
4. Tot de gemandateerde bevoegdheid behoort in geen geval het beslissen op administratief beroep.
5. Onder het besluiten op een aanvraag om een vergunning, vrijstelling of ontheffing wordt tevens verstaan het wijzigen van een zodanige vergunning, vrijstelling of ontheffing.
6. De ondertekening van een ter uitvoering van het mandaat opgemaakt stuk geschiedt niet door het plaatsen van een handtekeningstempel, uitgezonderd het waarmerken van bij meldingen, ontheffingen, vergunningen en/of vrijstellingen behorende bijlagen.
1. Een besluit dat in mandaat is genomen namens het dagelijks bestuur of de voorzitter wordt als volgt ondertekend:
Samenwerking Kempengemeenten, afdeling VTH de Kempen,
namens burgemeester en wethouders van Bladel,
(handtekening van de gemandateerde)
(diens naam en afdeling c.q. team)
Samenwerking Kempengemeenten, afdeling VTH de Kempen,
namens de burgemeester van Bladel,
(handtekening van de gemandateerde)
(diens naam en afdeling c.q. team)
2. In geval van ondertekeningsmandaat wordt tot uitdrukking gebracht dat de mandaatverlener de beslissing heeft genomen en wordt het stuk als volgt ondertekend:
Samenwerking Kempengemeenten, afdeling VTH de Kempen,
overeenkomstig het door burgemeester en wethouders van Bladel genomen besluit,
(handtekening van de gemandateerde)
(diens naam en afdeling c.q. team)
Samenwerking Kempengemeenten, afdeling VTH de Kempen,
overeenkomstig het door de burgemeester van Bladel genomen besluit,
(handtekening van de ondertekeningsgemandateerde)
1. Bij afwezigheid van de betrokken medewerker, aan wie bevoegdheden zijn gemandateerd, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door zijn plaatsvervanger.
2. Daar waar de afdelingsmanager, teamcoördinator of medewerker wordt aangewezen als gemandateerde, is ook de meerdere in lijn bevoegd.
3. De afdelingsmanager Vergunningen, Toezicht en Handhaving wordt bij afwezigheid vervangen, zoals vermeld in het hierna opgenomen overzicht:
Vervanging van de afdelingsmanager, zoals bedoeld in lid 3
4. Teamcoördinatoren vervangen elkaar bij afwezigheid, zoals vermeld in het hierna opgenomen overzicht:
Artikel 6 Gevolgen inwerkingtreding van wijzigingen in wet- en regelgeving
Indien het in werking treden van wetten en verordeningen gevolgen heeft voor het bij deze regeling behorende mandaatregister en deze wetten en verordeningen niet leiden tot een wezenlijke verandering van de inhoud en de reikwijdte van de in dit register toegekende bevoegdheden, worden de in het mandaatregister vermelde bevoegdheden geacht in overeenstemming met de artikelen van de bedoelde wetten en verordeningen te zijn toegekend.
Deze regeling kan worden aangehaald als “Mandaatregeling VTH de Kempen 2017 - Bladel”.
Vastgesteld in de vergadering van het college op 22 augustus 2017.
Burgemeester en wethouders alsmede de burgemeester van Bladel,
de secretaris, drs. E.L.C.M. Mol
de burgemeester (wnd), ing. P.M. Maas
Vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur op 19 september 2017.
Het dagelijks bestuur en de voorzitter van de Samenwerking Kempengemeenten,
Bijlage 1 Mandaatregister VTH de Kempen 2017 - Bladel
behorende bij de “Mandaatregeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving de Kempen 2017 - Bladel”, zoals die is vastgesteld op 22 augustus 2017 door het college en de burgemeester en op 19 september 2017 door het dagelijks bestuur en de voorzitter van de Samenwerking Kempengemeenten en in werking is getreden op 19 oktober 2017.
Overzicht van bevoegdheden om binnen beschikbaar budget of krediet besluiten te nemen in naam van een bestuursorgaan (het college of de burgemeester) en om door een bestuursorgaan genomen besluit namens dat orgaan te ondertekenen, privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten en handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, een en ander voor zover deze vallen onder de taakvelden van de afdeling of voor zover het bestuurlijke aangelegenheden van de afdeling betreft.
In het mandaatregister zijn de volgende afkortingen gebruikt:
Bijlage 2 Mandaat Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant
Burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Bladel
- de colleges van burgemeester en wethouders van 21 gemeenten en het college van Gedeputeerde Staten op 31 januari 2013 een gemeenschappelijke regeling hebben vastgesteld waarbij de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant in het leven is geroepen;
- de gemeenschappelijke regeling is gewijzigd op 17 september 2013 en 24 september 2015;
- ingevolge de artikelen 3 en 4 van deze gemeenschappelijke regeling de uitvoering van gemeentelijke taken op het gebied van het omgevingsrecht worden overgedragen van burgemeester en wethouders aan het openbaar lichaam van deze omgevingsdienst;
- de gemeente, gelet op artikel 6 van deze gemeenschappelijke regeling, met de omgevingsdienst een dienstverleningsovereenkomst is aangaan ten behoeve van de uitvoering en de nadere invulling van deze taken;
- deze taken nader zijn en worden ingevuld in de werkprogramma's en de opdrachten voor incidentele verzoektaken, bedoeld in de dienstverleningsovereenkomst;
- binnen de aldus opgedragen taken, de dienstverleningsovereenkomst voorziet in mandatering van bevoegdheden aan de directeur van de omgevingsdienst;
- het om redenen van doelmatigheid wenselijk is daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden van burgemeester en wethouders en de burgemeester te mandateren aan de directeur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant;
Gezien de schriftelijke instemming van datum 2017 van de directeur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant, bedoeld in artikel 10:4, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op artikelen 10:1 en 10:12 Algemene wet bestuursrecht en artikel 59a Gemeentewet;
vast te stellen de volgende regeling:
In dit besluit wordt verstaan onder:
a. bevoegd gezag: het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester van de gemeente Bladel;
b. directeur: directeur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant;
c. omgevingsdienst: Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant.
1. Het bevoegd gezag verleent aan de directeur mandaat tot het namens hem nemen van alle besluiten die voorvloeien uit de opdracht aan de omgevingsdienst, vastgelegd in de artikelen 4, 5 en 6 van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant, d.d. 24 september 2015, de dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente en de omgevingsdienst en de bij deze dienstverleningsovereenkomst behorende jaarprogramma’s en bijzondere opdrachten.
2. Het mandaat, bedoeld in het eerste lid, ziet tevens op de ondertekening van namens het bevoegd gezag genomen besluiten.
3. Het mandaat, bedoeld in het eerste lid, ziet niet op:
1. De directeur kan ter uitoefening van een krachtens artikel 2, eerste lid, aan hem gemandateerde bevoegdheid schriftelijk ondermandaat verlenen aan onder hem ressorterende functionarissen.
2. Van ondermandaat zijn uitgesloten:
3. Elk verleend ondermandaat, ondervolmacht of machtiging, of wijziging wordt aangetekend op een ondermandaatlijst.
4. De directeur stelt instructies vast over de wijze waarop van het ondermandaat gebruik mag worden gemaakt.
1. Het bevoegd gezag verleent aan de directeur machtiging om handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn ten behoeve van vervulling van de in artikel 2, eerste lid, bedoelde opdracht.
2. De machtiging als bedoeld in het eerste lid, ziet niet op handelingen die betrekking hebben op de totstandkoming van besluiten tot het verlenen of weigeren van een vergunning of ontheffing alsmede op handelingen betreffende een melding als bedoeld in het Activiteitenbesluit milieubeheer.
3. De directeur kan voorts machtiging verlenen aan onder hem ressorterende functionarissen.
4. Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt mandaat en ondermandaat gelijk gesteld met machtiging.
1. Het bevoegd gezag verleent aan de directeur de bevoegdheid tot het aanwijzen van toezichthouders, zoals bedoeld in artikel 5:11 Algemene wet bestuursrecht, belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Algemene Plaatselijke Verordening, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Wet milieubeheer, Wet bodembescherming, Wet geluidhinder, Wet inzake de luchtverontreiniging, Wet ruimtelijke ordening, Woningwet, Monumentenwet 1988, Drank- en Horecawet, Natuurbeschermingswet 1998, Flora- en faunawet, Wet veiligheidsregio’s en de daarmee samenhangende Brandbeveiligingsverordening.
Artikel 6 Procesvertegenwoordiging
1. De directeur is gemachtigd tot het vertegenwoordigen van het bevoegd gezag in rechte.
2. De directeur kan, krachtens deze machtiging, door hem aangewezen personen machtigen tot het in rechte vertegenwoordigen van het bevoegd gezag bij de behandeling van de volgende geschillen, mits deze betrekking hebben op besluiten welke bij of krachtens dit mandaatbesluit in mandaat of ondermandaat zijn genomen:
a. bezwaar, behandeld door de gemeentelijke bezwarencommissie;
b. beroep of hoger beroep, behandeld door de Rechtbank of de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State;
c. verzoeken om voorlopige voorziening, behandeld door de Voorzieningenrechter van de Rechtbank of de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
3. De directeur brengt een aanwijzing als bedoeld in het tweede lid ter kennis van het bevoegd gezag.
1. Een ter uitvoering van het mandaat opgemaakt stuk wordt als volgt ondertekend:
Samenwerking Kempengemeenten, afdeling VTH de Kempen,
namens burgemeester en wethouders van Bladel,
(handtekening van de gemandateerde)
Directeur Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant.
Samenwerking Kempengemeenten, afdeling VTH de Kempen,
namens de burgemeester van Bladel,
(handtekening van de gemandateerde)
Directeur Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant.
2. In geval van ondertekeningsmandaat, als bedoeld in artikel 3, eerste lid wordt als volgt ondertekend:
Samenwerking Kempengemeenten, afdeling VTH de Kempen,
overeenkomstig het door burgemeester en wethouders van Bladel genomen besluit,
(handtekening van de gemandateerde)
(diens naam en afdeling c.q. team)
Samenwerking Kempengemeenten, afdeling VTH de Kempen,
overeenkomstig het door de burgemeester van Bladel genomen besluit,
(handtekening van de ondertekeningsgemandateerde)
(diens naam en afdeling c.q. team)
3. Indien gebruik wordt gemaakt van machtiging als bedoeld in artikel 4, zijn bij ondertekening het eerste en het tweede lid overeenkomstig van toepassing.
De directeur neemt bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden algemene instructies en instructies per geval van het bevoegd gezag in acht, bedoeld in artikel 10:6, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht.
1. De directeur neemt bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden de door het bevoegd gezag en de gemeenteraad vastgestelde beleidskaders en beleidsregels in acht, tenzij het tweede lid van dit artikel van toepassing is.
2. Indien de directeur op zwaarwegende gronden voornemens is af te wijken van de beleidskaders of beleidsregels, bedoeld in het eerste lid, treedt hij hierover vooraf in overleg met het bevoegd gezag.
1. Een ieder aan wie bij of krachtens dit besluit mandaat of ondermandaat is verleend, stelt het bevoegd gezag tijdig in kennis van krachtens mandaat of ondermandaat te nemen besluiten, waarvan hij redelijkerwijs moet aannemen dat kennisneming gewenst is.
2. Kennisgeving als bedoeld in het eerste lid, vindt in ieder geval plaats:
a. als de maatschappelijke, beleidsmatige, politieke, juridische of financiële omstandigheden daartoe aanleiding geven;
b. als advies nodig is van anderen dan de gemandateerde of onder hem ressorterende medewerkers en het advies niet aansluit op het eigen standpunt van de gemandateerde dan wel niet tot dezelfde uitkomsten leidt;
c. als het besluit ertoe kan leiden dat de gemeente aansprakelijk wordt gesteld;
d. bij een vooraankondiging tot handhaving.
3. Het bevoegd gezag kan op grond van de kennisgeving, bedoeld in het eerste lid, ten aanzien van een voorgenomen besluit bepalen dat van het bij of krachtens dit mandaatbesluit verleende mandaat of ondermandaat geen gebruik mag worden gemaakt.
4. Wanneer sprake is van direct gevaar of van een spoed optreden kan het verstrekken van informatie, als bedoeld in het eerste lid, vóór het nemen van het besluit achterwege blijven en wordt het bevoegd gezag tegelijk met de bekendmaking van het besluit geïnformeerd.
5. Het bevoegd gezag voorziet de directeur van alle benodigde informatie ten behoeve van de invulling van zijn mandaat.
1. De directeur doet volgens door het bevoegd gezag nader te stellen regels periodiek verslag van de krachtens dit mandaatbesluit genomen besluiten.
2. Onverminderd het bepaalde in het voorgaande lid verschaft de directeur desgevraagd alle informatie aan het bevoegd gezag terzake van de uitoefening van de in dit besluit bedoelde bevoegdheden.
Deze regeling wordt aangehaald als “Mandaatregeling gemeente Bladel - Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant”.
Vastgesteld in de vergadering van het college op 22 augustus 2017.
Burgemeester en wethouders alsmede de burgemeester van Bladel,
de secretaris, drs. E.L.C.M. Mol