Organisatie | Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent de vaststelling van een openstellingsbesluit op grond van de Subsidieregeling Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3) Fryslân 2014 Openstellingsbesluit niet-productieve investeringen water/ KRW – en Klimaat d.d. najaar 2017 |
Citeertitel | Openstellingsbesluit niet-productieve investeringen water/ KRW – en Klimaat d.d. najaar 2017 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-01-2018 | 16-10-2017 | artikel 1.2 | 16-01-2018 | 01482511 | |
12-10-2017 | 25-01-2018 | nieuwe regeling | 03-10-2017 | 01450090 |
In aanvulling op de begripsbepalingen zoals genoemd in artikel 1.1 van de Subsidieregeling Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3) Fryslân 2014-2020 wordt in dit besluit verstaan onder:
klimaatdoelen: verminderen van kwetsbaarheid van het watersysteem voor de gevolgen van zeespiegelstijging en voor extreme weersomstandigheden die als gevolg van klimaatverandering ontstaan. Dit laatste gaat zowel om situaties met extreme droogte als om situatie met wateroverlast. Deze doelen worden voor Fryslân beschreven in het waterhuishoudingsplan van de provincie Fryslân (het Vierde Waterhuishoudingsplan, te vinden op: www.fryslan.frl/whp4);
KRW-nota’s: de nota waarin de provincie Fryslân de doelen en (op hoofdlijnen) de maatregelen samenvat voor de Kaderrichtlijn Water, voor de periode 2016-2021 (Notitie KRW in Fryslân 2016-2021, 16 december 2015, en de KRW-beslisnota 2016-2021 d.d.29 september 2015 van het Wetterskip Fryslân, beide te vinden op https://www.fryslan.frl/pop3;
KRW-opgavenkaart POP3: kaart met daarop aangegeven de locaties, wateren en gemalen waarvoor KRW-opgaven gelden. De kaart is te vinden op https://www.fryslan.frl/pop3;
waterhuishoudingsplan: het regionale waterplan bedoeld in artikel 4.4. van de Waterwet, waarin de provincie de hoofdlijnen van het in Fryslân te voeren waterbeleid vastlegt, voor de periode 2015-2021. Dit beleid is gericht op de bescherming tegen overstromingen en wateroverlast en de inrichting van watersystemen met voldoende en schoon water. Het Vierde Waterhuishoudingsplan, door Provinciale Staten van Fryslân vastgesteld op 20 april 2016, is te vinden op www.fryslan.frl/whp4.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
Onverminderd het bepaalde in artikel 2.6.1 van de Regeling wordt subsidie verstrekt voor de volgende investeringen voor KRW- en/of klimaatdoelen afkomstig uit de KRW-nota’s en/of het Waterhuishoudingsplan:
De typen watergangen staan vermeld op de KRW Opgavenkaart POP3 evenals locaties voor aanleg maalkommen en vispassages.
Alleen maatregelen die uitgevoerd worden op locaties aangegeven op de KRW Opgavenkaart POP3, komen voor subsidie in aanmerking.
Gedeputeerde Staten hanteren voor de rangschikking van subsidieaanvragen als bedoeld in artikel 1.15 van de Regeling de investeringslijst genoemd in artikel 3 waarin investeringen zijn opgenomen die bijdragen aan het realiseren van KRW- of klimaatdoelen.
Artikel 9. De puntensystematiek
Indien meerdere aanvragen hetzelfde aantal punten scoort en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, gaan integrale projecten met zowel KRW- als klimaatmaatregelen voor en vervolgens projecten met de hoogste puntenscore voor KRW -maatregelen.
Als dat nog steeds aanvragen met gelijke scores oplevert, wordt door middel van loting bepaald welke aanvraag als eerste wordt gehonoreerd.
In het geval het subsidieplafond zal worden overschreden door een aanvraag waarbij het gevraagde subsidiebedrag hoger is dan het resterende bedrag van het subsidieplafond of indien het subsidiebedrag wordt overschreden door meerdere aanvragen en de onderlinge rangschikking tussen de aanvragen is gelijk, kan Gedeputeerde Staten besluiten dat het subsidieplafond wordt verhoogd met het bedrag dat nodig is om het project dat zorgt of de projecten die zorgen voor de overschrijding van het subsidieplafond te subsidiëren.
Artikel 10. Informatie voor de selectie van projecten
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.7 van de Regeling bevat de aanvraag voor het vaststellen van de scores zoals bedoeld in artikel 8 de volgende informatie:
voor klimaat-maatregelen: vermelding van het aantal m3 waterberging of aantal m3 vastgehouden grondwater indien van toepassing. De hoeveelheid m3 vastgehouden grondwater wordt berekend als volgt: verhoging gemiddeld laagste grondwaterstand x hectares x 0,5. Aanvrager dient in zijn aanvraag aan te tonen hoe zijn berekening tot stand is gekomen.
Bijlage 1 Maatregelen en puntenscore
De typen watergangen staan vermeld op de KRW Opgavenkaart POP3 evenals locaties voor aanleg maalkommen en vispassages.
Alleen maatregelen die uitgevoerd worden op locaties aangegeven op de KRW Opgavenkaart POP3, komen voor subsidie in aanmerking.
Artikel 1. Openstelling en subsidieplafond
De maatregel niet-productieve investeringen water/ KRW – en Klimaat d.d. najaar 2017 is gericht op niet-productieve investeringen in het landelijk gebied die betrekking hebben op de (her)inrichting of transformatie en het beheer van het watersysteem voor landbouw-, water- en klimaatdoelen. Niet-productieve investeringen zijn investeringen die geen aanmerkelijke stijging van de waarde of rentabiliteit van een bedrijf tot gevolg hebben.
Deze openstelling richt zich specifiek op maatregelen die bijdragen aan de realisatie van KRW-en/of klimaatdoelen. Deze doelen worden voor Fryslân beschreven in het waterhuishoudingsplan van de provincie (Vierde Waterhuishoudingsplan, 20 april 2016 door Provinciale Staten vastgesteld en is te vinden op: www.fryslan.frl/whp4) en KRW-nota’s: de nota waarin de provincie Fryslân de doelen en (op hoofdlijnen) de maatregelen beschrijft voor de Kaderrichtlijn Water, voor de periode 2016-2021 (Notitie KRW in Fryslân 2016-2021, 16 december 2015) en de KRW-beslisnota 2016-2021 d.d. 29 september 2015 van Wetterskip Fryslân; beide te vinden op te vinden op www.fryslan.frl/pop3.
De investeringen dienen altijd een link te hebben met de landbouw. Daaronder verstaan we investeringen die de landbouw helpen om aan de realisatie van KRW-doelen bij te dragen. Daarbij kan het ook gaan om investeringen waarmee negatieve effecten van de landbouw op de waterkwaliteit te niet gedaan of gecompenseerd worden.
Investeringen in klimaatmaatregelen moeten eenzelfde link met de landbouw hebben: ze leiden tot een robuust watersysteem dat ten goede komt aan de landbouw in het algemeen of de maatregelen compenseren negatieve effecten van een (lokaal) op de landbouw toegesneden waterhuishouding (uit het verleden).
De investeringslijst van maatregelen zoals genoemd in artikel 3 voldoet aan deze voorwaarden.
Deze openstelling is een nadere invulling van de algemene bepalingen uit de Subsidieregeling Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3) Fryslân 2014-2020.
Subsidie bestaat uit Europese ELFPO-middelen en 50% uit overheidsmiddelen. Dit is in principe de provincie Fryslân, tenzij de aanvrager een andere overheid betreft.
Artikel 3. Subsidiabele activiteiten
De KRW-nota’s geven de KRW-maatregelen weer die bij de besluitvorming van de nota's als meest doelmatig en kosteneffectief zijn beoordeeld. Het betreft bovenwettelijke gebiedsgerichte maatregelen. De investeringslijst van maatregelen die voor subsidie in aanmerking komt, bevat een selectie van KRW-maatregelen uit de KRW-Nota’s. De niet-geselecteerde maatregelen worden op andere wijze gefinancierd.
De effectiviteit van de maatregelen uit de investeringslijst wordt versterkt door de maatregelen uit te voeren op daarvoor geselecteerde locaties. Deze locaties staan vermeld op de KRW-opgavenkaart POP3. Ze zijn op basis van expert judgement vastgesteld. De KRW-Opgavenkaart POP3 is door het College van Gedeputeerde Staten vastgesteld (dd. 3 oktober 2017).
Het klimaatbeleid voor Fryslân is beschreven in het Waterhuishoudingsplan van de provincie Fryslân. Het klimaatbeleid bevat een trits van voorkeursmaatregelen: eerst vasthouden, dan bergen en daarna pas afvoeren. Dit ter voorkoming van wateroverlast en/of- tekorten. Deze trits vormt de basis voor de te subsidiëren klimaatmaatregelen.
Onderdeel van de subsidiabele kosten kan zijn de aankoop van grond. In dat geval zijn de voorwaarden van artikel 1.10 onverkort van toepassing. Inrichtingsmaatregelen op de (aangekochte) grond vallen onder ‘verbetering’ van de gronden, waarop de voorwaarden voor de aankoop van grond niet van toepassing zijn.
Artikel 8. De Selectiecriteria en artikel 9. De puntensystematiek
In de openstelling is precies aangegeven welke termijn voor de indiening van aanvragen wordt gehanteerd. De start- en einddatum worden hierbij strikt in acht genomen.
Na sluiting van de indieningstermijn worden alle aanvragen beoordeeld en in een rangorde op een lijst geplaatst. De plaats in de rangorde wordt bepaald door het aantal punten dat aan het project is toegekend. Voor elk project geldt dat een minimum aantal punten dient te worden behaald om voor subsidie in aanmerking te komen. Het doel van deze systematiek is om alle projecten onderling te vergelijken en de beste projecten uit het totaalaanbod te selecteren. Als consequentie hiervan bestaat de mogelijkheid dat, indien binnen een tender het subsidieplafond wordt overschreden, de projecten met de laagste scores geen subsidie ontvangen.
Indien meerdere aanvragen op dezelfde plaats op de prioriteitenlijst worden gerangschikt en, door honorering van deze aanvragen, het subsidieplafond wordt overschreden, worden de aanvragen met dezelfde score als volgt gerangschikt: integrale projecten met zowel KRW- als klimaatmaatregelen gaan voor op andere projecten, en vervolgens gaan KRW-projecten voor op klimaatprojecten.
Pas als deze werkwijze nog steeds aanvragen met dezelfde score oplevert, wordt tot loting over gegaan.
Gedeputeerde Staten kunnen besluiten om het subsidieplafond te verhogen indien het plafond worden overschreden door een aanvraag waarbij het gevraagde subsidiebedrag hoger is dan het resterende bedrag van het subsidieplafond of indien het subsidiebedrag wordt overschreden door meerdere aanvragen en de onderlinge rangschikking tussen de aanvragen is gelijk.
De systematiek staat niet toe dat na sluiting van de indieningstermijn de aanvragen alsnog worden gewijzigd.
Voor de selectie van subsidieaanvragen wordt uitgegaan van effectiviteitsscores voor de maatregelen uit de investeringslijst van artikel 3, volgens bijlage 1.
Afhankelijk van het type maatregel en het type water waarin de maatregelen worden uitgevoerd, zijn scores toegekend voor de mate waarin de maatregelen bijdragen aan de realisatie van de Friese KRW en/of klimaatdoelen. Deze scores zijn vermeld in bijlage 1 bij deze openstelling onder artikel 8. De scores zijn vastgesteld op basis van expert judgement.
Een rekenvoorbeeld voor het berekenen van het aantal m3 water dat geborgen kan worden bij extreme neerslagsituaties:
Artikel 10. Informatie voor de selectie van projecten
Na de openstelling zal op de site van SNN waarop het openstellingsbesluit wordt gepubliceerd, ook een format voor het projectvoorstel te vinden zijn.
De proceskosten voor voorbereiding van een project en voor de begeleiding van de uitvoering van een project zijn onder voorwaarden subsidiabel. De provincie streeft ernaar dat een groot deel van de subsidie besteed wordt aan fysieke maatregelen. Om die reden worden er grenzen gesteld aan het totaal aan proceskosten voor de voorbereiding en de uitvoering van projecten is.
Er geldt een ondergrens van € 200.000,- voor subsidietoekenning. Projecten waarvoor de subsidie na beoordeling van de subsidieaanvraag lager uitvalt dan deze ondergrens, komen niet voor subsidie in aanmerking. Met deze bepaling wil de provincie de ontwikkeling bevorderen van grote, robuuste projecten waarmee in de praktijk meters worden gemaakt.