Organisatie | Beuningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de vertrouwenscommissie tot herbenoeming burgemeester 2017 |
Citeertitel | Verordening op de vertrouwenscommissie tot herbenoeming burgemeester 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2017 |
Geen
artikel 149 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-10-2017 | 20-07-2018 | nieuwe regeling | 19-09-2017 | BW17.00460 |
In deze Verordening wordt verstaan onder:
a. commissie: de commissie als bedoeld in artikel 2, eerste lid;
b. commissaris: de Commissaris der Koning in de provincie Gelderland;
c. herbenoeming: benoeming van de burgemeester voor een nieuwe periode van zes jaar in de gemeente Beuningen;
d. raad: de gemeenteraad van Beuningen;
e. verslag: de schriftelijke weergave van het oordeel van de commissie omtrent het functioneren van de burgemeester;
f. aanbeveling: de schriftelijke verklaring van de raad omtrent de herbenoeming van de burgemeester.
1. Er wordt een commissie ingesteld, die tot taak heeft de aanbeveling door de raad voor te bereiden in verband met de herbenoeming van de burgemeester.
2. De commissie vormt zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester op basis van de profielschets uit 2013 en de gevoerde functioneringsgesprekken met de burgemeester.
3. De commissie brengt over haar oordeel een schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan de raad. Dit verslag wordt voorzien van een conceptaanbeveling.
4. Bij de vervulling van haar taak neemt de commissie het gestelde in de circulaire van de Minister d.d. 1 februari 2017 in acht.
1. De commissie bestaat uit de fractievoorzitters van de fracties vertegenwoordigd in de raad van Beuningen.
2. De functie van voorzitter van de commissie wordt bekleed door de waarnemend voorzitter van de raad.
3. De commissie kent geen plaatsvervangende leden. Het lidmaatschap is persoonlijk
1. De griffier is secretaris van de commissie. De griffier wordt daarin zo nodig bijgestaan door zijn plaatsvervanger die in de commissie fungeert als tweede secretaris.
2. De secretaris draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de commissie.
3. De secretaris is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.
1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.
2. De voorzitter van de commissie wijst bij de benoemingsprocedure in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.
3. De commissie legt bij elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.
4. Noch de commissie, noch de gemeenteraad zal de geheimhouding waartoe lid 1 verplicht, opheffen. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.
1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten.
2. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie.
3. De commissie vergadert niet als niet ten minste drie leden aanwezig zijn.
4. De van de commissie uitgaande stukken worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.
1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:
a. een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht,
b. een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;
c. en heeft in ieder geval als bijlagen het verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van bevindingen en de conceptaanbeveling.
2. Het verslag van de commissie wordt bij meerderheid van de stemmen vastgesteld. De commissie streeft naar uniformiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.
3. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de gemeenteraad gebracht.
1. Alvorens de commissie het verslag van haar bevindingen naar de raad stuurt, bespreekt ze het concept met de burgemeester (herbenoemingsgesprek).
2. Indien ter zake van zijn functioneren in het gesprek, bedoeld in het tweede lid, afspraken met de burgemeester zijn gemaakt, worden deze in het verslag aan de raad gemeld.
3. De burgemeester kan, voorafgaand aan de bespreking in de raad, schriftelijk zijn zienswijze over het verslag geven. Op dit stuk is geheimhouding van toepassing.
1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.
2. Alle stukken van de commissie worden, onder vermelding van ‘persoonlijk en geheim’, aan de voorzitter gericht en door de secretaris bewaard.
3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden, onder vermelding van ‘persoonlijk en geheim’, door de secretaris verzonden, zonder tussenkomst van derden.
4. De secretaris bewaart de stukken aan en van de commissie op kantoor in een afgesloten ruimte, totdat de uiteindelijke archivering plaatsvindt.
De commissie wordt ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de Minister een besluit is genomen op de aanbeveling door de raad.
1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 10 alle archiefbescheiden die door de commissie zelf zijn opgemaakt onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar een krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats.
2. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.
3. Van de in het eerste lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15 lid 1 sub. a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldend voor een periode van 75 jaar.
4. Alle overige bescheiden en kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.
In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire van de Minister d.d. 1 februari 2017 niet voorziet, beslist de commissie bij meerderheid van stemmen.
1. De verordening wordt aangehaald als ”Verordening op de vertrouwenscommissie tot herbenoeming burgemeester 2017”.
2. Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en vervalt op de dag, bedoeld in artikel 11.
3. Onverminderd het bepaalde in het tweede lid blijft de geheimhouding, bedoelt in artikel 5, gelden na het vervallen van deze verordening.