Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eemsmond

Reglement burgerlijke stand

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEemsmond
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand
CiteertitelReglement burgerlijke stand gemeente Eemsmond
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-10-2017nieuwe regeling

15-09-2017

gmb-2017-170055

2017-01629

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsmond;

 

Gelet op het bepaalde in artikel 16, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen het hierna volgende reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand;

 

Artikel 1. Begripsbepaling

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet : boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (BW) (wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (stb. 1993, 555);

  • b.

    het besluit : Besluit burgerlijke stand 1994 (stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900);

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand : een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art 16, lid 2 en 3 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand : een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeentehuis : alle gebouwen welke bij raadsbesluit of bij besluit van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen of incidenteel zijn benoemd;

  • f.

    het college : het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanstellen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Eemsmond;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand aanstellen.

Artikel 3. Aanstelling

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanstellingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen dat samenvalt met de periode waarin de ambtenaar in dienst zal zijn bij de gemeente Eemsmond.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangesteld:

    • a.

      een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanstellingsbesluit te bepalen periode van 5 jaar benoemd of zoveel korter indien tussentijds de AOW gerechtigde leeftijd wordt bereikt;

    • b.

      voor de duur van het uitoefenen van de functie van burgemeester, raadslid of wethouder van de gemeente Eemsmond;

    • c.

      voor de periode van één dag, mits de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand elders de eed of belofte voor de rechtbank heeft afgelegd en het college van burgemeester en wethouders instemming heeft verleend.

  • 3.

    Ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen door het college worden geschorst of ontslagen.

Artikel 4. Leiding

De teamleider van de afdeling Diensten, team Klant Contact Centrum (KCC) is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 5. Locatie

  • 1.

    Onverminderd hetgeen bij of krachtens Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun werkzaamheden in het gemeentehuis.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voorzover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

  • 3.

    Voor aanwijzing van een locatie tot “huis der gemeente” gelden de regels zoals vermeld in bijlage 1 van dit reglement.

  • 4.

    Aanwijzing van een locatie tot “huis der gemeente” voor éénmalig gebruik geschiedt ten behoeve van de plechtigheid die betrekking heeft op de sluiting van één enkele, vooraf bepaald, huwelijk, één enkele vooraf bepaalde registratie van partnerschap of één enkele vooraf bepaalde omzetting.

  • 5.

    Na beëindiging van de plechtigheid of ingeval de plechtigheid op de afgesproken dag geen doorgang vindt, verliest de locatie van rechtswege de status van aangewezen “huis der gemeente”. In geval de plechtigheid niet heeft plaatsgevonden op de vastgelegde datum en betrokkenen willen een plechtigheid alsnog in een andere locatie laten plaatsvinden dan overeenkomstig dit lid eerder is afgesproken, dient ten aanzien van die andere locatie een hernieuwd aanwijzingsbesluit te worden genomen.

  • 6.

    Aanwijzing van een locatie tot “huis der gemeente” voor éénmalig gebruik geschiedt op schriftelijk verzoek van betrokkenen.

  • 7.

    Het schriftelijk verzoek tot aanwijzing dient, inclusief de bijlagen en onder vermelding van de namen van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en de locatie, uiterlijk acht weken voor de gewenste datum waarop de plechtigheid zal plaatsvinden kenbaar te worden gemaakt. Het verzoek dient door alle betrokkenen te zijn ondertekend en gedagtekend.

  • 8.

    Het niet voldoen aan bepalingen van dit artikel kan een reden zijn om de plechtigheid niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

Artikel 6. Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties

Onverminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald, wordt tweemaal per week in het gemeentehuis te Uithuizen gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking of geregistreerd partnerschap. Aan kosteloze huwelijksvoltrekkingen of partnerschapsregistraties zijn voorwaarden gesteld conform bijlage 2 van dit reglement.

Artikel 7. Openstelling

Het bureau waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht is voor het publiek geopend, voor zover de hierna te noemen dagen niet zijn: algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet, of overige door burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen.

Uitvoering werkzaamheden burgerlijke stand:

  • voor de afgifte van uittreksels en afschriften van de burgerlijke stand:

    • op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag van 8.30 uur tot 16.00 uur;

    • op vrijdag van 8.30 uur tot 12.00 uur;

  • voor overige werkzaamheden:

    • op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag van 8.30 uur tot 16.00 uur;

    • op vrijdag van 8.30 uur tot 12.00 uur;

    • op overige door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

Huwelijksvoltrekkingen/registraties van partnerschappen in het gemeentehuis:

  • de kosteloze voltrekkingen vinden plaats op maandag en woensdagmorgen om 9.30 uur en 10.00 uur;

  • de ceremoniële voltrekkingen vinden plaats op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag tussen 8.30 uur en 17.00 uur.

Huwelijksvoltrekkingen/registraties van partnerschappen op incidenteel te benoemen locaties:

  • van maandag tot en met zaterdag in overleg met de beheerder van de desbetreffende locatie.

Bijzondere huwelijksvoltrekkingen/registraties van partnerschappen:

  • op een door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand te bepalen tijdstip (in overleg met het bruidspaar), nadat door de Officier van Justitie vrijstelling van wachttijd van de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie is verleend.

Artikel 8 Omzetting Geregistreerd Partnerschap in een huwelijk

Een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk wordt gelijkgesteld met de sluiting van een huwelijk.

Artikel 9 Niet voorziene situaties

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het college.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand gemeente Eemsmond”.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

  • 3.

    Het Reglement burgerlijke stand gemeente Eemsmond van 1 oktober 2014 wordt ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsmond.

De burgemeester,

M. van Beek

De secretaris,

B.L. Meijer

Bijlage Toelichting

Artikel 1.

Begripsbepaling.

In dit artikel worden basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek I, BW).

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

 

  • 1.

    de ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • 2.

    de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerst lid, Boek I BW).

 

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    de buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • 2.

    de buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente of van een andere gemeente;

  • 3.

    de buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking (artt. 45, 45a, 63, 64, 65, 67, 80a, vijfde lid en 80g van Boek I BW).

 

Artikel 2.

 

Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

 

In dit artikel wordt bepaald welke (buitengewone) ambtenaren in de gemeente aangesteld kunnen worden (artikel 16, Boek I BW).

 

In lid 1 wordt bepaald dat het college de mogelijkheid heeft ambtenaren van de burgerlijke stand aan te stellen. Het betreft de ambtenaren in dienst van de eigen gemeente (lid 1a.) en ambtenaren in dienst van een andere gemeente (lid 1b.).

Lid 1a. biedt de mogelijkheid om een nadere beperking vast te stellen dat alleen ambtenaren worden aangesteld tot ambtenaar van de burgerlijke stand die werkzaam zijn bij een bepaalde afdeling (bijvoorbeeld de afdeling Diensten, team Klant Contact Centrum). Deze beperking is optioneel.

 

Met lid 1b. wordt bedoeld dat er ambtenaren van de burgerlijke stand in de gemeente kunnen zijn, die in dienst zijn bij een andere gemeente. Deze ambtenaren moeten worden aangesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar de ambtenaar zijn werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand gaat verrichten.

 

In lid 2 wordt bepaald dat, conform artikel 16, lid 1 van Boek I BW, het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand, in dienst van de eigen en/of andere gemeente twee is. Indien burgemeester en wethouders daartoe beslissen kan het aantal ambtenaren van de burgerlijke stand meer dan twee zijn.

 

Met lid 3 wordt bepaald dat er buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden aangesteld. Indien de gemeente dit aantal aan een maximum wil verbinden, dan kan dat in dit artikel worden opgenomen. Deze personen kunnen in dienst zijn van de eigen gemeente of een andere gemeente, maar dit hoeft niet. Ieder persoon kan door het college van burgemeester en wethouders worden aangesteld tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

 

Artikel 3.

 

Aanstelling.

 

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden aangesteld (artikel 16, Boek I BW).

 

Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode dient te worden aangesteld. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente.

Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale aanstellingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode. De periodes kunnen per individueel geval in het aanstellingsbesluit van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit lid.

 

Met lid 2 wordt bepaald dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt aangesteld. Deze periode kan individueel in het aanstellingsbesluit worden bepaald of collectief in dit artikel.

Een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (= externe) kan ook éénmalig door het college worden aangesteld. Aanstelling is mogelijk mits betrokken persoon al in een andere Nederlandse gemeente fungeert als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en zodoende ook al de eed of belofte voor de rechtbank heeft afgelegd.

 

Artikel 4.

 

Leiding.

 

In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).

 

Artikel 5.

 

Locatie.

 

In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden moet verrichten. De werkzaamheden moeten in het gemeentehuis (of een daartoe namens het college aangewezen andere locatie) worden verricht. Indien daartoe gewichtige redenen bestaan, mag de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek I BW).

 

Artikel 7.

 

Openstelling.

 

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c,

Boek I BW).

 

In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemene erkende feestdagen en de overige daarvoor door burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. Daarbij kan er voor worden gekozen om het bureau op vaste dagdelen op te stellen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het bureau van de burgerlijke stand op afspraak te laten bezoeken.

   

Artikel 8.

 

Omzetting Geregistreerd Partnerschap in een huwelijk.

  

Met een dergelijke omzetting wordt het geregistreerde partnerschap beëindigd en komt tegelijkertijd een huwelijk tot stand. Eén en ander wordt uitdrukkelijk geregeld in Boek I BW.

Dit kan kosteloos plaatsvinden op de maandag- en woensdagmorgen om 9.30 uur en 10.00 uur. Er kan door het bruidspaar ook gekozen worden voor een omzetting in een officiële trouwlocatie. Deze vorm sluit aan bij het voltrekken van een huwelijk en moet in die vorm worden gelijkgesteld met een huwelijkssluiting.

  

Artikel 9.

 

Niet voorziene situaties.

 

Op grond van dit artikel kan in voorkomende gevallen worden ingespeeld op onvoorzienbare situaties.

  

Artikel 10.

 

Slotbepalingen.

 

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.

Bijlage Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis (“huis der gemeente”)

1. De trouwlocatie bevindt zich binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Eemsmond.

2. De locatie is tijdens de huwelijksvoltrekking voor iedereen toegankelijk en de huwelijken worden uitsluitend in de openbaarheid voltrokken.

3. De locatie mag niet in strijd zijn met de goede zeden en wat maatschappelijk aanvaardbaar is. De locatie is tijdens de duur van de huwelijksvoltrekking een huis der gemeente;

4. Als het huwelijk plaatsvindt in een kerk, die als kerk in gebruik is, dan vindt het burgerlijk huwelijk plaats voordat het kerkelijk huwelijk plaatsvindt.

5. De verantwoordelijkheid voor de brandveiligheid van de benodigde vergunningen en de verzekeringen ligt bij de eigenaar/beheerder.

6. De vergoeding die de eigenaar/beheerder vraagt, kosten voor de inrichting en aankleding en de benodigde vergunningen en verzekeringen komen geheel voor rekening van het bruidspaar/eigenaar.

7. De gemeente is niet aansprakelijk voor eventuele schadeclaims als de locatie op de huwelijksdag niet, niet tijdig of niet volledig beschikbaar is voor de huwelijksplechtigheid;

8. Voor vastlegging van het huwelijk in de huwelijksagenda van de gemeente wordt de overeenkomst in de vorm van een digitale melding, die het bruidspaar/beheerder van de locatie opmaken, overlegd aan de afdeling KCC.

9. Het reglement burgerlijke stand is onverkort van toepassing.

10. Daar waar deze beleidsregel staat vermeld huwelijk dient ook partnerschapsregistratie te worden gelezen.

11. De teamleider KCC 1e/2e lijn behoudt het recht om niet tot aanwijzing als huwelijkslocatie over te gaan c.q. de aanwijzing in te trekken als de huwelijkslocatie niet aan bovenstaande criteria voldoet.

12. Voor de kosten voor de locatie voor aanwijzing en de kosten voor de bruidsparen die op de desbetreffende locatie willen trouwen is de legesverordening van toepassing.

13. De locatie moet beschikbaar zijn voor mindervaliden.

14. De locatie moet beschikbaar zijn op de tijdstippen zoals vastgelegd in het reglement burgerlijke stand van de gemeente Eemsmond.

15. In de locatie geldt tijden de huwelijksvoltrekking een algeheel rookverbod.

16. Huwelijksvoltrekking in de open lucht wordt toegestaan. Men moet altijd, bijvoorbeeld vanwege weersomstandigheden, kunnen uitwijken naar een overdekte ruimte die aan de locatie gekoppeld is; Een tuin of terras dan aansluitend aan de trouwlocatie is gelegen kan aangemerkt worden als een verlenging van de trouwlocatie.

17. Als het huwelijk op een boot wordt voltrokken, dan moet deze boot voor iedereen bereikbaar, toegankelijk en te verlaten zijn; de boot moet aangemeerd liggen aan een opstap- of ligplaats.

18. De eigenaar van het voertuig beschikt over de benodigde vergunningen.

19. Het bruidspaar is aansprakelijk voor eventuele schade die aan de locatie wordt toegebracht.

20. Trouwen in een rijdend voertuig en/of in het luchtruim boven het grondgebied van de gemeente Eemsmond is niet mogelijk, omdat de trouwlocatie per definitie, niet openbaar toegankelijk is.

21. De toga en akte worden meegenomen door de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand.

22. De beheerder/eigenaar houdt zich aan alle afspraken en regels welke gelden en zijn gemaakt ten aanzien van het sluiten van een huwelijk naar burgerlijk recht.

23. De ontvangst van het bruidspaar en gasten, verwijzing naar de plaatsen en het zorg dragen voor het goed en ordentelijk verlopen van de huwelijkssluiting, worden verzorgd door of namens de beheerder/eigenaar van de betreffende locatie.

24. Elke locatie wordt slecht voor de duur van de ceremonie (maximaal 1 uur) aangewezen als "huis der gemeente”.

25. Het bruidspaar en de eigenaar van de locatie sluiten een (privaatrechtelijke) overeenkomst in de vorm van een digitale melding waarbij de gemeente Eemsmond geen partij is. In deze overeenkomst wordt de clausule opgenomen dat de gemeente Eemsmond gevrijwaard wordt van problemen die zich zouden kunnen voordoen op het gebied van toegankelijkheid, parkeerfaciliteiten en dat voor de inrichting en de brandveiligheid van het gebouw de eigenaar van het gebouw verantwoordelijk is.

26. De gemeente is bevoegd om naleving van de voorwaarden te controleren.

 

Bijlage Richtlijnen voor een kosteloos huwelijk / geregistreerd partnerschap / omzetting

  • a.

    Een kosteloos huwelijk / geregistreerd partnerschap / omzetting vindt plaats in een spreekkamer van het gemeentehuis van de gemeente Eemsmond op de maandag- en woensdagmorgen om 9.30 uur en om 10.00 uur en niet op een externe locatie;

 

  • b.

    Een medewerker van het KCC (burgerzaken) is belast met de huwelijksvoltrekking / partnerschapsregistratie.

 

  • c.

    Een kosteloos huwelijk / geregistreerd partnerschap is een sobere plechtigheid. Het totale gezelschap van bruidspaar, getuigen en genodigden mag uit maximaal 6 personen bestaan. De plechtigheid bestaat uit een kort welkomstwoord, de officiële handeling en vervolgens weer afscheid nemen. De totale tijdsduur van de huwelijksvoltrekking / partnerschapsceremonie bedraagt hooguit 15 minuten.

 

  • d.

    Er worden geen kosteloze huwelijken en kosteloze registratie van partnerschappen gelijktijdig voltrokken of geregistreerd, maar dat wanneer reeds een kosteloos tijdstip is vastgelegd er moet worden uitgeweken naar een ander vrij kosteloos tijdstip, of moet worden uitgeweken naar uren waarvoor leges is verschuldigd.

 

  • e.

    Het bruidspaar / de (te registreren) partners dient / dienen zelf voor twee getuigen te zorgen. Hiervoor zullen geen ambtenaren van de gemeente Eemsmond beschikbaar worden gesteld.

 

  • f.

    Het is niet toegestaan om rijst, confetti of iets dergelijks te strooien. Mocht er toch gestrooid worden dan worden schoonmaakkosten in rekening gebracht.

 

  • g.

    Het gezelschap dient gebruik te maken van de ingang aan het Kerkplein.