Organisatie | Roosendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Roosendaal 2017 |
Citeertitel | Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Roosendaal 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Roosendaal 2016, vastgesteld op 13 september 2016.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2021 | Wijziging bijlage 1 | 12-01-2021 | 341224 | ||
01-10-2017 | 01-02-2021 | Nieuwe regeling | 26-09-2017 | 100259 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;
gelet op de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet Basisregistratie Personen, de Wet bescherming persoonsgegevens en de Verordening basisregistratie personen Roosendaal 2014;
vast te stellen de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Roosendaal 2017.
De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Roosendaal 2016, vastgesteld op 13 september 2016, wordt ingetrokken.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 26 september 2017,
de secretaris, de burgemeester,
Bijlage 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
Op grond van artikel 1 van de Regeling basisregistratie personen Roosendaal 2017 zijn de navolgende organen van de gemeente Roosendaal aangewezen tot het verkrijgen van gegevens uit de BRP:
Deze bijlage tabel 2 behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Roosendaal 2017 en bevat een overzicht van de gegevens die verstrekt kunnen worden voor de uitvoering van de taken zoals die genoemd zijn in tabel 1.
Deze bijlage behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Roosendaal 2017 en bevat een overzicht van de mutaties die doorgeleverd worden via het gegevensmagazijn aan daaraan gekoppelde systemen.
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens de basisgegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) te betrekken.
Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA vervangen door de Wet Basisregistratie Persoonsgegevens (Wbrp).
Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wbrp is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden. Het gemeentebestuur van Roosendaal heeft aan deze verplichting voldaan met het vaststellen van de Verordening basisregistratie personen Roosendaal bij besluit van 12 maart 2014.
De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over tevens kaders te stellen voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang is het noodzakelijk dat de het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de organen van de gemeente Roosendaal.
De begrippen uit de Wbrp die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie Personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Roosendaal beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Roosendaal.
Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikel 1 Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Roosendaal woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Roosendaal op grond van artikel 3.2 Wbrp.
Zolang de Wbrp door de gemeente Roosendaal wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Roosendaal beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Roosendaal woonachtig zijn, dient de gemeente Roosendaal het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel
De Regeling gegevensverstrekkingen basisregistratie personen (Regeling gegevensverstrekkingen BRP 2017) waarmee deze regeling kan worden geciteerd, treedt inwerking op derde dag na haar bekendmaking. Bij inwerkingtreding van de Regeling gegevensverstrekkingen BRP 2017 vervalt de Regeling gegevensverstrekkingen 2016.