Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bergen op Zoom

Rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBergen op Zoom
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand
CiteertitelRechtspositieregeling ambtenaar burgerlijke stand gemeente Bergen op Zoom
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpburgerzaken

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 125 van de Ambtenarenwet
  2. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek BES
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-09-201701-09-2017Nieuwe regeling

26-06-2017

gmb-2017-166213

Tekst van de regeling

Intitulé

Rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

Het college van burgemeester en wethouders van Bergen op Zoom;

 

overwegende dat

---- er behoefte is een actualisering van de geldende rechtspositieregeling van

de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand;

--- het georganiseerd overleg met de aanpassing kan instemmen;

 

gelet op artikel 125 van de Ambtenarenwet en artikel 16 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de navolgende Rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand:

Artikel I Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan:

a. ambtenaar: de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand met een vergoeding voor zijn

werkzaamheden, als bedoeld in artikel 3, lid 3, onder b, van de Regeling burgerlijke

stand.

b. regeling : de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Bergen op Zoom;

c. huwelijk : huwelijk of geregistreerd partnerschap

 

Artikel II Aanstelling

1 Aanstelling geschiedt behoudens het bepaalde in lid 2 op basis van artikel 2:4 van de regeling voor onbepaalde tijd of bepaalde tijd.

2 Ingeval van aanstelling voor bepaalde tijd blijft voor de toepassing van artikel 2:4 dienstverbanden elders buiten beschouwing.

 

Artikel III Bezoldiging

1 De ambtenaar ontvangt de vergoeding bedoeld in lid 2 voor een huwelijk ongeacht de dag en het tijdstip waarop het huwelijk wordt gesloten.

2 De hoogte van de vergoeding voor een huwelijk is viermaal het uurloon behorende bij het maximum van schaal 8 van bijlage II van de regeling.

3 De vergoeding bedoeld in lid 2 wordt verhoogd met 15,5%.

Dit is het percentage van:

- de vakantietoelage, zoals tot 1 januari 2017 geregeld in artikel 6:3,

- de eindejaarsuitkering, zoals tot 1 januari 2017 geregeld in artikel 3:18a

- de levensloopuitkering, zoals tot 1 januari 2017 geregeld in artikel 6a:7, lid 1.

4 De vergoeding bedoeld in lid 2 wordt verhoogd met een percentage van 8,6% ter compensatie van het niet genieten van het vakantieverlof. De berekende vergoeding wordt afgerond op hele euro

5 Geen vergoeding wordt uitbetaald, indien de ambtenaar een kosteloos huwelijk voltrekt, waarvoor hij is gevraagd door of namens het betreffende bruidspaar.

6 Geen aanspraak bestaat op enige andere vergoeding ook niet die van onkosten.

 

Artikel IV Aanspraken bij ziekte

1 Ingeval van ziekte meldt de ambtenaar zich onverwijld ziek.

2 Bij ziekte van de ambtenaar jonger dan de AOW-gerechtigde leeftijd zijn de artikelen 7:1 en 7:2 (definities en begeleiding), 7:3 (recht op salaris), 7:9 tot en met 7:14 (verplichtingen en sancties) en 7:19 tot en met 7:21 (samenloop doorbetaling bezoldiging en uitkering) van de regeling van overeenkomstige toepassing.

3 Voor toepassing van artikel 7:3 wordt onder bezoldiging verstaan: het gemiddelde van het totaal aan vergoedingen bedoeld in artikel 3, over de 12 maanden of, indien dit minder is, het aantal maanden van de aanstelling, onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de ambtenaar.

 

Artikel V Ontslag en schorsing

1 Ontslag kan worden verleend overeenkomstig de artikelen 8:1 (op verzoek), 8:2 (wegens het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd), 8:3 (wegens reorganisatie), 8:4 (wegens volledige arbeidsongeschiktheid), 8:5 (wegens gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid), 8:6 (wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid), 8:7, 8:8 en 8:9 (overige ontslaggronden), 8:12 en 8:12:1 (van rechtswege en tussentijds ontslag uit tijdelijke aanstelling) en 8:13 (als disciplinaire straf) van de CAR/UWO.

2 Onverminderd ontslag op een grond genoemd in de regeling wordt ook ontslag verleend, indien de ambtenaar – anders dan wegens ziekte – gedurende 12 maanden niet beschikbaar is of door wordt gevraagd voor een huwelijk.

3 De leidinggevende kan in overleg met de medewerker besluiten, nadat die medewerker de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt, het ontslag als bedoeld in artikel 8:3 CAR/UWO telkens met maximaal één jaar uit te stellen.

4 Schorsing van de buitengewoon ambtenaar vindt plaats overeenkomstig artikel 8:15:1 en 8:15:2 van de CAR/UWO.

 

 

Artikel VI Overige rechten en verplichtingen

De artikelen 15:1, 15:1b tot en met 15:1g (verplichtingen rond integriteit), 15:1:12 (vergoeding van schade), 15:1:15 (beoordeling van de ambtenaar),15:1:16 (uniform of dienstkleding), 15:1:19 (verbod betreden arbeidsterrein), 15:1:20 (infectieziekten), 15:1:23 tot en met 15:1:25 (vergoeden van schade) en 15:2 van de regeling zijn van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel VII Plichtsverzuim

De buitengewoon ambtenaar die de hem opgelegde verplichtingen niet nakomt of zich overigens schuldig maakt aan plichtsverzuim, kan disciplinair worden gestraft, overeenkomstig hoofdstuk 16 van de regeling.

 

Artikel VIII Medezeggenschap

De hoofdstukken 12 en 14 van de regeling zijn van toepassing.

 

Artikel IX Titel en inwerkingtreding

1 Deze regeling kan worden aangehaald als de “Rechtspositieregeling ambtenaar burgerlijke stand gemeente Bergen op Zoom”.

2 De regeling treedt in werking met ingang van 1 september 2017.

3 De regeling vervangt de op 31 augustus 2017 geldende regeling met de zelfde naam.

Aldus vastgesteld op 26 juni 2017,

Het college van burgemeester en wethouders van Bergen op Zoom,

Mevr.Mr. A.C Spindler, Dhr. Dr. F.A. Petter,

secretaris burgemeester