Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meierijstad

Regeling gegevensverstrekkingen BRP

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeierijstad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling gegevensverstrekkingen BRP
CiteertitelRegeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen 2017 gemeente Meierijstad
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

wet Wet basisregistratie personen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-09-201701-01-2019nieuwe regeling

05-09-2017

gmb-2017-165321

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling gegevensverstrekkingen BRP

 

Artikel 1: Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet Basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Meierijstad worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.

  • 3.

    De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Meierijstad en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Meierijstad was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.

  • 2.

    Over een ingezetene van de gemeente Meierijstad kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.

  • 3.

    De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling.

  • 2.

    Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.

Artikel 4: Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2017.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen 2017 gemeente Meierijstad.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 5 september 2017

De secretaris,

Drs. M.G.C. Wilms-Wils RA,

De burgemeester,

M.A. Fränzel Msc

Bijlage 1  

Lijst van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de Basisregistratie personen. De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Meierijstad hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en de GBA-V voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit.

Organisatieonderdeel

Wettelijk kader

Gegevensset

Werkatelier P&O advies en beleid

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie.

NAW gegevens.

Werkatelier personeels- en salarisadministratie

Pensioenen raad en commissie, wachtgeld gemeentepersoneel.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats- en kind gegevens.

Werkatelier communicatie/online

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie.

NAW gegevens.

Werkatelier juridische zaken

Vergunningen/ontheffingen/meldingen/kennisgevingen op grond van de algemene plaatselijke verordening (APV), WOZ, AWB, Wbp, belastingen, drank- en horeca, winkeltijden en kansspelen.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier financieel beleid en advisering

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie.

NAW gegevens.

Werkatelier control en interne auditing

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie.

NAW gegevens.

Werkatelier financiële administratie

Het voeren van de gemeentelijke financiële administratie, verwerken lokale belastingen en verzekeringen.

 

Persoons-, huwelijks-, ouder-, kind-, overlijdens-, verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier WOZ

WOZ en belastingen.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier heffen en invorderen

WOZ, gemeentelijke belastingen en heffingen.

Persoons-, huwelijks-, ouder-, kind-, overlijdens-, verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier bestuurs- en kabinetszaken

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie.

NAW gegevens.

Werkatelier Secretarieel Administratief

Leerlingenvervoer, gehandicaptenparkeerkaart en ondersteuning overige werkateliers.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier inkoop

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie.

NAW gegevens.

Werkatelier informatiestrategie

Beveiligings- en privacy beleid en wet datalekken.

NAW gegevens.

Werkatelier ICT

Beveiliging en beheer van gegevens waaronder persoonsgegevens.

Alle (persoons)gegevens.

Werkatelier functioneel beheer

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie.

NAW gegevens.

Werkatelier informatiebeheer

Uitvoering Wet open overheid, Wet hergebruik overheidsinformatie en niet-openbare archiefstukken.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier gegevensbeheer

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie.

NAW gegevens.

Werkatelier facilitaire diensten

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie.

NAW gegevens.

Werkatelier KCC

Wet BRP, gevonden voorwerpen, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier IV, OOV en crisisbeheersing

BIBOB, rampenbestrijding, gemeentelijke crisisbeheersing en sociale veiligheid.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijving- en verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier burgerzaken

Wet BRP, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, BOPZ, gemeentelijke legesverordening, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen.

Alle gegevens op PL en verwijsgegevens.

Werkatelier Toegang

Sociale wetten, participatiewet, inkomensregelingen, inburgering, nieuwkomers, Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO).

Persoons-, ouder-, huwelijks-, nationaliteits-, kind-, overlijdens-, verblijfplaats-, gezags- en verblijfstitelgegevens.

Werkatelier uitkeringsadministratie

Leerlingenvervoer, gehandicaptenparkeerkaart, sociale wetten en Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier beleid jeugd, leefbaarheid, burgerkracht en sociaal domein

Jeugdwet, ondersteuning burgerparticipatie, participatiewet, leegstandswet, passend onderwijs en WMO.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens- en verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier beleidsuitvoering jeugd, leefbaarheid, burgerkracht en sociaal domein

Jeugdwet, leerplichtwet, ondersteuning burgerparticipatie, participatiewet, passend onderwijs en WMO.

Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel en gezagsgegevens.

Werkatelier sport en kunst-cultuur

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie.

NAW gegevens.

Werkatelier exploitatie accommodaties

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie.

NAW gegevens.

Werkatelier ondernemend

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie.

NAW gegevens.

Werkatelier bedrijven

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie.

NAW gegevens.

Werkatelier gebiedsontwikkeling en planologie

Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV) en huisvesting.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier grondzaken

Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV) en huisvesting.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier vrijetijdseconomie

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie.

NAW gegevens.

Werkatelier milieustraat

Gemeentelijke legesverordening, Wet milieubeheer en Besluit stortplaatsen en stortverboden afvalstoffen.

NAW gegevens.

Werkatelier projectbureau

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie.

NAW gegevens.

Werkatelier openbaar gebied

Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV) en huisvesting.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier uitvoering groen

Wet op de lijkbezorging, flora en fauna wetgeving.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier water en riolering

Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV) en huisvesting.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier uitvoering wegen

Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV).

NAW gegevens.

Werkatelier VTH bedrijven

Opsporingsambtenaren openbare ruimte, omgevingsvergunning (op basis van de Woningwet, Wet BRP, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en Algemene Plaatselijke Verordening (APV), gemeentelijke legesverordening, drank- en horecabedrijf, winkeltijden en kansspelen.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier VTH landelijk gebied

Opsporingsambtenaren openbare ruimte, omgevingsvergunning (op basis van de Woningwet, Wet BRP, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en Algemene Plaatselijke Verordening (APV), gemeentelijke legesverordening, drank- en horecabedrijf, winkeltijden en kansspelen.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier VTH wonen

Opsporingsambtenaren openbare ruimte, omgevingsvergunning (op basis van de Woningwet, Wet BRP, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en Algemene Plaatselijke Verordening (APV), gemeentelijke legesverordening, drank- en horecabedrijf, winkeltijden en kansspelen.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Werkatelier vastgoedbeheer

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie.

NAW gegevens.

De verantwoordelijke, het college van B&W, kan, indien noodzakelijk, nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte inzage die gestoeld is op het autorisatiebesluit van de gemeente Meierijstad.

Bijlage 2  

Lijst van organen van de gemeente waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen.

 

Organisatieonderdeel

Waarvoor

Gegevensset

WMO

Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie.

Toegang

Sociale wetten, participatiewet, inkomensregelingen, inburgering, nieuwkomers, Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)

Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie.

Bestuurs- en kabinetsondersteuning

Jubilea, gedecoreerden (Regeling op de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau), pensioengerechtigden (politieke ambtsdragers) en wachtgelders

 Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie.

RBL BNO (Regionaal Bureau Leerplicht Brabant Noord-Oost)

Uitvoering leerplichtwet

Alle BRP gegevens in de leeftijdscategorie 0-23 jaar

RBL BNO (Regionaal Bureau Leerplicht Brabant Noord-Oost)

Uitvoering leerplichtwet

Alle BRP gegevens in de leeftijdscategorie 0-23 jaar

BSOB (Belasting Samenwerking Oost-Brabant)

Belastingen, WOZ en invordering (gemeentelijke belastingen en heffingen)

Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie.

Burgerzaken

Politie (ad hoc)

Volgens artikel 3.8 Wet BRP

Openbaar gebied

Begraafplaatsadministratie. In Key2Datadistributie is een indicatie geplaatst bij personen voor deze administratie, waarbij de medewerker een e-mail met gewijzigde gegevens ontvangt. Het gaat hierbij om ingezetenen van Meierijstad

Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie.

Khon Raad

Gedwongen opname psychiatrisch ziekenhuis

Mutatiegegevens: persoon, ouders, huwelijk, overlijden, inschrijving, verblijfplaats, kind, gezag en gerelateerden.

Jeugdzorg

Uitvoering Jeugdzorgwet

Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie.

 

Bijlage 3  

Lijst van organen van de gemeente waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.

 

Registratie

Waarvoor

Gegevensset

Key2Datadistributie

Opslag van persoonsgegevens t.b.v. geautomatiseerde uitwisseling van persoonsgegevens.

In Key2Datadistributie zijn indicaties voor het automatisch afnemen van persoonsgegevens geplaatst bij onderstaande applicaties

Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens

Key2Financien

Diverse administratieve taken m.n. het voeren van de gemeentelijke financiële administratie

 

Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en overlijdensgegevens

 

Key2Klantcontact

Klantvraagregistratie

Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en overlijdensgegevens

Key2zaken

Documentmanagementsysteem

Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens en verblijfplaatsgegevens.

Gouw belastingen

Uitvoering gemeentewet, vergunningen, kadastrale informatie, invorderingswet, gemeentelijke WOZ verordening, belastingverordening en vastgoedadministratie

Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens.

Gegevensmagazijn

Midofficepakket t.b.v. digitale dienstverlening

Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens en verblijfplaatsgegevens.

GWS4all

 

 

 

 

 

Uitvoering sociale wetgevingen

 

 

 

 

Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens.

SquitXO

 

Uitvoering gemeentelijke beheertaken

 

Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens

Melddesk

 

Uitvoering gemeentelijke beheertaken

 

Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens

YouPP

Wachtgeldregeling en uitkering ambtenaren en wethouders

Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens

 

Bijlage 4  

Lijst van organen van de gemeente die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens (aangehaakte gegevens) die aan hen verstrekt zijn.

 

Organisatieonderdeel

Gegevens

Burgerzaken

Binnengemeentelijke afnemersindicatie, adreshistorie, gezagsgegevens, onderzoeksgegevens, gegevens betreffende systeembeheer en autorisaties, burgerlijke staat, rijbewijsgegevens, reisdocumentgegevens, stemdistricten, verwijsgegevens van vertrokken personen, interne aantekeningen (zoals stembureauleden, erkenning ongeboren vrucht, onderzoek, etc.), gezinsrelatie/-verhouding en briefadres.

Leerplichtambtenaar

Binnengemeentelijke afnemersindicatie, adreshistorie, gezagsgegevens, onderzoeksgegevens, burgerlijke staat, rijbewijsgegevens, reisdocumentgegevens, verwijsgegevens van vertrokken personen, interne aantekeningen (zoals onderzoek, etc.), gezinsrelatie/-verhouding en briefadres.

 

Bijlage 5 behorend bij artikel 3 Reglement BRP

Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.

 

Categorie derde BRP

Gewichtig maatschappelijk belang BRP

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van

maatschappelijke dienstverlening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

algemene en geestelijke gezondheidszorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

jeugdwelzijnswerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

ouderenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

gehandicaptenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

sociale werkvoorziening

Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van

maatschappelijke of filantropische doelen

Woningcorporaties

ten behoeve van eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude

Ziekenhuizen

ten behoeve van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg