Organisatie | Venray |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening commissie bezwaarschriften 2017 |
Citeertitel | Verordening commissie bezwaarschriften 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 149 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | Wijziging ivm digitaal audioverslag | 17-12-2019 | 494209 | ||
19-09-2017 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 20-12-2016 |
gelezen voorstel van burgemeester en wethouders van 14 november 2016 (Gemeenteblad 2016, nr. 427);
gelezen het advies van de commissie Werken en Besturen van 30 november 2016,
1. Vast te stellen de Verordening Commissie bezwaarschriften gemeente Venray 2017, onder
gelijktijdige intrekking van de Verordening commissie bezwaarschriften 2011 (21 juni 2011,
Gemeenteblad 2011, nr. 178, aangepast bij besluit van 18 december 2012,
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;
b. commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften zoals bedoeld in
Artikel 2 Inleidende bepaling commissie
1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten
van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.
2. De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen
besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering
onroerende zaken, alsmede ten aanzien van bezwaarschriften ingediend tegen besluiten op
Artikel 3 Samenstelling van de commissie
1. De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.
2. De voorzitter, de leden en eventuele plaatsvervangers worden door de gemeenteraad, op
voordracht van het college van burgemeester en wethouders, benoemd, geschorst en
3. De (plaatsvervangend) voorzitter en de leden van de commissie zijn niet:
a. lid van een bestuursorgaan van de gemeente Venray;
b. werkzaam voor of onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Venray;
c. in het laatste jaar voorafgaand aan de benoeming lid geweest van of werkzaam zijn geweest voor een bestuursorgaan van de gemeente Venray;
d. woonachtig in de gemeente Venray.
4. De commissie regelt de vervanging van de (plaatsvervangend) voorzitter.
1. De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.
2. Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.
1. De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier
jaren. Zij kunnen maximaal twee maal vier jaar worden herbenoemd.
2. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen.
3. De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie
Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift
1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.
2. Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in
Namens de commissie onderzoekt de secretaris of de zaak minnelijk kan worden geschikt alvorens een bezwaarschrift in behandeling wordt genomen.
Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden
De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Algemene wet bestuursrecht worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:
b. artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;
c. artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door
1. De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te
2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen
advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te
verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college
1. De secretaris van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de
belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de
2. De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Algemene wet
3. Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij
daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.
Artikel 11 Uitnodiging zitting
1. De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken
voor de zitting schriftelijk uit.
2. Binnen vier dagen na de dag van verzending van de uitnodiging kunnen de
belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter
verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.
3. De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van
de zitting aan de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan meegedeeld.
4. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te
staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.
Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.
Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.
Artikel 14 Openbaarheid zitting
1. De zitting van de commissie is in beginsel openbaar. Uitgezonderd zijn zittingen aangaande
zaken van personele aard en inzake sociale zekerheidswetgeving.
2. De deuren kunnen overigens worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een
van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een
3. Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen
openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.
Artikel 15 Schriftelijke verslaglegging
1. Van de hoorzitting wordt een digitaal audioverslag gemaakt.
2. De commissie stelt het digitaal audioverslag aan belanghebbende(-n) en het verwerend bestuursorgaan ter beschikking.
3. In afwijking van het eerste lid van dit artikel wordt het digitale audioverslag van de hoorzitting schriftelijk uitgewerkt, als bedoeld in artikel 7:7 van de Algemene wet bestuursrecht, in het geval:
a. Een belanghebbende of het verwerend bestuursorgaan daar om verzoekt, of
b. een gerechtelijke instantie daar om verzoekt in geval van een (hoger) beroepsprocedure.
4. Een schriftelijk verslag van de hoorzitting als bedoeld in het derde lid van dit artikel:
a. vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid;
b. vermeldt zakelijk wat over en weer door de aanwezigen is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen;
c. vermeldt als de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond zoals bedoeld in artikel 14, tweede lid, of indien belanghebbenden of hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord;
d. verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden die aan het verslag kunnen worden gehecht;
e. wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.
1. Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek
wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere
commissieleden dit onderzoek houden.
2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de
commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.
3. De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen
een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een
verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op een
4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op
de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.
Artikel 17 Raadkamer en advies
1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te
2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.
3. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.
4. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid
5. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het
6. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.
Artikel 18 Uitbrengen advies en verdaging
1. Het advies wordt, onder medezending van eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, tijdig
uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.
2. Indien naar het oordeel van de commissie de termijn van 12 weken, als bedoeld in
artikel 7:10, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht, ontoereikend is voor
achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, wordt
de mogelijkheid van verdaging als bedoeld in artikel 7:10, derde lid, van de Algemene wet
bestuursrecht, toegepast. Daartoe is door de bevoegde bestuursorganen mandaat verleend
aan de administratief-juridisch medewerkers Bestuurszaken.
3. Van een besluit tot verdaging ontvangen de belanghebbenden een afschrift.
De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juli aan de bestuursorganen van de gemeente verslag uit van haar werkzaamheden in het voorgaande kalenderjaar.
Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening Commissie bezwaarschriften 2017’.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 december 2016.
2. De Verordening Commissie bezwaarschriften gemeente Venray 2017 niet eerder bekend te maken dan, en zo spoedig mogelijk na, benoeming van de nieuwe, externe commissieleden.
3. In te stemmen met het bijgevoegde voorstel tot aanpassing van de bezwaarprocedure, conform het raadsbesluit tot het instellen van een commissie bezwaarschriften die volledig uit externe leden bestaat.
4. Het college op te dragen om zorg te dragen voor de uitvoering van dit voorstel.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 20 december 2016