Organisatie | Metropoolregio Rotterdam Den Haag |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Beleidskader Toegangsovereenkomst Wls |
Citeertitel | Beleidskader Toegangsovereenkomst 2017 |
Vastgesteld door | gedelegeerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-09-2017 | 06-07-2017 | nieuwe regeling | 05-07-2017 |
De procedure voor het bepalen en vaststellen van de capaciteitsverdeling is:
Indien de vervoerders niet tot overeenstemming komen ten aanzien van de verdeling van de capaciteit als onder eerste en tweede lid bedoeld, stelt de beheerder, de vervoerders gehoord en met instemming van de MRDH, deze vast, in afweging van een ieders belangen. Daarbij wordt prioriteit gegeven aan vervoersverbindingen (lijnen) met een hoger aantal te vervoeren reizigers per uur.
De toegangsovereenkomst heeft vooralsnog een looptijd van 1 jaar. Eind tweede kwartaal 2018 zal de beheerder een evaluatie opstellen van de werking van de toegangsovereenkomsten in relatie tot dit beleidskader, waarna in de 2e helft van 2018 mogelijke aanpassingen aan dit beleidskader kunnen worden voorgesteld.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag van 5 juli 2017.
A.L. Gleijm,
secretaris
P.J. Langenberg,
voorzitter
Op grond van artikel 30 van de Wet Lokaalspoor (Wls) dient de MRDH een beleids¬kader vast te stellen met toewijzingscriteria, dat de beheerder in acht dient te nemen bij verdeling van de vervoercapaciteit, waarbij voorrang wordt gegeven aan de capaciteit die redelijkerwijs benodigd is voor de uitvoering van de concessie, bedoeld in artikel 20, tweede lid, van de Wet personenvervoer 2000 (Wp 2000).
In de memorie van toelichting wordt vermeld dat de MRDH daarin moet opnemen welke vormen van vervoer, na het openbaar personen¬vervoer op grond van de concessie in de zin van Wp 2000, in aanmerking komen voor toegang tot het lokaal spoor. Vervolgens moet een uitspraak worden gedaan over de verdeling van de restcapaciteit die voor de overige vormen van vervoer resteert. Daarbij kan volgens de toelichting gedacht worden aan besloten personenvervoer of goederenvervoer.
De bestuurscommissie vervoersautoriteit van de MRDH heeft in haar vergadering van 16 november 2015 een beleidskader vastgesteld. In het kader van de evaluatie Wls en de ervaringen met het opstellen van toegangsovereenkomsten met goederenvervoerders zijn de artikelen 4 t/m 6 opgenomen als aanvulling op eerder vastgestelde beleidskader.
Om ervaringen met dit aangepaste beleidskader op te doen is de datum voor evaluatie in artikel 5 opgenomen.