Organisatie | Rijssen-Holten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbeleid voor dakkapellen en dakopbouwen Rijssen-Holten 2017 |
Citeertitel | Uitvoeringsbeleid dakkapellen en dakopbouwen Rijssen-Holten 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Uitvoeringsbeleid in pdf-vorm |
Geen
artikel 139, derde lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-08-2017 | nieuwe regeling | 11-07-2017 | D2017 022 285 |
De Welstandsnota gemeente Rijssen-Holten 2011 bevat algemeen en gebied specifiek beleid omtrent het aanzien van bebouwing en de openbare ruimte. In de praktijk werkt dit beleid goed, echter is er behoefte aan specifieker beleid voor dakkapellen en dakopbouwen. De Welstandsnota vermeldt enkel: “Als toegevoegde elementen zoals een dakkapel (…) te dominant zijn … verstoren zij het beeld …” (pg. 21). Er is behoefte aan een duidelijker beoordelingskader voor de Stadsbouwmeester, zodat deze zijn advies zorgvuldiger kan onderbouwen. Daarnaast biedt dit aanvragers ook meer duidelijkheid vooraf over de slagingskans van een aanvraag. In dit aanvullend beleid zijn specifieke criteria voor dakkapellen en dakopbouwen beschreven. Deze vormen een weergave van het beleid zoals dat in de praktijk gevoerd wordt. Tevens is aansluiting gezocht bij wat in buurgemeenten gebruikelijk is. Het beleid is tot stand gekomen in samenspraak met Het Oversticht, de vaste adviseur van de gemeente Rijssen-Holten voor welstandszorg. De memo wordt afgesloten met een hoofdstuk over de te verwachten gevolgen.
Met de komst van de Wet administratie bepalingen omgevingsrecht in 2010 en het bijbehorende Besluit omgevingsrecht is een deel van de dakkapellen vergunningvrij geworden. Dit betreft met name dakkapellen die niet zichtbaar zijn vanuit de openbare ruimte, dus doorgaans op zij- en achterdakvlakken. Wel gelden er randvoorwaarden voor wat betreft vormgeving en maatvoering. Voor dakkapellen die wel zichtbaar zijn vanuit de openbare ruimte geldt het bepaalde in dit hoofdstuk, dus met name naar de straat gekeerde gevels. Wanneer zich dit goed verhoudt met het karakteristiek van een woning kan incidenteel van deze regels worden afgeweken.
De criteria in deze memo bieden betere handvaten voor Welstandsadviezen en geven aanvragers tevoren meer zicht in de slagingskans van een aanvraag. In de afgelopen jaren is één keer een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het plaatsen van een dakkapel geweigerd en is één keer na een voornemen tot weigering een aanvraag gewijzigd. Redenen waren dat de dakkapel te overheersend was, en dat de dakkapel qua maatvoering en gevelindeling niet aansloot op een al eerder geplaatste dakkapel op hetzelfde bouwblok.
De weigeringsgronden konden door ontbreken van beleid niet goed voorzien worden door de aanvrager. Met deze memo had de aanvrager hier tevoren inzicht in gekregen en eventueel het plan kunnen invullen.
Er is een steekproef genomen van 10 omgevingsvergunningsaanvragen voor het plaatsen van een dakkapel in de periode 2016-2017 (totaal 30 aanvragen) om te bezien hoe deze aanvragen zich verhouden tot het nieuwe beleid (zie bijlage 1). Het blijkt dat deze aanvragen op drie punten wringen met het nieuwe beleid:
De geschetste gevolgen zijn bedoeld en gewenst:
Aan de hand van deze criteria hadden dergelijke aanvragen bijgestuurd dan wel geweigerd kunnen worden. Wanneer een plan zich goed verhoudt met het karakteristiek van een woning kan alsnog van de regels in deze memo worden afgeweken.
Aldus besloten in de collegevergadering van 11 juli 2017
A.C. van Eck, A.C. Hofland,
Secretaris, burgemeester.