Organisatie | Heerenveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Sociaal statuut |
Citeertitel | Sociaal statuut gemeente Heerenveen 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Sociaal statuut 2017 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-08-2017 | 01-08-2017 | nieuwe regeling | 05-07-2017 | 17.2000503 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen,
een sociaal statuut, waarin te volgen procedure bij een interne reorganisatie is vastgelegd noodzakelijk is;
in het sociaal statuut de rechten en plichten van organisatie en medewerkers tijdens en als gevolg van een reorganisatie zijn gewaarborgd;
gelet op de Wet op de ondernemingsraden artikel 25 en de Ambtenarenwet artikel 127b;
gelet op de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en de Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO) artikelen 8:3, 8:3:1, 10d, 12:1:5 en 12:2;
met als citeertitel ‘Sociaal statuut gemeente Heerenveen 2017’.
Bij een reorganisatie zal de werkgever zich inspannen om medewerkers aan het werk te houden. Als er ondanks die inspanningen toch medewerkers boventallig worden, dan hebben werkgever en de betrokken medewerkers een gedeelde verantwoordelijkheid om te zorgen voor ander werk binnen of buiten de gemeentelijke organisatie, of om een andere (maatwerk)oplossing te realiseren.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit sociaal statuut wordt verstaan onder:
een functie waarin de medewerker gezien zijn persoonlijkheid, opleiding, ervaring, omstandigheden en de voor hem bestaande vooruitzichten redelijkerwijs kan worden geplaatst. Hiertoe behoren ook functies met een mindere bezoldigde urenomvang dan de functie van voor de reorganisatie en functies met maximaal één schaal hoger en twee schalen lager.
De ondernemingsraad zoals bedoeld in artikel 2 van de Wet op de ondernemingsraden.
de commissie die als taak heeft het concept-plaatsingsplan en de gevolgde procedure te toetsen aan het sociaal statuut.
de commissie die als taak heeft op verzoek de VWNW-trajecten te toetsen aan de CAR/UWO en de afspraken hierover in dit sociaal statuut.
de kennis, vaardigheden, houding, eigenschappen en ervaring zijn niet in voldoende mate aanwezig of niet voldoende zichtbaar, maar naar verwachting wel binnen een redelijke termijn te ontwikkelen. De potentie hiervoor blijkt uit opleidingsgegevens, werkervaring, functioneringsverslagen en eventuele geschiktheidtesten.
de kennis, vaardigheden, houding, eigenschappen en ervaring zijn niet of niet in voldoende mate aanwezig zijn en naar verwachting ook niet binnen een redelijke termijn te ontwikkelen. Dit wordt bepaald aan de hand van opleidingsgegevens, werkervaring, functioneringsverslagen en eventuele geschiktheidtesten.
de geplaatste of te plaatsen medewerker die op basis van vrijwilligheid de status van boventallig verklaarde medewerker krijgt met het doel om een (potentieel) boventallig verklaarde collega alsnog te kunnen plaatsen/herplaatsen. Deze optie kan opgenomen worden om de plaatsingsmogelijkheden te vergroten.
Hoofdstuk 2 Plaatsingsprocedure
Artikel 9 Uitgangspunten voor plaatsing
Voor categorie C-functies gelden de volgende criteria in de genoemde volgorde:
de leeftijdsopbouw van de medewerkers;2
Het mee doen aan gesprekken en het maken van tests, zoals de PPA, is verplicht wanneer die nodig zijn voor het verzamelen van geschiktheidsgegevens en dus het bepalen van de plaatsingsvolgorde. De uitkomsten hiervan moeten aan de werkgever gegeven worden. De kosten van de tests zijn voor rekening van de werkgever.
Artikel 11 Voorkoming of vermindering boventalligheid
Bij een reorganisatie waaruit boventalligheid zal ontstaan wordt van medewerkers die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt het dienstverband als eerste beëindigd3. Zijn er meerdere medewerkers uit deze categorie dan is de duur van het dienstverband bepalend voor de volgorde.
Medewerkers die geplaatst zijn in de formatie van de nieuwe organisatie, kunnen die plaats vrijwillig opgeven en zich beschikbaar stellen voor de status van boventallig verklaarde medewerker als vervanger. Het gevolg daarvan moet zijn dat in diens plaats een boventallig verklaarde medewerker in de nieuwe organisatie kan worden geplaatst. Als een verantwoorde bedrijfsvoering dit toelaat, wordt een dergelijk aanbod gehonoreerd. De ‘nieuwe’ boventallige valt dan onder het sociaal statuut.
Hoofdstuk 3 Garanties en afspraken
Voor medewerkers aan wie op het moment van reorganisatie een salarisgarantie is toegekend als gevolg van functiewaardering, geldt dat zij deze garantie verhoudingsgewijs behouden.4
De medewerker die wordt geplaatst of herplaatst op een andere functie binnen de gemeentelijke organisatie behoudt het recht op zijn garantietoelage volgens artikel 3:15 van de CAR/UWO.
Hoofdstuk 4 Boventalligheid en Van-werk-naar-werk-trajecten (VWNW)
Artikel 20 Boventalligverklaring
Uitzondering hierop zijn medewerkers die in de nieuwe organisatie of organisatieonderdeel zijn geplaatst op een functie met een omvangvermindering tot 5 uur. Deze worden niet gedeeltelijk boventallig maar krijgen voor die uren reorganisatieontslag en de daarbij behorende salarisgarantie zoals vermeld in artikel 16.
Het VWNW-traject is gericht op het zo spoedig mogelijk herplaatsen van de boventallige medewerker in een uitwisselbare, passende of geschikte functie binnen of buiten de organisatie. Zij hebben dan ook voorrang bij interne vacatures voordat deze worden opengesteld. Binnen deze voorrangspositie gaat bij gelijke geschiktheid en gelijke voorkeur van de medewerkers degene met de langste dienstverband voor.
Als zich tijdens het VWNW-traject een vaste uitwisselbare, passende of geschikte functie voordoet (intern of extern) gaat die voor op de eventuele tijdelijke andere functie die de boventallige medewerker op dat moment uitvoert. Bij weigering wordt artikel 19 van hoofdstuk 10d uit de CAR/UWO toegepast.
Artikel 22 Herplaatsing in een uitwisselbare, passende of geschikte functie
Als zich een vaste uitwisselbare functie voordoet wordt de medewerker daarop herplaatst. Bij meerdere medewerkers gelden de volgende criteria in samenhangende volgorde:
Het criterium ‘meest geschikt’ wordt bepaald aan de hand van geschiktheids- en/of persoonlijkheidstesten, functioneringsverslagen en opleidings- en ervaringsgegevens.
Als zich een vaste passende functie voordoet wordt in een gesprek de geschiktheid van de medewerker bepaald uit opleidings- en ervaringsgegevens, functioneringsverslagen en eventueel geschiktheids-/persoonlijkheidstesten. Wanneer de medewerker geschikt of binnen een redelijke termijn geschikt te maken is wordt deze herplaatst. Bij meerdere medewerkers met gelijke geschiktheid zijn de criteria uit lid 1 van dit artikel van toepassing.
Indien zich een vaste geschikte functie voordoet wordt in een gesprek de geschiktheid van de medewerker bepaald uit opleidings- en ervaringsgegevens, functioneringsverslagen en eventueel geschiktheids-/persoonlijkheidstesten. Wanneer de medewerker geschikt of binnen een redelijke termijn geschikt te maken is wordt deze herplaatst.
Bij meerdere medewerkers met gelijke geschiktheid zijn de criteria uit lid 1 van dit artikel van toepassing.
Indien de herplaatsing geschiedt in een deeltijdfunctie waarvan de aanstellingsomvang tot 5 uur minder is dan de voormalige aanstellingsomvang wordt het VWNW-traject beëindigd en volgt ontslag voor deze verminderde uren. In overige situaties blijft het VWNW-traject voor de resterende boventallige uren doorlopen.
Dit sociaal statuut treedt in werking met ingang van 1 augustus 2017, onder intrekking van het Sociaal Statuut gemeente Heerenveen 2006.
Dit is een bepaling uit de Ambtenarenwet artikel 127:b1 op basis van de Wet werken na de AOW-gerechtigde leeftijd.
Salarisgarantie verhoudingsgewijs behouden wil in dit verband zeggen dat garanties op grond van functiewaardering gehandhaafd blijven in relatie tot de nieuwe salarisschaal. (Voorbeeld: een medewerker met een diensttijd van tien jaren had een functie in schaal 9, die door functiewaardering in schaal 8 terecht kwam en waarvoor dus een garantie op grond van functiewaardering is toegekend. Als gevolg van de reorganisatie wordt de medewerker geplaatst op een functie in schaal 7. De medewerker houdt gedurende de eerste tien jaar na plaatsing salarisschaal 9 en komt na tien jaar in salarisschaal 8.)