Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berg en Dal

Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Berg en Dal 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerg en Dal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingKlachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Berg en Dal 2017
CiteertitelKlachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Berg en Dal 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3 van de Arbeidsomstandighedenwet
  2. artikel 4 van de Arbeidsomstandighedenwet
  3. artikel 125 van de Ambtenarenwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-08-201701-06-2017Nieuwe regeling

07-06-2017

gmb-2017-134172

Tekst van de regeling

Intitulé

Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Berg en Dal 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berg en Dal;

 

na overeenstemming met de Ondernemingsraad;

 

gelet de artikelen 3 en 4 van de Arbeidsomstandighedenwet en artikel 125 Ambtenarenwet;

besluit:

 

vast te stellen de navolgende regeling:

 

Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Berg en Dal 2017

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Werkgever

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berg en Dal.

  • b.

    Medewerker

    De ambtenaar in de zin van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR/UWO. Alsmede stagiaires en personen die anderszins in dienst zijn van de gemeente Berg en Dal.

  • c.

    Ongewenst gedrag:

    Seksuele intimidatie, discriminatie, pesterij, agressie en/of geweld, wat door de medewerker als ongewenst of ongewild wordt ervaren.

  • d.

    Seksuele intimidatie:

    Seksueel getinte aandacht binnen of in verband met de werksituatie, wat tot uiting komt in verbaal, fysiek of ander non-verbaal gedrag, die ongewenst of ongewild is of zo wordt ervaren door de medewerker die er persoonlijk mee wordt geconfronteerd.

  • e.

    Discriminatie:

    Ongewenst gedrag op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of welke grond dan ook, dat van zodanige aard is, dat de waardigheid en/of lichamelijke integriteit van een medewerker wordt aangetast of zo wordt ervaren door de medewerker die er persoonlijk mee wordt geconfronteerd.

  • f.

    Pesterij, agressie en geweld:

    Voorvallen waarbij een medewerker psychisch of fysiek wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het verrichten van de arbeid of zo wordt ervaren door de medewerker die er persoonlijk mee wordt geconfronteerd.

  • g.

    Aanklager:

    De persoon, niet zijnde een politiek ambtsdrager van de gemeente Berg en Dal die werkzaam is of werkzaam is geweest voor deze organisatie en een klacht over ongewenst gedrag indient. Behalve de eigen medewerkers kunnen ook uitzendkrachten, detacheringskrachten, stagiaires en andere personen die werkzaamheden verrichten of hebben verricht ten behoeve van deze organisatie een klacht indienen wegens ongewenst gedrag.

  • h.

    Klacht:

    Een door de aanklager ondertekend en van naam- en adresgegevens voorzien geschrift waarin het jegens hem ongewenste gedrag waarop de klacht betrekking heeft, is omschreven.

  • i.

    Aangeklaagde:

    Een persoon, niet zijnde een politiek ambtsdrager van de gemeente Berg en Dal, die werkzaam is of werkzaam is geweest in de organisatie van de gemeente Berg en Dal en over wiens gedrag geklaagd wordt.

  • j.

    Vertrouwenspersoon:

    Persoon die als aanspreekpunt optreedt voor medewerkers die geconfronteerd worden of zijn met seksuele intimidatie, discriminatie, pesterij, agressie en/of geweld en hen ondersteunt en begeleidt.

  • k.

    Klachtencommissie:

    De Landelijke Klachtencommissie ongewenst gedrag voor de gemeentelijke overheid die met ingang van 1 januari 2007 is ingesteld.

Artikel 2 De klachtencommissie

  • 1.

    De werkgever sluit zich aan bij de Landelijke klachtencommissie ongewenst gedrag voor de gemeentelijke overheid.

  • 2.

    De klachtencommissie heeft als taak de klacht te onderzoeken en de werkgever over de gegrondheid van de klacht te adviseren. De klachtencommissie kent een eigen Klachtenregeling die prevaleert bij eventuele verschillen met onderhavige regeling.

Artikel 3 Het indienen van een klacht

  • 1.

    De medewerker wendt zich allereerst tot zijn leidinggevende met de klacht. De leidinggevende zal dan als bemiddelaar optreden tussen aanklager en aangeklaagde.

  • 2.

    Heeft de medewerker reden zich niet tot zijn leidinggevende te wenden, of slaagt de bemiddelingspoging van de leidinggevende niet, dan kan hij zich wenden tot de vertrouwenspersoon van de gemeente Berg en Dal, zoals vermeld in de gedragscode in het integriteitsbeleid.

  • 3.

    Iedere medewerker heeft het recht zich (eventueel ondersteund door de vertrouwenspersoon) met een klacht direct tot de klachtencommissie te wenden.

  • 4.

    Een klagende medewerker kan de klachtencommissie rechtstreeks benaderen, maar zal, als er een interne procedure is vastgesteld, deze in principe eerst moeten doorlopen. Alleen in bijzondere gevallen kan de klachtencommissie rechtstreeks worden benaderd. Dit om te voorkomen dat er klachten worden ingediend, die intern ook opgelost hadden kunnen worden door inschakeling van de vertrouwenspersoon.

  • 5.

    Een klacht wordt door de aanklager bij de klachtencommissie ingediend en bevat ten minste de naam en het adres van de aanklager, de dagtekening, een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht en de naam of namen van de aangeklaagde(n).

  • 6.

    De klachtencommissie stuurt binnen twee weken een ontvangstbevestiging naar de aanklager.

  • 7.

    Een kopie van de klacht wordt ter kennisname aan de vertrouwenspersoon en de aangeklaagde toegezonden.

  • 8.

    Anonieme klachten worden niet in behandeling genomen, maar kunnen ondersteuning bieden aan (een) andere niet-anonieme klacht(en).

  • 9.

    Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien meer dan 3 jaar zijn verstreken sinds het feit zich heeft voorgedaan. Deze termijn geldt niet, indien het een voorval betreft dat mogelijk tevens een strafbaar feit inhoudt.

  • 10.

    De aanklager kan zich bij het indienen van de klacht en wanneer hij gehoord wordt, laten bijstaan door een vertrouwenspersoon of door een zelfgekozen raadsvrouw of -man. Het laatste geldt ook voor de aangeklaagde.

Artikel 4 Omgang met persoonsgegevens

  • 1.

    Alle betrokken personen zijn verplicht tot geheimhouding. De klachtencommissie wijst personen die worden gehoord of geraadpleegd op de vertrouwelijkheid van hetgeen ter zitting aan de orde komt.

  • 2.

    Alle stukken die op de zaak betrekking hebben, worden na afhandeling opgeborgen in een vertrouwelijk dossier bij het cluster P&O.

  • 3.

    Geen enkele medewerker mag in zijn positie worden geschaad vanwege het feit dat hij op enigerlei wijze betrokken is (geweest) bij een klachtenprocedure, behalve wanneer schuld bewezen is op basis van onderzoek. In dat geval mogen er alleen gepaste maatregelen genomen worden tegen de aangeklaagde voor het ongewenste gedrag.

Artikel 5 Besluitvorming door de werkgever

  • 1.

    De werkgever neemt op basis van het advies van de klachtencommissie binnen twee weken na ontvangst van het advies van de klachtencommissie een besluit over de te nemen maatregelen of disciplinaire straf zoals in art. 8:13 en art. 16:1:2 van de CAR-UWO. Deze termijn kan, indien met redenen onderbouwd, eenmaal verlengd worden met vier weken.

  • 2.

    De werkgever kan, terwijl het onderzoek bij de klachtencommissie naar een geval van seksuele intimidatie, discriminatie, pesterij, agressie en/of geweld aanhangig is, tijdelijke maatregelen nemen.

  • 3.

    De werkgever stelt aanklager, aangeklaagde, vertrouwenspersoon en de klachtencommissie schriftelijk in kennis van het besluit. Het besluit wordt voorzien van een motivatie.

Artikel 6 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 7 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als de “Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Berg en Dal 2017”. De regeling treedt in werking op de dag na de dag van bekendmaking en werkt terug tot 1 juni 2017.

  • 2.

    Gelijktijdig worden de klachtenregelingen in het kader van artikel 125 Ambtenarenwet vastgesteld door de voormalige gemeenten Millingen aan de Rijn, Ubbergen en Groesbeek vervallen verklaard.

 

Aldus vastgesteld te Groesbeek op 7 juni 2017,

Burgemeester en wethouders van Berg en Dal,

De secretaris

E.W.J. van der Velde

De burgemeester

M. Slinkman