Organisatie | WerkSaam Westfriesland |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Sociale media code WerkSaam Westfriesland |
Citeertitel | Sociale media code WerkSaam Westfriesland |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-07-2017 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 13-04-2017 |
Het dagelijks bestuur van WerkSaam Westfriesland;
gezien de instemming van de OR van WerkSaam Westfriesland van 28 april 2015;
- artikel 23 van de gemeenschappelijke regeling WerkSaam Westfriesland;
- sociale media zoals Linkedin, Facebook en Twitter niet meer weg zijn te denken.
- deze media een bijdrage kunnen leveren aan een positief imago van WerkSaam Westfriesland en WerkSaam Verloning;
- het belangrijk is te beseffen dat berichten op sociale media het bedrijfsimago ook kunnen schaden;
- de organisatie er op vertrouwt dat de medewerkers verantwoord omgaan met sociale media;
- deze code is opgesteld om de medewerkers daarin te ondersteunen;
- vast te stellen de volgende Sociale media code WerkSaam;
- in te trekken de oude Sociale media code van Op/maat van juli 2014.
Deze code is van toepassing op iedere persoon die werkzaamheden verricht bij WerkSaam Westfriesland of WerkSaam Verloning (hierna: WerkSaam).
Artikel 4. Sociale media op de werkvloer
Medewerkers met een representatieve functie zoals bijvoorbeeld de directeur, managers en leidinggevenden hebben een bijzondere verantwoordelijkheid bij het gebruik van sociale media: privémeningen van dergelijke functionarissen kunnen eenvoudig verward worden met de officiële standpunten van WerkSaam. WerkSaam benadrukt dat medewerkers zich hiervan bewust dienen te zijn.
Artikel 5. Sociale media in privé situaties
Indien de medewerker in privésituaties over WerkSaam publiceert dan dient hij/zij het bericht te voorzien van de disclaimer: “© [Naam medewerker]. De standpunten en meningen in dit bericht zijn de persoonlijke mening van [naam medewerker] en staan los van eventuele officiële standpunten van WerkSaam. [naam medewerker] is niet verantwoordelijk voor de inhoud en uitlatingen van derden op de hier gepubliceerde stukken.“
Artikel 6. Suggesties gebruik sociale media
De medewerker communiceert niet anoniem, niet met behulp van pseudoniemen en niet onder valse schermnamen. WerkSaam gelooft in transparantie en eerlijkheid. De medewerker gebruikt zijn/haar echte naam, is duidelijk wie hij/zij is en identificeert zichzelf als medewerker van WerkSaam. De medewerker beseft goed dat hetgeen wat hij/zij zegt voor een lange tijd online is. De medewerker denkt dus goed na over de inhoud en is voorzichtig met het doorgeven van persoonlijke gegevens.
WerkSaam verlangt van de medewerkers alleen een bericht te versturen waarvan hij/zij zeker is dat de inhoud juist is. Bij twijfel is het raadzaam om eerst te overleggen met het secretariaat of de communicatieadviseur. Alles wat middels sociale media gecommuniceerd wordt en mogelijk het imago van WerkSaam kan schaden, valt namelijk onder de eigen verantwoordelijkheid van de medewerker.