Organisatie | Leusden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de fractieondersteuning 2006 |
Citeertitel | Verordening op de fractieondersteuning 2006 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Datum inwerkingtreding is bij benadering vastgesteld.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-03-2006 | 01-01-2006 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 02-03-2006 Leusder Krant | 2006/873 |
De raad van de gemeente Leusden,
Gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;
vast te stellen de Verordening op de fractieondersteuning 2006
Artikel 1. Hoogte van bedrag van fractieondersteuning.
De fracties, zoals bedoeld in artikel 6 van de Verordening Raadswerk, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.
In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Aldus vastgesteld door de raad van Leusden in zijn openbare vergadering van 2 maart 2006.
ir T. Rolle drs. C.J.G.M. de Vet
griffier voorzitter
Toelichting bij de Verordening fractieondersteuning (artikel 33 Gemeentewet)
Deze verordening geeft uitvoering aan artikel 33 van de Gemeentewet. Dit artikel is door de Wet dualisering gemeentebestuur ingrijpend gewijzigd. Het legt expliciet vast dat de raad en individuele raadsleden een recht op ambtelijke bijstand hebben. Voor politieke groeperingen bestaat daarnaast een recht op fractieondersteuning. De uitwerking van deze rechten moet bij verordening worden geregeld.
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. De hoogte van het budget voor fractieondersteuning zal in de gemeentebegroting moeten worden opgenomen en dus door de raad worden vastgesteld. De fractieondersteuning bestaat uit een vast deel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen.
De fracties wordt grotendeels de vrijheid gelaten wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractieondersteuning. Minimumvoorwaarde is wel dat de bijdrage besteed wordt aan raadswerkzaamheden. Verder is een aantal doelen genoemd waarvoor de bijdrage niet gebruikt mag worden. Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met de bijdrage verkiezingscampagnes worden gefinancieerd en dat raadsleden hun eigen vergoeding voor het raadswerk (vastgelegd in het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, dat zijn grondslag vindt in de artikelen 95 en 96 van de Gemeentewet) aanvullen met de bijdrage voor fractieondersteuning.
Ten aanzien van de uitsluitingsgrond giften is de tekst van deze bepaling na overleg met het presidium aangepast, zodat het mogelijk is om relatief kleine giften aan derden, binnen de werkingssfeer van de verordening, mogelijk te maken. .
Omdat het bij uitstek om politieke ondersteuning gaat kan de vergoedingsregeling inhoudelijk niet te zeer gedetailleerd geregeld worden. Fractieondersteuning in de vorm van het beschikbaar stellen van gemeenteambtenaren voor de fracties wordt niet wenselijk geacht, aangezien het vaak politiek getinte ondersteuning betreft. Fracties moeten daarom vrij zijn in de keuze van de personen die de fracties eventueel ondersteunen.
De bijdrage wordt als voorschot verstrekt. In een verkiezingsjaar wordt het voorschot in twee gedeelten gesplitst. Het is logisch dat het aangepast wordt aan de nieuwe verhoudingen in de raad. Wellicht komt er een nieuwe fractie bij, danwel verdwijnt er een fractie uit de raad.
Het spreekt vanzelf dat de bijdrage aangepast zal moeten worden aan veranderde verhoudingen in de raad. Bij splitsing van een fractie zal het al eerder verstrekte voorschot direct verrekend moeten worden. Als dat niet zou gebeuren zou een deel van de oorspronkelijke fractie over een te groot voorschot beschikken en zou het andere deel juist helemaal geen voorschot krijgen. Na het kalenderjaar zou dan alsnog verrekend moeten worden. Het is billijker de verrekening in deze gevallen direct te laten plaatsvinden. Wel wordt ervoor gekozen om de nieuwe verdeling voor de resterende raadsperiode in stand te houden. Een splitsing van een fractie komt op deze wijze ten laste van de fractie zelf.
In Leusden is ervoor gekozen om de verantwoording zo eenvoudig mogelijk in te richten.
Een schriftelijke verantwoording van de fractie aan de raad wordt voldoende geacht. Hiertoe is een model verantwoordingsformulier ontwikkeld.
Op basis van artt. 3.1 en 5.1 en 5.3 van de Controleverordening gemeente Leusden worden deze stukken voor accountantscontrole beschikbaar gehouden.
De fracties in Leusden krijgen op dit moment een vergoeding op basis van een raadsbesluit uit 1996. Nu de grondslag wijzigt, dient dit oude besluit te worden ingetrokken.