Organisatie | Wassenaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Social return Wassenaar 2016 |
Citeertitel | Beleidsregels social return Wassenaar 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-07-2016 | Nieuwe regeling | 12-07-2016 |
Deze publicatie is een aanvulling op de officiële bekendmaking in De Wassenaarse Krant van 27 juli 2016. Dit met het oog op toevoeging aan de regelingenbank op https://zoek.overheid.nl/lokale_wet_en_regelgeving
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wassenaar;
gelet op de Aanbestedingswet;
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
Artikel 1. Begripsomschrijving
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Opdrachtwaarde: de geraamde opdrachtwaarde zoals bedoeld in afdeling 2.1.2 van de Aanbestedingswet 2012.
Artikel 2. Toepassen social return
Als naar oordeel van de gemeente de realisatie van social return meer is gediend via het stellen van op sociale return gerichte gunningscriteria, dan kan de gemeente daartoe overgaan indien de aard van de opdracht voldoende verband houdt met het te realiseren doel van social return. De gunningscriteria houden in dat geval verband met het voorwerp van de opdracht.
De gemeente Wassenaar heeft in haar inkoopbeleid social return opgenomen. Dit betekent dat de gemeente bij aanbestedingen de voorwaarde kan stellen dat de opdrachtnemer zich inzet om werkzoekende aan het werk te helpen.
Het doel van social return is mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen bieden op de arbeidsmarkt. De gemeente vraagt met social return aan de opdrachtnemer om werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt, stagiaires of mensen die vallen onder de Wsw een arbeidsplek te bieden. In deze (tijdelijke) baan kunnen zij werkervaring opdoen en hiermee hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten.
Artikel 1. Begripsomschrijving
Dit artikel bevat een omschrijving van de begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt.
Artikel 2. Toepassen social return
Social return wordt als eis toegepast bij aanbestedingen van diensten en werken die de Europese aanbestedingsgrens voor diensten overschrijden. Hierbij wordt gekeken naar de inschrijfsom exclusief BTW. De Europese richtlijn voor aanbesteding van diensten wordt eens per twee jaar vastgesteld en bedraagt in 2016 en 2017 € 209.000,-. Social return wordt alleen toegepast indien de opdracht zich daartoe leent. Dit betekent dat vooraf een inschatting wordt gemaakt of social return is uit te voeren op de aan te besteden opdracht. In de aanbesteding kan de gemeente gunningscriteria opnemen met betrekking tot de invulling van social return. De gunningscriteria houden in dat geval verband met het voorwerp van de opdracht.
Artikel 3. Verplichting opdrachtnemer
De opdrachtnemer stelt werkzoekenden uit de bouwblokkenmodel aan om een deel van de opdracht uit te voeren. In regel wordt als contractvoorwaarde opgenomen dat 5% van de inschrijfsom wordt besteed aan social return. Bij arbeidsextensieve opdrachten (minder dan 30% arbeid) bedraagt dit minimaal 2% van de loonsom. Het percentage wordt door de inkoper bepaald en is afhankelijk van de opdracht. Per opdracht wordt voorafgaand aan de aanbesteding bekeken of het percentage realistisch is gelet op de aard en de duur van de opdracht en de regionale arbeidsmarktomstandigheden. Van het percentage kan worden afgeweken indien blijkt dat dit niet het geval is.
Artikel 4. Invulling social return-verplichting
Bij uitvoering van social return maakt de gemeente gebruikt van het bouwblokkenmodel. Het bouwblokkenmodel is opgenomen in bijlage 1. In het bouwblokkenmodel zijn verschillende doelgroepen opgenomen. Hierbij is inzichtelijk gemaakt voor welk bedrag aan social return-verplichting wordt voldaan indien een persoon uit de doelgroep wordt aangenomen. Het bedrag dat wordt genoemd is een fictief bedrag en betreft een fulltime dienstverband of detachering voor de periode van een jaar. Bij een korter durend dienstverband wordt het bedrag naar rato verrekend.
Iedere doelgroep heeft in het bouwblokkenmodel een fictieve waarde. De opdrachtnemer maakt zijn eigen indeling uit deze doelgroepen. Bij het opstellen van de fictieve waarden is onderscheid gemaakt in waardering tussen gemeentelijke (hoge waarde) en niet gemeentelijke (lage waarde) doelgroepen. Ook is rekening gehouden met de werkgeverslasten die in dienst name met zich meebrengt en de mate van inspanning voor de begeleiding van de doelgroep (de afstand tot de arbeidsmarkt). Personen uit het doelgroepenregister (ook Pro / VSO leerlingen) krijgen een hogere waarde om opdrachtnemers extra te stimuleren aan de slag te gaan met deze doelgroepen.
Over de invulling van social return moet de opdrachtnemer afspraken maken met het Werkgeversservicepunt (WSP) van de afdeling Werk en Inkomen. De opdrachtnemer moet binnen zeven werkdagen nadat het definitieve gunningsbericht is ontvangen contact opnemen met de contractbeheerder van Werk en Inkomen. De opdrachtnemer en de contractbeheerder maken afspraken over de invulling van de social return-verplichting. Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd.
Werkzoekenden en leerlingen (alle bouwblok-doelgroepen) die maximaal 12 maanden voorafgaand aan de ingangsdatum van een contract – mits op de opdracht werkend of aan de opdracht gerelateerd – in dienst zijn genomen tellen mee voor de social return invulling van de opdrachtnemer. Dit is om stapeling van verschillende maatregelen rondom de arbeidsparticipatie van werkzoekenden en arbeidsbeperkten voor de ondernemer te voorkomen. Daarnaast geeft het ruimte aan het duurzaam in dienst nemen van personen uit de social return doelgroepen. Voor detacheerders creëert het de mogelijkheid om iemand te kunnen plaatsen op meerdere social return opdrachten en poolvorming is daardoor mogelijk. Het is door deze maatregel ook mogelijk duurzame plaatsingen te realiseren door kandidaten regionaal in te zetten (op meerdere opdrachten van meerdere gemeenten).
De invulling van social return moet altijd aan de opdracht gerelateerd zijn. Dit betekent dat personen die meetellen voor social return op de opdracht of op een klus gerelateerd aan de opdracht werkzaam dienen te zijn.
Als werkgevers een loonkostensubsidie ontvangen voor een kandidaat die meetelt voor de social return-verplichting dan wordt het bedrag aan loonkostensubsidie in mindering gebracht op het bedrag zoals is opgenomen in het bouwblokkenmodel. De werkgever wordt via de loonkostensubsidie namelijk al gecompenseerd voor een deel van de loonkosten die de werkgever maakt voor het in dienst nemen van iemand uit de doelgroep. Deze kosten kunnen vervolgens dus niet door de opdrachtnemer worden aangedragen in kader van social return.
Een werkgevers kan geen aanspraak maken op een werkgeverscheque bij in dienst name van een kandidaat voor social return. Indien de werkgeverscheque al eerder is toegekend omdat betreffend persoon al eerder in dienst is genomen, dan wordt het bedrag gelijk aan de toegekende werkgeverscheque in mindering gebracht op het bedrag zoals opgenomen in het bouwblokkenmodel.
Artikel 5. Verantwoordingsplicht
De opdrachtgever legt verantwoording af aan de gemeente over de manier waarop invulling wordt gegeven aan de social return-verplichting tijdens de duur van de overeenkomst. De opdrachtnemer heeft hierover contact met het WSP van de afdeling Werk en Inkomen. Het nakomen van de social-return-verplichting blijft de verantwoordelijkheid van de opdrachtnemer, ook als onderdelen van de opdracht bijvoorbeeld door een onderaannemer worden uitgevoerd.
Artikel 6. Niet nakomen van de verplichtingen
In het contract met de opdrachtnemer wordt een boetebepaling opgenomen voor als de opdrachtnemer zijn social return-verplichtingen niet (volledig) nakomt. Van deze inhouding wordt afgezien als de opdrachtnemer aannemelijk kan maken, dat hem geen verwijt treft voor het niet (volledig) realiseren van de social return.
Bouwblokkenschema regio’s Haaglanden en Zuid-Holland Centraal