Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noord-Holland

Besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 13 juni 2017, nr. 954884/954892, tot vaststelling van de Uitvoeringsregeling subsidie herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord-Holland 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoord-Holland
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 13 juni 2017, nr. 954884/954892, tot vaststelling van de Uitvoeringsregeling subsidie herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord-Holland 2017
CiteertitelUitvoeringsregeling subsidie herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord-Holland 2017
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpbedrijventerreinen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Noord-Holland/114219/114219_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-05-201804-04-2019artikel 4, 12

27-03-2018

prb-2018-3578

954884/1058001
13-03-201817-05-2018artikel 3, 4, 7, 10, 12, 14

20-02-2018

prb-2018-1875

954884/1028893
30-08-201713-03-2018Art. 1, art. 3, art. 4, art. 11, art. 12

22-08-2017

prb-2017-3916

PB NH 2017-99
23-06-201730-08-2017nieuwe regeling

13-06-2017

prb-2017-3052

PB NH 2017-64

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 13 juni 2017, nr. 954884/954892, tot vaststelling van de Uitvoeringsregeling subsidie herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord-Holland 2017

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;

 

Overwegende dat uit oogpunt van waarborging van de kwaliteit van deze bedrijventerreinen en uitvoering van het Provinciaal Uitvoeringsprogramma toekomstbestendige werklocaties 2017-2020 regels worden gesteld voor subsidieverstrekking voor herstructurering van bedrijventerreinen in Noord-Holland;

Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2011;

 

Besluiten vast te stellen:

 

Uitvoeringsregeling subsidie herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord-Holland 2017

 

 

Artikel 1  

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. bedrijventerrein: een bedrijventerrein als bedoeld in de Provinciale Ruimtelijke Verordening;

b. fysieke maatregelen: eenmalige, duurzame ingrepen op een bedrijventerrein bij technische, economische, maatschappelijke en ruimtelijke veroudering, waaronder de aanleg van hoofdinfrastructuur ten behoeve van breedbandvoorzieningen;

c. procesmaatregelen: maatregelen ter voorbereiding en begeleiding bij de uitvoering van fysieke maatregelen;

d. transformatielocatie: een bedrijventerrein dat door wijziging van de functie voor meer dan 33% een niet-economische functie verkrijgt;

e. ruimtewinst: de extra ruimte die voor bedrijfsmatige activiteiten ter beschikking komt als

gevolg van herstructurering ten opzichte van het huidige ruimtebeslag op een bestaand

bedrijventerrein;

f. regulier of achterstallig onderhoud: noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden, die geen wijzigingen in het ontwerp of profiel in zich hebben en niet bijdragen aan vernieuwing of herstructurering;

g. A-B-C-D lijsten: de A-B-C-D lijsten van bijlage 2 van het Provinciaal Uitvoeringsprogramma toekomstbestendige werklocaties 2017-2019;

h. aanzicht bedrijfspand: het vooraanzicht van een bedrijfspand inclusief gevel en voorterrein.

  • i.

    haventerrein: bedrijventerrein behorende tot een zee- of binnenhaven als bedoeld in artikel 2, punt 155 en 156 en de artikelen 56 ter en quater van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening. 

Artikel 2

Op deze regeling is titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 3  

  • 1.

    Subsidie kan worden verstrekt voor fysieke maatregelen ten behoeve van de herstructurering van bestaande bedrijventerreinen in Noord-Holland die zijn opgenomen in de A-B-C-D lijsten, niet zijnde ingrepen met betrekking tot het aanzicht van bedrijfspanden.

  • 2.

    Subsidie kan worden verstrekt voor fysieke maatregelen ten behoeve van de herstructurering van bestaande haventerreinen in Noord-Holland die zijn opgenomen in de A-B-C-D lijsten, niet zijnde ingrepen met betrekking tot het aanzicht van bedrijfspanden.

  • 3.

    Subsidie kan worden verstrekt voor met fysieke maatregelen verband houdende procesmaatregelen ten behoeve van de herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en haventerreinen in Noord-Holland die zijn opgenomen in de A-B-C-D lijsten, niet zijnde ingrepen met betrekking tot het aanzicht van bedrijfspanden.

  • 4.

    Ten behoeve van een bedrijventerrein

  • 5.

    Voor de activiteiten, genoemd in de leden 1 tot en met 3 wordt per bedrijventerrein één aanvraag in behandeling genomen.

  • 6.

    Aanvragen waarbij voor meer dan 3 bedrijventerreinen of haventerreinen subsidie wordt aangevraagd, worden niet in behandeling genomen.

Artikel 4  

  • 1.

    Subsidie als bedoeld in artikel 3, eerste en vierde lid wordt verstrekt aan gemeenten en aan openbare lichamen die zijn ingesteld op grond van hoofdstuk I, II of IV van de Wet gemeenschappelijke regelingen;

  • 2.

    Subsidie als bedoeld in artikel 3, tweede lid, wordt verstrekt aan privaatrechtelijke rechtspersonen, die een zee- of binnenhaven beheren of exploiteren.  

  • 3.

    Subsidie als bedoeld in artikel 3, derde lid, wordt verstrekt aan gemeenten, aan openbare lichamen die zijn ingesteld op grond van hoofdstuk I, II of IV van de Wet gemeenschappelijke regelingen en aan privaatrechtelijke rechtspersonen, die een zee- of binnenhaven beheren of exploiteren.

Artikel 5  

Gedeputeerde Staten verstrekken geen subsidies van minder dan € 5.000,-.

 

Artikel 6  

Bij subsidies van minder dan € 10.000,- gaat geen subsidieverlening aan de subsidievaststelling vooraf.

 

Artikel 7  

Een aanvraag om subsidie bevat tenminste:

a. een begroting van de kosten van de activiteit;

b. een financieringsplan van de kosten van de activiteit;

c. een inhoudelijke beschrijving van de activiteit inclusief een analyse van de uitvoeringsrisico’s en een toelichting op de investeringsbereidheid van de betrokken ondernemers voor zover het betreft subsidieaanvragen voor fysieke maatregelen.

 

Artikel 8  

Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.

 

Artikel 9  

1. GS stellen jaarlijks een periode vast, waarbinnen aanvragen om subsidie op grond van deze regeling kunnen worden ingediend.

2. Een aanvraag om subsidie wordt ingediend op een door Gedeputeerde Staten beschikbaar gesteld formulier en is tijdig ingediend indien deze in het openstellingsbesluit genoemde periode is ontvangen;

3. Een aanvraag om subsidie die buiten de in het openstellingsbesluit genoemde periode wordt ontvangen, wordt niet in behandeling genomen;

4. Gedeputeerde Staten beslissen binnen 16 weken na afloop van de in lid 1 genoemde periode op de ingediende aanvragen.

 

Artikel 10  

  • 1.

    Subsidie wordt geweigerd indien:

    • a.

      de activiteit niet financieel haalbaar is;

    • b.

      met de uitvoering is gestart voordat de aanvraag is ontvangen;

    • c.

      de activiteit voor meer dan de helft betrekking heeft op kantoor-, horeca-, detailhandel- of transformatielocaties;

    • d.

      de activiteit betrekking heeft op regulier of achterstallig onderhoud;

    • e.

      in het kader van deze regeling of een eerdere uitvoeringsregeling gericht op herstructurering en intelligent ruimtegebruik voor bedrijventerreinen voor dezelfde activiteit als bedoeld in artikel 3, eerste tot en met derde lid, al subsidie is verstrekt;

    • f.

      de aanvraag bij toepassing van de in artikel 14, tweede lid, onderdelen a, b en c beschreven criteria minder dan 12 punten heeft behaald.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in het eerste lid, onderdeel e wordt voor activiteiten ter verbetering van het aanzicht van bedrijfspanden en duurzaamheidsmaatregelen een tweede aanvraag niet geweigerd.

Artikel 11  

  • 1.

    Subsidie als bedoeld in artikel 3 lid 1 wordt verstrekt voor de volgende kosten:

  • a.

    de naar het oordeel van Gedeputeerde Staten noodzakelijke, rechtstreeks aan de activiteit toe te rekenen kosten;

  • b.

    VAT kosten op de uitvoering van de activiteiten tot maximaal 7 % van de kosten genoemd onder a;

  • c.

    onvoorziene kosten tot maximaal 10 % van de kosten genoemd onder a;

  • d.

    de kosten van de inzet van externe kennis en ervaring bij het uitvoeren van

  • 2.

    Subsidie als bedoeld in artikel 3, tweede lid, wordt verstrekt voor de volgende kosten, met inbegrip van planningskosten:

  • a.

    investeringen ten behoeve van de bouw, vervanging of modernisering van haveninfrastructuur;

  • b.

    investeringen ten behoeve van de bouw, vervanging of modernisering van toegangsinfrastructuur.

  • 3.

    Subsidie wordt niet verstrekt voor de kosten van:

  • a.

    bodemsanering;

  • b.

    door de aanvrager verschuldigde BTW;

  • c.

    personeelskosten van de aanvrager.

Artikel 12  

  • 1.

    De subsidie voor activiteiten genoemd onder artikel 3, eerste lid, bedraagt 25% van de subsidiabele kosten tot maximaal € 550.000,-;

  • 2.

    De subsidie voor activiteiten genoemd onder artikel 3, tweede lid, bedraagt 25% van de subsidiabele kosten tot maximaal € 550.000,-;

  • 3.

    De subsidie voor activiteiten genoemd onder artikel 3, derde lid, bedraagt 25% van de subsidiabele kosten voor procesmaatregelen tot maximaal € 100.000,-;

  • 4.

    De subsidie voor activiteiten genoemd onder artikel 3, vierde lid, bedraagt 25% van het door de aanvrager te besteden budget ten behoeve van de verbetering van het aanzicht van bedrijfspanden of duurzaamheidsmaatregelen tot maximaal € 100.000,-;

  • 5.

    De totale op grond van lid 1 in samenhang met lid 4 te verlenen subsidie kan maximaal € 550.000,- bedragen.

  • 6.

    Indien toepassing van deze regeling naar het oordeel van Gedeputeerde Staten zou leiden tot het overtreden van het verbod op het geven van staatsteun in de zin van artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, wordt het subsidiebedrag in afwijking van het eerste lid zodanig vastgesteld dat het totaal van alle subsidies voor de activiteiten niet hoger is dan het bedrag dat op grond van de Verordening (EU) nr. 1407/2013 van 18 december 2013 (de-minimissteun) verstrekt mag worden. 

Artikel 13

Indien de subsidieontvanger voor dezelfde activiteit bijdragen of subsidie van derden ontvangt, wordt de subsidie zodanig berekend dat het totale bedrag niet meer bedraagt dan 100% van de kosten van de activiteit.

 

Artikel 14  

1. Indien het subsidieplafond wordt bereikt worden aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen gerangschikt op een prioriteitenlijst.

2. De rangschikking wordt bepaald door het totaal aantal punten dat wordt gehaald op basis van de volgende criteria:

  • a.

    het effect van de ingreep ten opzichte van de investering;

  • b.

    de urgentie van de herstructurering op basis van de A-B-C-D lijsten;

  • c.

    de uitvoeringsperiode en uitvoerbaarheid van het project;

  • d.

    de mate waarin het project bijdraagt aan beheer op het bedrijventerrein;

  • e.

    de mate waarin praktische duurzame maatregelen in de fysieke uitvoering van het project zijn meegenomen.

3. Per criterium kan 1 tot en met 10 punten worden behaald;

4. Aan de in het vorige lid genoemde criteria worden de volgende wegingsfactoren toegekend:

  • a.

    onderdeel a heeft een wegingsfactor van 2;

  • b.

    onderdeel b heeft een wegingsfactor van 1,6

  • c.

    onderdeel c heeft een wegingsfactor van 1,4;

  • d.

    onderdeel d heeft een wegingsfactor van 1,2;

  • e.

    onderdeel e heeft een wegingsfactor van 1.

5. De aanvragen worden gehonoreerd naar de volgorde op de prioriteitenlijst.

6. Indien meerdere aanvragen op dezelfde plaats op de prioriteitenlijst worden gerangschikt en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag met de laagste projectkosten als eerste gehonoreerd.

 

Artikel 15  

De subsidieontvanger is verplicht om:

a. uiterlijk één jaar na subsidieverlening met de activiteit te starten;

b. de met behulp van de subsidie gerealiseerde herstructurering, middels een organisatie voor beheer, minimaal 10 jaar in stand te houden.

 

Artikel 16  

1. De aanvraag tot vaststelling van de subsidie wordt uiterlijk 1 augustus van het jaar volgend op het jaar waarin de activiteit is voltooid, ingediend.

2. Gedeputeerde Staten stellen voor de aanvraag als bedoeld in het eerste lid een formulier vast.

3. Gedeputeerde Staten beslissen binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag tot vaststelling van de subsidie.

 

Artikel 17  

1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij wordt geplaatst.

2. Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2020.

3. De Uitvoeringsregeling subsidie Herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord-Holland 2014 wordt ingetrokken.

4. Deze regeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling subsidie Herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord-Holland 2017.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Algemene toelichting op de uitvoeringsregeling HIRB17

Deze subsidieregeling heeft tot doel om projecten te stimuleren die voorzien in het herstructureren van verouderde bedrijventerreinen in Noord-Holland waardoor verrommeling wordt tegengegaan en het vestigingsklimaat voor bedrijven wordt verbeterd. Bij een herinrichting of herstructurering wijzigt het ontwerp of profiel van een bedrijventerrein. Bijvoorbeeld door de aanleg van parkeerplaatsen of het verwijderen van een groenstrook om een fietspad aan te leggen. Deze regeling geeft de mogelijkheid om subsidie aan te vragen voor het nemen van fysieke maatregelen op bedrijventerreinen. De regeling biedt ook de mogelijkheid om procesmaatregelen als onderdeel van een subsidieaanvraag mee te nemen. De veroudering op bedrijventerreinen kan worden aangepakt met drie typen maatregelen waarvoor gemeenten subsidie kunnen aanvragen:

1 Herstructurering van de openbare ruimte:

Met subsidie kunnen gemeenten bijvoorbeeld de bereikbaarheid en veiligheid van een terrein verbeteren. Het gaat hier om activiteiten die plaatsvinden in de openbare ruimte van een bedrijventerrein, zoals infrastructurele ingrepen om een bedrijventerrein op te knappen; en

2 Herstructurering van de private ruimte:

Naast het aanpakken van de openbare ruimte wordt met de uitvoeringsregeling HIRB17 beoogd private kavels te herstructureren. Gemeenten kunnen daarom ook subsidie aanvragen om al dan niet gezamenlijk met de ondernemers private kavels te herstructureren. Subsidie is niet bedoeld voor casco aanpassingen aan gebouwen.

Alleen in combinatie met bovenstaande maatregelen kan ook subsidie worden

aangevraagd voor:

3. Het verstrekken van subsidies aan ondernemers door de subsidieontvanger voor duurzame verbetering van het aanzicht van bedrijfspanden:

Het aanzicht van bedrijfspanden is vaak beeldbepalend voor het gehele terrein. Daarom kunnen gemeenten ook subsidie aanvragen om het duurzaam verbeteren van het aanzicht van bedrijfspanden te stimuleren. Dit kan door het verstrekken van subsidies, al dan niet op basis van een eigen subsidieregeling, waardoor ondernemers in staat gesteld worden om investeringen te doen in het aanzicht van hun pand. De ingreep zorgt voor een beter aanzicht van de gevel en bijvoorbeeld voor afscherming van opslag aan de voorzijde of een groenafscherming van de zichtbare achterkanten. Binnen dit onderdeel kunnen duurzaamheidsmaatregelen worden meegenomen.

Nieuw: Procesmaatregelen moeten tezamen met de fysieke maatregelen worden aangevraagd.

Met deze procesmaatregelen wordt beoogd het proces van daadwerkelijke herstructurering te versnellen. Met het inhuren van externe begeleiding bij de herstructurering kan een stevige impuls gegeven worden aan gemeenten die nog in de planfase van een project zitten.

 

 

Artikelsgewijze toelichting

Ad artikel 3, lid 2.

Met het aanzicht van een bedrijfspand worden de gevel en het vooraanzicht van een bedrijfspand bedoeld. De activiteit moet een op duurzame wijze toegepaste verbetering van het aanzicht van het bedrijfspand betreffen. Het mag niet gaan om regulier onderhoud.

Omdat met de HIRB17 subsidie wordt ingezet om subsidieverstrekking door de aanvrager te financieren dient de aanvrager aan te geven welke beeldkwaliteits- en duurzaamheidsopgaven worden opgelost en hoe de inzet van de subsidie zal leiden tot een verbeterde kwaliteit van het bedrijventerrein.

Ad artikel 10, sub b.

Onder start verstaan we een (juridische) handeling die de investering onomkeerbaar maakt.

Ad artikel 10 sub d

Voor regulier en achterstallig onderhoud op bedrijventerreinen wordt geen subsidie verleend. Activiteiten zoals het vervangen van de riolering, het verwijderen van asbest en grondsanering, schilderwerk tbv achterstallig onderhoud, vervanging en activiteiten ter uitvoering van wettelijke taken zoals de versterking van waterkeringen, zijn niet subsidiabel.

Ad artikel 11 lid 2 sub c

Apparaatskosten: Hiermee wordt de inzet van eigen uren van de aanvrager bedoeld. Dus alleen de kosten voor externe inhuur van personeel zijn subsidiabel.

Ad artikel 12 lid 3

Tezamen mag de aangevraagde subsidie maximaal € 550.000,- bedragen. Voor de activiteiten ter verbetering van het aanzicht van bedrijfspanden moeten derden minimaal 75% van de kosten bijdragen.

Ad artikel 14, lid 2.

Ad a urgentie.

De ABCD lijsten geven de indicatie van urgentie. Projecten op de A-lijst krijgen 10 punten, projecten op de B-lijst 7, projecten op de C-lijst 4 en op de D-lijst 1 punt.

Ad b effect van de ingreep ten opzichte van de investering

Bij de beoordeling van dit criterium wordt gekeken naar de invulling van de onderstaande elementen in het projectplan ten opzichte van de gevraagde subsidie. Uitgangspunt daarbij is oe meer elementen onderdeel uitmaken van het projectplan hoe hoger de score, maar tegelijk gaat het om de invulling van het element ten opzichte van de potentiële mogelijkheden:

• Hoeveel hectare wordt geherstructureerd;

• Welke ruimtewinst wordt gerealiseerd (hier gaat het ook om het gebruik maken van leegstaande panden, intensivering ruimtegebruik);

• De afstemming van het project met de regio en met ondernemers;

• De ruimtelijke kwaliteitsverbetering;

 

Ad c de uitvoeringsperiode van het project worden als volgt bepaald:

Aan de hand van de projectplanning wordt dit criterium beoordeeld: hoe langer de uitvoeringsperiode hoe lager de score voor dit criterium

Ad d wordt het project gecombineerd met één of meerdere van onderstaande provinciale opgaven. Ja: 10 punten, Nee: 0 punten.

Het gaat alleen om onderstaande provinciale opgaven:

1. OV-Knooppunten (http://www.noord-holland.nl/Onderwerpen/Ruimtelijke_inrichting/OV_knooppunten ). Een aantal bedrijventerreinen is gelegen in de directe nabijheid van één van de prioritaire knooppunten langs de Zaancorridor en de Kennemerlijn.

2. Groen Kapitaal (http://www.noord-holland.nl/Onderwerpen/Natuur/Natuurbeleid/Beleidsprogrammas/Groen_Kapitaal ). Met deze aanpak stimuleert de provincie de vergroening van bedrijventerreinen.

3. Binnenstedelijk bouwen (https://www.noord-holland.nl/ Onderwerpen/Bouwen_wonen/Woonbeleid/Onderzoeken en resultaten/Rapport_

stimuleren_binnenstedelijk).

4. (Circulaire) Westas (http://www.amsterdamlogistics.nl/project/westas/ ). Zoals vermeld in de Uitvoeringsagenda Economie werkt de provincie aan de ontwikkeling van de Westas voor clustering van circulaire bedrijvigheid, tezamen met partners.

5. Industrieel Erfgoed. De provincie Noord-Holland werkt aan het behoud van het Noord-Hollands erfgoed (https://www.noord-holland.nl/Onderwerpen/Cultuur_en_Erfgoed )

 

Ad e: de bijdrage van het project aan het opnieuw beschikbaar komen van uitgeefbare ruimte voor het bedrijventerrein. Levert het project ruimtewinst in m2 of ha op. > 5 ha: 10 punten, tussen de 0-5 ha: 5 punten; 0 ha: 0 punten.

Ad f. Investering in concrete duurzame maatregelen

Wanneer het project praktische duurzame maatregelen meeneemt in de fysieke uitvoering van het project. Denk hierbij aan het realiseren van voorzieningen op de gebieden energie, water, grondstoffen, afval, nutsvoorzieningen, biodiversiteit gebouwen, verkeer en vervoer, ruimtelijke inrichting, ruimtelijke kwaliteit die leiden tot een lagere milieubelasting en zorgvuldig ruimtegebruik op een bestaand bedrijventerrein. Hoe meer maatregelen hoe meer punten. Maximaal 10.

 

 

 

Haarlem, 13 juni 2017.

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

J.W. Remkes, voorzitter.

R.M. Bergkamp, provinciesecretaris.

Uitgegeven op 22 juni 2017

Namens Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

R.M. Bergkamp, provinciesecretaris.