Organisatie | Ede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Ede houdende regels omtrent subsidie (Algemene subsidieverordening Ede 2017) |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening Ede 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Subsidieregeling Bouwen en wonen
Subsidieregeling Buitengebied, natuur en landschap
Subsidieregeling buurtactiviteiten en wijk- en dorpsraden
Subsidieregeling Cultuur 2017
Subsidieregeling Food
Subsidieregeling Gehandicaptensport
Subsidieregeling Hulp- en dienstverlening vrijwilligersorganisaties
Subsidieregeling Innovatiemiddelen Beschermd Wonen
Subsidieregeling Instandhouding Erfgoed Ede 2017
Subsidieregeling inzameling huishoudelijk oud papier en karton 2017
Subsidieregeling Jubilea verenigingen en instellingen
Subsidieregeling Kindervakantieactiviteiten
Subsidieregeling Koningsdag en 17 april
Subsidieregeling maatschappelijke inzet sportverenigingen
Subsidieregeling Maatschappelijke ondersteuning
Subsidieregeling peuteractiviteiten onderwijsachterstandenbeleid, en onderwijsondersteuning Ede 2019 - 2022
Subsidieregeling peuteropvang Ede
Subsidieregeling Recreatie
Subsidieregeling Speelvoorzieningen
Subsidieregeling Sportaccomodaties
Subsidieregeling Sportactiviteiten jeugd
Subsidieregeling Sportevenementen
Subsidieregeling Veiligheid
Subsidieregeling Volwasseneneducatie
Subsidieregeling Vrijetijdsactiviteiten jeugd
Subsidieregeling Zwemsport
Tijdelijke subsidieregeling compensatie frictiekosten cao peuterspeelzaalwerk en kinderopvang 2018-2019
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-09-2020 | artikel 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 | 10-09-2020 | 156393 | ||
01-09-2019 | 29-09-2020 | artikel 8 | 14-02-2019 | 107308 | |
07-03-2019 | 01-09-2019 | art. 1, 6, 12 | 14-02-2019 | 107308 | |
10-02-2018 | 07-03-2019 | artikel 15 | 25-01-2018 | 80138 | |
20-07-2017 | 10-02-2018 | nieuwe regeling | 29-06-2017 | 69283 |
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
De-minimissteun: steun die wordt verstrekt op basis van Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun (PbEU L 352/1); Verordening (EU) nr. 2019/316 van de Commissie tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun in de landbouwproductiesector (PbEU L 51 I/1); Verordening (EU) nr. 717/2014 van de Commissie van 27 juni 2014 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun in de visserij- en aquacultuursector (PbEU L 190/45), of Verordening (EU) 2018/1923 van de Commissie van 7 december 2018 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun verleend aan diensten van algemeen economisch belang verrichtende ondernemingen (PbEU L 313/2);
Europees steunkader: een mededeling, richtsnoer, kaderregeling, besluit of vrijstellingsverordening op het gebied van staatssteun die de Europese Commissie of de Raad van de Europese Unie, gelet op de artikelen 106, derde lid, 107, 108 of 109 van het Verdrag heeft vastgesteld waaronder de Algemene groepsvrijstellingsverordening: Verordening (EU) nr. 2017/1084 van de Commissie tot wijziging van Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU L 156/1); de Landbouw vrijstellingsverordening: Verordening (EU) nr. 702/2014 van de Commissie van 25 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU L 193/1); en de Visserij vrijstellingsverordening: Verordening (EU) nr. 1388/2014 van de Commissie van 16 december 2014 waarbij bepaalde categorieën steun voor ondernemingen die actief zijn in de productie, de verwerking en de afzet van visserij- en aquacultuurproducten, op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU L 369/37);
programma van eisen: het document waarin de te realiseren gemeentelijke doelstellingen, de daarvan afgeleide resultaten en eventueel nadere voorwaarden zijn opgenomen voor de te verstrekken subsidies, die meer dan € 50.000 euro bedragen, dat als gemeentelijk uitgangspunt geldt voor de aanvraag van de subsidie;
Deze verordening is van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders, met uitzondering van subsidies waarvoor bij afzonderlijke verordening een uitputtende regeling is getroffen, subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, van de wet (subsidies waarvoor geen wettelijke grondslag nodig is).
Artikel 3. Subsidieregelingen en programma’s van eisen
Burgemeester en wethouders kunnen bij nadere regeling (subsidieregeling) vaststellen welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie. Voor zover van toepassing, wordt hierin tevens bepaald welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen, hoe de subsidie wordt berekend en hoe de subsidiebedragen worden uitbetaald.
Voor (meer)jaarlijkse subsidies hoger dan € 50.000 stellen burgemeester en wethouders programma’s van eisen vast, die als uitgangspunt dienen voor de subsidieaanvraag. Burgemeester en wethouders kunnen bepalen dat deze programma’s van eisen op bepaalde activiteiten of subsidieaanvragers niet van toepassing zijn.
Bij de aanvraag legt de aanvrager in ieder geval de volgende gegevens over:
een begroting van en een dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten. Indien burgemeester en wethouders daarom verzoeken worden begroting en dekkingsplan opgesteld per cluster van activiteiten (productenbegroting). Het dekkingsplan bevat een opgave van bij anderen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;
Artikel 9. Weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden
Voor zover dit niet is bepaald bij subsidieregeling, wordt bij de verleningsbeschikking vermeld op welke wijze de subsidieontvanger de besteding van de subsidie dient te verantwoorden.
Artikel 11. Algemene verplichtingen van subsidieontvanger
Als aannemelijk is dat een of meer van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend niet, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht of dat niet, niet tijdig of niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan, meldt de subsidieontvanger dat onverwijld schriftelijk aan burgemeester en wethouders.
Artikel 12. Aan een subsidie te verbinden bijzondere verplichtingen
Bij subsidieregeling of verleningsbeschikking kunnen aan de subsidieontvanger ook andere verplichtingen dan genoemd in artikel 4:37, eerste lid, van de wet worden opgelegd, voor zover deze strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie. In de toelichting bij de subsidieregeling wordt uiteengezet waarom daartoe wordt overgegaan.
Bij subsidieregeling kunnen verplichtingen die niet strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie aan de subsidie worden verbonden, voor zover deze verplichtingen betrekking hebben op de wijze waarop of de middelen waarmee de gesubsidieerde activiteit wordt verricht. In de toelichting bij de subsidieregeling wordt uiteengezet waarom daartoe wordt overgegaan.
Bij subsidieregeling of verleningsbeschikking kan worden bepaald dat de subsidieontvanger, voor zover het verstrekken van de subsidie heeft geleid tot vermogensvorming, daarvoor aan burgemeester en wethouders een vergoeding verschuldigd is als zich een gebeurtenis als bedoeld in artikel 4:41, tweede lid, van de wet voordoet. Daarbij wordt tevens aangegeven hoe de hoogte van de vergoeding wordt bepaald.
Artikel 13. Wijze van verstrekken en eindverantwoording subsidies tot en met € 5.000
Als bij verleningsbeschikking de subsidieontvanger wordt verplicht om op de daarbij aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen, vindt de vaststelling plaats binnen 13 weken nadat de gevraagde inlichtingen zijn verstrekt.
Artikel 15. Eindverantwoording subsidies van meer dan € 50.000
De accountant verricht de controle van de subsidies met inachtneming van een controleprotocol waarmee de getrouwheid en rechtmatigheid van de besteding met een voldoende mate van zekerheid kan worden vastgesteld. Hieraan wordt in ieder geval voldaan indien het door burgemeester en wethouders vast te stellen verantwoordings- en accountantsprotocol wordt toegepast.
Artikel 16. Subsidievaststelling subsidies van meer dan € 5.000
Als een aanvraag tot subsidievaststelling niet voor het tijdstip, bedoeld in de artikelen 14, eerste lid en 15, eerste lid, aanhef en onder a tot en met c, is ingediend, kunnen burgemeester en wethouders de subsidieontvanger schriftelijk een nieuwe termijn stellen. Als de aanvraag niet binnen deze termijn wordt ingediend, kunnen zij overgaan tot ambtshalve vaststelling.
In een subsidieregeling kan worden bepaald dat door burgemeester en wethouders van een of meer bepaalde artikelen of artikelleden van die regeling kan worden afgeweken als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.