Organisatie | Leusden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Leusden |
Citeertitel | Verordening Gemeentelijke Antidiscriminatievoorziening 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen, art. 1
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-08-2010 | 01-02-2010 | nieuwe regeling | 18-02-2010 Leusder Krant, 28-07-2010 | 2009/12706 |
De raad van de gemeente Leusden;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 15 december 2009, nr.2009/12706, inzake gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen;
gelet op artikel 1 van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen;
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Leusden
De antidiscriminatievoorziening: deze voorziening heeft als taak onafhankelijke bijstand te verlenen aan personen bij de afwikkeling van hun klachten aangaande discriminatie en deze klachten te registreren (artikel 2, lid 1 sub a en b van de wet). Leusden heeft een overeenkomst met Art.1 Midden Nederland als antidiscriminatievoorziening.
Klacht: een uiting van ontevredenheid betreffende onderscheid zoals bedoeld in artikel 2, lid 1 sub a van de wet.
Ingezetene: zij die hun werkelijke woonplaats in de gemeente hebben (artikel 2, Gemeentewet).
Artikel 2 Zorgplicht college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders biedt de ingezetenen toegang tot een antidiscriminatievoorziening.
Artikel 3 Inrichting antidiscriminatievoorziening
Bij de inrichting van de antidiscriminatievoorziening worden in ieder geval de deskundigheid van klachtbehandelaars en de toegankelijkheid van de voorziening gewaarborgd.
Artikel 4 Protocol klachtenbehandeling
Het protocol voor de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 6 van de wet regelt in ieder geval:
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 februari 2010.
ir. T. Rolle mevrouw drs. A. Vermeulen
griffier voorzitter
Artikel 1 van de wet legt het college van burgemeester en wethouders op om toegang te bieden tot een antidiscriminatievoorziening. Zie ook de toelichting bij artikel 2 van deze verordening.
Artikel 2, tweede lid, van de wet wordt opgedragen dat de gemeenteraad stelt “met inachtneming van het bepaalde bij of krachtens deze wet bij verordening regels vast omtrent de inrichting van de antidiscriminatievoorziening, bedoeld in artikel 1, en de uitvoering van de taak, bedoeld in het eerste lid, onder a.”
De wet is nader ingevuld in een Algemene Maatregel van Bestuur vastgesteld op 16 september 2009, het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorziening.
Deze verordening kan beknopt blijven omdat veel al is geregeld in het besluit.
De Handreiking Iedereen=Gelijk: lokale aanpak discriminatie zal als ondersteuning dienen bij de uitvoering van de Algemene Maatregel van Bestuur en deze verordening.
Deze bepaling behoeft geen toelichting.
Deze bepaling behoeft geen toelichting.
Met deze bepaling wordt nader invulling gegeven aan artikel 3 van het besluit, dat luidt: “Bij de inrichting van de antidiscriminatievoorziening worden in ieder geval de deskundigheid van de klachtbehandelaars en de toegankelijkheid van de antidiscriminatievoorziening gewaarborgd”. Ook op de verantwoordelijkheid met de omgang met gegevens zal worden toegezien. Er is gekozen voor een minimale invulling om gemeenten en antidiscriminatievoorziening alle ruimte te geven voor maatwerk. De antidiscriminatievoorziening kan het opleiden van klachtbehandelaars zelf vormgeven.
De gemeente draagt er zorg voor dat de burger zich zowel fysiek als niet-fysiek kan melden.
De mogelijkheid om zich fysiek op locatie te kunnen melden betekent tevens dat een burger redelijkerwijs op de hoogte kan zijn waar hij of zij terecht kan om te melden. De gemeente draagt zorg voor de aanwezigheid van een locatie. In Leusden is deze dit meldpunt ondergebracht bij Larikslaan2, loket voor Wonen, Zorg en Welzijn. Uiteraard kan de klager zijn klacht ook direct bij de antidiscriminatievoorziening Art.1 Midden Nederland in Utrecht melden.
Bij niet-fysiek wordt verstaan dat de mogelijkheid bestaat voor de burger via sms, telefoon (0900 landelijk en 0900 ADV), brief of email om de klacht te melden of in te dienen.
Ook hier geldt dat op de gemeente een zorgplicht rust om ervoor zorg te dragen dat burgers kennis kunnen nemen van deze mogelijkheden. In Leusden wordt ervoor gezorgd dat burgers op de hoogte zijn door het publiceren van informatie op de gemeentelijke website. Daarnaast is er foldermateriaal en wordt de verordening op de gemeentepagina gepubliceerd.
Met deze bepaling wordt invulling gegeven aan artikel 6 van het besluit dat luidt: “De antidiscriminatievoorziening heeft een protocol voor de behandeling van klachten”.
De wet vermeldt dat de antidiscriminatievoorziening zich in de leefomgeving van burgers moet bevinden. De memorie van toelichting geeft aan dat het gemeenten vrij staat om daar op een praktische wijze invulling aan te geven. De voorziening hoeft dan ook niet in de gemeente zelf aanwezig te zijn. Leusden heeft ervoor gekozen om het meldpunt op laagdrempelige wijze onder te brengen bij Larikslaan2, loket voor Wonen, Zorg en Welzijn.
Voor klagers moet het ondubbelzinnig duidelijk zijn dat een antidiscriminatieloket een luisterend oor en de nodige deskundigheid kan bieden, maar dat het de taak van dit loket is om de klager door te geleiden naar de antidiscriminatievoorziening. In de wet is uitdrukkelijk aangegeven dat de antidiscriminatievoorziening onafhankelijk is en op geen enkele wijze onder het gezag van de (gemeentelijke) overheid kan vallen. Het antidiscriminatieloket kan dan ook op geen enkele manier in de plaats treden van de antidiscriminatievoorziening.
Vereisten voor de front-office zijn:
Vereisten voor de back-office:
- De vereisten zijn opgenomen in het protocol werkwijze lokale meldingsloketten, het landelijk protocol klachtenbehandeling en de dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente en de antidiscriminatievoorziening. De inhoudelijke klachtbehandeling vindt plaats door de antidiscriminatievoorziening. In overleg met de melder wordt een plan van aanpak gemaakt voor de te ondernemen acties.