Organisatie | Leusden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid 2010, gemeente Leusden |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid 2010, gemeente Leusden |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Regeling vervangt Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid 2007
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-03-2010 | 01-01-2010 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 18-02-2010 Leusder Krant, 10-03-2010 | 2009/13107 |
Gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand (WWB) en artikel 12, eerste lid en onderdeel d van de Wet investeren in jongeren en de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;
Vast te stellen de navolgende:
VERORDENING CLIËNTENPARTICIPATIE SOCIALE ZEKERHEID 2010, GEMEENTE LEUSDEN
Artikel I Doelstelling cliëntenparticipatie
De cliëntenparticipatie sociale zekerheid heeft als doel te bewerkstelligen dat maatschappelijke organisaties en belanghebbenden door zelforganisatie, vanuit een onafhankelijke positie, optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid op het gebied van de WWB, de WIJ en aanverwante regelgeving in Leusden.
De cliëntenparticipatie sociale zekerheid zal moeten bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het gemeentelijk beleid op het gebied van de WWB, de WIJ en aanverwante regelgeving. Dit beleid zal enerzijds gericht zijn op activiteiten die ondernomen moeten worden ten behoeve van de (toekomstige) deelname op de arbeidsmarkt en anderzijds ter ondersteuning van diegenen die een beroep moeten doen op een uitkering.
In het kader van de cliëntenparticipatie sociale zekerheid als omschreven in artikel I van deze verordening wordt een Platform Sociale Zekerheid ingesteld, dat wordt betrokken bij:
beleid met betrekking tot het verkrijgen van algemeen geaccepteerde arbeid voor personen als bedoeld in artikel 7 lid 1 van de WWB.
Dit gaat om personen die algemene bijstand ontvangen, personen met een uitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet (Anw) en niet-uitkeringsgerechtigden; bovendien beleid met betrekking tot personen die een uitkering ontvangen op grond van de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (Ioaw) en de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen werknemers (Ioaz);
beleid met betrekking tot de inkomensvoorziening en het werkleeraanbod zoals bedoeld in artikel 5 van de WIJ.
Het Platform Sociale Zekerheid wordt betrokken bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het beleid op de wijze zoals omschreven in artikel III van deze verordening.
Artikel III Regeling Platform Sociale Zekerheid
1. Taak, samenstelling en werkwijze
Wij stellen het Platform – na kennisneming van de van belang zijnde bescheiden – in de gelegenheid binnen een termijn van 3 weken een schriftelijk advies uit te brengen. Voor zover het betreft de vaststelling van verordeningen en beleidsplannen wordt aan het Platform de gelegenheid geboden binnen een termijn van 4 weken een advies uit te brengen.
Het Platform wordt in ieder geval om advies gevraagd over het vaststellen van beleidsplannen in het kader van de Wet werk en bijstand en daarmee samenhangende regelingen. Jaarverslagen op het terrein van Sociale Zekerheid worden ter kennis gebracht van het Platform.
2. Samenstelling adviesorganen
Het adviesorgaan Sociale Zekerheid bestaat uit ten minste vijf leden die worden geacht de belangen van bijstandgerechtigden in de ruimste zin van het woord te kunnen behartigen, te weten:
inwoners die recht hebben op een uitkering of inkomensvoorziening krachtens de Wet werk en bijstand, de Wet investeren in jongeren, dan wel aantoonbare affiniteit hebben met die doelgroep;
Het Platform Sociale Zekerheid ontvangt jaarlijks een subsidie.
De hoogte van die subsidie is mede gebaseerd op het werkprogramma van het Platform.
Op basis van van redelijkheid en de in te dienen begroting zullen wij voor de volgende uitgaven een subsidie verstrekken
Wij leveren geen financiële bijdrage in de kosten van deskundige adviezen die door het Platform worden ingewonnen
4. Ambtelijk en bestuurlijk overleg
Voor het Platform wordt door het college een beleidsmedewerker aangewezen die eerste aanspreekpunt is, binnen door het college gestelde kaders uitleg kan geven en periodiek overleg kan voeren.
De direct verantwoordelijke wethouder is formeel aanspreekpunt voor het Platform en voert in verband hiermee tenminste tweemaal per jaar een overleg met het Platform op basis van een aangeleverd werkprogramma.
5. Overige faciliteiten en beperking
De werving van leden van het Platform kan desgevraagd ondersteund worden door de gemeente.
Het adviesorgaan kan kosteloos:
Voor zover het Platform algemene berichten wil verzenden naar bij de gemeentelijke organisatie bekende personen kan de organisatie hiervan uitsluitend geschieden na overleg met de aangewezen beleidsambtenaar.
Laatstgenoemde heeft hiervoor de instemming nodig van de verantwoordelijke wethouder.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Leusden in zijn openbare vergadering van 18 februari 2010
ir. T. Rolle mevrouw drs. A. Vermeulen
griffier voorzitter
ALGEMENE TOELICHTING OP DE VERORDENING CLIËNTENPARTICIPATIE SOCIALE ZEKERHEID GEMEENTE LEUSDEN
Met ingang van 1 januari 2004 is de Wet werk en bijstand (WWB) van kracht.
Onder de WWB is de gemeente verplicht om cliëntenparticipatie bij wijze van een verordening te regelen. Bij amendement van 27 augustus 2003 is namelijk bepaald dat de wijze waarop de gemeente personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid van de WWB, of hun vertegenwoordigers betrekt bij de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand, in een verordening vastgelegd moet worden.
Met ingang van 1 oktober 2009 is de Wet investeren in jongeren in werking getreden. Ook deze wet verplicht de gemeenten om cliëntenparticipatie van deze specifieke doelgroep bij wijze van een verordening te regelen.
In deze verordening wordt minstens geregeld de wijze waarop:
Een en ander is geregeld in artikel 47 WWB en artikel 12 van de WIJ.
Hiermee wordt bewerkstelligd dat de cliëntenparticipatie in lijn wordt gebracht met de Wet Structuur Uitvoering Werk & Inkomen (SUWI), waarin wordt gesteld dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoeringsstructuur waarin de cliënt centraal staat.
De cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid is in de gemeente Leusden tot uiting gebracht door de voorgenomen instelling van een Platform Sociale Zekerheid. Het Platform heeft het recht structureel te overleggen over de uitvoering van de WWB en beleidsaangelegenheden van de afdeling Sociale zaken. Het Platform kan hierbij gevraagd en ongevraagd advies geven aan het college van de gemeente Leusden.
De voorzitter van het Platform is daarbij aanspreekpunt voor de gemeente; de wethouder Sociale Zaken en beleidsmedewerker Sociale Zaken zijn aanspreekpunt voor het Platform. Hiermee wordt beoogd de communicatie tussen gemeente en belanghebbenden en de betrokkenheid van de belanghebbenden bij het relevante beleid en uitvoering verder te verbeteren.
Bij besluit van 23 september 2003 heeft het college ingestemd met de instelling van dit Platform, op de wijze zoals beschreven in de bij dit besluit horende Regeling Platform Sociale Zekerheid. Met deze Regeling wordt voldaan aan de wettelijke vereisten voor de WWB en daarom is deze onveranderd in de onderhavige verordening opgenomen.