Organisatie | Groningen |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent erfgoedloket en erfgoedadviesteam (Subsidieregeling Erfgoedloket en Erfgoedadviesteam) |
Citeertitel | Subsidieregeling Erfgoedloket en Erfgoedadviesteam |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-05-2020 | artikel 6, 12 | 19-05-2020 | K5733 | ||
01-07-2017 | 29-05-2020 | nieuwe regeling | 27-06-2017 | K3751 |
Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat in hun vergadering van 27 juni 2017, nr. A.17, afdeling ECP, zaaknummer K3751, is vastgesteld de Subsidieregeling Erfgoedloket en Erfgoedadviesteam.
Gedeputeerde Staten der provincie Groningen
Overwegende dat door de aardgaswinning er ten aanzien van het gebouwd erfgoed in de twaalf aardbevingsgemeenten sprake is van een opgave voor versterking en schadeherstel. De provincie Groningen de bescherming van het gebouwd erfgoed van groot belang vindt. De Nationaal Coördinator Groningen stelt budget beschikbaar aan de Provincie Groningen ten behoeve van een erfgoedlokeet en erfgoedadviesteam. De instrumenten Erfgoedloket en Erfgoedadviesteam zijn opgenomen in het Meerjarenprogramma Aardbevingsbestendig en Kansrijk Groningen 2017-2021 van de Nationaal Coördinator Groningen.
Door de aardgaswinning is er ten aanzien van het gebouwd erfgoed in de twaalf aardbevingsgemeenten sprake van een opgave voor versterking en schadeherstel. De provincie Groningen vindt de bescherming van het gebouwd erfgoed van groot belang en heeft een budget beschikbaar voor activiteiten die bijdragen aan het behoud, herstel en versterking van het gebouwd erfgoed binnen het aardbevingsgebied. Dit budget wordt beschikbaar gesteld aan de Provincie Groningen door de Nationaal Coördinator Groningen. Met het beschikbaar gestelde budget willen Gedeputeerde Staten van Groningen subsidie verstrekken voor een zogenaamd Erfgoedloket en Erfgoedadviesteam. De instrumenten Erfgoedloket en Erfgoedadviesteam zijn opgenomen in het Meerjarenprogramma Aardbevingsbestendig en Kansrijk Groningen 2017-2021 van de Nationaal Coördinator Groningen.
Artikel 2 Relevante beleidskaders en wetten
Op deze beleidsregel zijn de volgende beleidsdocumenten, afspraken en regelgeving van toepassing:
In deze regeling wordt verstaan onder:
erfgoedloket: loket waar eigenaren van rijks- en gemeentelijke monumenten in het aardbevingsgebied terecht kunnen en antwoorden krijgen op vragen over hun monumenten in relatie tot schadeherstel en versterking en waar eigenaren van karakteristieke panden met vragen omtrent schadeherstel en versterking van hun panden worden doorverwezen;
Artikel 4 Doel van de regeling
Met de uitvoering van deze regeling beogen wij de volgende resultaten:
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor:
het inrichten van en uitvoering geven aan het erfgoedloket zoals beschreven in artikel 3, onder a, waaronder wordt begrepen het verstrekken van deskundige informatie, het opstellen van en uitvoering geven aan een communicatieplan en doorverwijzen naar informatiebronnen binnen een in te richten netwerk;
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 5 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Onverminderd artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 1998 wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:
Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:
Groningen, 27 juni 2017.
Gedeputeerde Staten voornoemd:
F.J. Paas , voorzitter.
H. Schrikkema, loco-secretaris.
Toelichting op de subsidieregeling
De Provincie Groningen heeft een budget beschikbaar voor de opzet en uitvoering van een Erfgoedloket en Erfgoedadviesteam specifiek gericht op taken voortvloeiend uit de gevolgen van de gaswinning voor het gebouwd erfgoed in twaalf aardbevingsgemeenten. Het gaat om advies- en voorlichtingstaken die horen bij het proces van schadeherstel en versterking van gebouwd erfgoed. Het budget wordt beschikbaar gesteld aan de Provincie Groningen door de Nationaal Coördinator Groningen (hierna: NCG). Het instrument Erfgoedloket en Erfgoedtadviesteam is opgenomen in het Meerjarenprogramma Aardbevingsbestendig en Kansrijk Groningen 2017-2021 van de Nationaal Coördinator Groningen. De Nationaal Coördinator is verantwoordelijk voor een zorgvuldige versterking van dit gebouwd erfgoed. De Nationaal Coördinator Groningen vervult de rol van opdrachtgever richting CVW met betrekking tot het schadeherstel van gebouwd erfgoed. Belangrijk hierbij is de samenwerking met gemeenten en regionale partners.
In het Meerjarenprogramma Aardbevingsbestendig en Kansrijk Groningen 2017-2021is het volgende opgenomen over het erfgoedloket en erfgoedadviesteam:
"Het erfgoedloket wordt voor monumenteneigenaren met schade door bodembeweging (als gevolg van de gaswinning) gerelateerde problematiek hét aanspreekpunt in het veld. Doel van het loket is de eigenaren-bewoners van monumenten te ontzorgen en een duidelijk aanspreekpunt te bieden waar ze gegarandeerd zijn van deskundige begeleiding.
Het erfgoedteam is een ondersteunende partij van zowel het erfgoedloket als van NCG. Het team staat daarnaast NCG bij als adviesorgaan met kennis en deskundigheid in het schadeproces en/of versterking van monumenten en andere vragen betreffende cultureel erfgoed in het aardbevingsgebied."
Op basis van de integrale benadering van het in ontwikkeling zijnde erfgoedprogramma van de provincie Groningen, NCG, de twaalf bevingsgemeenten en het ministerie van Onderwijs Cultuur Wetenschap (Rijksdienst Cultureel Erfgoed) is afstemming tussen de werkprocessen van rijks- en gemeentelijke monumenten (Erfgoedwet) en overig gebouwd erfgoed (planologisch kader) gewenst. Vanuit deze integrale benadering wordt ingezet op een erfgoedloket en erfgoedadviesteam voor rijks- en gemeentelijke monumenten en karakteristieke panden. In de keten van cultuurhistorisch onderzoek/analyse, ontwerp, advisering, toetsing en vergunningverlening is het van belang dat rol en taak helder zijn en doelmatig worden vormgegeven. Als het erfgoedloket of het erfgoedadviesteam wordt betrokken bij een monument of karakteristiek pand is het van belang dat de begrenzing van rol en taak voldoende wordt onderkend. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat het erfgoedadviesteam de rol van de ontwerper of cultuurhistorisch onderzoeker overneemt. De taken van erfgoedloket en erfgoedadviesteam worden beperkt tot de rol van adviseur monumentenzorg. Dit wordt in de naamgeving van het team onderstreept.
De dienstverlening van het erfgoedloket verschilt per categorie erfgoed. Eigenaren van rijks- en gemeentelijke monumenten kunnen met vragen over hun monumenten in relatie tot schadeherstel en versterking bij het erfgoedloket terecht. Het erfgoedloket zal deze vragen beantwoorden en de eigenaar van deskundige advies voorzien. Het erfgoedadviesteam fungeert als backoffice voor het erfgoedloket. Het erfgoedadviesteam beantwoordt tevens specialistische vragen van overheden omtrent schadeherstel van versterking van rijks- en gemeentelijke monumenten.
Voor karakteristieke panden beperkt de dienstverlening van het erfgoedloket zich tot enkel het verwijzen naar financieringsmogelijkheden, adviseurs en gemeenten.
Niet alle gemeentes zijn op dit moment toegerust om adequaat en deskundig uitvoering te geven aan de dagelijkse uitvoeringspraktijk met betrekking tot karakteristieke panden. Voor een vlotte doorloop van de werkprocessen van versterken en schadeherstel is het van belang dat deze gemeentelijke taken goed worden ingevuld. Gemeenten die hierin ondersteuning wensen kunnen het erfgoedadviesteam tegen vastgesteld tarief inhuren.
Ten behoeve van de transparantie is het gewenst om de keten van onderzoek tot uitvoering door meerdere partijen te laten vullen. Monopolie op het gehele proces is ongewenst. Om dit te borgen is in de subsidieregeling opgenomen dat aanvragers van subsidie niet op alle onderdelen van het totale proces van onderzoek, ontwerpen tot uitvoering mogen acteren.
De aanvrager voegt een communicatieplan bij waarin staat beschreven op welke wijze de communicatie wordt vormgegeven. De communicatie heeft de uitstraling van een zelfstandig opererende organisatie, als een instrument van het in ontwikkeling zijnde Erfgoedprogramma voor het aardbevingsgebied. De communicatie uitingen worden afgestemd met de Provincie Groningen en Nationaal Coördinator Groningen.
Zodra een aanvraag is ontvangen gaat de wettelijke beslistermijn van 12 weken lopen. In verband met de zomervakantie wordt de beslistermijn opgerekt naar 14weken. De aanvrager ontvangt een ontvangstbevestiging waarin de procedure t.a.v. de tender wordt uitgelegd.
De provincie Groningen toetst de aanvraag binnen twee weken na 18 juli 2017 op ontvankelijkheid. Wanneer de aanvraag niet compleet is krijgt de aanvrager de gelegenheid om de aanvraag aan te vullen met dien verstande dat er voor sluitingsdatum er sprake moet zijn van een volledige aanvraag. Als de aanvraag niet compleet is, wordt de aanvraag niet in behandeling genomen .
De aanvraag wordt vervolgens getoetst op de toetsingscriteria. Bij constatering van het feit dat er bij de aanvraag sprake is van een weigeringsgrond wordt de aanvrager hier binnen 10 werkdagen over geïnformeerd. Het college van Gedeputeerde Staten kan een ambtelijke adviescommissie instellen eventueel bijgestaan door een onafhankelijk deskundige