Organisatie | Leusden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening inzake de verlening van vergunningen voor het parkeren |
Citeertitel | Parkeerverordening 1998 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | bijlage parkeerverordening 1998 |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-11-1998 | nieuwe regeling | 29-10-1998 Leusderkrant | 98-60 |
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 mei 1998, nummer 98-60;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 2a van de Wegenverkeerswet 1994;
vast te stellen de "Verordening inzake de verlening van vergunningen voor het parkeren".
Afdeling 1 Definities en begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
parkeren: het gedurende een aaneengesloten periode doen of laten staan van een voertuig, anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in - en uitstappen van personen dan wel het onmiddellijk laden of lossen van goederen, op binnen de gemeente gelegen voor het openbaar verkeer openstaande terreinen of weggedeelten, waarop dit doen of laten staan niet ingevolge een wettelijk voorschrift is verboden;
houder: degene die naar de omstandigheden als houder van een voertuig moet worden beschouwd, met dien verstande dat voor een motorvoertuig dat is ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens als houder wordt aangemerkt degene op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven;
Afdeling II Plaatsen voor vergunninghouders, vergunningen en vergunningbewijzen
Burgemeester en wethouders kunnen een dagvergunning verlenen aan bedrijven, die een voertuig bezigen bij het verrichten van herstel-, onderhouds- of daarmee gelijk te stellen werkzaamheden, voor zover dit voertuig voor het uitvoeren van die werkzaamheden in de onmiddellijke omgeving van de betreffende locatie op belanghebbendenplaatsen moet worden geparkeerd.
Afdeling V Overgangs- en slotbepalingen
Met de opsporing van overtredingen van deze verordening zijn, behalve de in artikel 141 van het Wetboek van strafvordering genoemde opsporingsambtenaren, de door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren belast.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Leusden
in zijn openbare vergadering van 29 oktober 1998
burgemeester en wethouders van Leusden,
de secretaris, de burgemeester,
Drs. P. van Elteren Drs. C.J.G.M. de Vet
Bijlage: uitgiftecriteria voor parkeervergunningen in Leusden betreffende sector B (woongebieden)
Betreft criteria voor sectoren B (woongebieden)
Definities en begripsomschrijvingen
Bedrijf: iedere organisatie waarbinnen betaalde arbeid wordt verricht. Hieronder worden alle Nederlandse en buitenlandse rechtsvormen van bedrijven begrepen, zoals eenmanszaken, vennootschappen onder firma, verenigingen en stichtingen. Ook maatschappen en andere vormen van onderlinge samenwerking zonder rechtsbasis (ondermeer in vrije beroepen) worden als één bedrijf aangemerkt. Dit geldt ook voor gemeentelijke diensten en bedrijven en overige overheidsinstellingen.
Bewoners van de gemeente Leusden (sector B) komen voor een parkeervergunning in aanmerking indien zij bij de burgerlijke stand als woonachtig staan ingeschreven op het betreffende adres. Voor een auto waarvan men aantoonbaar eigenaar of houder is, kan een vergunning worden verkregen, met een maximum van één vergunning per huishouden.
Een eventueel verzoek om meer vergunningen per huishouden dient met redenen omkleed te worden, dient te voldoen aan de voorwaarden die gelden voor de uitgifte van de eerste vergunning en er dient sprake te zijn van een bijzondere omstandigheid. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die een parkeerplaats nodig hebben omdat ze werkzaam zijn in de hulpverlening. Het toewijzen van meer vergunningen per huishouden wordt mede beoordeeld aan de hand van het aantal beschikbare parkeerplaatsen voor vergunninghouders in relatie tot het aantal uit te geven vergunningen. Bij de uitgifte van de parkeervergunningen wordt het aantal in principe uit te geven vergunningen verminderd met het aantal parkeerplaatsen dat ter beschikking staat aan het huishouden, door eigendom, huur of bruikleen. Dit geldt voor parkeerplaatsen in gebouwde en niet gebouwde voorzieningen zoals bij oplevering van de woning of pand is bepaald. Ongeacht het werkelijke gebruik worden
deze als parkeerplaatsen beschouwd. Indien de parkeerdruk dit toelaat, kan voor parkeergebieden in sector B gelden dat het maximaal aantal uit te geven vergunningen per huishouden gelijk is aan het aantal auto's binnen het huishouden. Dit geldt niet als de
parkeerdruk zulks niet toelaat door overschrijding van de parkeercapaciteit. De parkeerdruk wordt mede afhankelijk gesteld van de ruimtelijke situatie, zoals de woningdichtheid en de wegprofielen. Een en ander wil zeggen dat:
Bedrijven in het betreffende gebied
In de sector B (woongebieden) kunnen voornamelijk kleine, vaak eenmansbedrijven gevestigd zijn. Een aparte regeling voor bedrijven in deze woongebieden is niet nodig. Dezelfde regels als voor de bewoners zijn van toepassing. Indien blijkt dat op sommige locaties parkeerproblemen ontstaan bij bedrijven en of maatschappelijke
organisaties in woonwijken zullen hiervoor t.z.t. nadere uitgiftecriteria worden opgesteld. Vooralsnog is het uitgangspunt van kracht dat ieder bedrijf of organisatie, indien mogelijk, parkeergelegenheid op eigen terrein schept.
Bedriiven met werkzaamheden binnen het betreffende gebied.
Afhankelijk van de aard van de werkzaamheden kan aan bedrijven die niet gevestigd zijn in het betreffende gebied, op een verzoek een parkeervergunning worden verleend. Daartoe wordt een nuancering van de zakelijk belanghebbende gegeven.
Incidenteel zakelijk belanghebbende
Hiervan is sprake indien een zakelijk belanghebbende af en toe (niet vaker dan 1 keer per maand) in het gebied moet parkeren. Een voorbeeld is een vertegenwoordiger die af en toe een bedrijf of bewoner in het gebied bezoekt. Incidenteel zakelijk belanghebbenden ontvangen geen parkeervergunning en ook geen vergunning voor werkzaamheden.
Regelmatig zakelijk belanghebbende
Een regelmatige zakelijk belanghebbende is een belanghebbende die regelmatig (vaker dan 1 keer per maand) met een zakelijk doel een of meer bewoners of bedrijven in het gebied bezoekt. Hierbij kan gedacht worden aan onderhoudstechnici en huis aan huisleveranciers en aan diverse vormen van ambulante handel. Gezien de aard van de werkzaamheden moeten de belanghebbenden de beschikking hebben over een auto.
De regelmatig zakelijk belanghebbende kan in aanmerking komen voor een parkeervergunning in sector B indien aangetoond wordt dat de werkzaamheden regelmatig in het gebied voorkomen.
Tijdelijk zakelijk belanghebbende
Een tijdelijk zakelijk belanghebbende is een belanghebbende die gedurende langere tijd (een aantal dagen of meer) achtereen werkzaamheden in een gebied moet uitvoeren. Als bijvoorbeeld kan hier een aannemersbedrijf gelden.
De tijdelijk zakelijk belanghebbende komt niet in aanmerking voor een parkeervergunning in sector B.
In voorkomende gevallen kan de tijdelijke "werkvergunning" afgegeven worden. Dit geld met name voor servicewagens en andere voertuigen die voor het efficiënt uitvoeren van de werkzaamheden in de buurt moeten staan.
In voorkomende gevallen kunnen uitzonderingen op de regels voorkomen. Hierbij kan gedacht worden aan hettijdelijk voorzien in de behoefte aan parkeerplaatsen voor bewoners of bedrijven die door omstandigheden (verbouwing, nieuwbouw, brand e.d.) niet in eigen behoefte aan parkeerplaatsen kunnen voorzien. Hier is sprake van een tijdelijke situatie. Met in acht name van de geldende normen kan op tijdelijke basis een aantal parkeervergunningen worden uitgegeven. Hiertoe wordt in overleg met betrokkenen (belanghebbenden en
ambtenaren) een voorstel uitgewerkt en voorgelegd aan de wethouder verkeer, waarna eventuele verdere bestuurlijke behandeling volgt.
Uitzonderingsgevallen zoals wijkverpleegkundigen, huisartsen en waardetransport
Voor uitzonderingsgevallen kunnen de volgende criteria worden gehanteerd; de aanvragers van een vergunning moeten de noodzaak van hun aanwezigheid kunnen aantonen in verband met:
- hoge waarde of bijzondere kwetsbaarheid van materialen. Aanvragers kunnen een tijdelijke vergunning krijgen voor de duur van de activiteit (afhankelijk van omstandigheden één- of meerdaagse vergunning;
- onaanvaardbaar tijdverlies, bijvoorbeeld wijkverpleegsters, huisartsen en storingsdiensten (bijvoorbeeld de PTT). Aanvragers komen in dit geval bij voorkeur voor een parkeervergunning voor bedrijven in aanmerking tegen de gebruikelijke vergoeding. Eventueel kunnen zij een gemeentelijke ontheffmg krijgen van de verbodsbepalingen met betrekking tot parkeren, uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens.