Organisatie | Oosterhout |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Sociale Adviesraad Oosterhout |
Citeertitel | Verordening Sociale Adviesraad Oosterhout |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Verordening Sociale Adviesraad Oosterhout (BI.0170129) |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-06-2017 | Nieuwe regeling | 16-05-2017 |
De raad van de gemeente Oosterhout;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 11 april 2017
gelet op artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 2.10 van de Jeugdwet;
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Ingezetene: ingezetene van gemeente Oosterhout zoals omschreven in artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 2.10 van de Jeugdwet;
Artikel 2. Doel, ambitie en verplichtingen
Doel van de adviesraad is om ingezetenen te betrekken bij de ontwikkeling van beleid, zodat kennis en kunde uit de samenleving worden benut om het beleid te versterken en om draagvlak voor het beleid te vergroten. Adviesraad en college geven samen vorm aan samenspraak en inspraak in lijn met het beleidskader ‘Verbindend bestuur’.
het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving, beleid, plannen en de uitvoering daarvan die worden getroffen op het terrein van het Sociaal Domein, waaronder in ieder geval op het terrein van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet. Het college stelt de raad in kennis van de adviezen van de adviesraad.
Op basis van beleidsontwikkelingen kan het college thema’s voorstellen om in een adviestraject te behandelen. De adviesraad kan ook zelf thema’s aandragen, om via een participatieproces advies over uit te brengen. Wanneer college en adviesraad voor een thema overeenstemming bereiken over het doorlopen van een adviestraject, dan is er sprake van een gevraagd adviestraject.
Wanneer college en adviesraad geen overeenstemming bereiken over een op te starten adviestraject, dan kan de adviesraad zelfstandig een adviestraject uitvoeren. In dat geval is er sprake van een ongevraagd advies. Conform verbindend bestuur biedt het college de adviesraad de mogelijkheid tot inspraak.
Artikel 5. Samenwerking adviesraad en college
Adviesraad ondersteunt het college bij het invulling geven aan het participatieproces, conform aanpak, werkverdeling en afspraken, gemaakt in het startgesprek. Het college is verantwoordelijk voor het participatieproces en zorgt dat de resultaten van het participatieproces in een verslag worden verwerkt.
Artikel 6. Samenstelling, benoeming en ontslag
Leden van de adviesraad mogen geen lid zijn van de gemeenteraad of daar in de afgelopen drie jaar lid van zijn geweest. Leden van de adviesraad mogen geen lid zijn van het college of in de afgelopen drie jaar van het college lid zijn geweest. Leden van de adviesraad mogen niet werkzaam zijn bij de gemeente Oosterhout of een gemeenschappelijke regeling op het terrein van het sociaaldomein waaraan de gemeente Oosterhout deelneemt.
De leden van de adviesraad nemen deel op persoonlijke titel. Mocht er sprake zijn van mogelijke belangenverstrengeling door andere al dan niet professionele activiteiten van het betreffende lid, dan neemt het lid geen deel aan het adviestraject over het betreffende onderwerp en onthoudt zich van een eventuele stemming over dat onderwerp.
Het college benoemt de leden via een openbare sollicitatieprocedure op advies van een selectiecommissie. In de selectiecommissie zijn het college en leden van de adviesraad vertegenwoordigd. De eerste keer dat leden voor de adviesraad worden geworven neemt een onafhankelijke deskundige derde partij zitting in de selectiecommissie in plaats van leden van de adviesraad. Het college kan een voordracht gemotiveerd afwijzen.
Het college streeft bij de samenstelling van de adviesraad naar een evenredige vertegenwoordiging van leden met affiniteit met de beleidsterreinen, Jeugdwet, Participatiewet en Wet maatschappelijke ondersteuning.
Artikel 7. Werkwijze en Uitvoeringsreglement
De adviesraad brengt jaarlijks vóór 1 april aan het college en de raad verslag uit van zijn werkzaamheden en bevindingen. Dit verslag bevat tevens de financiële verantwoording van de besteding van het hierna in artikel 9 bedoelde budget. Dit jaarverslag wordt in het in artikel 5 lid 8 van deze verordening bedoelde overleg geagendeerd en met het college besproken.
Artikel 9. Budget en faciliteiten
Jaarlijks stelt de raad, op verzoek van de adviesraad , een budget beschikbaar om de taken als vastgelegd in deze verordening te kunnen uitvoeren. Een verslag van de besteding van het budget vormt onderdeel van het jaarverslag. Het budget is bedoeld voor de volgende doeleinden en wordt nader toegelicht in het uitvoeringsreglement:
een vergoeding voor de leden van de adviesraad. Deze vergoeding wordt jaarlijks toegekend. Wanneer een voorzitter of lid slechts een deel van het jaar actief is zal de vergoeding naar rato worden vastgesteld. Er wordt niet gekozen voor presentiegeld. De voorzitter spreekt leden aan die onvoldoende functioneren. De hoogte van de vergoeding is opgenomen in het uitvoeringsreglement;
In lijn met het beleidskader verbindend bestuur en de wettelijke bepalingen voor het betrekken van ingezetenen bij beleidsontwikkeling binnen het sociaal domein is de taakbepaling van de adviesraad vormgegeven. De taken van de adviesraad kennen een onderscheid tussen het leveren van gevraagd advies en ongevraagd advies.
Op regelmatige basis stellen adviesraad en college thema’s vast waarover ze een adviestraject willen uitvoeren. Voor de thema’s waar overeenstemming over wordt bereikt wordt een gevraagd adviestraject uitgevoerd.
De taken met betrekking tot gevraagd advies bestaan uit drie fases. Met als doel om een brede vertegenwoordiging van burgers te organiseren:
Een startgesprek wordt gevoerd op basis van (1) voorstel inrichting participatieproces conform de uitgangspunten binnen verbindend bestuur en (2) een concept-projectplan, -nota of -aanpak.
De adviesraad wordt gevraagd mee te denken over de voorgestelde invulling van het participatieproces. Ook wordt besproken welke uitvoerende rol de adviesraad eventueel in de uitvoering van het participatieproces wil spelen. Uiteraard zijn de leden van de adviesraad gedurende het hele participatieproces welkom om deel te nemen een activiteiten die onderdeel uitmaken van het participatieproces.
In het startgesprek wordt ook nader gesproken over het onderwerp op basis van een concept projectplan, nota of aanpak. De adviesraad denkt mee en geeft eventueel inhoudelijke aandachtspunten mee om aandacht aan te besteden in het participatieproces.
In de verordening ‘Verbindend Bestuur’ is aangegeven hoe inwoners kunnen worden betrokken bij het beleidsproces van de gemeente. Op basis van inhoud en invulling wordt het participatieproces ingestoken. In overleg hebben verantwoordelijk ambtenaren en adviesraad afspraken gemaakt over wie, op welke manier en richting welke partijen invulling wordt gegeven aan het participatieproces.
De regels in de verordening Samenspraak en Inspraak zijn redelijk algemeen geformuleerd: per beleidsonderwerp zal steeds opnieuw een afweging worden gemaakte welke procedure het meest geschikt is en hoe die het best kan worden toegepast. Dat vloeit voort uit het uitgangspunt dat elke situatie anders is en dat steeds maatwerk is vereist.
Op basis van de uitkomsten van het participatieproces en de concept-nota, -aanpak of -projectplan waarin de uitkomsten van het participatieproces zijn verwerkt, wordt de adviesraad om een advies gevraagd.
De gemeente is eindregisseur en betrekt dit advies bij het collegevoorstel. Indien het collegevoorstel aanzienlijk afwijkt van het concept waarin de uitkomsten van het participatieproces zijn verwerkt bespreekt de gemeente dit zo nodig met de adviesraad.
In het collegevoorstel wordt het doorlopen participatieproces, het advies van de adviesraad, de keuze van de gemeente en de eventuele afwijking van het advies beargumenteerd opgenomen.
In het volgende overzicht is deze taakbepaling schematisch weergegeven.
* de rol van de adviesraad in de daadwerkelijke uitvoering van het participatieproces (fase 2) is afhankelijk van de keuzes en afspraken die ten aanzien van het proces in het startgesprek (fase 1) worden gemaakt.
De adviesraad heeft wettelijk het recht om naast gevraagd advies (bovenstaand proces) ook ongevraagd advies uit te brengen. In het geval de adviesraad advies wil uitbrengen over andere thema’s, dan de thema’s die in gezamenlijkheid zijn vastgesteld, is er sprake van ongevraagd advies.
Een ongevraagd advies wijkt af van een gevraagd advies, omdat enkel fase drie van toepassing is. De adviesraad geeft een advies aan het college over het betreffende onderwerp of thema. Het college brengt de gemeenteraad op de hoogte van het uitgebrachte advies (conform beleidskader verbindend bestuur).