Organisatie | Waterschap Drents Overijsselse Delta |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Besluit van het dagelijks bestuur van het waterschap Drents Overijsselse Delta houdende regels omtrent subsidies Subsidieregeling Klimaatactieve Stad 2017 |
Citeertitel | Subsidieregeling Klimaatactieve Stad 2017 |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-05-2017 | 01-01-2018 | nieuwe regeling | 21-03-2017 |
Het dagelijks bestuur van het Waterschap Drents Overijsselse Delta heeft op 21 maart 2017 besloten de ‘Subsidieregeling Klimaatactieve Stad 2017 – Steden en dorpen schuilen niet voor regen of zon’ vast te stellen.
Op grond van de beleidsregel kan een afweging worden gemaakt bij welke initiatieven van derden wij als waterschap willen aansluiten, en hoe. De subsidieregeling is bedoeld om – ‘in verbinding met de omgeving’ – te experimenteren om derden in ons beheersgebied te helpen bij en stimuleren tot het nemen van maatregelen.
Hieronder treft u de subsidieregeling integraal aan. U kunt de regeling ook raadplegen via de link aan de linkerzijde en op de website van het waterschap: www.wdodelta.nl
Het dagelijks bestuur van het Waterschap Drents Overijsselse Delta,
gelet op artikel 1.4, lid 2 van de Algemene subsidieverordening Drents Overijsselse Delta 2016, het Waterbeheerplan 2016-2021 van het waterschap Drents Overijsselse Delta, het Startdocument Klimaatactieve Stad (KAS), het Plan van Aanpak KAS 2017 en het Actieplan Klimaatactieve Stad IJssel-Vecht Delta 2015,
overwegende dat het gewenst is het treffen van klimaat-adaptieve maatregelen door derden te stimuleren;
vast te stellen de volgende beleidsregel:
Subsidieregeling Klimaatactieve Stad 2017 – Steden en dorpen schuilen niet voor regen of zon
HOOFDSTUK 1 KLIMAATADAPTIEVE MAATREGELEN
Paragraaf 1 Algemene en procedurele bepalingen
Artikel 7 Verplichtingen van de subsidieontvanger, subsidievaststelling en betaling
Het bepaalde in hoofdstuk 4, 5 en 7 van de verordening geldt onverkort voor deze beleidsregel, met dien verstande dat de subsidieontvanger binnen acht weken na afloop van de activiteiten een aanvraag tot vaststelling van de subsidie indient waarbij gebruik moet worden gemaakt van het door het dagelijks bestuur vastgesteld formulier.
HOOFDSTUK 2 KAS-PILOT AFKOPPELEN HEMELWATER AA-LANDEN
Artikel 11 Doel en reikwijdte KAS-pilot
De KAS-pilot afkoppelen hemelwater Aa-landen te Zwolle heeft als doel het ontwikkelen van een aanpak om als overheden samen met het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen de kennis en bewustwording bij bewoners te vergroten en hen te bewegen anders om te gaan met regenwaterafvoer door o.a. het bieden van een handelingsperspectief.
Artikel 12 Begripsomschrijvingen KAS-pilot
In aanvulling op de begripsomschrijvingen van artikel 1 wordt in deze beleidsregels verstaan onder:
infiltratie: het op eigen terrein hemelwater infiltreren van afgekoppeld dakoppervlak, al dan niet via een regenton, in de bodem door infiltratie via het maaiveld (bodempassage) of door middel van ondergrondse voorzieningen waarbij minimaal wordt voorzien in een bergingscapaciteit van 10 mm van het afgekoppelde dakoppervlak;
Artikel 13 Subsidieaanvraag KAS-pilot
Voor de subsidie van de pilot afkoppelen van hemelwater Aa-landen geldt het volgende.
Artikel 14 Vaststelling subsidieplafond KAS-pilot
Voor de verstrekking van subsidie voor de pilot afkoppelen van hemelwater Aa-landen geldt voor het jaar 2017 een subsidieplafond van €20.800,-.
Het waterschap kan onaangekondigd de werkzaamheden waarvoor subsidie is verleend controleren tijdens de uitvoering van deze werkzaamheden.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur op 21 maart 2017.
De secretaris de dijkgraaf
Het algemeen bestuur heeft op 4 januari 2016 de Algemene subsidieverordening Waterschap Drents Overijsselse Delta 2016 vastgesteld. Deze verordening biedt de grondslag voor de beleidsregel. Het dagelijks bestuur maakt gebruik van de bevoegdheid uit artikel 1.4, lid 2 van de verordening waarin is bepaald dat het dagelijks bestuur bevoegd is beleidsregels op te stellen voor subsidieverlening voor specifieke objecten. Deze verordening is terug te vinden op www.overheid.nl en op www.wdodelta.nl
In paragraaf 1 van hoofdstuk 1 staan de algemene, procedurele bepalingen die gelden voor het subsidiëren van alle klimaatadaptieve maatregelen, zoals het aanleggen van groene daken, het afkoppelen van regenwaterafvoer, het onttegelen van tuinen, etc. De bepalingen in paragraaf 2 van hoofdstuk 1 vormen het toetsingskader met de criteria voor de KAS-maatregelen. Deze bepalingen gelden niet voor de pilot afkoppelen van hemelwater Aa-landen in Zwolle. Voor deze pilot gelden de bepalingen in hoofdstuk 2. De bepalingen in hoofdstuk 3 gelden weer voor alle verstrekte subsidies gebaseerd op deze beleidsregel.
In juni 2016 heeft het dagelijks bestuur het Startdocument Klimaatactieve Stad (KAS) vastgesteld. Vervolgens is het Plan van Aanpak vastgesteld (januari 2017). In deze documenten zijn drie thema’s beschreven. Overigens wordt met de term ‘stad’ steeds ‘de bebouwde omgeving’ bedoeld, in dorp en stad.
Klimaatverandering vormt een potentieel risico voor de leefbaarheid van stedelijke gebieden. Water en klimaat zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daarom willen wij als waterschap een wezenlijke bijdrage leveren aan een leefbare stad waar het prettig wonen, werken en recreëren is. Vanuit onze rol op het gebied van de klimaatbestendige stad willen we samen met gemeenten en inwoners werken aan een leefbare stad. We richten ons op het voorkomen van wateroverlast, op een goede waterkwaliteit en groenblauwe structuren om droogte en hittestress tegen te gaan. Wij willen op dit onderdeel initiatieven ontwikkelen.
(2) Aanpassen aan en tegengaan van klimaatverandering
Ons aanpassen aan klimaatverandering is belangrijk, maar we moeten er ook alles aan doen om klimaatverandering tegen te gaan. Daar kunnen wij een belangrijke bijdrage aan leveren vanuit onze rol op het gebied van watersysteem en waterketen. We hebben al goede initiatieven ontplooid op het gebied van terugwinnen van energie en grondstoffen binnen de waterketen. Ook in watersysteem werken we aan een circulaire economie. We willen dit ook in stedelijke gebied meer zichtbaar maken in samenwerking met gemeenten en inwoners. We zoeken op dit onderdeel vooral aansluiting bij bestaande initiatieven binnen het waterschap.
(3) Bewustwording door participatie
Onze wens is dat bewoners en bedrijven zich bewust zijn van klimaatverandering en de gevolgen die dit heeft op het dagelijkse leven. Dat betekent dat wij bij al onze activiteiten die wij in stedelijk gebied ontplooien goed moeten nadenken hoe wij de omgeving kunnen betrekken. Participatie is geen losstaand doel, maar heeft betrekking op de manier waarop wij werken aan onze opgaven in stedelijk gebied. Wij willen in verbinding met de omgeving zijn. Maar bij participatie gaat het niet alleen om het betrekken van inwoners bij plannen van het waterschap (burgerparticipatie), maar ook in het gericht aansluiten bij initiatieven of wensen van inwoners zelf (overheidsparticipatie). We willen werken aan een communicatielijn om actief in verbinding met de stedelijke omgeving te zijn.
Het waterschap wil graag in verbinding met de omgeving en dus ook met de stad. Om dit te bereiken willen wij onze taken opnieuw uitvinden en bewoners actief betrekken bij onze opgave. We willen partijen in stedelijk gebied stimuleren om zelf aan de slag te gaan met het klimaatbestendig maken van stedelijk gebied. Eén van de manieren om te stimuleren is door het verstrekken van subsidies. Met deze regeling gaan we daarmee experimenteren.
Deze beleidsregel vormt het kader waarmee subsidies verleend kunnen worden aan projecten en/of maatregelen die bijdragen aan het klimaatbestendig maken van stedelijk gebied. Wij willen bijvoorbeeld particulieren stimuleren op een klimaatbewuste wijze om te gaan met regenwater op eigen terrein. Ook willen wij inwoners stimuleren om te werken aan een waterrobuuste woon- en leefomgeving. Met het bieden van subsidies dragen wij bij aan het handelingsperspectief van bewoners(groepen), verenigingen etc. om zelf aan de slag te gaan.
Deze beleidsregel vormt ook het kader voor de verlening van subsidie voor de pilot afkoppelen van hemelwater Aa-landen. Deze pilot wordt expliciet genoemd in het Startdocument Klimaatactieve Stad (KAS) (project 5) en heeft een eigen budget. Ze is onderdeel van het Actieplan Klimaatactieve Stad IJssel-Vecht Delta (januari 2015). Dit komt voort uit de gelijknamige intentieverklaring die o.a. door het toenmalige waterschap Groot Salland is ondertekend.
In overleg met de gemeente Zwolle is een deel van de jaren 70-wijk de Aa-landen als pilot-gebied uitgezocht. Een aantal bewoners is toegetreden tot een werkgroep. Naderhand zijn leveranciers van afkoppelmateriaal, onderwijsinstelling De Groene Welle en hoveniersbedrijven erbij betrokken. Op de watermarkt van 4 februari 2017 is uitleg geven over afkoppelen van hemelwater en is informatie verstrekt over een reeds ingerichte voorbeeldtuin van één van de werkgroepleden.
Lid 2: nu er gebruik gemaakt moet worden van een vastgesteld aanvraag- en vaststellingsformulier, hoeft er geen activiteitenverslag als bedoeld in artikel 5.2 van de verordening worden ingediend. Vandaar dat artikel 5.2 van de verordening niet van toepassing is.
Lid 3: er worden op grond van deze beleidsregel geen voorschotten verleend.
Het dagelijks bestuur heeft formulieren vastgesteld voor klimaatadaptieve maatregelen in het algemeen en voor de KAS-pilot afkoppelen van hemelwater Aa-landen specifiek. Deze formulieren kunnen digitaal worden ingeleverd door verzending naar het mailadres info@wdodelta.nl
Voor het verstrekken van subsidie voor klimaatadaptieve maatregelen geldt voor het jaar 2017 een subsidieplafond van €100.000,-. Voor de verstrekking van subsidie voor de KAS-pilot afkoppelen van hemelwater Aa-landen te Zwolle geldt daarboven een separaat subsidieplafond van €20.800,- (zie ook artikel 14).
Lid 1: subsidie wordt alleen verstrekt als het project en/of maatregel voldoet aan de criteria genoemd in het Plan van Aanpak (bijlage 5). Deze criteria worden genoemd onder a tot en met g.
Lid 2: in aanvulling op deze criteria wordt subsidie alleen verstrekt als
Spreiding over het gehele beheersgebied. Er worden maximaal drie subsidies verstrekt per gemeente per jaar. Als er al drie maatregelen gesubsidieerd zijn in één, dan wordt een vierde maatregel in diezelfde gemeente in beginsel niet gesubsidieerd. Hiermee beogen we ook te stimuleren dat bewoners niet zozeer individueel, maar eerder samen in buurt- of wijkverband met initiatieven komen.
Spreiding qua onderwerp. Er worden maximaal drie subsidies verstrekt aan gelijksoortige projecten en/of maatregelen. Als er bijvoorbeeld al drie gelijksoortige maatregelen zijn gesubsidieerd, dan wordt een vierde zelfde maatregel in beginsel niet meer gesubsidieerd. Hiermee beogen we ook te stimuleren dat bewoners niet zozeer individueel, maar eerder samen in buurt- of wijkverband met initiatieven komen.
Deze bepalingen gelden alléén voor subsidieverlening voor de KAS-pilot afkoppelen van hemelwater Aa-landen te Zwolle. De artikelen uit hoofdstuk 1, paragraaf 1gelden ook voor de subsidie voor deze pilot (zie artikel 17).
Lid 2: als een aanvraag voor subsidieverlening voor de KAS-pilot afkoppelen van hemelwater Aa-landen is afgewezen, dan kan er géén subsidie voor het afkoppelen van hemelwater worden aangevraagd op grond van de algemene regels uit hoofdstuk 1. Andersom geldt deze regel ook.
Lid 2: deze beleidsregel vervalt van rechtswege op 1 januari 2018.