Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Barneveld

Beleidsregels Verzuimbegeleiding re-integratievoorzieningen gemeente Barneveld

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBarneveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Verzuimbegeleiding re-integratievoorzieningen gemeente Barneveld
CiteertitelBeleidsregels Verzuimbegeleiding re-integratievoorzieningen gemeente Barneveld
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpBeleidsregels Verzuimbegeleiding re-integratievoorzieningen gemeente Barneveld

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. wet Participatiewet
  2. artikel 18, vierde lid, van de Participatiewet
  3. wet Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
  4. artikel 37, eerste lid, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
  5. wet Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
  6. artikel 37, eerste lid, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-05-2017Nieuwe regeling

26-04-2017

gmb-2017-77071

1037200

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Verzuimbegeleiding re-integratievoorzieningen gemeente Barneveld

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld;

 

gelet op de Participatiewet (in het bijzonder artikel 18 lid 4 sub h),

de Ioaw (in het bijzonder artikel 37 lid 1 sub e) en

de Ioaz (in het bijzonder artikel 37 lid 1 sub e);

besluit:

 

vast te stellen de Beleidsregels verzuimbegeleiding re-integratievoorzieningen gemeente Barneveld

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    Alle begrippen die in deze beleidsregels gebruikt worden en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, Ioaw/z en de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

     

    a. college:

    het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld;

     

    b. re-integratievoorziening:

    elke door het college aangeboden voorziening gericht op deelname aan de samenleving en/of arbeidsinschakeling op grond van artikel 18 lid 4 onder h Participatiewet, artikel 37 lid 1 onder e Ioaw en artikel 37 lid 1 onder e Ioaz;

     

    c. deelnemer:

    degene die daadwerkelijk deelneemt aan een door het college aangeboden re-integratievoorziening;

     

    d. gespreksvoerder:

    de medewerker van de gemeente die belast is met de begeleiding en ondersteuning van de deelnemer welke is gericht op de deelname aan de samenleving en/of arbeidsinschakeling;

     

    e. contactpersoon re-integratievoorziening:

    degene die op de door het college aangeboden re-integratievoorziening belast is met de ondersteuning en begeleiding van de deelnemer.

Artikel 2 Procedure ziek- en betermelding

  • 1.

    De deelnemer:

    • a.

      meldt zich persoonlijk op de eerste dag van het verzuim vóór 09.00u ziek bij de contactpersoon van de re-integratievoorziening en bij de gespreksvoerder;

    • b.

      geeft aan wat de beperkingen zijn en hoe lang die naar verwachting duren;

    • c.

      geeft aan de gespreksvoerder de verblijfplaats tijdens het verzuim op voor zover dat op een ander adres is dan zijn huisadres;

    • d.

      meldt zich op de dag van hervatting van deelname aan de re-integratievoorziening vóór 09.00u weer beter bij de contactpersoon van de re-integratievoorziening en de gespreksvoerder;

    • e.

      laat bij afwezigheid van de contactpersoon van de re-integratievoorziening en/of de gespreksvoerder een bericht achter bij de telefoniste omtrent de ziek- dan wel betermelding

  • 2.

    De gespreksvoerder geeft de betermelding door de deelnemer zelf door aan de eventueel ingeschakelde inzetbaarheidscoach en/of bedrijfsarts.

Artikel 3 Bereikbaarheid, medewerking, verplichtingen

De deelnemer:

  • a.

    is gedurende het verzuim op werkdagen tussen 09.00u en 17.00u bereikbaar voor contact met de gespreksvoerder en de contactpersoon van de re-integratievoorziening;

  • b.

    is in voorkomend geval verplicht medewerking te verlenen aan het onderzoek van de inzetbaarheidscoach en dient in geval van verhindering dit uiterlijk 48 uur voor de afspraak met de inzetbaarheidscoach te melden bij de inzetbaarheidscoach en de gespreksvoerder onder opgave van de reden van verhindering;

  • c.

    is in voorkomend geval verplicht medewerking te verlenen aan het onderzoek van de bedrijfsarts en dient in geval van verhindering dit uiterlijk 48 uur voor de afspraak met de bedrijfsarts te melden bij de bedrijfsarts en de gespreksvoerder onder opgave van de reden van verhindering;

  • d.

    raadpleegt de huisarts uiterlijk één week na ziekmelding indien hij nog niet in staat is om de werkzaamheden te hervatten en volgt de voorschriften van de huisarts ook op;

  • e.

    brengt de gespreksvoerder op de hoogte van eventuele veranderingen in zijn gezondheidstoestand;

  • f.

    vermijdt elk gedrag dat de genezing belemmert;

  • g.

    handelt conform de overige voorschriften als vastgelegd in het uitgereikte verzuimreglement.

Artikel 4 Procedure na de ziekmelding

  • 1.

    De gespreksvoerder legt de ziekmelding van de deelnemer vast in het verzuimformulier en neemt de stappen van het verzuimformulier met de deelnemer door.

  • 2.

    De gespreksvoerder schat op basis van de ziekmelding in of het verzuim van korte, middellange of lange duur zal zijn.

  • 3.

    Bij ingeschat kort verzuim (korter dan één week) maakt de gespreksvoerder met de deelnemer direct afspraken over hervatting van deelname aan de re-integratievoorziening.

  • 4.

    Bij ingeschat middellang verzuim (langer dan één week tot maximaal één maand) of gerede twijfel wordt de inzetbaarheidscoach door de gespreksvoerder ingeschakeld door middel van een daartoe opgesteld aanmeldingsformulier.

  • 5.

    Bij ingeschat middellang verzuim meldt de gespreksvoerder, indien de inzetbaarheidcoach daartoe adviseert, de deelnemer aan bij de bedrijfsarts, door middel van het daarvoor opgestelde aanmeldingsformulier.

  • 6.

    Bij ingeschat langdurig verzuim wordt door de gespreksvoerder direct de bedrijfsarts ingeschakeld door middel van het daartoe opgestelde aanmeldingsformulier.

  • 7.

    Indien uit het advies van de inzetbaarheidscoach en/of bedrijfsarts blijkt dat er geen (medische) belemmeringen zijn voor de deelnemer om deelname aan de re-integratievoorziening te hervatten, wordt met deelnemer een concrete afspraak gemaakt over de hervatting.

  • 8.

    De gespreksvoerder onderhoudt contact met de contactpersoon van de re-integratievoorziening en overlegt daarmee over eventuele aanpassingen in de re-integratievoorziening of andere maatregelen ter bevordering van terugkeer van de deelnemer in naar de re-integratievoorziening op basis van de gegeven adviezen als bedoeld in het voorgaande lid.

  • 9.

    Indien uit het advies van de inzetbaarheidscoach en/of bedrijfsarts blijkt dat er medische beperkingen zijn dan handelt de gespreksvoerder in lijn met de door de inzetbaarheidscoach en/of bedrijfsarts gegeven adviezen.

Artikel 5 Taken aanbieder re-integratievoorziening

De aanbieder van de re-integratievoorziening:

  • a.

    neemt de ziekmelding van de deelnemer in ontvangst;

  • b.

    informeert zo nodig en indien van toepassing de gespreksvoerder over eventueel verwijtbaar gedrag van de deelnemer in relatie tot het verzuim;

  • c.

    overlegt met de gespreksvoerder over aanpassingen van de re-integratievoorziening of andere maatregelen ter bevordering van hervatting van de re-integratievoorziening door de deelnemer.

Artikel 6 Procedure en taken Inzetbaarheidscoach

De inzetbaarheidscoach:

  • a.

    bestudeert het aanmeldingsformulier en neemt bij vragen of onduidelijkheden contact op met de gespreksvoerder;

  • b.

    nodigt de deelnemer telefonisch en/of schriftelijk uit voor het spreekuur;

  • c.

    inventariseert de arbeids(on)geschiktheid van deelnemer;

  • d.

    geeft advies over de mogelijkheden van deelnemer om op een verantwoorde wijze weer aan de re-integratievoorziening deel te nemen;

  • e.

    beoordeelt de noodzakelijke aanpak bij frequent verzuim en maakt het frequent verzuimgedrag bespreekbaar met de deelnemer;

  • f.

    legt zijn bevindingen, prognose werkhervatting en advies schriftelijk vast in een rapportage;

  • g.

    draagt er zorg voor dat de rapportage uiterlijk twee weken na aanmelding is ontvangen door de gespreksvoerder;

  • h.

    adviseert bij onduidelijkheid over de arbeids(on)geschiktheid van deelnemer de gespreksvoerder over eventuele inschakeling van de bedrijfsarts;

  • i.

    sluit de zaak na afgeven rapportage aan de gespreksvoerder.

Artikel 7 Procedure en taken bedrijfsarts

De bedrijfsarts:

  • a.

    bestudeert het aanmeldingsformulier en neemt bij vragen of onduidelijkheden contact op met de gespreksvoerder;

  • b.

    nodigt de deelnemer telefonisch en/of schriftelijk uit voor het spreekuur;

  • c.

    voert medisch onderzoek uit;

  • d.

    wint zo nodig en uitsluitend na toestemming van de deelnemer medische informatie in bij behandelende artsen;

  • e.

    beoordeelt de arbeids(on)geschiktheid en geeft een advies over de mogelijkheden van deelnemer om op een verantwoorde wijze weer aan het traject deel te nemen;

  • f.

    legt zijn bevindingen, prognose werkhervatting en advies schriftelijk vast in een rapportage;

  • g.

    draagt er zorg voor dat, met inachtneming van het medisch geheim, de gespreksvoerder uiterlijk twee weken na aanmelding een rapportage ontvangt met daarin een advies over de te nemen vervolgstappen;

  • h.

    sluit de zaak na afgeven van de rapportage met het advies aan de gespreksvoerder.

Artikel 8 Vakantie tijdens ziekte

  • 1.

    Indien de deelnemer gedurende de periode van verzuim vakantieplannen heeft dient de deelnemer ten minste één week voor aanvang toestemming voor de geplande vakantie aan de gespreksvoerder te vragen.

  • 2.

    De toestemming als bedoeld in het voorgaand lid moet worden gevraagd voor zowel voorgenomen (vakantie)verblijf binnen Nederland als buiten Nederland.

  • 3.

    Toestemming kan slechts worden geweigerd indien naar het oordeel van de gespreksvoerder het herstel onverantwoord wordt vertraagd en daarmee een spoedige hervatting van deelname aan de re-integratievoorziening en zal ook pas worden geweigerd na consultatie van de eventueel reeds ingezette inzetbaarheidscoach en/of bedrijfsarts.

  • 4.

    Gezien het verblijf op een ander adres dan het woonadres gedurende het verzuim, is de deelnemer verplicht om het verblijfsadres op te geven aan de gespreksvoerder.

  • 5.

    De bepalingen inzake de maximaal toegestane verblijfsduur in het buitenland als bedoeld in artikel 13 lid 1 onder e Participatiewet blijven onverminderd van kracht.

  • 6.

    Tijdens ziekte genoten vakantiedagen tellen mee voor de maximaal toegestane verblijfsduur als bedoeld in het voorgaande lid.

Artikel 9 Afstemming uitkering ongeoorloofd verzuim

Artikel 10 Verzuimprotocol

Op basis van deze Beleidsregels is een Verzuimprotocol met de belangrijkste regels en verplichtingen opgesteld dat bij aanvang van een re-integratievoorziening aan de deelnemer wordt toegezonden.

SLOTBEPALINGEN

Artikel 11 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van belanghebbende afwijken van de bepalingen van deze beleidsregels als toepassing daarvan leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking. Per datum inwerkingtreding van deze beleidsregels wordt het Verzuimbeleid arbeidsre-integratie, zoals vastgesteld op 1 april 2008, ingetrokken.

Artikel 13 Citeertitel

Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als

Beleidsregels Verzuimbegeleiding re-integratievoorzieningen gemeente Barneveld.

 

Aldus vastgesteld op 26 april 2017,

Burgemeester en wethouders voornoemd,

drs. D. Bakhuizen

Secretaris

dr. J.W.A. van Dijk,

Burgemeester

Toelichting Beleidsregels Verzuimbegeleiding re-integratievoorzieningen gemeente Barneveld

Algemeen

 

In het kader van de Participatiewet (PW), de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) en de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) kunnen uitkeringsgerechtigden door het college een voorziening aangeboden krijgen gericht op arbeidsinschakeling (hierna: re-integratievoorziening) zoals een taalstage, beschut werken, beschermd werken en een werkervaringsplaats. De uitkeringsgerechtigde wordt geacht van een aangeboden voorziening gebruik te maken.

 

Wanneer sprake is van verzuim en/of arbeidsongeschiktheid wordt met deze beleidsregels beoogd om (dreigende) gezondheidsproblemen die de voortgang van het traject belemmeren of dreigen te vertragen zo snel mogelijk in beeld te krijgen. Op basis daarvan kan vervolgens aan een passende oplossing worden gewerkt en deelname aan een re-integratievoorziening zo snel en verantwoord mogelijk worden hervat. Dit voorkomt onnodige vertraging en onnodige uitval.

 

Als sprake blijkt van ongeoorloofd verzuim dient als maatregel een afstemming van de uitkering te worden beoordeeld omdat belanghebbende dan geen of onvoldoende gebruik maakt van een door het college aanboden voorziening als bedoeld in artikel 18a lid 4 onder h PW, artikel 37 lid 1 sub e Ioaw of artikel 37 lid 1 sub e Ioaz.

 

De gespreksvoerder is de spil in de begeleiding van de deelnemers aan een re-integratievoorziening en is daarmee ook verantwoordelijk voor de uitvoering en toepassing van deze beleidsregels. De gespreksvoerder werkt daartoe samen met de inzetbaarheidscoach van de Bedrijfspoli en de bedrijfsarts van SCIOPENG. Er is gekozen voor de inzet van deze externe partijen omdat de gespreksvoerders niet zijn opgeleid om inzetbaarheidsvraagstukken te beoordelen en/of medische diagnoses te stellen. Daarnaast worden op deze wijze de belangen en privacy van de deelnemers gewaarborgd.

 

De inhoud van de artikelen spreekt verder voor zich. Er is daarom afgezien van een artikelsgewijze toelichting.