Organisatie | Oegstgeest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Oegstgeest houdende Mobiliteitsplan 2017 – 2027 |
Citeertitel | Mobiliteitsplan 2017 – 2027 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Mobiliteitsplan 2017-2027 gemeente Oegstgeest |
Deze regeling is gerectificeerd op 8 mei 2017 en is te vinden via https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-75900.html.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-05-2017 | nieuwe regeling | 30-03-2017 | Z-15-06975 |
Het Mobiliteitsplan Oegstgeest 2017 – 2027 beschrijft het beleid van de gemeente Oegstgeest op het gebied van mobiliteit. De kadernota beschrijft het einddoel. Uitwerking vindt plaats in de vorm van een Uitvoeringsprogramma, dat periodiek wordt bijgesteld.
Oegstgeest heeft de volgende doelstellingen:
De drie hoofddoelen conflicteren, een keuze is noodzakelijk.
De volgende belangrijke uitgangspunten zijn gemaakt:
De bestaande hoofdstructuur behouden en kruispunten op de hoofdstructuur zo inrichten dat de verkeersveiligheid verbetert. Doorgaand verkeer leidt mede tot de hoge belasting op de hoofdstructuur, maar kunnen we niet selectief weren. Verbetering van de doorstroming voor de auto betekent vermindering van veiligheid en vermindering van de bereikbaarheid van de fiets. We handhaven daarom de huidige structuur, accepteren de congestie en vertraging zoals die nu is en zetten in op verbetering van de verkeersveiligheid.
Vormgeving van wegen aanpassen aan hun functie conform het principe ‘Duurzaam Veilig’ en het fietsnetwerk optimaliseren. De hoofdwegenstructuur pakken we lokaal aan, waarbij de verbetering van de verkeersveiligheid uitgangspunt is. Stimuleren van de fiets doen we door het fietsroutenet te completeren en de kruisingen van fiets- en autoroutes te optimaliseren voor langzaam verkeer.
Openbaar vervoer afstemmen op twee hoofddoelgroepen: verbindend OV via de snelle routes op hoofdwegen laten rijden en een systeem faciliteren voor mensen met een mobiliteitsbeperking.
Onder gebruikers van OV zijn twee duidelijke doelgroepen aan te wijzen. De ene groep heeft vooral behoefte aan snelle betrouwbare routes. Hier willen we dan ook op inzetten, om een aantrekkelijk duurzaam alternatief te bieden voor reizen met de auto. De tweede functie van OV is het bieden van basismobiliteit voor degenen die niet kunnen fietsen of autorijden. Voor deze doelgroep zijn snelle routes niet de meest optimale oplossing, omdat haltes te ver weg zijn en andere bestemmingen gewenst zijn. We gaan hiervoor oplossingen op maat faciliteren en maken gebruik van initiatieven en instanties die daarin gespecialiseerd zijn. Participatie en co-creatie komen hier tot zijn recht.
In bestaande woonbuurten met een parkeerdruk tot 95% een afstand van 100 m. van de parkeerplek tot de woning accepteren. Bij een parkeerdruk gelijk aan of hoger dan 95% een afstand van 150 m. accepteren. Een stelsel van parkeernormen opstellen voor nieuwe ontwikkelingen en geen parkeermaatregelen nemen met uitzondering van blauwe zones bij winkelcentra. Parkeren is noodzakelijk voor bereikbaarheid. In sommige woongebieden is er een tekort, maar het creëren van extra parkeerplaatsen ten koste van de leefbaarheid. Wel zijn oplossingen in de vorm van deelauto’s denkbaar. In de winkelgebieden is wel een keuze mogelijk voor een kwalitatieve opwaardering van de openbare ruimte. Bij sportgelegenheden zal meer aandacht aan zowel auto- als fietsparkeren worden gegeven.
De belangrijkste oplossingsmaatregelen op basis van deze uitgangspunten: