Organisatie | Scherpenzeel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Scherpenzeel houdende regels omtrent financiële controle Controleverordening gemeente Scherpenzeel 2017 |
Citeertitel | Controleverordening gemeente Scherpenzeel 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Controleverordening gemeente Scherpenzeel 2012 en het Controleprotocol gemeente Scherpenzeel 2012.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-05-2017 | 01-01-2017 | nieuwe regeling | 13-04-2017 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
een door de raad benoemde registeraccountant of accountant-administratieconsulent met een aantekening in het inschrijvingsregister als bedoeld in artikel 36, Wet op het Accountantsberoep of organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken, belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.
de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant ten behoeve van de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen als bedoeld in artikel 213 Gemeentewet lid 3 respectievelijk lid 4
accountantsverklaring 1
De accountantsverklaring als bedoeld in artikel 213 lid 3 Gemeentewet.
Het verslag van bevindingen als bedoeld in artikel 213 lid 4 Gemeentewet.
Het tot stand komen van de baten, lasten en balansmutaties in overeenstemming met de van toepassing zijnde wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen, nader uitgewerkt in de Kadernota Rechtmatigheid en aanvullende notities van de Commissie BBV
een tussentijdse controle door de accountant, waarin de gemeentelijke procesinrichting getoetst wordt ter voorbereiding op de jaarrekeningcontrole
het verslag van de interim-controle, met conclusies en bevindingen ten behoeve van de gemeentelijke organisatie
het normenkader bevat de voor het te controleren boekjaar relevante wet- en regelgeving. Relevant houdt in dit verband met name in dat de wet- en regelgeving bepalingen bevatten die invloed hebben op de financiële beheershandelingen binnen de gemeente. De accountant toetst de rechtmatige totstandkoming van de baten, lasten en balansmutaties aan de hand van het normenkader.
de raad of een voor dit doel door de raad ingestelde vertegenwoordiging van de raad (Auditcommissie)
Artikel 2 Benoeming en opdrachtverlening accountant
In het programma van eisen kan de raad opnemen, dat de raad jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vaststelt de posten van de jaarrekening, de posten van de deelverantwoordingen, de gemeentelijke functies en de gemeentelijke organisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij dient te hanteren.
Artikel 3 Informatieverstrekking door college van B&W
De accountant levert het verslag van bevindingen uiterlijk 15 mei op. Het college legt de gecontroleerde jaarrekening tijdig, samen met de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen voor aan de raad, zodanig dat behandeling ervan kan plaatsvinden voorafgaand aan de raad waarin de Kadernota wordt behandeld en uiterlijk op 14 juli volgend op het verslagjaar gerapporteerd kan worden aan gedeputeerde staten.
Artikel 5 Toegang tot informatie
Het college draagt er zorg voor dat de ambtenaren van de gemeente de accountant onbelemmerde toegang tot alle informatie verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten en balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6 Specifieke controles en opdrachten
Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel hiervan dient te worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
De accountant brengt naar aanleiding van zijn tussentijdse controle jaarlijks verslag uit aan de raad en in afschrift aan het college; de zogeheten managementletter wordt met de bevindingen van het college besproken in de raad of een voor dit doel door de raad ingestelde vertegenwoordiging van de raad (Auditcommissie)
De accountantsverklaring en het verslag van bevindingen worden door de accountant verstrekt aan de raad of een voor dit doel door de raad ingestelde vertegenwoordiging van de raad (Auditcommissie) en het college met de mogelijkheid voor het college om op deze stukken te reageren voor bespreking in de raad of een voor dit doel door de raad ingestelde vertegenwoordiging van de raad (Auditcommissie).
Deze verordening treedt in werking op de dag na die van haar afkondiging en werkt terug tot 1 januari 2017, en is daarmee van toepassing op de accountantscontrole van de jaarrekening van het verslagjaar 2017 en de daaropvolgende jaren, onder gelijktijdige intrekking van de Controleverordening gemeente Scherpenzeel 2012 en het Controleprotocol gemeente Scherpenzeel 2012.