Organisatie | Roosendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de raadscommissie |
Citeertitel | Reglement van orde voor de raadscommissie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-07-2023 | Wijziging geheimhouding | 29-06-2023 | 720235 | ||
10-04-2017 | 03-07-2023 | Nieuw reglement | 16-03-2017 |
Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling
Bij de samenstelling dient gestreefd te worden naar een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde politieke partijen. De raadscommissie bestaat uit tenminste één afgevaardigde per fractie en is samengesteld naar evenredigheid van het aantal zetels in de raad. Voor vaststelling van het aantal leden per fractie in de commissie wordt het aantal raadszetels per fractie gedeeld door 2. Het hieruit resulterende getal wordt naar het eerst volgende hele getal afgerond. Dit is het maximum aantal vertegenwoordigers per commissie. Een fractie kan er ook voor kiezen om minder commissieleden af te vaardigen dan het toegestane aantal. De fractie die dat aangaat doet daarvan schriftelijk melding aan de voorzitter van de raad.
Op burgerraadsleden zijn bepalingen van deze verordening en van de artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing en zij genieten per bijgewoonde vergadering een presentievergoeding als bedoeld in de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Roosendaal.
Hoofdstuk 3 Aanwezigheid college, burgemeester en indiener burgerinitiatief
Artikel 9 Aanwezigheid indiener burgerinitiatief
De aanwezigheid van een indiener van een burgerinitiatief of zijn plaatsvervanger wordt in een commissie verwacht wanneer men het initiatief bespreekt. Hij wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de vergadering en wordt bij de behandeling van het onderwerp of voorstel verzocht naast de voorzitter plaats te nemen.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereiding
De voorzitter zendt ten minste 6 dagen voor een vergadering de commissieleden een digitale oproep onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering en de voorlopige agenda. Deze wordt met de daarbij behorende stukken met uitzondering van de in artikel 87 van de Gemeentewet bedoelde informatie, aan de commissieleden verzonden en openbaar gemaakt.
De commissie bepaalt zelf de agenda. De voorzitter doet hiertoe een voorstel op basis van de door de fracties ingediende agenderingen. Onderscheid kan gemaakt worden in B- en C-stukken:
eigenstandige moties en raadsmededelingen kunnen als C-stuk geagendeerd worden. Lis-stukken en (beantwoording van) schriftelijke vragen, niet zijnde vragen op grond van artikel 39 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad, kunnen eveneens als C-stuk geagendeerd worden, mits minimaal een vijfde van het aantal raadsleden de agendering ondersteunt.
De voorzitter kan in spoedeisende gevallen, al dan niet op verzoek van een lid, na het verzenden van een schriftelijke oproep een aanvullende voorlopige agenda opstellen. Deze wordt zo spoedig mogelijk voor de aanvang van een raadscommissievergadering met de bijbehorende stukken met uitzondering van in artikel 89 van de Gemeentewet bedoelde informatie aan de commissieleden verzonden en openbaar gemaakt. Tijdens de vaststelling van de agenda zal de commissie het spoedeisende karakter toetsen.
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de digitale oproep voor de raadsleden ter inzage gelegd in Het Huis. Indien na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Indien op informatie op grond van 87 van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, worden in afwijking van het eerste en derde lid, deze stukken achter een digitaal slotje op elektronische wijze aan raadsleden ter beschikking gesteld. Alleen in bijzondere gevallen, zulks ter beoordeling van de griffier, worden onder berusting van de griffier stukken in het geheimenkastje in Het Huis beschikbaar gesteld. De griffier verstrekt een raadslid inzage indien hiervoor een afspraak is gemaakt.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Ieder lid en ieder burgerraadslid dat ter vervanging van een lid (voor een of meerdere agendapunten) aanwezig is, tekent bij binnenkomst in de vergaderzaal de presentielijst.
Artikel 17 Videoverslag en besluitenlijst
De leden, de burgerraadsleden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders hebben het recht, indien de besluitenlijst onjuistheden bevat, een voorstel tot wijziging van de besluitenlijst aan de commissie voor te leggen.
Een voorstel tot wijziging dient voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de commissiegriffier te worden ingediend. De commissie beslist, bij meerderheid, over een wijziging van de concept besluitenlijst.
In de besluitenlijst worden vermeld:
een samenvatting van het advies ten behoeve van de behandeling van het voorstel in de raad. Hierbij wordt melding gemaakt van de behandelstatus in de raad van een voorstel (A of B status), de fracties die mededeling hebben gedaan van hun goed- of afkeuring, en met aantekening van de fracties die zich niet uitgelaten hebben;
een samenvatting van het advies ten behoeve van de behandeling van een raadsmededeling, eigenstandige motie, schriftelijke vraag (niet zijnde een vraag op grond van artikel 39 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad of lis-stuk in de gemeenteraad (C status). Het commissielid dat verdere beraadslaging in de raad verzoekt geeft de bespreekpunten concreet aan;
Artikel 21 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, kan hij door de voorzitter tot de orde worden geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
De voorzitter kan een raadscommissie voorstellen om een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over dit voorstel wordt terstond besloten en is geen beraadslaging mogelijk. Indien de commissie het voorstel aanneemt, verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen.
Artikel 24 Initiatiefvoorstellen
Het initiatiefvoorstel wordt, met uitzondering van het voorstel bedoeld in lid 4, altijd voorbesproken in de raadscommissie. Hierbij worden, voor zover ingebracht, de wensen en bedenkingen van het college betrokken. Na behandeling in de raadscommissie beslist de initiatiefnemer over de doorgeleiding van het voorstel naar de raadsvergadering.
Indien geen enkele fractie het initiatiefvoorstel heeft geagendeerd voor de raadscommissie zal de indiener in de eerste termijn wel de mogelijkheid krijgen een reactie of toelichting te geven op het initiatiefvoorstel, waarna vervolgens iedere fractie nog de mogelijkheid van een tweede termijn krijgt.
Indien de raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de aanwezige leden op voorstel van de voorzitter over de inhoud van het advies en de behandelstatus. Indien verdere beraadslaging in de raad over een voorstel door een fractie gewenst wordt, wordt deze aangeduid als een B-voorstel. Indien verdere beraadslaging in de raad over een eigenstandige motie, raadsmededeling of lis-stuk door een fractie gewenst wordt, wordt deze aangeduid als een C-stuk. Indien verdere beraadslaging in de raad over een voorstel niet gewenst is, wordt het aangeduid als een A-voorstel, een hamerstuk. Daarnaast kan een fractie aangeven het niet eens te zijn met een voorstel, maar geen verdere beraadslaging hierover te wensen. Het blijft dan een A-voorstel.
Indien een voorstel als B-stuk wordt aangemerkt zonder motivering of slechts met de motivering dat het mee teruggenomen wordt naar het fractieoverleg, wordt het voor de raadsvergadering voor die fractie als A-stuk aangemerkt, tenzij alsnog een schriftelijke motivering gegeven wordt uiterlijk om 17.00 uur de dinsdag voorafgaand aan de raadsvergadering.
Hoofdstuk 5 Besloten vergadering
Indien het nodig of wenselijk is, kan de commissie op voorstel van de voorzitter beslissen dat er vergaderd wordt achter gesloten deuren. Daarnaast kan men verzoeken om een besloten vergadering als ten minste een vijfde deel van het aantal leden dat de presentielijst heeft getekend, een verzoek daartoe indient. De commissie beslist op het verzoek.
Artikel 28 Audioverslag en besluitenlijst
Er wordt een besluitenlijst van de vergadering gemaakt die achter een digitaal slotje op elektronische wijze aan leden ter beschikking wordt gesteld. Deze besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een beslissing over het opheffen van de geheimhouding op de besluitenlijst en het audioverslag.
Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers
Artikel 33 Gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering telefoneren niet toegestaan. Ander gebruik van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen is toegestaan, voor zover dit gebruik naar het oordeel van de voorzitter geen verstoring van de orde van de vergadering oplevert.
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, bij twijfel over de toepassing van de verordening of indien het niet mogelijk is de verordening toe te passen, beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter, voor zover niet in strijd met wettelijke voorschriften.
Het Reglement van orde voor de raadscommissies, vastgesteld op 24 september 2014 en inwerking getreden op 6 oktober 2014, wordt ingetrokken.