Organisatie | Zederik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling gemeente Zederik 2017 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-03-2017 | 15-02-2018 | nieuwe regeling | 07-02-2017 | Z.11399 |
Artikel 2. Mandaatregister, mandaat, volmacht en machtiging
Het college, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar verlenen mandaat respectievelijk volmacht respectievelijk machtiging aan afdelingshoofden en medewerkers om de bevoegdheden zoals opgenomen in het mandaatregister uit te oefenen onder de daar genoemde voorwaarden en tot zover de uitoefening van deze bevoegdheden tot de taken en verantwoordelijkheden van de afdelingshoofden en medewerkers behoren.
Artikel 4. Relatie Regeling budgetbeheer
Indien de uitoefening van het mandaat financiële consequenties heeft, is de geldende Regeling budgetbeheer mede van toepassing.
Artikel 5. Geen gebruik maken van mandaat
De gemandateerde maakt geen gebruik van het mandaat indien:
hij bij de te nemen beslissing een persoonlijk belang heeft als bedoeld in artikel 2:4, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht.
Een verleend mandaat strekt zich niet uit tot:
het beslissen op een bezwaarschrift of een klacht, zoals bedoeld in titel 9.1. van de Algemene wet bestuursrecht; en,
In geval van afwezigheid of ontstentenis van de gemandateerde, treedt de hierna aangewezen vervanger in de plaats:
Per de dag van inwerkingtreding van deze regeling wordt ‘Mandaatregeling gemeente Zederik 2010’ en het bijbehorende Mandaatregister ingetrokken.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zederik op 7 februari 2017.
de gemeentesecretaris,
de burgemeester,
de burgemeester,
de heffingsambtenaar,
de invorderingsambtenaar,
Bijlage: Mandaatregister gemeente Zederik 2017
Mandaatregeling gemeente Zederik 2017
het college van burgemeester en wethouders,
1 Privaatrechtelijke rechtshandelingen
3 Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)
4 Het verstrekken van informatie (Wet openbaarheid van bestuur en Wet justitiële gegevens)
5 Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken (WKPB)
6 Algemene wet bestuursrecht (Awb)
Secretaris CB = secretaris commissie bezwaarschriften GLZ
7 Feitelijke handelingen (geen privaatrechtelijke rechtshandelingen of besluiten in de zin van de Awb)
9 Vergunningverlening (niet zijnde omgevingsvergunningen)
10 Omgevingsvergunning (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht)
De volgende afkortingen worden gebruikt:
OZHZ = Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
11 Wet Basisregistratie voor Adressen en Gebouwen (Wet BAG)
Daarnaast heeft de Raad d.d. 5 maart 2009 mandaat verleend aan het college voor:
Het uitgeven, herbenoemen en intrekken van naamgeving openbare ruimte (inclusief huisnummering). | ||||||
Het indelen van gemeentelijk grondgebied in woonplaatsen, wijken en buurten. |
13 Welzijn (WMO, Leerlingenvervoer, Kinderopvang)
15 Planning, control en financiën
16 Grondzaken en onroerend goed
Overige Mandaatbesluitenlijst 2017
Niet behorende bij de Mandaatregeling gemeente Zederik 2017
Op 1 april 2011 is het mandaatbesluit Samenwerking GLZ in werking getreden. Per die datum zijn de personele aangelegenheden gemandateerd aan de medewerkers van de afdeling GLZ-P&O van de gemeente Giessenlanden. Er is een voorbehoud gemaakt voor het vaststellen van functieniveaus. Deze blijven voorbehouden voor wat betreft medewerkers van de gemeente Zederik aan het college van Zederik. Het nemen van overige beslissingen van rechtspositionele aard is voor wat betreft medewerkers van Zederik voorbehouden aan de (loco-)gemeentesecretaris van Zederik, waarbij ingevolge het Tekenmandaat GLZ-P&O 2011 de medewerkers van de afdeling GLZ-P&O gemandateerd zijn de genomen bulk-beslissingen te ondertekenen. De vastgestelde versie staat op het internet.
Op 1 april 2011 is het mandaatbesluit Samenwerking GLZ in werking getreden. Per die datum zijn de juridische aangelegenheden gemandateerd aan de medewerkers van de afdeling JZ van de gemeente Leerdam. Er is een voorbehoud gemaakt voor de bevoegdheid tot het nemen van beslissingen ten aanzien van civielrechtelijke schadeclaims van een bedrag boven EUR 2.500,– Dit blijft voorbehouden aan het college van Zederik. Het nemen van beslissingen ten aanzien van civielrechtelijke schadeclaims tot een bedrag van EUR 2.500,– is voorbehouden aan de coördinator van de afdeling GLZ-JZ van de gemeente Leerdam. De vastgestelde versie staat op het internet.
Op 1 april 2011 is het mandaatbesluit Samenwerking GLZ in werking getreden. Hierin is ten aanzien van alle ICT-bevoegdheden een voorbehoud gemaakt aan het hoofd van de afdeling GLZ-ICT. De vastgestelde versie staat op het internet.
Bij besluit van 15 oktober 2013 is het mandaatbesluit Samenwerking GLZ aangevuld met mandaten voor de gemeentesecretarissen om in een andere GLZ-gemeente zijn/haar collega-gemeentesecretaris te vervangen en wordt voorzien in een financieel mandaat. Voorts is de bevoegdheid vastgelegd inzake het alarmeren, het opschalen en het uitvoeren van de taken in draaiboeken en taakkaarten van de gemeentelijke crisisorganisatie. Indien de situatie dat vereist, mag worden afgeweken van artikel 10 mandaatbesluit Samenwerking GLZ.
5. Secretaris van de bezwarencommissie Zederik
Op 25 januari 2011 is het Protocol behandeling bezwaarschriften GLZ 2011 door het college vastgesteld. In dit Protocol zijn een aantal bevoegdheden ten aanzien van de behandeling van bezwaarschriften aan de secretaris commissie bezwaarschriften GLZ gemandateerd.
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester hebben op 19 maart 2013 het Protocol behandeling klachten GLZ vastgesteld. Hierin zijn bevoegdheden van deze bestuursorganen voor wat betreft de interne klachtbehandeling gemandateerd aan de centrale klachtbehandelaar. Ingeval een klager na afhandeling van de klacht een verzoekschrift indient bij de Nationale Ombudsman, dan is de afdeling JZ-GLZ, in nauwe afstemming met de centrale klachtenbehandelaar van de gemeente, verantwoordelijk voor het bijstaan van de degene op wie de klacht betrekking heeft.
7. Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Op 1 april 2011 is het mandaatbesluit Samenwerking GLZ in werking getreden, hierin was het mandaat geregeld van bevoegdheden die brandweeraangelegenheden betreffen. Deze waren gemandateerd aan de medewerkers van de afdeling GLZ-Brandweer van de gemeente Leerdam. Door de regionalisering van de gemeentelijke brandweerkorpsen per 1 juli 2013 zijn de toezichthouders van de brandweer GLZ, die belast waren met het toezicht op brandveiligheid, in dienst gekomen bij de Directie Brandweer van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zederik d.d. 14 oktober 2014 is de algemeen directeur van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid gemandateerd om de bevoegdheden zoals opgenomen in de betreffende mandaatlijst uit te oefenen onder de daar genoemde voorwaarden. Tevens is ondermandaat toegestaan aan de directeur brandweer van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid voor bepaalde bevoegdheden zoals opgenomen in de betreffende mandaatlijst.
8. Directeur Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zederik d.d. 25 maart 2014 is de directeur van de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid gemandateerd om de bevoegdheden zoals opgenomen in de betreffende mandaatlijst uit te oefenen onder de daar genoemde voorwaarden.
9. Burgemeester en college van burgemeester en wethouders gemeente Dordrecht in verband met beschermd wonen en opvang
Bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zederik d.d. 25 november 2014 zijn de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dordrecht gemandateerd om de bevoegdheden zoals opgenomen in de betreffende mandaatlijst uit te oefenen onder de daar genoemde voorwaarden.
10. Directeur Serviceorganisatie Jeugd Zuid-Holland Zuid
Bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zederik d.d. 11 november 2014 is de directeur van de Serviceorganisatie Jeugd Zuid-Holland Zuid gemandateerd om de bevoegdheden zoals opgenomen in de betreffende mandaatlijst uit te oefenen onder de daar genoemde voorwaarden.