Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leusden

Verordening op de vertrouwenscommisie Leusden 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeusden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de vertrouwenscommisie Leusden 2017
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie Leusden
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. art. 61 Gemw
  2. art. 61a Gemw
  3. art. 61c Gemw
  4. art. 84 Gemw
  5. art. 86 Gemw
  6. art. 147 Gemw
  7. art. 149 Gemw
  8. art. 15 Aw 1995
  9. art. 31 Aw 1995
  10. art. 9 Archiefbesluit 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-03-201720-06-2017

22-02-2017

gmb-2017-34217

279740

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommisie Leusden 2017

De raad van de gemeente Leusden;

gelezen het voorstel van de vertrouwenscommissie in oprichting van de gemeente Leusden (RV 279740);

gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

 

gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

besluit:

 

vast te stellen de Verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt.

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

a. de commissie:

de vertrouwenscommissie als bedoeld in artikel 61 Gemeentewet;

 

b. de commissaris:

de Commissaris van de Koning in de provincie Utrecht;

 

c. de secretaris:

de secretaris van de commissie of diens plaatsvervanger.

Artikel 2 Taak

De commissie heeft tot taak het beoordelen van kandidaten voor het ambt van burgemeester en de aanbeveling van de raad tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit één lid per fractie te benoemen door en uit de gemeenteraad. De raad kan een commissielid ontslaan en daarbij tevens het aantal commissieleden wijzigen.

  • 2.

    Indien de gemeenteraad niet heeft bepaald wie voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de commissie is, kiest de commissie deze uit haar midden.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 4.

    De gemeenteraad kan een wethouder aan de commissie toevoegen als adviseur in verband met de vervulling van de in artikel 2 genoemde taken. Hij wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie. Een adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

  • 5.

    De gemeenteraad kan de gemeentesecretaris aan de commissie toevoegen als adviseur in verband met de vervulling van de in artikel 2 genoemde taken. Hij wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie. Een adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 3.

    De gemeentesecretaris is tevens plaatsvervangend secretaris van de commissie.

  • 4.

    De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 5. Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie vinden plaats met gesloten deuren. Alle stukken van de commissie zijn geheim (Artikel 61c Gemeentewet).

  • 2.

    De voorzitter van de commissie wijst bij de benoemingsprocedure in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikel 9 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 4.

    De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet verplicht, niet opheffen.

  • 5.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 6.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en, indien van toepassing, de adviseur als bedoeld in artikel 3 lid 4 en 5.

Artikel 6. Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste 3 leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie en indien die aan de commissie is toegevoegd aan de adviseur als bedoeld in artikel 3, lid 4 en 5.

  • 3.

    De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 4.

    Van het behandelde ter vergadering wordt door de secretaris een beknopt verslag gemaakt. Dit geheime verslag wordt door de commissie vastgesteld.

  • 5.

    De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 7 Ontvangst en verzenden stukken

  • 1.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé-adres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 2.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privé-adres van de secretaris verzonden.

Artikel 8 Informatie en gesprekken

  • 1.

    De commissie verschaft zich slechts door tussenkomst van de commissaris de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten (artikel 61, lid 4 Gemeentewet). Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 2.

    De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, onder andere door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.

Artikel 9 Verslag van bevindingen

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en geheime verslag bevat tenminste:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht,

    • b.

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie en de motivering van de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling,

    • c.

      als bijlage de conceptaanbeveling van twee personen.

Artikel 10. Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de in de aanhef van dit besluit genoemde circulaire niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 11. Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 12. Archivering

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 11 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als ‘geheim’ worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 13. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie en kan worden aangehaald als: Verordening vertrouwenscommissie Leusden.

  • 2.

    De ‘Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Leusden 2017’ vervalt op de dag waarop de burgemeester is benoemd, behoudens het gestelde over de geheimhouding in artikel 6.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Leusden, gehouden op 22 februari 2017.

I. Schutte-van der Schans

griffier

M. Horselenberg

voorzitter