Organisatie | Almelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening gemeente Almelo 2017 |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Almelo 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2019 | 01-01-2019 | wijziging artikelen 6 en 27 | 29-01-2019 | ||
01-01-2017 | 01-01-2017 | 01-01-2019 | Vervanging financiële verordening 2015 | 14-02-2017 |
De Raad van de Gemeente Almelo;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders;
Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Almelo op grond van artikel 212 van de Gemeentewet en het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV).
In deze verordening wordt verstaan onder:
financiële rechtmatigheid: het voldoen aan beheershandelingen en de vastlegging daarvan aan de gemeentelijke, nationale en Europese wet- en regelgeving op het gebied van de uitgangspunten voor het financieel beleid, de regels voor het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie.
Titel 1 Begroting en verantwoording
Artikel 4 Uitvoering begroting
Voor politiek-gevoelige en/of beleidsrelevante investeringen waarvan het krediet niet met het vaststellen van de begroting is geautoriseerd, legt het college voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel met een voorstel voor het vaststellen van een investeringskrediet aan de raad voor.
Het college draagt zorg ten behoeve van het getrouwe beeld en de (financiële) rechtmatigheid van de jaarrekening voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de (financiële) rechtmatigheid van de beheershande-lingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Artikel 6 Tussentijdse rapportage en informatie
De frequentie van de tussentijdse rapportage(s) wordt vastgesteld bij raadsbesluit
3. De rapportage gaat in op afwijkingen op hoofdtaakveldniveau, zowel wat betreft de lasten als de baten, de geleverde prestaties, projecten en activiteiten en -indien daar aanleiding voor is- de maatschappelijke effecten.
Indien zich gedurende de begrotingsuitvoering significante afwijkingen voordoen, zal de raad hierover, ook buiten de reguliere rapportagemomenten om, actief worden geïnformeerd. Onder significante afwijkingen wordt verstaan, financiële en inhoudelijke afwijkingen waarop door de organisatie niet binnen drie maanden kan worden bijgestuurd, binnen de huidige kaders.
In de verantwoording per programma wordt in ieder geval de beoordeling van de provincie op de onderscheiden onderdelen weergegeven en de eventuele maatregelen die op basis van de beoordeling door het college genomen worden. Resultaat-indicatoren kunnen vervolgens in de programmabegroting worden vermeld.
Artikel 10 Waardering & afschrijving vaste activa
Voor de waardering en afschrijving van vaste activa wordt, naast het hanteren van de BBV-voorschriften (hoofdstuk V), gehandeld conform de gemeentelijke Nota activabeleid.
Artikel 11 Voorziening voor oninbare vorderingen
wordt, met uitzondering van individuele vorderingen groter dan € 50.000, een voorziening wegens oninbaarheid gevormd ter grootte van het historische percentage van oninbaarheid of ter grootte van een combinatie van beoordeling en historisch percentage.
Artikel 13 Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, en van goederen, werken en diensten die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt een extracomptabel stelsel van kostentoerekening gehanteerd. Bij deze kostentoerekening worden naast de directe kosten, de overheadkosten en de rente van de inzet van vreemd vermogen, reserves en voorzieningen voor de financiering van de in gebruik zijnde activa betrokken.
Bij de directe kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa en de afschrijvingskosten van de in gebruik zijnde activa. Voor de rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, worden daarbij ook de compensabele belasting over de toegevoegde waarde (BTW) en de gederfde inkomsten van het kwijtscheldingsbeleid betrokken.
Voor de toerekening van de overheadkosten aan de kostprijs van rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, en van goederen, werken, diensten die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt jaarlijks in de (programma)begroting een percentage overheadopslag over de salarislasten berekend en vastgesteld.
Artikel 16 Registratie bezittingen, activa en vermogen
Het college draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente periodiek worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren) vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren) schulden jaarlijks worden gecontroleerd.
De paragraaf betreffende de financiering bevat in ieder geval de beleidsvoornemens ten aanzien van het risicobeheer van de financieringsportefeuille en geeft inzicht in de rentelasten, het renteresultaat, de wijze waarop rente aan investeringen, grondexploitaties en taakvelden wordt toegerekend en de financieringsbehoefte.
Titel 4 Financiële organisatie en administratie
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Artikel 25 Financiële organisatie
Het college draagt de zorg voor en legt (in een besluit) vast:
Artikel 26 Aanbesteding en inkoop
Het college stelt het beleid en de interne regels voor de inkoop en aanbesteding van goederen, werken en diensten vast. De regels waarborgen, dat wordt gehandeld in overeenstemming met de nationale en Europese regelgeving.
Artikel 27 Bestuurlijke besluitvorming
1. Het college zorgt voor tijdige aanlevering van de producten uit de P&C-cyclus aan de raad. Deze worden uiterlijk zes weken voor de voorziene behandeling in de raad beschikbaar gesteld.
2. Uitzondering op lid 1 vormen de tussentijdse rapportages zoals genoemd in artikel 6 van deze verordening. Deze worden uiterlijk vier weken voor de voorziene behandeling in de raad beschikbaar gesteld.
3. Met de raad kunnen afwijkende afspraken worden gemaakt over de termijnen van aanlevering.
Met ingang van 1 januari 2017 vervalt de Financiële verordening gemeente Almelo, raadsbesluit nr. 1402446 d.d. 16 december 2014, met dien verstande dat deze van toepassing blijft op de jaarstukken 2016 en op investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut die voor 1 januari 2017 zijn gedaan.